اعتبار اسنادی یوزانس چه کاربردی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اعتبار اسنادی یوزانس

آنچه در این مقاله میخوانید

بن ییم ک بگواعتبار اسنادی یوزانس روشی برای پرداخت کالای خریداری شده است که در آن فروشنده به خریدار مهلت می دهد تا پس از آن مدت هزینه را پرداخت کند، همچنین در ال سی یوزانس طبق توافق و قراردادی که بین خریدار و فروشنده منعقد می شود خریدار باید در زمان پرداخت، مبلغی را به عنوان سود یا بهره به فروشنده بپردازد. اعتبارات اسنادی از مواردی هستند که برای تاجران اهمیت زیادی دارند و می توانند به سود رسانی تجار کمک قابل توجهی نمایند. در این میان  اعتبار اسنادی یوزانس یا همان ال سی یوزانس به علت آن که به معاملات نسیه معروف است بیشتر مورد توجه تاجران می باشد. در این مقاله از گروه تجاری ققنوی می توانید تمامی اطلاعات و جزییات در مورد اعتبار اسنادی یوزانس را مطالعه کرده و آن را برای رونق اقتصادی در کسب و کار و تجارت خود به کار بگیرید.

اعتبار اسنادی یوزانس چیست؟

ال سی یوزانس نوعی اعتبار اسنادی است که در آن فروشنده کالا به خریدار مهلت می دهد تا در این مدت اعتبار را پرداخت کند. در مواردی که فروشنده تمایلی به پذیرش اعتبار اسنادی یوزانس ندارد، اغلب یک موسسه مالی شخص ثالث یا بانک های تجاری وارد معامله شده و مبلغ اعتبار را به فروشنده پرداخت می کنند تا سود و اصل وام یوزانس را از خریدار دریافت کنند. اعتبار اسنادی یوزانس معمولاً به صورت اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تایید شده صادر می شود تا ضمانت نامه ای برای فروشنده کالا وجود داشته باشد. آنچه که فروشندگان را به گشایش اعتبارات یوزانس علاقه مند می کند، تعهد به پرداخت مبلغی است که بانک گشاینده اعتبار یا افتتاح کننده در سررسید اعتبار متعهد می شود. ضمناً ممکن است تأییدیه بانک دیگری نیز به تأییدیه بانک گشاینده اعتبار اضافه شود.

ال سی یوزانس در لغت به معنای مدت، مهلت و قول پرداخت و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنای توافق برای پرداخت بهای فناوری و تجهیزات دریافتی در ازای ارائه قبض مدت دار است. به عبارت دیگر اعتبار اسنادی بلندمدتی که به عنوان ضمیمه اسناد حمل به بانک صادرکننده ارسال می شود، اعتبار اسنادی یوزانس نامیده می شود. قبضی را که بانک گشایش اعتبار می پذیرد، پذیرش بانکی یا قبولی بانکی می گویند، در این صورت اگر ذینفع اعتبار نیاز به وجه نقد داشته باشد، می تواند پذیرش بانکی را در بازار تنزیل کرده و آن را به وجه نقد تبدیل کند.

ال سی یوزانس
ال سی یوزانس

مراحل استفاده از یوزانس

در واقع ال سی یوزانس دارای سه مرحله اصلی و کلی است که شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اولیه افتتاح یا گشایش اعتبار است که همان پیش پرداخت به فروشنده می باشد.
  • مرحله دوم زمان رسیدن کالا و سپس زمان سر رسید یا وصول معاملات است.
  • در نهایت آخرین مرحله اعتبار اسنادی یوزانس زمانی است که باید مبلغ مورد نظر توسط بانک گشایش کننده به بانک خارجی پرداخت شود.

مزایا و کاربردهای اعتبار اسنادی یوزانس

به طور کلی استفاده از اعتبار اسنادی یوزانس سبب کاهش ریسک واردکنندگان در بازار می شود و به دنبال آن با کاهش تقاضا در بازار ارز و همچنین کاسته شدن نوسانات بازار ارز مواجه خواهیم شد که خود باعث رونق گرفتن چرخه تولید خواهد شد. استفاده از ال سی یوزانس ربطی به پایه پولی ندارد و حتی می تواند فشار روی پایه پولی را کاهش دهد. به این ترتیب در یوزانس، فروشنده کالای خود را به صورت اعتباری در اختیار خریدار قرار می دهد و بانک ها به عنوان واسطه مالی از این طریق عمل می کنند. برای تکمیل این چرخه، واردکنندگان باید ارز ارائه کنند، یا این ارز به صورت ارز متقاضی است و یا از طریق صرافی تخصیص داده می شود که تشخیص اینکه واردکننده از چه ارزی استفاده کند نیز بر عهده بانک مرکزی است.

یوزانس داخلی به چه چیزی اطلاق می شود؟

در مواقعی که فروشندگان خارجی از فروش کالاهای تحت لیسانس به صورت ال سی یوزانس خودداری می کنند و تمایلی نشان نمی دهند و یا به دنبال سود نجومی هستند، بانک مرکزی با بانک خارجی ارتباط برقرار می کند و از این طریق خرید را انجام می دهد. بنابراین، در این شرایط بانک مرکزی تامین مالی خرید و واردات کالا را از طریق خطوط اعتباری ارائه شده توسط بانک های خارجی تامین می‌کند. در این صورت فروشنده کالا یا ذینفع اعتبار وجه کالا را از بانکی که اسناد را معامله می کند و بانک خارجی که نقش تامین کننده مالی را بازی می کند، در سررسید طبق قرارداد اصل و سود آن را از بانک مرکزی دریافت می کند. به این نوع معاملات، اعتبار اسنادی یوزانس داخلی می گویند. بانک مرکزی درصدی از قیمت کالا را به عنوان سود یوزانس داخلی از واردکنندگان دریافت می کند.

فاینانس و ریفاینانس چیست؟

باید بگوییم که فاینانس در لغت به معنای تامین مالی است. فاینانس یک اعتبار اسنادی ال سی است که برای وام های بلند مدت استفاده می شود. در مورد اعتبار اسنادی LC، زمانی که واحد یا شخص اقتصادی برنامه پرداخت بدهی را اصلاح می کند و یا وام قدیمی را با وام جدید با مشخصات و ویژگی های بهتر جایگزین می کند، عملیات تامین مالی مجدد یا ریفاینانس را انجام داده است. به عبارت دیگر، هنگامی که یک موسسه سرمایه گذاری ریفاینانس انجام دهد، در واقع تاریخ دریافت را طولانی تر می کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم خود ال سی یوزانس اعتبار دارد و به صورت نسیه است، اما فاینانس و ریفاینانس به معنای اعتبار اسنادی کوتاه مدت است مانند تسهیلات کوتاه مدت بین بانک ها که حداکثر یک سال مهلت برای پرداخت اسناد اعتباری دارد.

اعطای تسهیلات در اینجا نیز به این معناست که در چارچوب قرارداد فاینانس به خریداران یا کارفرمایان خارجی برای کالای ایرانی تسهیلات داده می شود. تفاوت اعتبار خرید این دو در این است که تامین مالی بر عهده خریدار خارجی است؛ اما در ریفاینانس خریدار ایرانی مسئولیت تامین مالی را بر عهده دارد.

انواع اعتبارات اسنادی
انواع اعتبارات اسنادی

جمع بندی

در این مقاله دانستید که اعتبار اسنادی یوزانس نوعی اعتبار اسنادی است که بین طرفین معامله تجاری صورت می گیرد و وجود شخص ثالث در این نوع اسناد باعث افزایش اطمینان طرفین می شود و فروشنده اطمینان لازم را برای پرداخت به دست می آورد. در این صورت در یوزانس ال سی برای کالا یا تجهیزات فروخته شده در صورتی که خریدار نتواند اعتبار را به موقع پرداخت کند، بانک مابقی هزینه یا کل هزینه را پرداخت می کند. اعتبارات اسنادی دارای انواع مختلف و کاربردهای گوناگونی هستند که تجار بایستی با در نظر گرفتن الویت های اقتصادی و شرایط خود نسبت به دریافت انواع این اعتبارات اقدام نمایند.

پیشنهاد گروه تجاری ققنوس به شما عزیزان این است که در صورت نیاز با مشاوران متخصص ما در زمینه انواع اعتبارات الی سی از جمله اعتبار اسنادی یوزانس تماس گرفته تا آن ها راهنمایی های لازم را به طور کامل برای شما ارائه دهند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *