نحوه محاسبه هزینه دموراژ + روش های کاهش هزینه دموراژ

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

چگونه از دام هزینه های دموراژ فرار کنیم؟

امروزه موضوع هزینه دموراژ از جمله مفاهیم مهم در زمینه حمل و نقل بین‌المللی به شمار می‌رود. هر تاجر و بازرگانی شاید بارها کلمه دموراژ را شنیده باشد؛ و پس از اینکه از هزینه دموراژ آگاهی پیدا کند، حتما به طور جدی تری پیگیر دموراژ خواهد شد. توجه کنید که دموراژ می‌تواند به صورت کاملاً نامحسوس و ناگهانی اتفاق بیفتد به نحوی که شاید شما اصلاً متوجه نشوید و پس از انجام ترخیص کالا بفهمید که هزینه دموراژ به کالای شما تعلق گرفته است.

در این صورت چه کسی کوتاهی و ضرر کرده است؟

بله، تنها کسی که مقصر است خود شما هستید؛ زیرا اگر پیش از واردات و یا ترخیص کالا از دموراژ و هزینه‌های آن آگاهی‌های لازم را به دست می‌آوردید؛ هیچگاه مجبور نبودید تا پول هنگفتی را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

از این رو باید تا الان متوجه شده باشید که کسب اطلاعات مفید در زمینه دموراژ چقدر می‌تواند در کاهش هزینه دموراژ تاثیر داشته باشد. در نتیجه اگر هنوز هزینه دموراژ را به خوبی نمی‌شناسید؛ نگران نباشید؛ زیرا ما کاملا به هزینه های مربوط به دموراژ آگاه هستیم و قصد داریم تا در این مقاله از سوی کارشناسان گروه تجاری و بازرگانی ققنوس به مفاهیم کلیدی و کاربردی در مورد هزینه دموراژ و راه‌های کاهش هزینه دموراژ بپردازیم. پس اگر به دنبال کسب سود‌‌‌های کلان با ‌از بین بردن هزینه دموراژ هستید؛ در ادامه همراه ما باشید.

دموراژ (demurrage) به زبان ساده

تصویر مردی در حال محاسبه هزینه دموراژ

دموراژ در اصل به معنای کرایه ‌معطلی و یا خسارت بیکار ماندگی است؛ حال این معطلی ممکن است مربوط به کانتینر، کامیون، کشتی و یا دیگر وسایل حمل و نقل کالا باشد.

توجه داشته باشید که تاخیر در حمل و نقل بین‌المللی ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد که همین امر در نهایت موجب ایجاد دموراژ خواهد شد و وقوع دموراژ یعنی پرداخت هزینه های اضافی. از این رو همواره باید بحث هزینه دموراژ را در نظر داشته باشید؛ چرا که همانطور که گفته شد گاهی ممکن است دموراژ اتفاق بیفتد ولی اطلاعی از آن نداشته باشید و هنگام پرداخت هزینه‌ها متوجه شوید دموراژ رخ داده و الان مجبورید تا هزینه آن را پرداخت کنید.

در نتیجه اگر دوست ندارید تا با چنین مشکلی مواجه شوید بهتر است دانسته‌های خود را در مورد دموراژ که بحثی مهم و کاربردی در حمل و نقل بین‌المللی است؛ ارتقا دهید. همچنین اگر قصد دارید تا به طور کامل با دموراژ آشنا شوید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصولی و جامع دموراژ(demurrage) چیست؟ را مطالعه کنید.

هزینه دموراژ به چه معناست؟

هزینه دموراژ به هزینه ای که بابت جبران تاخیر در بازگشت وسیله حمل و نقلی که کالای شما را حمل کرده است گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت هزینه دموراژ به موارد متعددی بستگی دارد که پس از شناخت آنها می‌توان میزان هزینه دموراژ را محاسبه کرد. از این رو در ابتدا باید بدانیم که این هزینه‌ها در چه صورتی ایجاد می‌شود و پس از اطلاع از این هزینه ها تمهیدات لازم را برای جلوگیری از دموراژ فراهم کنیم.

از جمله مهمترین مواردی که باعث ایجاد هزینه دموراژ می‌شود عبارت است از:

  • تاخیر در تحویل محموله به بندر 
  • عدم ترخیص کالا از گمرک به دلایلی مانند کامل نبودن اسناد و عدم مراجعه صاحب کالا برای ترخیص محموله
  • اتفاق های پیش بینی نشده مانند شرایط بد جوی یا اعتصابات

توجه داشته باشید اطلاع از مهمترین مواردی که باعث ایجاد هزینه دموراژ می‌شود؛ می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از ایجاد دموراژ به ما کند؛ اما اگر به هر دلیلی دموراژ اتفاق افتاد می‌توانید با تجزیه و تحلیل موارد فوق هزینه دموراژ را برآورد کنید. البته در ادامه به نحوه محاسبه هزینه دموراژ خواهیم پرداخت تا بتوانید به آسانی با استفاده از داده‌های این بخش هزینه دموراژ را محاسبه کنید.

چگونه هزینه دموراژ را محاسبه کنیم؟

حال اگر بخواهیم هزینه دموراژ را محاسبه کنیم؛ باید در ابتدا عواملی که در محاسبه هزینه دموراژ تاثیر گذار است را بیان کنیم. به بیانی ساده تر در مرحله اول باید

هزینه دموراژ بر اساس موارد زیر محاسبه می‌گردد که عبارت است از:

  • اتمام زمان فری تایم
  • نوع محموله
  • قوانین و سیاست های خاص بنادر و یا سایر پایانه ها

این موارد به تنهایی بیان می‌کند که عوامل و سیاست های بی‌شماری در تعیین هزینه دموراژ تاثیر گذار است. از این رو با توجه به اهمیت شناخت این موارد در ادامه به توضیح  اصلی‌ترین آن ها می‌پردازیم.

 اتمام زمان فری تایم

فری تایم (free time) در واقع به مدت زمانی گفته می‌شود که کانتینر و یا دیگر حامل‌ها اجازه دارد؛ بدون پرداخت هزینه در طی این زمان عملیات تخلیه کالا را به انجام برساند. در نتیجه به محض تمام شدن زمان فری تایم هزینه دموراژ برای کالا محاسبه می‌گردد. از این رو جهت محاسبه دموراژ باید تعداد روزهایی که حامل بیش از زمان مقرر برای تخلیه کالا سپری کرده است را در نظر بگیرید و با توجه به نرخ آن هزینه دموراژ را به دست آورید.

نوع و حجم محموله

هزینه دموراژ می‌تواند با توجه به نوع محموله متفاوت باشد؛ به عنوان نمونه گاهی بعضی از کالاها مانند کالاهای فاسد شدنی نیاز به شرایط نگهداری یا حمل و نقل خاص دارند. از این رو هزینه دموراژ برای این نوع کالاها می‌توانند متفاوت باشد.

قوانین و سیاست های خاص بنادر

بنادر و یا سایر پایانه‌ها اجازه دارند تا قوانین مربوط به خود را تعیین کنند؛ در نتیجه در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه قوانین و سیاست‌های بندر مورد نظر خود ندارید؛ بهتر است تا زودتر دانسته‌های خود را آپدیت کنید؛ تا در صورت وقوع دموراژ، بتوانید هزینه دموراژ را پرداخت کنید.

حالا که با بعضی از موارد مهم و تاثیر گذار در زمینه هزینه دموراژ آشنا شدید؛ می‌‌توانید با فرمول زیر هزینه نهایی دموراژ را محاسبه کنید.

demurrage = DR*DE*N
تعداد کانتینرN
تعداد روزهای بیش از حد مجازDE
نرخ دموراژDR

توجه داشته باشید که هزینه دموراژ در زمان فری تایم که به مدت ۱۰ روز است؛ رایگان خواهد بود؛ اما پس از آن باید هزینه دموراژ را پرداخت کنید و پس،از آن شما می‌توانید با فرمول بالا و نیز موارد گفته شده هزینه دموراژ را محاسبه نمایید.

البته نکته مهمی که باید یادآوری کنیم این است که پس از محاسبه هزینه دموراژ چه کسی باید این هزینه ها را پرداخت کند؟

پاسخ این سوال در ادامه بررسی می‌شود تا به خوبی مشخص شود که چه کسی مسئول پرداخت هزینه های دموراژ خواهد بود.

مسئول پرداخت هزینه دموراژ کیست؟

تصویر مذاکره فروشنده و خریدار برای پرداخت هزینه دموراژ

زمانی که بحث پرداخت هزینه می‌رسد؛ وارد کننده یا صادر کننده کالا پرداخت هزینه را به دوش فرد مقابل خود می‌اندازد؛ زیرا پرداخت هزینه اضافی همیشه برای افراد سخت و چالش برانگیز است؛ اما باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که شرایط و ضوابط قرارداد حمل و نقل مشخص می‌کند که چه کسی مسئول پرداخت هزینه های مازاد است؛ زیرا در غیر اینصورت درک و توافق طرفین برای پرداخت هزینه مشکل ساز خواهد شد.

اما به طور کلی می‌توان گفت اگر کالا در مدت زمان تعیین شده یا همان فری تایم جمع‌آوری و یا تخلیه نشود؛ طرفی که کالا را در اختیار دارد مسئول پرداخت هزینه های آن خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که قرارداد حمل و نقل نیز می‌تواند تعیین کند که چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌ها است؛ به این صورت که اگر عملیات حمل و ترخیص کالا را به یک شرکت حمل و نقل سپرده باشید، در صورت وجود مشکل شرکت حمل و نقل مورد نظر باید هزینه‌ جریمه را پرداخت کند.

این موارد کاملا گویاست که اگر با یک شرکت حمل بار معتبر همکاری کنید؛ دیگر مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نخواهید بود.

با استفاده از خدمات شرکت های حمل و نقل بین‌المللی مانند شرکت تجاری و بازرگانی ققنوس شما خواهید توانست بدون دغدغه به جنبه های دیگر تجارت خود بپردازید و با خیالی آسوده کار از هدر رفت پول خود جلوگیری کنید.

۲ روش مطمئن برای کاهش هزینه دموراژ در حمل و نقل

با داشتن برنامه‌ریزی مناسب کسب و کار خود می‌توانید به حداقل رساندن هزینه‌های دموراژ کمک کنید و ریسک دموراژ کالا را کاهش دهید البته در این بخش ما قصد داریم تا به برخی از روش‌های رازآلود جهت کاهش هزینه‌های دموراژ بپردازیم. 

این روش ها عبارت است از:

همکاری با شرکت های حمل و نقل

همانطور که در بخش‌ قبلی صحبت شد؛ همکاری با شرکت‌های حمل و نقل معتبر و با تجربه می‌تواند در به حداقل رساندن هزینه‌های دموراژ کمک شایانی به ما کند، به این صورت که اگر موارد مربوط به حمل و نقل کالا را به شرکت‌های قدرتمند مانند گروه تجاری و بازرگانی ققنوس بسپارید در نهایت به بیشترین بهره‌وری در کار خود خواهید رسید.

اطلاع از وضعیت کالا در شرکت حمل و نقل

پس از اینکه کالای خود را برای جابجایی و حمل و نقل به شرکت‌های معتبر سپردید؛ حتما باید از وضعیت کالا و مرحله حمل و ترخیص آن اطلاعات کافی داشته باشید تا در نهایت محموله شما به شکل اصولی با بهترین شیوه های حمل، ترخیص شود.

تصویر مردی ناراحت به علت هزینه های بالا دموراژ

کلام پایانی

در این مقاله از سوی کارشناسان گروه تجاری و بازرگانی ققنوس به شکل اساسی به هزینه دموراژ و تاثیرگذارترین روش ها برای کاهش هزینه ها و خسارات ناشی از دموراژ پرداخته شد. همانطور که گفته شد همکاری با یک شرکت حمل بار با تجربه و کاردان می‌تواند در به حداقل رساندن هزینه ها و ریسک دموراژ کمک کننده باشد؛ در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از خدمات حمل بار هوایی، دریایی و… گروه تجاری ققنوس حمل و نقل بار خود را به ما بسپارید و از تجربه تجارتی پرسود لذت ببرید. در انتها امیدواریم با مطالعه این مقاله با هزینه های دموراژ، نحوه محاسبه آن و موارد مرتبط آشنایی لازم را به دست آورده باشید. همچنین خواستاریم اگر مطالب این مقاله برای شما مفید بود یا دارای کم و کاستی بود؛ تجربیات و نظرات خود را با ما در این صفحه به اشتراک بگذارید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *