مهمترین آداب و معاشرت تجاری و رفتارهای حرفه‌ای هنگام تجارت با چین

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آداب و معاشرت تجاری

آنچه در این مقاله میخوانید

به دنبال بهبودی روابط بین المللی، وضعیت اقتصادی نیز توسعه یافته و سرمایه گذاری های خارجی افزایش می یابد. به نظر می رسد تجارت در چین هم عمل بالقوه و پرسودی برای تجار ما باشد. با تجارت در چین، ارتباط و تماس های تاجران ما با تاجران چینی و مقامات رسمی کشور چین نیز زیاد خواهد شد. از این رو آگاهی داشتن از آداب و معاشرت تجاری و آداب تجارت چینی برای تاجران امری ضروری است تا سفر تجاری موفقیت آمیزی داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم نحوه تجارت در چین و برخی از حقایق فرهنگی که به تجارت و آداب آن موثر است، گرداوری کنیم. هر چند نمی توان همه اسرار تجارت در چین را به صورت خلاصه و کامل جمع کرد ولی  مهمترین مواردی که لازم است افراد در مذاکره با چینی ها رعایت کنند را آورده ایم.

اهمیت رعایت آداب و معاشرت هنگام تجاری

از آنجا که امروزه چینی ها جایگاه دوم اقتصاد بزرگ جهان را دارا می باشند، و در تجارت بین المللی نقش عمده ای دارند، بنابراین آگاهی داشتن از قواعد فرهنگی و آداب و معاشرت تجاری آن ها بسیار با اهمیت خواهد بود. مردم این کشور باستانی، با صرف هزینه زیاد توانسته اند در سطح بین المللی بازار هدفی به دست آورند و نام کشور چین را در دنیا جا انداخته اند. بر خلاف تصورات منفی که راجب کالاهای چینی در بین برخی از مردم ایران وجود دارد، این کشور توانسته محصولات متنوع با سطوح کیفیتی متفاوت را تولید نماید. کشور چین برای واردات کالا یکی از محبوب‌ترین کشورها می باشد که به علت داشتن قیمت مناسب نسبت به دیگر کشورها، اولین انتخاب برای واردات است.

شاید تجارت در چین در نگاه اول بسیار پیچیده و سخت به نظر برسد؛ مثلا اگر شما احساس قدردانی را به عنوان قسمتی از آداب تجارت خودتان می دانید، بهتر است که این انگیزه را در هنگام تجارت مهار نمایید. زیرا آداب و رسوم مردم چین و آداب تجارت چینی با چیزی که شما در ذهنتان دارید بسیار متفاوت می باشد. اولین و بهترین کاری که باید انجام دهید این است که در زمان برخورد با تجار چینی کاملا خونسردی خودتان را حفظ کنید. بهتر است از کلمات محبت آمیز و مودبانه یا لبخندی کم رنگ استفاده کنید. ولی در نهایت با آشنایی بیشتر با آداب تجارت چینی و قوانین مذاکره با چینی ها و نیز با کمک شرکت‌های بازرگانی معتبر می‌توانید تجارتی خوب و پر سودی را با چین تجربه کنید.

هنگام تجارت با چین چه آدابی را رعایت کنیم؟

مهمترین فاکتورهایی که هنگام واردات پرسود کالا از چین باید در نظر بگیرید، شامل موارد زیر میشوند:

تجارت در چین
تجارت در چین

ملاقات و احوالپرسی:

این گزینه هنگام تجارت در چین همیشه باید باشد. ملاقات ها در چین با دست دادن و حرکت آهسته سر شروع می شود. نباید دست را محکم فشار دهید زیرا این کار برای چینی ها خشونت آمیز است. مخصوصا هنگام تجارت، آنها علاقه به تماس فیزیکی ندارند؛ فقط وقتی که میزبان در حال راهنمایی مهمان است، آن هم در حد گرفتن سر آستین یا آستین شخص. در آداب و معاشرت تجاری با چینی ها همیشه حالتی آرام، حواستان جمع و رفتاری کنترل شده داشته باشید. وضعیت بدنی با حالت رسمی و بادقت، نشان دهنده خود دار و قابل احترام بودن شماست.

در آداب تجارت چینی همیشه در ملاقات اول کارت های ویزیت رد و بدل می شوند. توجه کنید یک طرف کارت حتما ترجمه شده باشد و نوشتن حروف چینی با جوهر طلایی رنگ برایشان فرخنده و مبارک است.  نام شرکت و هر توانایی که دارید را روی کارت بیان کنید. وقتی کارتی دریافت کردید آن را در کیف یا جیب نگذارید بلکه در یک بسته قرار دهید.

برقراری ارتباط:

هنگام تجارت در چین ارتباطات بسیار رسمی می باشد. هنگام تجارت در چین، شما نماینده شرکت خود می باشید. بنابراین همیشه ارتباطاتتان را در سطح حرفه ای حفظ کنید. اصلا خیلی غیر رسمی و شوخ نباشید. نمی گوییم چینی ها شوخ نیستند بلکه منظور این است که ممکن است شوخی ها در ترجمه دچار مشکل شده و بد برداشت شوند.

جلسه و مذاکره:

مهم است که در آداب تجارت چینی به هیچ عنوان جلسه فراموش نگردد. همچنین بهتر است برای معرفی شرکتتان، از قبل اطلاعاتی راجب شرکت خود برای شرکت مورد نظر چینی ارسال شود.

زمان جلسه:

حتما جلسات را در زمان هایی بین آوریل و ژ‍وئن یا بین سپتامبر و اکتبر رزرو نمایید. و از همه تعطیلات ملی به ویژه سال نوی چینی اجتناب کنید. وقت شناس بوده و خود را به موقع برسانید زیرا در آداب و معاشرت تجاری چین دیر رسیدن به معنای بی احترامی می باشد.

دستور جلسه‌ای که قبلا ارسال کرده اید را همراه خود داشته باشید تا بتوانید جریان جلسه را تا اندازه‌ای در کنترل خود بگیرید. چینی ها معروف به لقب مذاکره کنندگان جدی می باشند. و هدف اصلی آن ها در جلسه گرفتن امتیاز از طرف مقابل است، پس در تنظیم استراتژی خود این نکته را در نظر بگیرید. به مذاکره کنندگان آنها نشان دهید میل به سازش دارید و آنها را قانع کنید که امتیازات بزرگتری در انتظارشان است.

حتما تمام هماهنگی ها و برنامه ریزی ها را قبل از شروع مراودات تجاری با چین انجام دهید؛ زیرا آنها ها با دقت فراوانی برنامه ریزی و اقدام می نمایند و کار و تجارت و حتی ممکن است باطن شما را بفهمند. یکی از آداب تجارت چینی برای مذاکره، آغاز مذاکره با فروتنی و تمکین می باشد. این رفتار به به این معنی است که خود را ضعیف جلوه دهند و انتظار دارند شما یعنی طرف قوی تر، با اعطای امتیاز به آنها کمک نمایید.

نکاتی که باید هنگام تجارت با چین بدانید

  • تجار چینی در آداب و معاشرت تجاری انتظار دارند که برای شرکت در جلسات با آن‌ها آماده باشید. حداقل دو برگه از پیشنهادات خودتان را به صورت مکتوب، با کپی سیاه و سفید چاپ کنید.
  • قبل از شروع کسب‌ و کار، چینی‌ها علاقه دارند رابطه‌ای عمیق با طرف مقابل برقرار کنند. برای همین، امکان دارد چندین بار با آن‌ها قرار ملاقات داشته باشید تا به اهداف خود برسید.
  • در آداب تجارت چینی حفظ آرامش در جلسات بسیار حیاتی است. خجالتی یا احساساتی بودن بیش از حد تأثیرات منفی بر مذاکره تجاری شما می گذارد.
  • اگر طرف چینی اصرار داشت جلسه را به تعویق بیندازد یا روند مذاکرات را طولانی تر کند، با کمال میل پذیرای پیشنهادش باشید. صبر شما نتیجه خوبی خواهد داشت.
  • باید بدانید چینی‌ها به ترتیب درجه به اتاق جلسه وارد می‌شوند. یعنی اول باید رؤسا به اتاق جلسه بیایند.
  • هنگام تجارت در چین باید ساعت کار چینی‌ها را بدانید. زمان کار از ۸ صبح الی ۵ بعدازظهر روزهای دوشنبه تا جمعه می باشد.
  • ساعت استراحت کارمندان و کارگران چینی نیز بین ساعت ۱۲ الی ۲ عصر می باشد.
  • در آداب تجارت چینی زمان های مناسب برای برگزاری جلسات، ماه‌های آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر می باشند.
  • نحوه احوالپرسی، در آداب و معاشرت تجاری در چین، دست دادن معمول است، ولی بهتر است منتظر بمانید تا ابتدا همتای چینی شما دست دهد.
  • بهتر است افراد را با نام خانوادگی‌شان خطاب کنید. حواستان باشد کلمه «رفیق» را به کار نبرید، مگر اینکه دارای تمایلات کمونیستی باشید.

مهمترین آداب تجارت در چین چیست؟

این درست است که نمی توان برای موفقیت هیچ برنامه از قبل‌ تعیین ‌شده‌ای تهیه کرد، ولی این فعالیت راهکارهای خاصی دارد که می تواند به پیشرفت شما کمک کند. از طرفی، محیط تجاری چین نیز ممکن است چالش‌ برانگیز باشد. به همین جهت، شرکت‌ها باید مهارت‌های کافی و لازم آداب و معاشرت تجاری چین را برای موفقیت بیاموزند. کارشناسان تجارت ایران و چین پنج عامل مهم زیر را برای توسعه تجارت لازم می دانند:

  • برنامه‌ریزی درست، راه حلی در موفقیت است. باید قبل از سرمایه‌گذاری در چین آمادگی کامل و تعهد داشت. آداب تجارت چینی بسیار پیچیده‌ و بازار تجاری آن بسیار گسترده است. حتی ممکن است در هر شهر قوانین مختلفی برای آداب و معاشرت تجاری در زمینه‌های خاصی وجود داشته باشد.
  • از محیط کسب‌وکارتان در چین درک درستی داشته باشید. مهم است که زمان تجارت در چین، آنجا را محل زندگی‌تان به حساب نیاورید. با دقت خطرها بررسی کنید و به بازار مسلط باشید. مطمئن شوید که از بافت جمعیتی، صنعت و رقبای خود شناخت کافی دارید.
  • با تصمیم‌گیرندگان مناسب ارتباط داشته باشید. این موضوع بویژه در مواقعی که به بن‌بست رسیده اید، بسیار مهم است.
  • در صورت نیاز، با متخصصان مشورت کنید. اگر می‌خواهید در تجارت در چین موفق باشید، فقط به درک از محیط تجاری این کشور کفایت نکنید. غالبا، لازم می شود که از مشاوره تخصصی وکلای ماهر بهره برده و توصیه‌های استراتژیک و مقررات مهم را یاد بگیرید.
  • در انتخاب شریک تجاری‌تان عاقلانه رفتار کنید. و رابطه خوبی با او داشته باشید و قبل از شروع کسب‌وکار، انتظارات طرفین را مشخص کنید. زمان و منابع زیادی برای درک انتظارات شریک تجاری نیاز داید.
آداب تجارت چینی
آداب تجارت چینی

مزایای واردات عمده از چین

ممکن است در این زمینه، این سوال برای شما مطرح باشد که واردات عمده از چین برای وارد کنندگان ایرانی چه مزایایی دارد؟ به طور کلی کشور چین برای واردات کالا به ایران بهترین گزینه است و همراه با مزایای زیادی که دارد موجب شده تا روز به روز حجم واردات از این کشور افزایش یابد. گذشته از پایین بودن هزینه واردات کالا، مزایای دیگر عبارتند از:

  • کالاهای چینی بسیار مقرون به صرفه اند و این یکی از مهمترین دلایل تمایل تاجران به واردات کالاهای چینی به کشور است. آنچه که باعث کاهش هزینه واردات کالا از چین می شود؛ نیروی کار زیاد ولی با دستمزد کم، تولیدات انبوه، استفاده از فناوری های مدرن دنیا و اقتصاد خوب کشور چین می باشد.
  • محصولات چینی باکیفیت و خاص هستند. تولید کنندگان چینی با آداب و معاشرت تجاری خاص سعی می کنند تا با استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های مدرن، کالاهای خاص و باکیفیت را با قیمت مناسب تولید کرده و به مردم سراسر دنیا ارائه دهند.
  • امکان دسترسی به کالاهای باکیفیت چینی نیز وجود دارد. حتما شما هم اجناس چینی را بی کیفیت می دانید؛ اما باید بدانید که بسیاری از فروشندگان چینی کیفیت محصولاتشان را ضمانت می کنند. شما فقط باید کلاهبرداران را بشناسید و موقع تجارت در چین به دام فروشندگان قلابی نیفتید.
  • دانستن آداب تجارت چینی در واردات از چین در توسعه کسب و کارهای شما موثر است. واردات از چین هم می تواند سبب کاهش قیمت تمام شده کالای وارداتی شده، و هم سود خوبی برای کسب و کارتان فراهم کند. اگر توانستید کالاهای باکیفیت چینی را برای مشتریان خود ارائه دهید، قطعا از تجارت در چین رضایت خواهید داشت.

جمع بندی

گروه تجاری ققنوس شرکت بازرگانی است که سابقه فراوانی در زمینه واردات کالا دارد و خدمات متنوعی را نیز برای تجارت در چین ارائه می دهد. در تجارت با چین باید به آداب تجارت چینی و هزینه واردات کالا، کیفیت و حمل و نقل ایمن کالا بسیار دقت کرد. همچنین بهتر است با آداب و معاشرت تجاری چین هم آشنا باشید. گروه تجاری ققنوس همراه با تیمی از کارشناسان متخصص همه این امور را به بهترین نحو برای شما انجام خواهد داد.

همچنین منبع یابی و سورسینگ کالا از چین، ارائه مشاوره حقوقی و بازرگانی جهت واردات از چین، سفارش کالا و انجام کلیه فرایندهای مربوط به خرید کالا و پرداخت وجه آن، حمل و نقل کالا از چین به ایران (حمل بار هوایی، دریایی، زمینی و پست اکسپرس)، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک مهمترین خدمات ما در زمینه واردات کالا از چین می باشد. با ما در تماس باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *