ارسال بار به عمان / چگونه میتوانیم محموله خود را به عمان حمل کنیم؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ارسال بار به عمان

آنچه در این مقاله میخوانید

کشور عمان به علت قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس و تنگه هرمز، اهمیت استراتژیکی جهت مقاصد تجاری و دریانوردی دارد. در کل می‌توان گفت ویژگی‌ مهم و اصلی کشورهای خلیج فارس حجم تجارت بالای آنها نسبت به کشورهای دیگر است. از جمله کشور عمان به نوعی مرکز فعالیت و حضور تجار و شرکت‌های بازرگانی کشورهای گوناگون تبدیل شده است. از این رو برای تجار ایرانی روش‌های ارسال بار به عمان در تجارت با این کشور اهمیت زیادی دارد. مهمترین بخش درآمدزایی کشورهای عربی از جمله عمان تجارت سوخت (نفت) است. واردات و صادرات کالاهای مختلف با این کشور همیشه برای تجار پرسود بوده است و استفاده از مسیرهای دریایی جهت حمل بار به عمان هزینه‌های کمتری برایشان دارد. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به حمل و نقل بین المللی به عمان و بررسی انواع روش‌های آن می‌پردازیم.

روش های ارسال بار به عمان

ارسال کالا به عمان به دو روش هوایی و دریایی انجام می‌گیرد. ایرانیان می‌توانند بار خود را از خطوط هوایی متعدد موجود در کشور به عمان بفرستند، ولی فقط یک خط هوایی (قشم ایر) مستقیما بار را از فرودگاه امام خمینی به عمان حمل می‌کند. خط هوایی قشم ایر علاوه بر اینکه تنها خط مستقیم برای حمل بار به عمان از طریق هواییست، بهترین قیمت حمل را نیز در بین سایر خطوط دارد. روش حمل هوایی اکثرا برای بارهای کم و کوچک مناسب بوده و معمولا جهت بارهای شخصی به کار می‌رود.

در مورد حمل دریایی به عمان هم باید بگوییم که کلیه بارهایی که از مسیر دریا به عمان انتقال می‌یابند، ابتدا به بندر سوهار که یک منطقه ازاد تجاریست حمل می‌شود. همچنین بارها باید با کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی ارسال شوند. ارسال بار به عمان به شکل خرده بار از مسیر دریایی امکان ندارد، مگر اینکه بپذیرید برای خرده بار خود یک کانتینتر ۲۰ یا ۴۰ فوتی اجاره کنید که این کار هم از نظر هزینه برای شمل بصرفه نخواهد بود. برای همین بهتر است حمل بار به عمان از راه دریایی را برای محموله‌های سنگین انتخاب کنید.

ارسال بار به عمان از راه دریایی، خود به دو روش انجام می‌شوند: یکی از راه خطوط دریایی جمهوری اسلامی ایران hds line و بعدی بوسیله  Nvocc. مدت زمان حمل و نقل دریایی به عمان یک هفته طول می‌کشد.

ارسال بار به عمان
ارسال بار به عمان

اطلاعات عمومی کشور عمان

کشور عمان با مساحتی حدود ۳۰۹٬۵۰۰ کیلومتر مربع، یکی از کشورهای عربی و همسایه‌ آبی ایران است. عمان در جنوب شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد که این موقعیت به آن اهمیت استراتژیکی در خاورمیانه داده است. این کشور عربی از ۴ استان مَسقط (پایتخت عمان)، مسندم، بریمی و ظُفار تشکیل و ۵ منطقه نیز دارد. بخش عمده خاک کشور عمان در جنوب دریای عمان و قسمت غرب اقیانوس هند واقع می‌باشد که ارسال بار به عمان از راه دریا را میسر می‌سازد. بزرگترین شهر و پایتخت عمان، شهر مسقط است. علاوه بر شهر مسقط، از دیگر شهرهای مهم عمان، دو شهر صلاله در مرکز استان ظفار و شهر صحار در استان باطنه است.

این کشور با قرار گرفتن در دهانه خلیج فارس، از شمال به دریای عمان وصل است، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارات متحده عربی مرز دارد و با ایران نیز دارای مرز دریایی است. در واقع بخش عظیم مرزهای شرقی و شمال عمان توسط آب‌های آزاد احاطه شده است. به همین دلیل کشور عمان دارای موقعیت استراتژیک خوبی برای حمل بار به عمان و انتقال کالا و کشتیرانی با دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران، افریقا و اروپا نیز هست.

مسیرهای حمل و نقل بین المللی بار

از ایران به کشور عمان امکان ارسال بار به شکل زمینی (کامیون یا قطار) وجود ندارد. حمل‌ونقل از طریق هوایی و همچنین کشتی تنها راه‌های ارتباطی حمل‌ونقلی با عمان هستند.

حمل دریایی به عمان

با توجه به اینکه شهرها و بنادر زیادی در این کشور در مجاورت دریای عمان قرار دارند، به دلیل این مرزهای آبی با کشور ما، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ارسال بار به عمان از ایران حمل دریایی است. مهم‌ترین بنادر این کشور عبارتند از: بندر صحار، خصب، قابوس، دقم، صلاله، شیناس، مینا الفحل و سویق. حمل‌ونقل دریایی بار به عمان بصورت کانتینری و فله‌ای انجام می‌شود. به این ترتیب که بعد از کارشناسی لازم یکی از کانتینرهای ۲۰ یا ۴۰ فوتی جهت حمل بار دریایی به کشور عمان به مشتریان گرامی پیشنهاد خواهد شد. انجام حمل دریایی به کشور عمان در مورد حمل کالاهایی با تناژ بالا بسیار به صرفه خواهد بود.

حمل هوایی به عمان

روش حمل هوایی برای بارهایی با وزن کم که تناژهایی کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم دارند گزینه مناسبی است. حمل بار به عمان از طریق هوایی از نظر زمانی سریع‌ترین روش جهت ارسال محموله‌های شما به این کشور است. مقاصد عمده بارهای هوایی به کشور عمان، فرودگاه‌های مقصد، مسقط، صلاله و صحار هستند و بارگیری در کشور ایران جهت ارسال بار هوایی به عمان در فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود.

گروه تجاری ققنوس آماده ارائه خدمات حمل‌ و نقلی، بازرگانی، واردات و صادرات، انبارداری و ترخیص کالا به کشور عمان است. شما می‌توانید از خدمات ویژه‌ این شرکت برای حمل دریایی به عمان استفاده کنید. خدماتی چون: خدمات دریافت کالا از مبدا در هر نقطه ایران، آسیای میانه، افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و دیگر کشورهای محصور در خشکی. همچنین ما عملیات بندری، تشریفات گمرکی، خدمات تخلیه و بارگیری کالا را نیز برای شما انجام می‌دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارسال بار به عمان با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

انواع روش‌های ارسال بار به کشور عمان از مسیر دریایی

محموله‌هایی که از طریق حمل‌ونقل دریایی به کشور عمان ارسال می‌شوند، غالبا با کشتی‌های کانتینری یا لنج حمل می‌شوند. چگونگی ارسال بار نیز به صورت حمل فول کانتینر و یا خرده بار می‌باشد. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد حمل بار دریایی خواهیم پرداخت.

ارسال بار به شکل فول‌ بار FCL

چنانچه حجم باری که ارسال می‌کنید، به اندازه ظرفیت کانتینر استانداری (۲۰ یا ۴۰ فوتی) باشد، در این صورت حمل بار به عمان به شکل FCL فرستاده خواهد شد. البته امکان دارد در مواردی نیز بار کمتر از ظرفیت کانتینر باشد، ولی فرستنده تمایل دارد کانتینر را به شکل دربستی در اختیار خود بگیرد. به طور کلی LOAD FULL CONTINAIR یا FCL، به معنای کانتینر دربستی یا حمل فول بار می‌باشد.

ارسال بار به شکل خرده‌ LCL

در صورتی که حجم بار ارسالی شما به عمان از ظرفیت یک کانتینر کمتر باشد، ارسال بار به عمان به شکل خرده بارLESS CONTINAIR LOAD یا LCL خواهد بود. به این معنی که حمل کننده، بارهای مشابه را در یک کانتینر واحد بارگیری و پلمپ می‌نماید. ارسال به صورت خرده بار مسلما هزینه کمتری برای فرستنده در پی خواهد داشت.

ارسال بار فله به عمان BULK

بارهای ارسالی همیشه با کشتی یا کانتینر حمل نمی‌گردند. در برخی موارد ممکن است، بار به شکل فله جابجا گردد. انجام حمل‌ونقل و تخلیه بارها به صورت فله راحت‌تر و ارزان‌تر از حمل آنها با کانتینر است. بارهایی چون برخی مصالح یا مواد غذایی، دانه‌های حبوبات یا گندم، به شکل فله در کشتی حمل و ارسال می‌گردند.

شیوه‌های ارسال بار به عمان به صورت هوایی

توجه کنید اگر بار خود را از طریق هوایی به عمان ارسال کنید، در کنار مزیت ارسال سریع‌تر، هزینه بیشتری از ارسال دریایی در بر خواهد داشت. برای همین روش هوایی برای بارهایی در حجم و وزن کم، که معیار زمان رسیدن بار در آن مهم است، بکار می‌رود. حمل بار به عمان در مورد کالاهایی چون دارو یا مواد فاسد شدنی، حتما لازم است به صورت هوایی فرستاده شوند. اگر چه ارسال دریایی در مسیرهای طولانی زمان‌بر است، اما به دلیل نزدیکی ایران با عمان، ارسال بار با لنج و کشتی به عمان از ایران، خیلی طول نخواهد کشید. حمل بار به عمان یا هر کشور دیگری از مسیر هوایی، به شکل فریت بار (FREIGHT) و یا کارگو (CARGO) انجام می‌شود.

حمل بار به عمان
حمل بار به عمان

ارسال به عمان به صورت فریت بار مسافری FREIGHT

فریت هوایی بار همیشه و فقط برای بارهای مسافری انجام می‌گیرد. می‌دانید مسافران پروازها، تنها در حد معینی اجازه دارند بار‌ شخصی با خود به داخل هواپیما بیاورند. که معمولا این میزان بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم می‌باشد. مسافرانی که بیشتر از این حد مجاز بار به همراه داشته باشند باید جریمه‌های سنگین اضافه بار را بپردازند. از این رو برای جلوگیری از جریمه اضافه بار در ارسال بار به عمان، مسافران بارهای شخصی خود را به صورت فریت بار می‌فرستند که ویژه بارهای غیر تجاری و صادراتی است. برای انجام فریت بار مسافری به عمان، لازم است فرستنده حتما بلیط پرواز به عمان را داشته باشد. با انتخاب روش فریت بار، هزینه حمل‌نقل شما به مقدار یک سوم  مبلغ پرداختی بابت اضافه بار کاهش خواهد یافت.

ارسال به عمان به صورت کارگو (CARGO)

حمل بار به عمان برای بارهای تجاری و صادراتی به صورت کارگو انجام می‌شود. جهت ارسال بار به طریق کارگو به عمان، داشتن کارت بازرگانی برای فرستنده الزامی است. بارهای هوایی، در کارگو داخل پالت‌های چوبی یا فلزی انتقال می‌یابند.

مراحل ارسال بار به کشور عمان

جهت ارسال بار به کشور عمان، از هر روشی که باشد، چه دریایی و چه به صورت هوایی، مراحل زیر باید طی شود.

مشاوره

یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی معتبر باید بارنامه اقلام ارسالی شما را صادر نماید. از این رو گام اول شما جهت ارسال بار به کشورهای خارجی و برعکس، این است که اطلاعات لازم را از طریق مشاوره با کارشناسان شرکتی معتبر کسب کنید. چگونگی ارسال بار به عمان، هزینه‌ها، زمان رسیدن بار به مقصد، ممنوعیت‌ها و الزامات نوع بار و سایر موارد دیگر باید چک شوند. کارشناسان خبره ما در گروه تجاری ققنوس کلیه اطلاعات لازم و بهترین شیوه حمل بار به عمان را با فرستنده هماهنگ می‌کنند. شما با مشاوره چالش‌ها و مشکلات کمتری برای حمل‌ بار به کشورهای خارجی خواهید داشت.

بسته‌بندی

در ارسال بار به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بسته‌بندی محموله موضوع بسیار مهمی است. اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کار بسته‌بندی را خودشان انجام می‌دهند. همچنین شماره‌گذاری و لیست‌برداری از محموله ارسالی هم در این مرحله، توسط کارشناسان شرکت باربری بین‌المللی صورت می‌گیرد. این لیست در حمل بار به عمان حتما باید به زبان بین‌المللی تهیه شود.

حمل و بارگیری

حمل بار از مبدأ به محل گمرک در فرودگاه یا بندر انجام می‌شود. سپس با انجام تشریفات اداری، محموله بارگیری می‌گردد.

سمپاشی و صدور گواهینامه بین‌المللی جهت کارگو به عمان

کالاهای از جنس چوب مانند مبلمان و یا پالت‌های چوبی بسته‌بندی، حتما باید سم‌پاشی گردند. سم‌پاشی، باید طبق قواعد و مقررات مخصوص انجام شود. با تایید شرکت‌های رسمی و تایید‌شده دفع آفات نباتی معتبر و مجاز، گواهینامه‌ای بنام گواهی سم پاشی ارسال بار به عمان صادر می‌شود.

انتقال بار به گمرک

محموله جهت شروع تشریفات اداری به گمرک بندر یا فرودگاه جهت حمل بار به عمان انتقال می‌یابد.

انجام تشریفات و پلمپ بار

بعد از تحویل بار و مدارک لازم، امور اداری و گمرکی باید انجام شود. بار در گمرک با کمک سگ‌های موادیاب چک و با اشعه X-Ray نیز اسکن می‌گردند. مامورین این اقدامات را در حضور فرستنده یا نماینده قانونی او انجام می‌دهند. در صورت عدم وجود مشکل، بسته‌های بار پلمپ می‌گردند.

تحویل بار به کشتیرانی یا هواپیمایی

وقتی مجوز گمرک صادر شد، بار به خطوط کشتیرانی یا هواپیمایی تحویل می‌شود.

صدور بارنامه و بیمه نامه

در این مرحله شرکت باربری بین‌المللی، بیمه‌نامه بین‌المللی و بارنامه رسمی جهت حمل بار به عمان را صادر می‌کند. سپس این مدارک به همراه کد رهگیری به دست مالک و فرستنده بار تحویل داده می‌شود. صاحب بار با مراجعه به سایت شرکت و استفاده از این کد رهگیری، می‌تواند بار خود را به صورت لحظه‌ای رصد نماید.

تحویل بار در مقصد

بر اساس نوع توافق و قراردادِ فرستنده با شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، چگونگی تحویل بار و محل آن در ارسال بار به عمان متفاوت خواهد بود. بعد از رسیدن بار به عمان، در گمرک مقصد، امور مربوط به ترخیص، حمل و انبارداری انجام می‌گردد. شاید شما بخواهید بار را درب منزل خود تحویل بگیرید و یا در گمرک بندر یا فرودگاه دریافت کنید. این انتخاب شماست و هزینه با توجه به نوع خدمات دریافت می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت  ارسال اقلام تجاری به عمان

  • کپی شناسنامه، کارت ملی به همراه کپی پاسپورت فرستنده و گیرنده.
  • آدرس مبدا و مقصد با کد پستی جهت حمل بار به عمان.
  • شماره تلفن فرستنده و گیرنده به همراه کد
  • پکینگ لیست
  • برای ارسال کالاهای تجاری به عمان، فرستنده باید بلیط و کارت بازرگانی را همراه داشته باشد و حضور او الزامی می‌باشد. در صورت نداشتن کارت بازرگانی، باید با استفاده از کارت بازرگانی نمایندگان ما در شرکت تجاری ققنوس اقدام به ارسال بار به عمان نمایید.

جمع‌بندی

کشور عمان به دلیل قرار گرفتن در جوار مرزهای آبی با ایران، یکی از بهترین مقاصد تجاری تجار ایرانی است. در این بین حمل بار به عمان از طریق دریایی می‌تواند بهترین گزینه باشد، اگر چه روش هوایی سریع‌تر است اما فاصله ایران تا عمان نیز به قدری زیاد نیست که روش دریایی هم طول بکشد. گروه تجاری ققنوس یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ حمل‌ونقل و باربری بین‌المللی است که به تمام اصوال حمل کالا و مقررات و قوانین خارجی و داخلی پایبند است.

ما تاکنون توانسته‌ایم با ارائه‌ خدمات متنوع و رفاهی به مشتریان، گام بلندی در زمینه‌ی حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در ایران برداریم. شما می‌توانید از انواع خدمات شرکت ما: پست اکسپرس بین‌المللی، مشاوره تخصصی درباره ترانزیت داخلی و خارجی کالا، انجام مراحل گمرک و ترخیص کالا و … استفاده کنید. اگر قصد ارسال بار به عمان دارید، با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *