قرارداد حق العمل کاری چه شرایطی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

  • قرارداد حق العمل کاری یکی از قراردادهای بسیار مهم و کاربردی در دنیای تجاری است. اگر شما در حوزه های تجاری فعال هستید و در زمینه تجارت بین المللی مشغول هستید، احتمالا تا به امروز بارها  اصطلاح قرارداد حق العمل کاری و حق العملکار گمرک شنیده‌اید. حق العمل کار گمرک به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود که به نمایندگی از طرف شرکت های تجاری و یا اشخاص حقیقی تاجر، انجام امورات و تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک را بر عهده دارد. قراردادهای حق العمل کاری و به طور کلی قراردادهای تجاری مواردی مانند شناخت انواع آنها، نحوه تنظیم قرارداد، تعیین دستمزد، شرایط قرارداد و غیره را شامل می شوند و آگاهی از مسائل فوق برای هر تاجری ضروری است. ما در گروه تجاری ققنوس این مقاله را در باب شرایط و نحوه انجام قرارداد حق العمل کاری و مسائل مربوط به حق العملکار گمرک برای شما تجار عزیز گردآوری کرده ایم.

    قرارداد حق العمل کاری چیست؟

    قرارداد حق العمل کاری یعنی فرد یا افرادی از طرف یک شخص دیگر مامور شود تا به انجام معامله بپردازد و در قبال کاری که انجام داده، مبلغی به عنوان حق العمل و کمیسیون دریافت نماید. این موضوع با دلالی متفاوت است. حق العمل کاری یک نوع از انواع معاملات تجارتی محسوب می شود و در باب ۷ از قانون تجارت این موضوع به خوبی بررسی شده و شرایط و ضوابط مربوط به آن را بیان شده است. در ماده ۳۵۷ قانون تجارت عنوان حق العمل کار به این صورت تعریف شده است: حق‌العمل‌ کار به کسی اطلاق می شود که به نام خود ولی به حساب دیگری که ‌آمر معرفی می شود معاملاتی انجام داده و در مقابل انجام این کار حق‌العمل دریافت می کند.

    حق العملکار گمرک کاری به سود و زیان تاجر از تجارتی که انجام می دهد، ندارد و فقط امورات و تشریفات ترخیص کالا را به نحو نیکو انجام داده و سپس حق العمل خود را دریافت خواهد کرد. گروه تجاری ققنوس به عنوان حق العملکار گمرک به صورت رسمی و با داشتن سوابق درخشان و به کارگیری نیروی متخصص آماده ارائه انواع خدمات تجاری مانند ترخیص کالا از گمرک، منبع یابی کالا، حمل و نقل و سایر خدمات تجاری به شما تجار عزیز می باشد.

    چه کاربردها و مزایایی دارد؟

    در این بخش به بیان دلایل متداول برای استفاده از انواع قرارداد حق العمل کاری می پردازیم. گاهی ممکن است که شما برای انجام دادن یک معامله تجاری در مکان مناسب نباشید، یا اینکه زمان مناسب و کافی برای انجام دادن یک معامله سودآور را نداشته باشید. در چنین شرایطی قطعا اقدام برای بستن قراردادهای حق العمل کاری می‌تواند برای شما چاره ساز باشد. شما با متعهد شدن به پرداخت مبلغی مشخص به عنوان حق العمل، می‌توانید شخص یا گروهی از افراد زبده را به خدمت بگیرید تا معامله تجاری مورد نظرتان را برای شما انجام دهند. حق العمل کار می تواند بدون حضور بازرگان در مکان‌ ها و مناطق مختلف حاضر شده و معاملات تاجر را انجام ‌دهد. با انجام قرارداد حق العمل کاری، می‌ توان تا حد زیادی در زمان و هزینه صرفه جویی کرد.

    در مواقعی نیز ممکن است ک در یک حوزه تجاری مانند ترخیص کالا از تخصص و آگاهی لازم و برخوردار نباشید، در این صورت می توانید شخصی را به عنوان حق العملکار گمرک استخدام کنید تا به جای شما به ترخیص کالای مربوطه بپردازد و اقدامات ضروری را در این راستا انجام دهد. در مواقعی نیز پیش می آید که می دانید برای مثال یک فعالیت تجاری سود زیادی به همراه دارد، ولی شما تخصص کافی در این رابطه ندارید در این مواقع نیز می توانید با امضای این نوع از قرارداد، انجام معامله را به یک حق العمل کار زبده بسپارید. مورد دیگر استفاده از آن نیز، زمانی است که تاجر به دلایل مختلفی تمایل داشته باشد که معامله را بدون فاش شدن نامش انجام دهد.

    معرفی انواع قراردادهای حق العمل کاری

    انواع قرارداد حق العمل کاری عبارتند از:

    • قراردادهای فروش
    • حق العمل کاری برای انجام معاملات خرید
    • حق العمل کاری برای انجام امورات حمل و نقل
    • حق العملکار گمرک یا کارگزار گمرک برای انجام ترخیص کالاها

    شرایط مورد نیاز برای انجام حق العمل کاری

    با توجه به قانون تجارت شرایط خاصی برای انجام کارهای حق العمل کاری در نظر گرفته نشده است. برای همین هر شخصی ماهر و زبده ای که مایل به انجام فعالیت های تجاری باشد و در این راستا مهارت کافی را نیز داشته باشد؛ می تواند به عنوان حق العمل کار به فعالیت بپردازد. همچنین برای انجام این کار دریافت مجوزی خاص یا پروانه فعالیت ضروری نیست.

    مراحل تنظیم قرارداد حق العملکاری

    متن و جزییات قرارداد حق العمل کاری و قرارداد برای حق العملکار گمرک، با توجه به موضوعات توافق شده و روابطی که میان طرفین حاکم است، نوشته می‌شود. برای همین باید متن قرارداد به بیان تمامی شروط و تعهدات و همچنین مطالبی که برای انجام توافق در نظر گرفته شده است، بپردازد. نخست باید طرفین آن یا  قرارداد حق العملکار گمرک، به دقت معرفی شوند و کاملا واضح باشد که این قرارداد بین چه اشخاصی صورت می گیرد. در واقع معرفی طرفین قرارداد باید با مدارک هویتی آن‌ ها انجام شود. در ادامه قرارداد نیز، ضروری است که به سایر ابعاد مهم قرارداد، مانند موضوع معامله، مدت و مبلغ حق العمل کار و سایر شروط و تعهدات بین طرفین اشاره شده و در نهایت دقت و با جزییات کامل در متن قرارداد درج شوند.

    مالیات های قرارداد حق العمل کاری

    مالیات و حق بیمه  ای که مربوط به قراردادهای حق العمل کاری است از مهم ترین مواردی است که باید در حسابرسی ‌های مالی به آن توجه ویژه کرد. طبق بخشنامه ‌ای که در سال ۹۶ از سمت معاونت مالیات بر ارزش افزوده به هیئت مدیره اتحادیه حق العمل کارها ابلاغ شده، فعالیت حق العملکار گمرک یا سایر فعالیت های حق العمل کاری مصداق خدمت است و هرگونه خدمت نیز دارای مالیات و عوارض خواهد بود. بر اساس این گفته فعالان حوزه تجاری و اقتصادی که قرارداد حق العمل کاری را امضا می کنند، بایستی مالیات و عوارض آن را نیز پرداخت کنند. مالیات و عوارضی که پرداخت شده، به عنوان پرداختی توسط آمر شناخته می شود.

    اگر فرد یا گروه حق العمل کار به نیابت از فرد آمر معامله ای را انجام دهد، ضروری است که برای حسابرسی به مالیات نیز به نیابت از آمر ثبت نام کند. همچنین مالیات خدمت شامل حق العمل کاران حقیقی نیز می باشد و آن ها نیز باید برای ثبت نام اقدام کنند. البته به این مساله توجه کنید که مالیات حق العمل کاری با توجه به نوع معامله‌ و مطابق با قانون مربوطه پرداخت می ‌شود.

    حق بیمه در این قرارداد چگونه است؟

    مساله بیمه قرارداد حق العمل کاری نیز از مسائل مهم و مورد توجه است. قراردادهایی که ضوابط و قواعدی را دارا هستند که زیر مجموعه ای از قانون کار می باشد و از قانون های تامین اجتماعی پیروی می کنند، شامل حق بیمه هستند. بنابراین، اگر حق العملکار گمرک یا به طور کلی فرد حق العمل کار با آمر به واسطه یک قرارداد استخدام در ارتباط بوده باشد، مستحق دریافت حق بیمه می باشد و در شرایطی به جز این، دریافت آن الزامی نیست.

    شرایط تمدید و انقضای قرارداد

    تمدید قرارداد حق العمل کاری با تنظیم یک متمم که نشان دهنده مدت تمدید و مبلغ حق العمل می باشد، امکان پذیر است. انقضای قرارداد های حق العمل کاری در یکی از مواقع: عزل و استعفای حق العمل کار، فوت شخص آمر یا حق العمل کار، پایان مدت قرارداد، وقوع حجر بر یکی از طرفین قرارداد یا لغو قرارداد اتفاق می افتد.

    دستمزد حق العملکار به چه صورت است؟

    دستمزدی را که حق العمل کار گمرک یا سایر حق العمل کاران بابت آن در ازای خدمات خود دریافت می کنند، به عنوان حق العمل یا همان کمیسیون می نامند. در این رابطه طبق بیان قانون تجارت حق العمل کار زمانی مستحق دریافت دستمزد یا کمسیون است که معامله را انجام داده باشد.

    وظایف و مسئولیت های حق العمل کار

    • طبق قرارداد حق العمل کاری حتما باید قبل از انجام معامله حق العملکار گزارش و جزییات اقدامات خود را به اطلاع آمر برساند. اگر خلاف این موضوع انجام شود، شخص از جایگاه حق العمل کاری خارج می شود.
    • انجام دستوراتی که آمر به حق العمل کار سپرده است.
    • امانت داری در انجام هرگونه معامله و فعالیت تجاری.
    • اگر کالایی معیوب برای فروش به حق العمل کار سپرده شده باشد او مکلف است، آمر را بلافاصله در جریان این موضوع قرار دهد تا اقدامات منطقی و صحیحی در این باره اتخاذ شود؛ در غیر این صورت حق العمل کار مسئول و ضامن خسارات ناشی از این غفلت می باشد.
    • انجام تمامی کارهای اداری و پیگیری ها مربوط به شخص حق العمل کار است.
    • حق العمل کار بدون موافقت کتبی شخص آمر حق هیچ گونه واگذاری تمام یا بخشی از کار را به شخص دیگر حقیقی یا حقوقی ندارد.

    جمع بندی

    در این مقاله به معرفی انواع قراردادهای حق العملکاری و جزییات آن پرداختیم. همان طور که گفتیم از مهم ترین مسائل این قراردادها، موضوع حق بیمه و پرداخت مالیات می باشد. همچنین شما به عنوان تاجر بایستی با مسائلی مانند دستمزد حق العمل کار و وظایف این شخص به خوبی آشنا باشید. گروه تجاری ققنوس به عنوان حق العملکار گمرک و با سابقه درخشان و با وجود افراد متخصص در زمینه انواع قرارداد در دپارتمان خود در کنار شما عزیزان است تا پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه قرارداهای حق العمکاری باشد. شما می توانید از مشاوران ما در گروه تجاری ققنوس راهنمایی گرفته و با توجه با شرایط و الویت های خود و در نظر گرفتن قوانین قرارداد حق العمل کاری خدمات تنظیم انواع آن را دریافت نمایید.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *