اصطلاحات حمل و نقل دریایی؛ ۴ مورد از رایج‌ترین اصطلاحات در حمل و نقل بین المللی کالا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اصطلاحات حمل و نقل دریایی

آنچه در این مقاله میخوانید

سردرگمی های زیادی در مورد اصطلاحات حمل و نقل بین المللی به ویژه ۴ اصطلاح اصلی وجود دارند. در بسیاری از مواقع اصطلاحات رایج حمل و نقل بین المللی مانند BCO (Beneficial Cargo Owner) یا (مالک محموله سودمند)، VOCC ((Vessel Operating Common Carrier یا (حمل کننده مشترک غیر کشتی)، FFW (Freight Forwarder) یا (فرستنده بار)، NVOCC (Non-Vessel Operating Common Carrier) یا (حمل کننده مشترک غیر کشتی) سبب سردرگمی هایی میشوند که میتواند فرایند حمل کالا را دشوارتر کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد این اصطلاحات که شامل اصطلاحات حمل و نقل دریایی و اصطلاحات حمل و نقل با کشتی نیز هست صحبت کرده و فواید و مضرات هر یک از آن ها را بررسی کنیم. از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله از گروه تجاری ققنوس با ما همراه باشید.

رایج‌ترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی؛ BCO (مالک محموله سودمند)

BCO یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی است. BCO یک واردکننده ثبت شده است که کالا را در مقصد دریافت کرده و شخص ثالثی برای جابجایی کالا نیست. هنگام حمل و نقل کالا قرارداد ها از طریق روش های زیر منعقد می شوند:

  • قرارداد مستقیم: این قرارداد توسط خرده فروشان بزرگی مثل Walmart،Costco ،The Kroger Co و Best Buy استفاده می شود. این باربری ها برای حمل و نقل حجم عظیمی از محموله، نیاز به حمل و نقل بین المللی دارند تا جایی که بتوانند مستقیما با شرکت های حمل و نقل مذاکره کرده و از واسطه ها استفاده نکنند؛ در نتیجه می توانند با نرخ های پایین تر و با استفاده از تخفیف ها مذاکرات خود را پیش ببرند.
  • قرارداد غیرمستقیم: BCO های کوچک و متوسط به دنبال حذف نیازشان از تیم لجستیک داخلی هستند. این فرستنده ها معمولا حجم محموله کافی برای انعقاد قرار داد مستقیم با شرکت های حمل و نقل را ندارند. طبق گزارشات گروه تجاری ققنوس، تقریبا ۶۳% از کل واردات از طریق حمل و نقل دریایی، توسط یک BCO انجام شده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا، آمار ان تا حدودی کاهش یافته است.
رایج‌ترین اصطلاحات حمل و نقل بین المللی
رایج‌ترین اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

VOCC (شرکت حمل و نقل مشترک کشتی)

VOCC ها حمل کنندگانی هستند که مالک کشتی های مورد استفاده در حمل و نقل نیز میباشند. از آن جایی که VOCCها تدارکات و تشریفات مخصوص به خود را دارند، خدمات خود را مستقیما به مشتریان ارائه میدهند و با فرستنده های معمولی تر و کوچک تر کار نمی کنند. از معروفترین و شناخته شده‌ترین VOCC ها میتوان به نام های آشنای Maersk، COSCO، APL و Evergreen اشاره کرد.

به عنوان مثال، فرض کنید که قصد واردات محصولات به خصوصی را دارید؛ اگر حجم محموله های وارداتی شما زیاد است، مذاکره مستقیم با VOCC و دریافت تخفیف برای حمل بار برای شما مفید خواهد بود. در صورتی که حجم محموله ارسالی شما کم است، بهتر است به دنبال واسطه ها برای دریافت نرخ کمتر و با تخفیفات بیشتری باشید. VOCC ها زمانی برای مکاتبات طولانی ندارند، بنابراین به کارهای کوچک و معمولی علاقه ای نشان نمی دهند.

از دیگر اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی، NVOCC و FFW هستند که بسیار بهم مرتبط میباشند و معمولا عموم مردم در تعریف آنها دچار اشتباهاتی میشوند. در ادامه به توضیح دقیقی از این دو اصطلاح خواهیم پرداخت.

NVOCC (حمل کنندگان بدون کشتی)

NVOCC یا حمل کنندگان بدون کشتی، خدمات کشتیرانی را بدون مالیکیت یک کشتی ارائه میدهند. از این روش حمل و نقل برای ارسال کنندگانی که به صورت نامنظم کالا ارسال می کنند و یا حجم کالاهای ارسالی شان کم است استفاده می شود. از آن جایی که این حمل کنندگان طیف وسیع تری از خدمات را ارائه می دهند و حمل کنندگان نیز بر اساس محموله های عمده و قراردادهای NVOCC تخفیف دریافت می کنند، معامله با این نوع حمل و نقل سودآور و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

همچنین از آن جایی که NVOCC ها خودشان بارنامه دریایی صادر می کنند، مسئولیت کامل حمل و نقل محموله شما را بر عهده خواهند گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بارنامه می توانید از مقاله ما به عنوان انواع بارنامه های بین المللی دیدن کنید.

FFW (فرستنده بار یا بارفرابر) _ از مهمترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی

بارفرابر یا FFW یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حمل و نقل بین المللی دریایی است. FFW ها در حمل و نقل کالا به عنوان واسطه عمل می کنند، یعنی به سازماندهی حمل و نقل می پردازند. از جمله وظایف بارفرابرها میتوان به تحویل محموله، آماده کردن اسناد حمل و نقل و قرارداد با شرکت حمل و نقل اشاره کرد.

از مزایای بستن قرارداد با یک FFW، طیف گسترده ای از خدمات است که ارائه می دهند. آنها عمدتاً در انواع حمل و نقل از جمله زمینی، هوایی و دریایی تخصص داشته و همچنین خدمات استثنایی مانند حمل و نقل چندوجهی (ترکیبی) را ارائه می دهند. سایر وظایف و مسئولیت های آنها شامل موارد زیر میشود:

  • رزرو فضای مناسب در کشتی حمل کننده کالا
  • ارائه مشاوره هایی درباره مسیر و شیوه حمل کالا
  • پرداخت هزینه های حمل و نقل
  • تهیه اسناد و مدارک لازم
  • ترخیص کالا از گمرک
  • بسته بندی کالاهای وارداتی و صادراتی
  • انبارداری
  • باربندی و دسته بندی کانتینرها
  • و..
اصطلاحات حمل و نقل با کشتی
اصطلاحات حمل و نقل با کشتی

جمع بندی

در این مقاله درمورد چند مورد از اصطلاحات حمل و نقل دریایی و بین المللی صحبت کردیم. از جمله تفاوت های بین NVOCC و FFW این است که NVOCC برخلاف FFW بارنامه صادر میکند، مسئولیت آسیب های وارده به کالا را قبول کرده و به عنوان حمل کننده کالا عمل می کند؛ در نهایت شما بر اساس نیازهای خود می توانید بهترین نوع حمل و نقل را انتخاب کنید. امیدواریم در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

گروه تجاری ققنوس از اولین و مورد اعتماد ترین شرکت های بازرگانی دارای مجوز برای خدمات مختلف حمل و نقل میباشد و بهترین تجربه حمل و نقل بین المللی کالا را برای شما فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دعوت میکنیم از سایر مطالب ما دیدن کرده و همچنین با مشاوران ما در زمینه حمل و نقل محموله های خود در تماس باشید.

۱.       BCO چیست؟

BCO (Beneficial Cargo Owner) یا مالک محموله سودمند، یک وارد کننده ثبت شده است که خودش کالا را در مقصد تحویل گرفته و شخص ثالثی در میان نیست.

۲.       تفاوت بین NVOCC (حمل کنندگان بدون کشتی) و FFW (بارفرابر) چیست؟

این دو از اصطلاح حمل و نقل بین المللی به یکدیگر مرتبط هستند که تفاوت هایی نیز دارند. یکی از تفاوت های بین NVOCC و FFW این است که NVOCC برخلاف FFW به عنوان حمل کننده کالا عمل می کند،  بارنامه صادر می کند و همچنین مسئولیت هر گونه آسیب به محموله را قبول می کنند.

۳.       BCOها به چه روش هایی قرارداد می بندد؟

هنگام حمل و نقل کالا به دو روش قرار داد می بندند: روش مستقیم و روش غیر مستقیم.

۴.       مزایای استفاده از بارفرابرها (FFW) هنگام حمل دریایی بار چیست؟

از جمله مزایای FFW خدمات گسترده ای است که در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی ارائه می دهد.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *