دیسپچ (Dispatch) به چه معناست؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

آیا تا به حال کلمه دیسپچ  (Dispatch) را شنیده‌اید؟

آیا تا به الان کنجکاو شدید تا بدانید این اصطلاح گنگ و نامفهوم به چه معناست و در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

در پاسخ به سوالات مطرح شده باید چنین گفت که؛ در حمل و نقل بین‌المللی اصطلاحات قلمبه سلمبه زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها تعریف خاص خود را دارند. یکی از این اصطلاحات کمتر شناخته شده و جالب دیسپچ است.

در واقع می‌توان گفت در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی برای جلوگیری از زیاد شدن مدت زمان مراحل واردات یا صادرات مانند تخلیه، ترخیص و… بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود؛ دیسپچ یکی از اصطلاحاتی است که در همین مورد به وجود می‌آید.

شاید با این تعریف کمی گیج شده باشید؛ واقعا هم حق دارید. چون اصطلاحات حمل و نقل بسیار زیاد و گاهی پیچیده هستند؛ ولی نگران نباشید؛ زیرا ما قصد داریم در ادامه مطلب که از سوی کارشناسان گروه تجاری و بازرگانی ققنوس تهیه شده به شکل ساده اما تخصصی مفهوم دیسپچ، اهمیت آن در حمل و نقل بین‌المللی و سایر موارد مورد نیاز را بررسی کنیم تا بتوانید به طور شگفت انگیزی با مفهوم دیسپچ آشنا شوید. 

دیسپچ (Dispatch) چیست؟

تصویری ازرضایت صاحب بار و صاحب کشتی به علت بازگشت سریع کشتی و دریافت دیسپچ

اگر بخواهیم به صورت دقیق به مفهوم دیسپچ بپردازیم در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که دیسپچ یا Dispatch به عنوان یکی از اصطلاحات امور گمرکی مرتبط با زمان انجام بارگیری و یا تخلیه کالا در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید با توجه به اینکه حمل و نقل کالا به شیوه دریایی به عنوان یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین روش های حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود؛ شرکت های حمل و نقل به افرادی که قصد واردات و یا صادرات کالا به ایران را دارند کانتینر، کشتی و یا وسیله حمل را اجاره می‌دهند.

در واقع این شرکت‌ها تعیین کننده اصلی فری تایم یا همان بازه زمانی که صاحب کالا باید نسبت به بازگردانی کشتی اقدام نماید؛ هستند. در نتیجه با توجه به این توضیحات می‌توان گفت دیسپچ در دو حالت اتفاق خواهد افتاد:

  • هنگامی که بار زودتر از موعود به مقصد برسد.
  • هنگامی که کانتینر و یا کشتی به شرکت‌های حمل و نقل و یا صاحب آن قبل از زمان موعود بازگردانده شود.

با توجه به این توضیحات حتماً متوجه شدید که دیسپچ به عنوان پاداشی است که مالک کشتی به صاحب کالا یا فرد اجاره کننده کانتینر یا کشتی می‌پردازد تا از او برای صرفه جویی در زمان تشکر کند.

توجه کنید که دیسپچ می‌تواند به عنوان امتیازی خوب برای شما و کسب و کارتان در نظر گرفته شود؛ چرا که با دیسپچ علاوه بر دریافت پاداش؛ از هزینه‌های اضافی مانند دموراژ نیز جلوگیری کردید و این یعنی تجارتی پرسود با بیشترین میزان بهره‌وری.

حال که با تعریف دیسپچ بیشتر آشنا شدید؛ شاید سوال دیگری در ذهن دارید؛ اینکه گاهی در کنار واژه دیسپچ کلمه دموراژ نیز شنیده می‌شود! آیا این دو هم معنی هستند و یا مفاهیمی جدا از یکدیگرند؟

به پاسخ این سوال در بخش بعدی خواهیم پرداخت؛ برای شناخت کامل دموراژ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مفهوم دموراژ چیست؟

دموراژ مفهومی مقابل دیسپچ است. در واقع اصطلاح دموراژ زمانی به کار برده می‌شود که تخلیه کالا در بندر دیر تر از مدت زمان تعیین شده یا همان free time انجام شود؛ در این هنگام کانتینر و یا کشتی نیز دیرتر به صاحب خود بازگردانده می‌شود و این اتفاقات در نهایت موجب دموراژ که همان جریمه عدم کارکرد در نظر گرفته می‌شود؛ خواهد شد.

البته لازم به ذکر است اگر قصد دارید تا به شکل کاملا مفهومی به تعریف دموراژ پی ببرید و با تمام پیچ و خم‌های آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دموراژ(demurrage) چیست؟ را مطالعه کنید.

اهمیت دیسپچ در حمل و نقل بین المللی

دیسپچ از اهمیت بالایی در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی برخوردار است؛ به نحوی که گاهی مزایای خوب و کاربردی دیسپچ به چشم بسیاری از افراد نمی‌آید؛ اما باید توجه کنید که دیسپچ می‌تواند مزایای بسیاری را به دنبال داشته باشد که برخی از این مزایا عبارت است از:

  • بهبود کارایی وسایل حمل بار
  • صرفه جویی در زمان
  • رضایت مشتریان
  • کاهش هزینه‌ها

این موارد تنها بخش کوچکی از اهمیت و مزایای دیسپچ در حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود؛ البته هر کدام از این موارد تعریف خاص خود را دارد که ممکن است با آن آشنایی نداشته باشید؛ از این‌رو در ادامه به توضیح مختصر و مفید برخی از موارد پرداخته می‌شود.

بهبود کارایی وسایل حمل بار

با دیسپچ می‌توان از حداکثر توان وسایل حمل بار مانند کانتینر، کشتی و سایر استفاده کرد. به عنوان مثال: زمانی که صاحب کالا کانتینر را به موقع و یا حتی زودتر از موعد تحویل شرکت‌های کشتیرانی می‌دهد؛ در این هنگام می‌توان از این کانتینر برای حمل سایر کالاها استفاده کرد؛ که این امر در نهایت موجب افزایش روند ارسال کالا های دیگر خواهد شد.

صرفه جویی در زمان

زمان از جمله مهمترین و اصلی‌ترین معیار ها در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی است. در عملیات دیسپچ با توجه به اینکه کانتینر در مدت زمان کمتری از فری تایم به صاحبش بازگردانده می‌شود، در به حداقل رساندن زمان واردات و یا صادرات سایر کالا ها بسیار کمک کننده است.

تصویری که نشان می دهد دیسپچ باعث صرفه جویی در زمان می شود.

این مورد از مهمترین اهمیت دیسپچ در حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود.

رضایت مشتریان

در صورتی که صاحب کالا در مدت زمان کمتری عملیات واردات و یا صادرات کالا را به انجام برساند؛ خواهد توانست خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهد و این مورد موجب رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

الان حتما به طور کامل با تعریف دیسپچ، دموراژ و نیز اهمیت دیسپچ در حمل و نقل بین‌المللی آشنا شدید؛ اما نکته دیگری که می‌توان در این زمینه به آن پرداخت این است که؛ چه تفاوتی میان دموراژ و دیسپچ وجود دارد؟ آیا آنها تنها مقابل هم هستند؟

اگر در ادامه با ما همراه باشید به تفصیل به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تفاوت دیسپچ با دموراژ چیست؟

دیسپچ و دموراژ به عنوان دو اصطلاح مهم و پرکاربرد در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفته می‌شوند. توجه کنید که همواره دموراژ در مقابل دیسپچ قرار می‌گیرد و از این رو با یکدیگر متفاوتند؛ در نتیجه به این منظور در ادامه جدولی را برای شما طراحی کردیم که به مهمترین تفاوت‌های دیسپچ با دموراژ جهت کسب آگاهی بیشتر شما عزیزان پرداخته شده است.

بررسی تفاوت های دیسپچ و دموراژ 
دیسپچدموراژ 
در نهایت هزینه‌ای به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد.هزینه‌ دموراژ برای عدم کارکرد کانتینر یا کشتی را باید پرداخت کنید.
زودتر از فری تایم کانتینر و یا وسیله حمل بار را به صاحب آن تحویل می‌‌دهید.دیرتر از فری تایم کانتینر و یا وسیله حمل بار را به صاحب آن تحویل می دهید.

توجه کنید که هزینه پاداش دریافتی (دیسپچ) با هزینه پرداخت جریمه (دموراژ) متفاوت است.

تصویری از یازگشت بقیه هزینه اجاره کشتی به عنوان دیسپچ

کلام پایانی

در این مطلب از سوی کارشناسان گروه تجاری و بازرگانی ققنوس دیسپچ، دموراژ و تفاوت دیسپچ و دموراژ را بررسی کردیم. توجه کنید که اطلاع از اصطلاحات گمرکی رایج مانند دیسپچ می‌تواند شما را یک قدم از رقیبانتان جلو بیاندازد؛ زیرا با استفاده از دیسپچ می‌توانید پاداشی را دریافت کنید که در نهایت کسب و کاری رضایت بخش و اعتماد ساز را برای شما به دنبال دارد. در نهایت شما عزیزان می‌توانید با استفاده از خدمات حمل بار شرکت تجاری و بازرگانی ققنوس کالای خود را در کمترین زمان ممکن ترخیص کنید و با سپردن امور به کارشناسان ققنوس شاید در نهایت بتوانید دیسپچ را دریافت کنید.

در انتها امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات جامع و کاملی در مورد دیسپچ به دست آورید؛ از این رو اگر مقاله ما را دوست داشتید و یا این تعریف مفهومی تازه و جالب برای شما بوده است می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در این صفحه به اشتراک بگذارید. بی صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *