از این ۴ عامل معنوی مؤثر در افزایش رزق غافل نشوید!

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

به گزارش تراز: اگر انسان بخواهد در مسیری قدم بگذارد دو راه دارد یا خودش جلو برود و با آزمون و خطا کارش را به پیش ببرد. در این صورت ممکن است زمان زیادی را طی کند دست آخر هم به نتیجه دلخواه نرسد. راه معقول اما این است که سراغ یک فرد گاه و خبره در آن زمینه برود و با راهنمایی های او کار را به سرانجام مطلوب برساند.
خداوند برای بشر راهنمایانی قرار داده که هم خیر دنیای او را می خواهند و هم خیر آخرت او را. لذا عاقل کسی است که زندگی اش را بر پایه فرمایشات الهی معصومین تنظیم نماید. انسان وقتی پای کلام معصومین علیهم السلام می نشیند و گوش جان به بیانات گهربار آن بزرگواران می سپارد میتوجه می شود که مناسبات جاری در بین خیلی از امور با آنچه ما می پنداریم متفاوت است. به عبارت ساده تر ما فکر می کنیم فلان چیز را باید از فلان روش بدست آورد و بس و راه دیگری ندارد. بعد می فهمیم که از روش هایی که گمان نمی بردیم هم می توانستیم به هدفمان برسیم.
برای نمونه در بحث رزق و روزی اولین جایی که ذهن ما به سمت آن متوجه می شود کسب و کار و تجارت است. البته قطعاً باید انسان کسب سالم و تجارت سودمندی داشته باشد ولی این همه ماجرا نیست! امور دیگری هم بر افزایش و کاهش رزق و روزی مؤثرند که در نگاه اول چندان ارتباطی با رزق فراوان ندارند.
مولای متقیان على علیه السلام در همین رابطه می فرمایند:
«وُصولُ المَرءِ اِلى کُلِّ ما یَبتَغیهِ مِن طیبِ عَیشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَهِ رِزقِهِ بِحُسنِ نیَّتِهِ وَ سَعَهِ خُلقِهِ؛» (۱)
«انسان، با نیّت خوب و اخلاق پسندیده و گشاده، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مى یابد.»
سه نکته:
** برای همه خیر بخواه

حضرت دو عامل بسیار مهم برای موفقیت در زندگی و افطایش روزی را بیان فرمودند: نیت خوب، اخلاق پسندیده و گشاده.
نیت خوب یعنی اگر عبادت می کنیم نیتمان خالصانه باشد، برای رضای خالق انجام بدهیم نه برای خوش آمدن مخلوق.
اگر هم در بین مردم در حال کسب و کار است برای همه خیر بخواهد. بخل نداشته باشد، همه چیز را برای خود و اطرافیانش نخواهد. برای همه مردم و خصوصا همه مومنین خیر بخواهد و اگر دعا می کند برای همه دعا کند.
** معنای دقیق سعه اخلاق
اخلاق سعه یا گشاده هم به این معناست که با روی باز با همه برخورد کند. اینگونه نباشد که اطرافیان و زیردستانش نتوانند مشکلشان با او مطرح کنند. خوش خلقی فقط به خنده روی لب نیست. اگر مشکلی از کسی برطرف کردی و خنده حقیقی بر دلش نشاندی این می شود سعه اخلاق و خلق پسندیده.
** دو عامل دیگر برای افزایش رزق
عوامل معنوی افزایش رزق فراوانند. از جمله سایر عوامل استغفار و امانت داری است:
امام على علیه السلام  می فرماید:
استغفار روزی را زیاد می کند. (خصال، ص ۵۰۵)
همچنین می فرماید:
امانتدارى روزى مى آورد و خیانت در امانت فقر. (تحفل العقول، ص ۲۲۱)

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *