حمل بار از ترکیه | شرایط روش های حمل و نقل کالا از ترکیه به ایران

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل بار از ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • کشور ترکیه جزء کشورهای اورآسیایی است که از قدیم به خاطر همسایگی با کشور ایران روابط تجاری فراوانی با کشورمان دارد. در چند سال گذشته این کشور با پیشرفت اقتصادی زیادی که داشته، سهم عمده ای را در بازارهایی مانند پوشاک، اسباب و لوازم منزل، خودروسازی و غیره به خود اختصاص داده است. به دلیل همسایگی ایران با ترکیه و همچنین کیفیت نسبتا بالای اجناس ترکیه، این کشور توانسته به یکی از قطب های مهم و اصلی برای واردات محصولات متفاوت در نزد تاجران و مسافران ایرانی تبدیل گردد. به طوری که واردات کالا از ترکیه به ایران رتبه چهارم را بر اساس آمار گمرکی دارا می باشد و بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی علاقه زیادی دارند تا محصولات و مواد اولیه کسب و کارشان را از کشور ترکیه وارد نمایند. در این مطلب از گروه تجاری ققنوس به شرح چگونگی حمل بار از ترکیه به ایران می پردازیم.

    انواع روش حمل بار از ترکیه به ایران

    حمل بار از ترکیه به ایران به روش های فریت بار، کارگو، حمل و نقل هوایی و زمینی میتواند صورت بگیرد که شرایط هر یک از آنها به شرح زیر است:

    روش فریت بار

    برای حمل کالاهایی بکار می رود که مقدارشان کم یا برای مسافر اضافه بارند. پس فریت بار بهترین راه برای ارسال بار اضافه مسافران از ترکیه است. زیرا بر اساس محدودیت های کشور ترکیه هر مسافر مقدار معینی بار می تواند خارج کند و گرنه جریمه سنگینی باید بپردازد. هزینه فریت بار به نسبت جریمه اعمال شده در پای کانتر پرواز بسیار پایین است.

    حمل از ترکیه به ایران
    حمل از ترکیه به ایران

    خدمات کارگو در حمل از ترکیه به ایران

    در واردات کالا از ترکیه، برخی تجار مایلند کالاهای وارداتی خود از ترکیه را با هواپیماهای مخصوص باربری به ایران منتقل نمایند که به آن حمل کالا به صورت کارگو می گویند. با توجه به مقدار و نوع کالا حمل و نقل بعضی کالاها به صورت کارگو انجام می شود. برای مثال: پوشاک، کیف و کفش، مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و غیره. همچنین هزینه های کارگو را در حمل از ترکیه به ایران بر اساس مقدار و ارزش کالا در نظر می گیرند. انتخاب نوع ایرلاین جهت حمل بار از ترکیه نیز در هزینه های حمل به صورت کارگو تعیین کننده است.

    حمل از ترکیه به ایران به روش هوایی

    سریع ترین روش برای نقل و انتقال کالا در تجارت بین المللی حمل بار هوایی است. در حمل بار از ترکیه نیز این روش بسیار مفید بوده و زمان کمتری طول می کشد تا بار از ترکیه به ایران وارد شود. چون در این روش، حجم و وزن بار را محاسبه می کنند، هزینه اش نسبت به حمل کالای زمینی بیشتر است.  در هر حال در روش هوایی با توجه به نوع ایرلاین اختلاف زمان باربری غالبا یک روز است. از جمله فرودگاه های مهم و اصلی ترکیه برای حمل و نقل به روش هوایی،  فرودگاه های بین المللی اسَن بوغا در آنکارا، فرودگاه آنتالیا، فرودگاه بین المللی عدنان مندرس در ازمیر می باشند. ارسال بار از ترکیه نیز از کلیه فرودگاه های بین المللی ایران قابل پذیرش است.

    حمل بار از ترکیه به روش زمینی

    ترکیه هم مرز با ایران است؛ از این رو در حمل از ترکیه به ایران، روش حمل بار زمینی برای واردات کالا از ترکیه، روشی آسان و راحت می باشد و زمان کمتری صرف می گردد. اگر بار بصورت خرده بار باشد مدت زمان بین ۷ تا۱۰ روز و به طور دربستی حدودا ۵ روز طول می کشد تا بار از ترکیه به کشور وارد گردد. در حمل زمینی به صورت دربستی به دلیل این که کل تریلی باید پرداخت گردد، هزینه بار نیز بیشتر می شود، در کل معمولا حمل بار از ترکیه به روش زمینی صورت می گیرد.

    موقعیت ترکیه از نظر جغرافیایی

    ترکیه کشوری آسیایی و اروپایی می باشد که در میان شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته است. شهر آنکارا پایتخت ترکیه و بزرگترین و مهم ‌ترین شهر این کشور نیز استانبول است. از دیگر شهرهای مهم آن می ‌توان به: ازمیر، بورسا، آدانا، آنتالیا، قونیه و غازی عینتاب اشاره کرد. به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه و قرار گرفتن بین دریاهای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه، شرایط خوبی برای حمل و نقل دریایی در روابط تجاری بین المللی دارد.

    همچنین همسایگی و هم مرز بودن (تقریبا ۵۶۰ کیلومتر و حدود ۴۰۰ سال این مرز بدون تغییر باقی می باشد) کشور ما با این کشور، از دیرباز تاکنون کشور ترکیه مهمترین انتخاب تاجران داخلی و خارجی، برای انجام انواع تجارت های بین المللی بویژه واردات کالا از ترکیه بوده است. در واقع سال ها است که میان ما و کشور همسایه ترکیه روابط تجاری پایداری موجود است. ایران و ترکیه هر دو ۸۰ میلیون جمعیت دارند که این تعداد جمعیت نشان دهنده پتانسل بالای روابط اقتصادی بین این دو کشور می باشد. با وجود تمام این دلایل آشنایی با نحوه حمل بار از ترکیه برای تجار جهان و نیز روش های حمل از ترکیه به ایران برای تجار و بازرگانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    بهترین و به صرفه ترین روش حمل بار از ترکیه

    به دلیل این که کشور عزیز ما در سمت غرب هم مرز با کشور ترکیه می باشد. به علت این همسایگی حمل بار از ترکیه به ایران با روش زمینی در زمانی کوتاهتر و با هزینه ای پایینتر از حمل هوایی از ترکیه انجام می شود. در واردات کالا از ترکیه، روش حمل زمینی توسط کریرهای ترکیش از سراسر ترکیه صورت می گیرد. مدت زمان روش زمینی در حمل از ترکیه به ایران نیز بسته به نوع بار ( فول کانتینر و گروپاژ ) متغیر می باشد. بنابراین اگر بارتان به صورت فول کانتینر است زمان حمل تقریبا ۵ روز خواهد بود و چنانچه بار به صورت گروپاژ حمل گردد، زمان آن بین ۷ تا ۱۰ روز است.

    چه کالاهایی را میتوان از ترکیه به ایران وارد کرد؟

    میزان مبادلات تجاری در دنیا روز به روز در حال افزایش می باشد و روزانه میلیاردها دلار کالا و خدمات در بین کشورهای مختلف مبادله می شود. پیوندهای بسیار قوی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بین کشورهای جهان برقرار است که روابطشان با یکدیگر را شکل می دهد. در دنیای امروزی هیچ کشوری خودکفا نیست. در سال های اخیر ترکیه به یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده است. همچنین با افزایش فشارهای بین المللی به کشور ایران و نیز افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش چشمگیر میزان واردات پرسود کالا از ترکیه بوده ایم. با این حال میزان صادرات و حمل از ترکیه به ایران تنها ۲ درصد از تجارت خارجی ترکیه را تشکیل می دهد.

    امروزه روزانه هزاران محصول و کالا از کشور ترکیه به ایران وارد می گردد. این کالاها در دسته بندی های مختلف موجود می باشند و هر کدام دارای شرایط و قوانین خاصی در حمل از ترکیه به ایران هستند. بهترین کالاها در حمل بار از ترکیه به قرار زیر می باشند:

    کالاهای بهداشتی، کالاهای برقی، لوازم خانگی، کالاهای نساجی، انواع چوب خام و تزیینی، دکوریجات _ مبلمان و ولوازم چوبی، کالاهای شیمیایی، فلزات، محصولات خوراکی، پلاستیک، محصولات پتروشیمی، محصولات فلزی، محصولات صنعتی.

    واردات کالا از ترکیه
    واردات کالا از ترکیه

    ترخیص کالای وارداتی از ترکیه در کدام گمرکات انجام میشود؟

    ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده و مرز بازرگان درگاه ورودی از کشور ترکیه به ایران است. ساده‌تر بگوییم در حمل بار از ترکیه اگر قرار است کالایی از این کشور به ایران وارد شود، به ‌احتمال زیاد ترخیص آن باید از گمرک بازرگان انجام شود. بیش از ۵۰ درصد از کل تجارت گمرکات آذربایجان غربی در گمرک بازرگان خود صورت می گیرد و از مبادی مهم مرزی کشور می باشد. این گمرک مهم‌ترین گمرک زمینی کشور است ولی قوانین حاکم بر آن با قوانین دیگر گمرکات دریایی و هوایی و زمینی کشور متفاوت نیست. طبق قوانین یکسانی، قانونی یا غیرقانونی بودن کالاها و رویه‌های ترخیص کالا از گمرکات تعیین می گردد.

    در واردات کالا از ترکیه برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان مدارکی چون: کارت بازرگانی، مدارک حمل (ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه)، فاکتور، عدل‌بندی، گواهی مبدأ و گواهی بازرسی و بیمه‌نامه باربری لازم است. امکان ترخیص به روش پیله‌وری، امکان پرداخت کرایه حمل کمتر، استفاده از تسهیلات و مزایای منطقه آزاد ماکو از مزایای گمرک بازرگان نسبت به گمرکات دیگر است. در حمل از ترکیه به ایران هزینه‌های ترخیص در گمرک بازرگان همچون سایر گمرک ها: هزینه انبارداری، حقوق و عوارض ورودی، هزینه مجوز استاندارد، هزینه بازرسی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه تخلیه و بارگیری و دیگر موارد را شامل می شود.

    جمع بندی

    گروه تجاری ققنوس با داشتن تجربه زیاد در حوزه حمل و واردات کالا، از شرکت های موفق در این زمینه است و با به روز رسانی خدمات خود توانسته رضایت روزافزون مشتریان را در حمل و ارسال کالا فراهم نماید. خدمات ققنوس در زمینه حمل بار از ترکیه مواردی چون مشاوره درباره هزینه کارگو،  فریت بار، حمل هوایی و دریایی و همچنین روش زمینی در حمل از ترکیه به ایران و بالعکس، حمل خرده بار و حمل دربستی و .. می باشد. گروه تجاری ققنوس همچنین با داشتن اطلاعات و آگاهی کافی در زمینه مقررات بین المللی، می تواند شما عزیزان را در انتخاب بهترین روش های حمل بار راهنمایی نماید و خدمات این شرکت به صورت تمام وقت و همه روزه ارائه می شود.

    اگر به هر گونه مشاوره و یا ثبت ارسال بار و نیز استعلام هزینه های باربری در واردات کالا از ترکیه به ایران و بر عکس با انواع روش های باربری نیاز داشتید، کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس در خدمت شما هستند.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *