خرید از سایت های خارجی دارید؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

نیاز به مشاوره تلفنی دارید؟

آمار واردات کالا به ایران در چند سال اخیر چگونه بوده است؟

آمار-واردات-کالا-به-ایران-در-چند-سال-اخیر-چگونه-بوده-است؟

آنچه در این مقاله میخوانید

اگر بخواهیم آمار واردات به ایران را دقیق زیر ذره‌بین ببریم؛ در ابتدا بهتر است با اهمیت واردات کالا به ایران آشنا شویم. طی آمار و شواهد سالانه میلیون ها تن محصول از اکثر نقاط جهان به ایران وارد می‌شود. ایران، با داشتن اقتصاد و فرهنگ غنی توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در میان کشورهای پیشرفته جهان‌ به دست آورد. البته درست است که به دلایل گوناگونی مانند تحریم ها واردات به ایران کاهش یافته است، اما هنوز شواهد نشان‌‌دهنده آمار و ارقام قابل توجهی هستند.

حالا اگر شما به عنوان تاجر و یا بازرگان، قصد واردات کالا به ایران دارید و نمی‌دانید چطور باید کسب و کار خود شروع کنید باید بدانید که شرط ورود به دنیای عجیب و غریب واردات در وهله اول کسب اطلاعات کافی و مطالعه در این زمینه است؛ در نتیجه اگر شما قصد راه‌اندازی بیزینس خود در زمینه واردات کالا را دارید؛ اما  اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، نگران این موضوع نباشید، زیرا ما اینجا هستیم تا به موشکافی آمار واردات کالا به ایران بپردازیم و شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

در نتیجه اگر مشتاق هستید تا بدانید آمار واردات به ایران طی سال های اخیر چگونه بوده است؛ این مطلب از سوی کارشناسان ققنوس برای شما به نگارش در آمده است، پس فرصت مطالعه این مقاله مفید را از خود دریغ نکنید. در ادامه با ما همراه باشید.

نگاهی کوتاه بر آمار واردات به ایران

آمار واردات کالا به ایران

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه بر تاریخچه و آمار واردات ایران از سایر کشورها داشته باشیم؛ باید بگوییم در طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان واردات به ایران به شدت کاهش یافت؛ اما در طی سال‌های اخیر با پیشرفت های چشمگیر و مقابله با بسیاری از تحریم های بین‌المللی ایران توانست سهم قابل توجهی از واردات را به دست آورد. البته در سال‌های گذشته دولت تلاش کرده است تا تولیدات داخلی خود را جهت کاهش وابستگی به واردات کالا کاهش دهد؛ اما هنوز هم آمار واردات به ایران بسیار بالا است.

این توضیح مختصری در زمینه آمار واردات کالا به ایران است؛ حالا اگر قصد دارید تا به طور دقیق از آمار واردات به ایران طی سال‌های گذشته مطلع شوید؛ مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

آمار واردات به ایران در طی سال های گذشته چگونه بوده است؟

با توجه به جدیدترین آمار و شواهدی که از وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس برآورد شده است واردات آمار واردات در ایران بسیار دارای نوسان بوده است به این صورت که طبق این آمار ایران طی سال های ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ تریلیارد برای واردات کالا اختصاص داده است. همچنین با توجه به آخرین اخبار منتشر شده در طی بازه زمانی مذکور ایران بیش از ۹۷۵ میلیارد کیلوگرم بار را وارد خاک خود کرده است؛ به جرات می‌توان گفت که آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است و نباید از آن چشم پوشی کرد.

همچنین این تحلیل آماری نشان می‌دهد که میزان ارزی که از ایران از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۴۰۰ برای واردات کالا اختصاص داده است بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است.

حالا که با جدیدترین آمار واردات به ایران آشنا شدید؛ بهتر است کمی در مورد محصولات عمده وارداتی که به ایران وارد می‌شود؛صحبت کنیم، این موضوع مبحث ادامه این مطلب از سوی گروه تجاری ققنوس است پس با ما همراه باشید.

محصولات عمده وارداتی به ایران چیست؟

برای واردات و استفاده فرصت‌های پرسود آن، بهتر است آشنایی کاملی با انواع کالاهای عمده وارداتی به ایران داشته باشید؛ با آگاهی از این کالاها می‌توانید به طور دقیق‌تری آمار واردات را برآورد کنید.

از جمله مهمترین کالاهای وارداتی به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

فرآورده های نفتی

درست است که ایران منبع غنی نفت و فرآوردهای نفتی است؛ اما برخی دیگر از فرآوردهای نفتی مانند بنزین، گازوئیل، گاز مایع و را وارد می‌کند.

انواع دارو و تجهیزات پزشکی

به جرات می‌توان گفت حجم زیادی از کالاهای وارداتی مربوط به انواع دارو و تجهیزات پزشکی است؛ زیرا ایران به علت نداشتن امکانات و تجهیزات کارآمد مجبور به استفاده از تجهیزات پزشکی خارجی است از این رو بخش عمده واردات کالا به دارو و همچنین تجهیزات و امکانات پزشکی اختصاص یافته است.

لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی

از دیگر کالاهایی که حجم زیادی از واردات را به خود اختصاص داده است؛ لوازم خانگی و الکترونیکی است. درست است که بسیاری از لوازم‌های خانگی در ایران طراحی و ساخته می‌شود؛ اما برخی دیگر از این کالاها از سایر کشورها به ایران وارد می‌شود. همچنین کالاهایی مانند انواع موبایل، لپ‌تاپ و یا لوازم آشپزخانه به عنوان سایر کالاها که واردت آن ها در طی سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است، در نظر گرفته می‌شود.

مواد اولیه صنایع

مواد اولیه صنایع از دیگر کالاهای وارداتی مهم است؛ ایران بسیاری از مواد اولیه صنعتی مانند پلاستیک، فلزات و یا شیشه را از سایر کشورها وارد می‌کند.

پوشاک و انواع پارچه

پوشاک و انواع پارچه به عنوان یکی دیگر از کالاهای وارداتی در نظر گرفته می‌شود که حجم آن هر ساله در حال افزایش است.

خودرو و قطعات جانبی خودرو

واردات خودرو و یا سایر وسایل حمل و نقل مانند موتور سیکلت یا وسایل حمل و نقل نیز به عنوان یکی دیگر کالاهای وارداتی پرسود در نظر گرفته می‌شود. در ادامه در جدول زیر آمار واردات کالاهای خودرویی و حمل و نقل به ایران در طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ برای شما درج شده است.

کالا | سال

۱۴۰۰

۱۴۰۱

۱۴۰۲

خودرو

۱۲۰.۰۰۰

۱۱۰.۰۰۰

۱۲۵.۰۰۰

قطعات خودرو

۵۵.۰۰۰

۵۸.۰۰۰

۶۰.۰۰۰

وسایل حمل و نقل عمومی

۱۲.۰۰۰

۱۳.۰۰۰

۱۴.۰۰۰

موتور سیکلت

۳۰.۰۰۰

۳۲.۰۰۰

۲۸.۰۰۰

توجه داشته باشید که تمامی این ارقام با واحد هزار ارزش ریالی گزارش شده است.

حالا که با بهترین کالاهای وارداتی به ایران آشنا شدید، خوب است در ادامه با مبداهای اصلی وارداتی ایران آشنا شوید؛ در نتیجه اگر شما کنجکاو هستید تا بدانید به غیر از چین و دبی کالاهای موجود در بازارهای ایران از چه کشورهایی وارد می‌شود؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بررسی مهمترین کشورهای مبدا واردات به ایران

بررسی مهمترین کشورهای مبدا واردات به ایران می‌تواند برای تصمیم‌گیری‌های تجاری و اقتصادی کشور بسیار مفید باشد. در ادامه، به برخی از مهمترین کشورهای مبدا واردات به ایران اشاره می‌کنم:

چین

چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان و منبع ارزان‌ترین کالاهای متنوع، به عنوان منبع اصلی واردات به ایران تلقی می‌شود. از چین به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، ماشین‌آلات، و پوشاک واردات انجام می‌شود. بطور کلی آمار واردات کالا به ایران از چین در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی به عنوان یکی از همسایگان نزدیک و منبع اصلی نفت و محصولات پتروشیمی برای ایران اهمیت دارد. تجارت نفتی و محصولات پتروشیمی میان این دو کشور فراوان است.

ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران و منبع اصلی واردات محصولات کشاورزی، مواد غذایی، و مصالح ساختمانی به ایران است.

روسیه

روسیه به عنوان یکی از کشورهای معدنی و تولیدکننده مواد خام ارزشمند مانند نفت، گاز، و مواد معدنی، نقش مهمی در آمار واردات این اقلام به ایران ایفا می‌کند.

آلمان

آلمان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی، و محصولات فناوری، منبع مهم واردات این کالاها به بازار ایران است.

هند

هند به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده کالاهای خوراکی، محصولات الکترونیکی، و داروها به بازار ایران واردات دارد.

کره جنوبی

کره جنوبی به عنوان منبع اصلی در آمار واردات محصولات الکترونیکی، خودروها، و تجهیزات ارتباطی به ایران تلقی می‌شود.

در ادامه جدولی شامل ارزش واردات به ایران از هر یک از کشورهای مذکور در سال ۲۰۲۱ به میلیون دلار آمده است:

کشور مبدا واردات به ایرانارزش واردات به ایران (میلیون دلار)
چین۲۱۶۵۰
امارات متحده عربی۸۶۳۷
ترکیه۳۴۱۲
روسیه۱۹۲۳
آلمان۱۳۵۸
هند۱۲۳۴
کره جنوبی۱۱۲۳

این جدول نشان می‌دهد که چین به عنوان منبع اصلی واردات به ایران در سال ۲۰۲۱ با ارزشی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار بوده و دارای حجمی بزرگ از آمار واردات به ایران است. امارات متحده عربی نیز با حجم وارداتی در حدود ۸.۶ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. ترکیه، روسیه، آلمان و دیگر کشورها نیز نقش مهمی در واردات به ایران ایفا می‌کنند.

توجه به این آمارها می‌تواند به تصمیم‌گیران و کسب‌وکارهای ایرانی در برنامه‌ریزی تجاری و اقتصادی کمک کند و استراتژی‌های مناسبی را برای واردات به ایران تطبیق دهند. همچنین، تحلیل تغییرات در ارزش واردات از این کشورها در طول زمان می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در حوزه تجارت بین‌المللی کمک کند.

کشورهای نام برده به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین کشورهای مبدا واردات به ایران در نظر گرفته می‌شود؛ آشنایی با این کشورها این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که آیا دولت سیاست های خاصی برای کاهش واردات کالا از این کشور ها در نظر دارد یا خیر؟

اگر این سوال برای شما عزیزان نیز به وجود آمده است ادامه مقاله را از دست ندهید.

سیاست های کلی دولت بر روند کاهش آمار واردات کالا

درست است که واردات کالا مزایایی بسیاری را برای دولت و افراد جامعه به دنبال دارد؛ اما افزایش آمار واردات کالا ممکن است خسارات جبران ناپذیری بر جامعه وارد کند، یکی از این خسارات وابستگی بیش از حد به کشورهای خارجی است. از این رو دولت هر ساله سیاست‌های خاصی را برای کاهش آمار واردات در نظر می‌گیرد که برخی از این عوامل شامل موارد را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

حمایت از تولیدات داخلی

دولت هر ساله با اعطای مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان داخلی به آنها برای افزایش تولیدات داخلی کمک می‌کند. این امر به عنوان یکی از اقدامات مهم دولت جهت جلوگیری از کاهش آمار واردات در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد محدودیت در واردات برای کالاهای غیرضروری

دولت برای بسیاری از کالاهای غیر ضروری که در داخل کشور ساخته می‌شوند؛ محدودیت‌های وارداتی سخت‌گیرانه‌ای را در نظر می‌گیرد؛ از این رو بسیاری از کالاها که در کشور ساخته می‌شود اجازه واردات به آن ها داده نمی‌شود مگر در مواقع خاص.

تبلیغ کالاها و تولیدات داخلی

دولت برای ترویج و تبلیغ کالاهای ساخت داخل هر ساله با ایجاد کمپین‌های فرهنگی و تبلیغاتی مردم را برای خرید محصولات ساخت داخل تشویق می‌کند؛ این مورد نیز یکی از سیاست‌های دولت برای کاهش واردات در کشور است.

تنظیم بازار

نظارت بر قیمت‌ها و تنظیم بازار نیز از دیگر اقدامات دولت برای کاهش میزان واردات به کشور است. دولت با نظارت و جلوگیری از گران‌فروشی به تنظیم بازار کمک می‌کند.

این موارد تنها بخش کوچکی از سیاست‌های دولت برای کاهش آمار واردات در ایران در نظر گرفته می‌شود؛ اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا دولت اقدامات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری در نظر می‌گیرد؟

شاید به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل این اقدامات تاثیرات منفی واردات بر اقتصاد کشور است؛ حالا اگر قصد دارید تا با سایر تاثیرات واردات بر جامعه آشنا شوید؛ مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید.

تاثیر واردات کالا بر کشور

طبق ارقام و آمار واردات کالا تاثیر کالاهای وارداتی بر جامعه غیر قابل انکار است؛ به صورتی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. واردات کالا بر جنبه‌های گوناگون جامعه اثر می‌گذارد که در ادامه به بخشی از این تاثیرات اشاره خواهیم کرد:

افزایش رقابت

یکی از تاثیرات مهم واردات کالا بر جامعه افزایش رقابت میان تولیدکنندگان داخلی است؛ به این صورت که با واردات از کشورهای بیگانه تولید کنندگان داخلی برای افزایش کیفیت کالای خود تلاش می‌کنند و سعی دارند تا با قیمت پایین و کیفیت بالاتری محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند.

تنوع محصولات

یکی از مهمترین تاثیرات واردات بر کشور گسترش تنوع محصولات است. به این صورت که با واردات کالا می‌توان محصولات متنوعی را در سطح بازارها به فروش رساند که این امر یکی از مهمترین دلایل واردات و محبوبیت کالاهای وارداتی برای ایرانیان است.

تاثیر بر اشتغال

واردات کالاها تاثیر بسزایی بر اشتغال تولید کنندگان داخلی دارد. به این صورت که با واردات ممکن است بسیاری از تولید کنندگان داخلی بیکار شوند و این امر یکی از تاثیرات منفی واردات کالا بر کشور است.

تا اینجای مقاله به شکل دقیق به بررسی آمار واردات کشور اشاره کردیم؛ حالا اگر قصد دارید تا بدانید واردات کالا مفید است یا مضر در ادامه همراه ما باشید.

واردات کالا خوب است یا بد؟

به طور قطع نمی‌توان در مورد خوب یا بد بودن واردات اظهار نظر کرد؛ چرا که هنوز هم بسیاری از کشورهای پیشرفته که به عنوان قطب اقتصاد و تکنولوژی در نظر گرفته می‌شوند، بسیاری از کالاهای خود را از سایر کشورها تامین می‌کنند؛ اما نکته قابل توجه در این مورد این است که واردات کالا باید برای کالاهای ضروری انجام شود نه اینکه جایگزین سایر کالاهای داخلی باشد. در نتیجه در صورتی که کالاهای داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ نباید برای آن کالاها واردات صورت بگیرد.

البته درست است که افزایش آمار واردات موجب افزایش وابستگی به سایر کشورها می‌شود؛ اما واردات مزایایی را نیز به دنبال دارد که باید با سیاست‌های تخصصی آمار و ارقام واردات را به حد تعادل رساند.

سوالات متداول

اطلاع از آمار واردات به کشور چه کمکی به کسب و کارمان می‌کند؟

با آگاهی از آمار واردات می‌توان به صورت اصولی به واردات کالاهای پرسود پرداخت و از این راه‌ سودهای کلانی را به دست ‌آورد.

با توجه به آمار، واردات کالا روند کاهشی داشته است یا افزایشی؟

به طور کلی با توجه به آمار منتشر شده از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ تریلیارد برای واردات کالا هزینه شده است که این یعنی واردات کالا افزایش یافته است.

 بهترین کالاهای وارداتی به ایران کدامند؟

کالاهایی مانند فرآورده‌های نفتی، انواع دارو و تجهیزات پزشکی، انواع خودرو و انواع پوشاک به عنوان بهترین کالاهای وارداتی به ایران در نظر گرفته می‌شود

مهمترین مبدا‌های واردات به ایران چه کشورهایی هستند؟

کشورهای چین، ترکیه، امارات، آلمان، هند و کره جنوبی به عنوان مهمترین مبدا‌های واردات به ایران در نظر گرفته می‌شو

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *