آموزش دوراظهاری واردات: ۰ تا ۱۰۰ مراحل دوراظهاری واردات در گمرک

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آموزش دوراظهاری واردات

آنچه در این مقاله میخوانید

  • در سال‌های اخیر اکثر امور گمرکی در دنیای تجارت، الکترونیکی شده‌اند. تنظیم سند دوراظهاری در واردات یکی از این اموری است که به عنوان مرحله‌ای مهم در ترخیص کالا باید در سامانه جامع تجارت با دقت انجام شود. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس قصد داریم به آموزش دوراظهاری واردات بپردازیم. در دوراظهاری و تنظیم اظهارنامه گمرکی، ثبت اطلاعات دقیق کالا ضروری است. هرگونه اشکال در این سند ممکن است مشکلات زیادی در ترخیص کالا ایجاد کند و حتی امکان دارد کالای شما نتواند از گمرک اجازه ترخیص بگیرد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه با مراحل دوراظهاری واردات در گمرک آشنا شوید و تمام نکات مهم در رابطه با چگونگی دوراظهاری واردات را بدانید.

    ما به شما کمک می‌کنیم تا همه چیز را بطور جامع درک کنید تا بدون هیچ مشکلی این مراحل را طی کنید.

    اهمیت آموزش تنظیم دوراظهاری واردات در گمرک

    در سند اظهارنامه گمرکی کلیه اطلاعاتی که به بسته‌ها و محموله‌های وارد یا خارج شده از کشور مربوط است، ثبت می‌شود. با تنظیم اظهارنامه گمرکی و ارائه آن به گمرک، کارشناسان این سند را بررسی می‌کنند و اطلاعاتش را با محموله مطابقت می‌دهند. اگر هیچ مغایرتی بین اظهارنامه و لیست کالاها وجود نداشت، مجوز ترخیص کالا از گمرک صادر می‌گردد. از این رو تنظیم و آموزش دوراظهاری واردات اهمیت بسیار زیادی دارد تا با ثبت دقیق اطلاعات و ارائه اظهارنامه کالا، ترخیص آن ممکن شود.

    در حقیقت علت تنظیم و انجام مراحل دوراظهاری واردات در گمرک و ارائه آن به مسئولین این است که، گمرک در جریان باشد دقیقا چه کالایی به کشور وارد می‌شود؟ حجم و وزن محموله وارداتی، ارزش و تعداد کالاها چقدر است، و از همه مهمتر ماهیت کالای وارد شده چیست؟

    انجام دقیق مراحل دوراظهاری موجب تطبیق صحیح اظهارنامه با اطلاعات وارد شده کالا می‌شود. در نتیجه سریعتر اجازه ترخیص و خروج از گمرک به کالا داده خواهد شد. اما چنانچه اظهارنامه ارائه شده برای واردات اقلامی دارای اطلاعات غلط باشد و محتویات اظهارنامه با کالای وارده همخوانی و مطابقت نداشت، طبق قانون، واردکننده باید مقداری تفاوت جریمه و هزینه را بپردازد.

    در این مواقع اگر صاحب کالا در مراحل دوراظهاری واردات در گمرک برای اینکه عوارض کمتری بپردازد، در اظهارنامه تعرفه غلط وارد کند، متحمل جریمه‌های سنگینی خواهد شد. برای جلوگیری از مشکلات این چنینی توصیه می‌کنیم حتما به آموزش دوراظهاری واردات جهت تنظیم صحیح آن توجه کنید.

    آموزش دوراظهاری واردات

    سامانه epl یا همان پنجره واحد تجارت مرزی، جهت انجام امور ترخیص کالا در بستر وب، ایجاد شده است. هدف از ایجاد آن، تسریع فرایند ترخیص کالا و تشریفات گمرکی مربوطه است. در این قسمت به توضیح مراحل دوراظهاری واردات در گمرک به کمک این سامانه می‌پردازیم:

     ورود به سامانه جامع گمرکی (epl)

    با مراجعه به نشانی اینترنتی این سامانه به آدرس epl.irica.ir، وارد سامانه شوید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. جهت دریافت رمز عبور، باید آموزش دوراظهاری واردات قبلا به ‌صورت حضوری به گمرک بروید و کد فعال‌سازی خود را برای استفاده در سامانه تحویل بگیرید. در اشخاص حقوقی، کد ملی مدیر عامل به ‌عنوان شناسه ملی به کار می‌رود. همچنین اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها، علاوه بر این شناسه، نام کاربری و رمز عبور دیگری هم باید دریافت کنند. برای اشخاص حقیقی نیز، نام کاربری همان کد ملی شخص می‌باشد. سپس طبق مراحل دوراظهاری واردات با ورود به سامانه EPL، می‌توانید امورات گمرکی خود را انجام دهید.

    دریافت اطلاعات از سامانه جامع تجارت

    بعد از انجام این مراحل دوراظهاری واردات در گمرک و اخذ شناسه اظهار، در سامانه ثبت سفارش به آدرس www.ntsw.ir، ورود اطلاعات در سامانه گمرک الکترونیکی را آغاز کنید. ابتدا در قسمت شماره پیگیری ثبت سفارش، شناسه اظهار را بنویسید و سپس با توجه به آموزش دوراظهاری واردات وارد مرحله بعدی شوید.

    پرینت برگه پیش اظهار

    جهت ارائه شکل کلی از اظهارنامه، پرینتی از برگه پیش اظهار به کاربر داده می‌شود. وقتی از این صفحه پرینت داشته باشید، می‌توانید اطلاعات اولیه را روی کاغذ ثبت و سپس در زمان مناسب، اطلاعات را در سامانه وارد کنید. دریافت پرینت از اطلاعات ثبت شده موقع تنظیم دوراظهاری، مراحل دیگر ترخیص کالا را تسهیل می‌کند. از این رو دقت در دوراظهاری واردات و دانستن این موضوعات جهت طی صحیح مراحل دوراظهاری واردات در گمرک بسیار مهم است.

    تکمیل اطلاعات اظهار

    در این مرحله، اطلاعات مربوط به هر کالا همانطور که در آموزش دوراظهاری واردات یاد می‌گیرید، باید به ‌صورت اختصاصی وارد شود.

    اضافه نمودن مدارک

    در ادامه مراحل دوراظهاری واردات در گمرک، با کلیک روی گزینه اضافه کردن سند در سامانه، مدارک جدید را اضافه کنید

    قوانین و توافقنامه

    متن نوشته شده در قسمت قوانین را بخوانید، اگر مورد پذیرش قرار گرفت، با انتخاب گزینه پذیرش، وارد مرحله نهایی شوید.

    تایید نهایی

    در مرحله آخر آموزش دوراظهاری واردات باید بگوییم که در این قسمت، اسناد آپلود شده، به نمایش در می‌آیند. همچنین اطلاعات اظهار شده جهت ثبت و دریافت شماره سریال سامانه هوشمند، آماده می‌گردند.

    مدارک لازم برای تنظیم دوراظهاری واردات

    طبق اطلاعیه‌ای که توسط گمرک صادر شد، مدارک ضمیمه اظهارنامه‌های گمرکی به شرطی پذیرفته خواهند شد که مطابق فرمت‌های استاندارد شده بین‌المللی، جزئیات کالا به گمرک اظهار گردد؛ در تنظیم اظهارنامه در مراحل دوراظهاری واردات در گمرک باید کلیه مدارک پیش فاکتور، مانیفست ، سیاهه خرید و فهرست عدل بندی آماده شود. بطور کلی طبق آموزش دوراظهاری واردات اسناد لازم ضمیمه اظهارنامه جهت بارگذاری تصویر اسناد در سامانه دوراظهاری شامل موارد زیر است:

    مدارکتوضیحات
    قبض انبارسندی که توسط انباردار گمرک پس از تحویل کالا با مشخصات معلوم از تحویل‌گیرنده در زمان مشخص برای نگهداری کالا صادر می‌شود.
    بارنامه یا مانیفستتوسط شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی که وظیفه جابجایی محموله تجاری را بر عهده دارد صادر می‌گردد.
    سند ترخیصیهاز طرف شرکت حمل و نقل صادر و در اختیار صاحب کالا قرار می‌گیرد.
    برگه ثبت سفارشتوسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌شود و دارای یک کد ۸ رقمی، تاریخ ثبت، شماره ثبت، تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی ثبت سفارش است.
    پروفرما یا پیش فاکتورحاوی اطلاعاتی در مورد محموله تجاری (وزن، حجم، تعداد، نوع کالا و … ) که فروشنده باید آن را صادر و مهر و امضا نماید.
    فاکتور فروشاز اسناد مهم در معامله‌های تجاریست که بر حسب خرید انجام شده توسط فروشنده به خریدار ارائه می‌گردد. اطلاعاتی مثل مشخصات فروشنده و خریدار، تاریخ خرید، نوع کالا یا خدمت، قیمت واحد، قیمت کلی، توافق‌های دوطرفه و … داراست.

    دوراظهاری با بارنامه چگونه است؟

    مطلب دیگری که در این آموزش دوراظهاری واردات باید بگوییم در مورد دوراظهاری با بارنامه است.

    • در این روش ابتدا که وارد سامانه گمرک شدید، باید گزینه دوراظهاری واردات با بارنامه را انتخاب نمایید.
    • وقتی بارنامه را مشاهده کردید، باید بررسی کنید که آیا اشتباهی در آن وجود دارد یا خیر؟ اگر بارنامه اشتباهاتی در شماره کانتینر، تعداد، وزن و … داشت، ابتدا باید از شرکت حمل صادر کننده ترخیصیه درخواست کنید که اطلاعات را قبل از مراحل دوراظهاری واردات در گمرک ویرایش نماید.
    • سپس طبق آموزش دوراظهاری واردات عمل کنید. زیرا اطلاعات اظهار باید با اطلاعات بارنامه مطابقت کند و یکی باشد.
    • بعد از ویرایش اطلاعات دوباره وارد گزینه دوراظهاری واردات با بارنامه شوید.
    • در ادامه کار به تکمیل اظهارنامه طبق مراحلی که در بالا گفتیم می‌پردازید.

    در آموزش دوراظهاری واردات با بارنامه، توجه کنید که در منوی مشاهده وضعیت بارنامه، شما می‌توانید ببینید که بارنامه در چه وضعیتی قرار دارد. مسلما هر بارنامه را فقط یکبار می‌توان در مراحل دوراظهاری واردات در گمرک اظهار نمود. معمولا بارنامه‌ها در انواع وضعیت‌های زیر قرار می‌گیرند:

    وضعیت بارنامهتوضیحات
    بارنامه در وضعیت خروجیعنی پروانه آن صادر شده
    بارنامه در وضعیت کوتاژپروانه برای آن صادر نشده
    بارنامه در وضعیت ترخیصیههنوز ترخیصیه بارنامه صادر نشده و باید به شرکت حمل و نقل مراجعه کنید
    بارنامه تفکیک شدهدر این صورت باید شماره بارنامه تفکیک شده را وارد کنید تا بتوانید اظهار نمایید
    بارنامه تجمیع شدهباید شماره بارنامه تجمیع شده را وارد نمایید تا بتوانید اظهار کنید

    جمع بندی

    همان‌طور که می‌دانید ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک مراحل و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در این بین مهمترین مرحله آن، مراحل دوراظهاری واردات در گمرک است که دقت در انجام آن بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌کنیم طبق آموزش دوراظهاری واردات که در این مقاله برایتان ارائه کردیم انجام دهید. برای سهولت کار خود می‌توانید از شرکت‌های معتبر تجاری چون گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید. این شرکت با داشتن کادری مجرب و متعهد به قوانین ترخیص کالا، با رعایت تمام نکات مربوط به دوراظهاری واردات، در خدمت شماست.

    کافیست اطلاعات کالای خود را به کارشناسان ما ارائه دهید تا آنها در سامانه epl مراحل لازم را برای شما انجام دهند. همچنین شما می‌توانید تهیه تمام اسناد لازم برای تکمیل دوراظهاری و ترخیص کالا و مراحل آن را به ما بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات گروه تجاری ققنوس در دوراظهاری واردات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    دوراظهاری واردات را کجا و چگونه می‌توان انجام داد؟

    همانگونه که در آموزش دوراظهاری واردات گفتیم، صاحب کالا یا نماینده قانونی او باید با ورود به سامانه جامع امور گمرکی (epl) اطلاعات خواسته شده را ثبت نماید و اظهارنامه کالای خود را تنظیم نماید.

    چرا باید از اطلاعات اظهارنامه پرینت گرفت؟

    با پرینت اطلاعات واردات شده در زمان تنظیم دوراظهاری واردات، راحتتر می‌توانید در مراحل بعدی به اطلاعات موجود ثبت شده دسترسی داشته باشید.

    دوراظهاری با بارنامه به چه معناست؟

    در این حالت با ورود به سامانه جامع گمرکی باید از گزینه مشاهده بارنامه ببینید بارنامه در چه وضعیتی است. اگر اشکالاتی در اطلاعات بارنامه بود باید به شرکت حمل صادرکننده اطلاع دهید تا آن را ویرایش کند. سپس ادامه مراحل دوراظهاری طی می‌شود.

    چرا انجام مراحل دوراظهاری واردات در گمرک مهم است؟

    دوراظهاری واردات در گمرک و ثبت اطلاعات آن باید دقیق انجام گیرد، تا ترخیص کالا ممکن شود. زیرا اگر اطلاعات اظهارنامه با محموله وارده مطابقت نکند، علاوه بر توقف ترخیص، جریمه سنگینی به واردکننده تحمیل خواهد شد.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *