تفاوت بارنامه هاوس و مستر در چیست؟ (راهنمای کامل)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

تفاوت بارنامه هاوس و مستر

آنچه در این مقاله میخوانید

تفاوت بارنامه هاوس و مستر از اصلی ترین سوال هایی است ذهن بسیاری از فعالان تجارت را به خود مشغول کرده است. احتمالا شما هم ممکن است به این مشکل برخورده باشید و در مبحث انواع بارنامه ها سوالات زیادی را داشته باشید، یکی از این سوالات تفاوت بارنامه هاوس با مستر است. ابتدا باید بدانید که بارنامه چیست و دقیقا به چه چیزی اطلاق می شود و به چه منظوری و از سوی کدام شرکت ها صادر می شود. شناخت دقیق و دانش کافی در زمینه انواع بارنامه ها امری است که در صعنت حمل و نقل اهمیت بسیاری دارد؛ از این رو ما در گروه تجاری ققنوس در مقاله پیش رو به بررسی انواع بارنامه و معرفی بارنامه ها و همچنین بررسی تفاوت بارنامه هاوس و مستر می پردازیم. دانستن این مفاهیم تا حد زیادی شما را در امور حمل و نقل کمک خواهد کرد.

بارنامه چیست؟

بارنامه به یکی از اسنادی گفته می شود که دلالت بر دریافت خدمات حمل و نقل کالا داشته و به منظور جابه‌جایی محموله و کالا استفاده می شود. انواع بارنامه و داشتن آن برای دولت ها نقش بسیار پر اهمیتی دارد. وجود بارنامه به لحاظ قانونی الزامی است و در آن باید به تمامی جزئیات مورد نیاز در نقل و انتقال کالا و بار اشاره شود؛ همچنین اطلاعاتی مانند کدهای مربوط به کالا نیز باید در آن ذکر شوند. اگر کالایی در روند حمل و نقل مفقود شود، هر شخصی می تواند با در دست داشتن بارنامه و ارائه آن  ادعای مالکیت آن را داشته باشد و اگر کالایی دارای بارنامه نباشد، بدون مالک شناخته می شود. برای همین انواع بارنامه ها از اسناد پر اهمیت و مهم برای شرکت های حمل و نقل و دولت ها محسوب می شوند.

در واقع بارنامه شامل اطلاعاتی در خصوص شرکت حمل و نقل بار، نوع کالای حمل شده، مبدا و مقصد می باشد. تنظیم این سند مهم بر عهده شرکت های حمل و نقل کالا بوده و پس از تنظیم  آن را در اختیار حامل قرار می‌دهند؛ و پس از رسیدن بار به مقصد نهایی ، بارنامه به گیرنده کالا تحویل داده می‌شود. در حمل و نقل های بین‌المللی، صلاحیت گیرنده کالا به عنوان مالک بار با ارائه یکی از انواع بارنامه به گمرک مشخص می شود، امکان خارج کردن بار از گمرک بدون ارائه این سند وجود ندارد و در صورت نبود آن تمامی بار توسط دولت و گمرک ضبط خواهد شد. شما می توانید برای دریافت خدمات حمل و نقل ایمن با اطمینان کامل به گروه تجاری ققنوس مراجعه نمایید. گروه تجاری ققنوس اماده ارائه هرگونه خدمات تجاری از جمله حمل بار و ارائه بارنامه معتبر برای شما عزیزان می باشد.

تفاوت بارنامه هاوس با مستر
تفاوت بارنامه هاوس با مستر

تفاوت بارنامه هاوس (HAWB) و مستر (MAWB)

در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت بارنامه هاوس و مستر می پردازیم. بارنامه هاوس (House Air Way Bill Of Lading) یا فرعی به عنوان سندی است که از طرف شرکت فورواردر در مقابل دریافت بار از فرستنده اصلی محموله بابت حمل کالا به مقصد و بر اساس توافق های انجام شده صادر می شود. بنابراین گیرنده کالا در بارنامه هاوس یا همان فرعی، گیرنده واقعی محموله می باشد.

در رابطه با تفاوت بارنامه هاوس و مستر باید گفت که اعتبار بارنامه هاوس دقیقا معادل با اعتبار بارنامه مستر (MAWB)، یا اصلی می باشد و گیرنده محموله در بارنامه فرعی یا هاوس از نظر قانونی همان مالک محموله است؛ ولی بارنامه مستر از جهتی بر بارنامه هاوس و فرعی مقدم است؛ زیرا این نوع بارنامه توسط ایرلاین در مقابل تحویل کالا صادر شده و در حقیقت محموله تا زمان رسیدن به مقصد در کنترل خط هوائی قرار دارد و شرکت فورواردر به آن دسترسی ندارد.

نکته دیگر در باب تفاوت بارنامه هاوس و مستر این است که بارنامه مستر یا اصلی سندی است که خطوط هوایی در قبال دریافت کالا از شرکت حمل یا فورواردر برای حمل به مقصد نهایی بر اساس توافق های انجام شده صادر می کنند. در بارنامه اصلی گیرنده معمولا شرکت طرف قرار داد با شرکت فورواردر می باشد.

[irp posts=”995591″ ]

آیا حمل و نقل بین المللی بدون بارنامه ممکن است؟

یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اسناد و مدارکی که در انجام انواع روش های حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بارنامه می باشد و با توجه به شیوه های حمل و نقل با انواع بارنامه مواجه هستیم. بر اساس قوانین دولت، بدون وجود این سند یعنی بارنامه، انجام هر گونه عملیات حمل و نقل محموله غیر ممکن خواهد بود. مفاد مختلف درون بارنامه و مدارک لازم به تسهیل بخش‌ های مختلف در صنعت حمل و نقل کمک می‌نماید.

تفاوت بارنامه هاوس و مستر: استفاده از بارنامه مستر چه اهمیتی دارد؟

با دانستن تفاوت بارنامه هاوس و مستر نوبت به بررسی اهمیت انواع بارنامه می رسد. بارنامه مستر یا همان بارنامه اصلی یا سند مادر توسط شرکت‌ های هوایی در مقابل دریافت محموله از شرکت ‌های فورواردی یا حمل و نقلی و تحویل آن در مقصد نهایی صادر می ‌شود. توجه نمایید که معمولا طرف گیرنده محموله شرکتی است که با فورواردر قرارداد بسته است و این موضوع در بارنامه قید شده است. به عبارت دیگر، این نوع بارنامه بین شرکت حمل کننده یا کریر  و شرکت حمل کننده یا فورواردر بسته می شود. وجود بارنامه مستر سبب می شود که بار سریع تر به مقصد انتقال یابند و خطر دزدی در آن کم تر می شود. همچنین در آن احتمال آسیب به کالا کمتر می باشد. نرخ هزینه های حمل و نقل محموله ای که دارای بارنامه مستر هستند کمتر بوده و هزینه بسته بندی محموله نیز کمتر است.

صدور بارنامه الکترونیک به چه صورت است؟

اکنون که تفاوت بارنامه هاوس و مستر و اهمیت آن ها را دانستید، بهتر است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دیگر مانند گذشته برای دریافت انواع بارنامه نیازی نیست که افراد به پایانه های حمل بار مراجعه و به صورت حضوری برای دریافت بارنامه درخواست نمایند. با پیشرفت های اخیر تکنولوژی و ورود اینترنت به زندگی افراد و انواع کسب و کارها، صدور بارنامه ها نیز به صورت اینترنتی و غیر حضوری شده است و افراد می توانند براحتی با ثبت نام در سامانه استعلام کرایه حمل بار نسبت به دریافت خدمات حمل و نقل اقدام نمایند. در این سیستم با توجه به ویژگی های محموله شما، مقصد و بودجه شما، خدمات حمل و نقل به شما ارائه می شود و می توانید بارنامه الکترونیکی دریافت نمایید.

انواع بارنامه
انواع بارنامه

انواع بارنامه

به جز بارنامه های مستر و هاوس و شناخت تفاوت بارنامه هاوس و مستر، بارنامه ها انواع مخلتفی تیز دارند و هر کدام متناسب با نوع حمل و نقل صادر می شوند. در ادامه مطلب به معرفی انواع بارنامه می پردازیم:

  • بارنامه دریایی یا حمل با کشتی
  • بارنامه چارتری
  • بارنامه حمل سراسری یا Trough B/L
  • بارنامه حمل مرکب فیاتا یا ( B. L) و بارنامه حمل مرکب
  • بارنامه هوایی یا حمل با هواپیما
  • بارنامه زمینی یا جاده ای
  • بارنامه راه آهن یا ریلی
  • بارنامه و رسید پستی

[irp posts=”994899″ ]

جمع بندی

شناخت کافی از بارنامه های هاوس و مستر و درک تفاوت بارنامه هاوس و مستر و همچنین آشنایی با انواع بارنامه ها از مواردی است که هر تاجری باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد. ما در گروه تجاری ققنوس سعی کردیم تا در این مقاله شما را با تفاوت بارنامه هاوس و مستر و انواع بارنامه ها آشنا کنیم. همچنین گفتیم که بارنامه به سندی گفته می شود که وجود آن برای انواع جابجایی کالا و حمل و نقل ضروری است و بدون ارائه آن نمی توان هیچ گونه ادعای مالکیتی نسبت به کالایی داشت. شما عزیزان می توانید برای دریافت هر گونه خدمات حمل و نقل بین المللی بار و ترانزیت کالا از جمله حمل بار هوایی، حمل بار زمینی و دریایی و پست اکسپرس به کارشناسان گروه تجاری ققنوس مراجعه و مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *