اعتبارات اسنادی LC / فاینانس، ریفاینانس و یوزانس چیست؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اعتبارات اسنادی LC

آنچه در این مقاله میخوانید

استفاده از اعتبارات اسنادی LC یکی از رایج ترین و مهم ترین روش های پرداخت در عرصه بین المللی است که شامل دسته بندی ها و انواع مختلفی می باشد و شناخت کافی از اعتبارات اسنادی LC برای فعالان دنیای اقتصاد مزیت بزرگی است. شاید تا به حال معنی و مفاهیم مختلف مالی را به درستی درک نکرده باشید برای مثال در پروژه های بزرگ ساختمانی که از روش های ارائه تسهیلات برای اجرای پروژه ها هستند، از اصطلاحات فاینانس، ریفاینانس و اعتبار اسنادی یوزانس استفاده زیادی می شود. در تعریف فاینانس باید گفت که فاینانس در واقع اعتبار بلندمدت و کوتاه مدتی است که توسط بانک ها به خریداران اعطا می شود. البته در این متن از طرف گروه تجاری ققنوس می خواهیم شما را بهتر و بیشتر با این اصطلاح های اقتصادی آشنا کنیم تا موضوع روشن شود، پیشنهاد می کنیم برای درک بیشتر از تعریف فاینانس  و  اعتبار اسنادی یوزانس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فاینانس از جمله اعتبارات اسنادی LC چیست؟

تعریف فاینانس در لغت به معنای تامین مالی است. فاینانس مکانیزمی است که در آن قراردادی بین کشور سرمایه پذیر و کشور سرمایه‌گذار منعقد می‌شود تا یک طرح یا پروژه با قدرت و توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه‌گذار ارائه شود. زمانی که طرح یا پروژه به بهره برداری می رسد، بر اساس میزان سرمایه گذاری و سود متعلق به آن کشور، سرمایه گذار متعهد می شود که کل هزینه تمام شده مربوط به طرح یا پروژه را به صورت اقساطی در اختیار کشور سرمایه گذار قرار دهد. فاینانس از اعتبارات اسنادی LC  است که برای وام های بلند مدت استفاده می شود. اعتبار اسنادی یوزانس نیز از اصطلاحات رایج و پر کاربرد در تجارت است که در ادامه مطلبی که متخصصان ما در گروه تجاری ققنوس آماده کرده اند به آن خواهیم پرداخت.

تعریف فاینانس
تعریف فاینانس

ریفاینانس چیست؟

پس از تعریف فاینانس نوبت به چیستی و چگونگی ریفاینانس می رسد. در مبحث اعتبارات اسنادی LC زمانی که واحد یا شخص اقتصادی برنامه زمانی پرداخت بدهی را اصلاح می کند، یا نسبت به جایگزینی وام قدیمی با وام جدید با مشخصات و ویژگی های بهتر، اقدام می کند عمل ریفاینانس را انجام داده است. به عبارت دیگر، هنگامی که یک موسسه سرمایه گذاری ریفاینانس می کند، در واقع تاریخ دریافت را طولانی تر می کند؛ هنگامی که مردم بازپرداخت ماهانه (اقساط) خود را تغییر می دهند یا نرخ بهره خود را تغییر می دهند، معمولاً مستلزم پرداخت جریمه خواهند بود. اما در ایران بر اساس بخشنامه شماره ۱۱۱۳/۶۰ مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۸۳ بانک مرکزی، استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی تا یک سال برای گشایش اعتبارات اسنادی LC برای واردات کالا را ریفاینانس می نامند.

کلیه واردکنندگان کالا و خدمات می توانند با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی نمایند. ریفاینانس نوعی گشایش اعتبار اسنادی است که در آن فروشنده (ذینفع) در حین معامله سند طبق شرایط اعتبار، وجه سند را نقداً از بانک کارگزار دریافت می‌کند و خریدار طبق قراردادی که با بانک منعقد می‌کند، در زمان مشخص شده در قرارداد پرداخت وجه سند را انجام می‌دهد. حداکثر مهلت خریدار برای پرداخت کردن وجه اسناد یک سال است. واردکننده ایرانی می تواند کالا را به صورت مدت دار خریداری کرده و هزینه کالای وارداتی را به صورت اقساطی پرداخت کند. در حالی که فروشنده وجه کالای خود را در زمان ارائه مدارک حمل به صورت نقدی دریافت می کند.

اعتبار اسنادی یوزانس چیست؟

اعتبار اسنادی یوزانس در لغت به معنای مدت، فرجه، سود پولی، مهلت و وعده پرداخت و در عرف تجارت بین الملل به معنای اعتبار تضمین شده یا نسیه و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنای توافق بر پرداخت بهای فناوری و تجهیزات دریافتی در مقابل ارائه برات موقتی و مدت دار است. هزینه یوزانس سودی است که خریدار کالا با توجه به مهلتی که برای پرداخت به وی داده شده است. علاوه بر قیمت کالا باید بپردازد. اعتبار اسنادی یوزانس از اعتبارات اسنادی LC است که مبلغ اعتبار بلافاصله پس از ارائه مدارک توسط ذینفع پرداخت نمی شود بلکه پس از مدت تعیین شده پرداخت می شود. در واقع فروشنده پس از دریافت و فروش کالا به خریدار مهلت می دهد تا قیمت آن را پرداخت کند. معاملات اعتبار اسنادی یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می شود که کمبود ارز دارند.

معمولاً عبارت After Bill of Lading در اعتبارات اسنادی LC مدت دار ذکر می شود. مفهوم L/C 90 روزه با عبارت فوق این است که زمان شروع این ۹۰ روز با زمان صدور بارنامه (B/L) یکسان است. البته شرایط دیگری مانند زمان صدور گرین کارت گمرکی و … نیز وجود دارد. در اعتبار اسنادی یوزانس، سود متعلق به سازنده (فروشنده) کالا است. به این ترتیب فروشنده درصد مشخصی را که مورد تایید خریدار است به مبلغ فروش کالای درخواستی اضافه می کند و در زمان سررسید اصل مبلغ و مبلغ فرعی را مطالبه می کند. اما در اعتبار اسنادی به صورت ریفاینانس، بانک متعهد می شود معادل قیمت کالا را از طرف خریدار در سررسید پرداخت کند و بعداً اصل و وجوه فرعی را از خریدار دریافت کند در چنین شرایطی سود متعلق به بانک است.

اعتبار اسنادی یوزانس
اعتبار اسنادی یوزانس

لیست سایر انواع اعتبارات اسنادی

  • اعتبارات اسنادی LC واردات یا صادرات
  • اعتبارات اسنادی برگشت پذیر و غیر قابل برگشت که معمولاً در بین انواع اعتبار اسنادی مورد پسند فروشندگان قرار می گیرد.
  • اعتبار اسنادی تایید شده و LC تایید نشده
  • اعتبار اسنادی غیرقابل انتقال، که اعتباری است که ذینفع هیچ گونه حقی برای انتقال تمام یا بخشی از آن را به دیگری ندارد.
  • اعتبار اسنادی یوزانس یا اعتبار اسنادی بلند مدت در این نوع از اعتبارات اسنادی LC فروشنده به خریدار مهلت می دهد تا پس از دریافت و فروش کالا، قیمت را پرداخت کند. این نوع اعتبار معمولا مناسب شرایط اقتصادی کشورهایی است که با کمبود ارز مواجه هستند.
  • اعتبار دیداری
  • اسناد اعتباری پشت به پشت اتکایی
  • اعتبار قابل انتقال که این نوع اعتبار برای فروشنده امتیاز مثبتی به حساب می آید.
  • ماده قرمز که یکی دیگر از اعتبارات اسنادی LC می باشد که در آن فروشنده می تواند قبل از ارسال کالا از بانک صادرکننده یا تایید کننده پیش پرداخت دریافت کند.
  • اعتبار اسنادی گردان یکی از انواع اعتبار اسنادی است که پس از هر بار استفاده ذینفع از اعتبار، به همان میزان و تا سقف اعتبار اولیه افزایش می یابد، در واقع تمدید خودکار اعتبار جدید بدون نیاز به گشایش اعتبار اسنادی جدید انجام می شود.

تفاوت فاینانس و ریفاینانس از اعتبارات اسنادی LC

با توجه به تعریف فاینانس و تعریفی که از ریفاینانس ارائه دادیم  در مقاله زیر به برخی از تفاوت های این دو که هر دو از مفاهیم مهم مالی و از اعتبارات اسنادی LC هستند، می پردازیم: مدت زمان اعطای تسهیلات ریفاینانس حداکثر تا یک سال و برای فاینانس بیش از یک سال می باشد. از سوی دیگر بازپرداخت تسهیلات به بانک های خارجی در اعتبار ریفاینانس از طریق بانک های تجاری و در فاینانس از طریق بانک های مرکزی تضمین شده است.

با توجه به تعریف فاینانس بهتر است بدانید که تسهیلات مالی فاینانس برای خرید و ساخت پروژه های سرمایه ای و قطعات و ماشین آلات خطوط تولید و خدمات از جمله: راه اندازی و نصب، آموزش و دانش فنی استفاده می شود. با این حال، از تسهیلات ریفاینانس برای معرفی و وارد کردن برخی از محصولاتی که بانک تعیین می کند استفاده می شود. کسانی که می توانند از تسهیلات مالی فاینانس بهره مند شوند، از جمله: اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی هستند. حال آن که در صورت عدم استفاده از بودجه عمومی کشور و یا به منظور ثبت سفارش خاص می توانند علاوه بر موارد ذکر شده از تسهیلات ریفاینانس نیز استفاده کنند.

تفاوت فاینانس با وام های بین المللی

اکنون که به این بخش از مقاله رسیده ایم شما عزیزان به عنوان مخاطبین گروه تجاری ققنوس و علاقه مندان به مطالب افتصادی با انواع اعتبارات اسنادی LC و تعریف فاینانس و مفاهیم اعتبار اسنادی یوزانس تا حد زیادی آشنا شده اید. در این بخش نیز سعی داریم موارد فوق را در مقایسه با وام های بین المللی بررسی نماییم. منظور از روش وام های بین المللی، استقرار مشروط و مشخص استفاده از وام و کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه مصرف وام در طول اجرای پروژه است. در این شیوه بایستی از مطالعات امکان سنجی بهره جست و پروژه مورد نظر نیز باید توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد. تفاوت بین روش مالی فاینانس و وام های بین المللی از قرار زیر است:

با توجه به تعریف فاینانس که ارائه شد، مهم ترین تفاوت بسیار قابل توجه وام بین المللی با روش فاینانس، برقراری مشروط و مشخص وام و کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه مصرف وام در طول اجرای پروژه است. در این روش سرمایه گذاری، تامین کننده منابع مالی با پذیرش ریسک استفاده از منابع مالی در فعالیت یا طرح مورد نظر، انتظار بازگشت اصل و سود منابع را از عملکرد اقتصادی خواهد داشت که به دو روش زیر انجام می شود: ۱. سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ۲. سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی.

جمع بندی

در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس روش های اصلی ارائه تسهیلات برای اجرای طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری کلان و انواع اعتبارات اسنادی LC معرفی شده است. سعی ما بر آن بوده تا شما را با تعریف فاینانس که یک نوع روش مالی به حساب می آید آشنا نماییم همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور عزیزمان و مواجهه با کمبود ارز به جزییات اعتبار اسنادی یوزانس پرداخیم تا در این باره راهنمای شما عزیزان باشیم. البته شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با اعتبارات اسنادی LC با مشاوران ما در بخش مشاوره حقوقی گروه تجاری ققنوس مطرح نمایید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *