افزون بر ۲میلیون تن قیر به خارج از کشور صادر شد

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوسبه نقل از ایرنا، علیرضا دشتانی روز دوشنبه در نخستین نشست تخصصی کشوری میز توسعه صادرات قیر افزود: در مدت مشابه سال گذشته نیز ۲ میلیون و ۵۷۳ هزار تن قیر به ارزش ۴۸۳ میلیون دلار از کشور صادر شد.

وی بیان داشت: بیشترین کالاهای صادراتی قیر ایران به کشورهای امارات متحده عربی، هند، قطر، کنیا، میانمار، بنگلادش، ترکیه، عمان، عراق و سریلانکا بوده است.

ناظر گمرکات هرمزگان اظهار داشت: در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۶۸۲ هزار تن قیر به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار از این استان صادر شده و میزان صادرات قیر در مدت مشابه پارسال یک میلیون و ۷۶۷ هزار تن به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار بود.

دشتانی افزود: میزان قیر صادراتی از هرمزگان در هشت ماهه امسال از نظر ارزشی ۱۹ درصد و از نظر وزنی پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی گفت: از جمله اقدام های صورت گرفته گمرکات استان هرمزگان درهای باز خروج صادراتی به صورت شبانه روزی است که فعالیت آن به صورت ۱۲ ساعته انجام می شود.

ناظر گمرکات هرمزگان اظهار داشت: ارزش گذاری کالای قیر از موضوع های مهم است که تنها توسط سازمان گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام نمی شود بلکه از هر دستگاهی یک یا چند نماینده است و وزارت نفت و بورس نیز در میزان مبلغ پیشنهادی تصمیم گیری می کنند.

**تولید کنندگان قیر در زمینه صادرات هیچ مشکلی با استاندارد ندارند

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد گفت: تولید کنندگان قیر در زمینه صادرات هیچ مشکلی با استاندارد ندارند و در مقیاس صادراتی که صورت می گیرد کانالی مشخص تعیین شده و هیچ انحرافی وجود ندارد.

تقی تقی پور نیز دراین نشست افزود: شعار ما در استاندارد این است که مشاور امین صادر کنندگان، وارد کنندگان و تولید کنندگان هستیم، یعنی خطرها و پیچ های خطری که در پیش روی آنها وجود دارد را رصد کرده و اعلام می کنیم.

وی بیان داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد در زمینه استاندارد سازی و یا تشکیل کارگروه های تعیین ماهیت است که وقفه ای به علت تغییر اعضای کارگروه در آن اتفاق افتاده است.

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد اظهارداشت: کارگروه تعیین ماهین و استاندارد سازی متشکل از سازمان استاندارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت پالاشگاه و پخش فرآورده های نفتی است که اعضای آن به خاطر مشکل عملکردی بلکه برای شفاف سازی و صیانت بیشتر به صورت فصلی و یا سالی تغییر می کنند.

تقی پور اضافه کرد: در ۱۲ ماهه سال گذشته حدود هفت هزار پرونده نفتی در کارگروه تعیین ماهیت مورد بررسی قرار گرفت اما امسال تا پایان آبان ماه به هشت هزار مورد رسید که نشان می دهد اکنون این کارگروه در تمام روز هفته فعالیت را به صورت منظم انجام می دهد.

وی گفت: مشکل این است که حجم ورودی پرونده ها به این کارگروه (تعیین ماهیت) زیاد است.

این مسوول در سازمان ملی استاندارد ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که برخی از شرکت ها کدهایی را برای تولیدات خود گرفته اند اما در مرحله صادرات انحرافاتی در نوع کالایی که صادر می شود، وجود دارد.

تقی پور از شرکت های تولید کننده، وارد کننده و صادر کننده خواست کالاهایی که برای آن کد استاندارد می گیرند را با همان ماهیت اظهار شود و تفاوت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ما هر ۲ سامانه استاندارد سازی و تعیین ماهیت را به صورت الکترونیکی آماده بهره برداری داریم و در نشست هایی که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم آن را به صورت نمایشی ارایه داده ایم و منتظر اعلام نظر ستاد مبارزه با قاجاق کالا و ارز هستیم که این سامانه فعال و راه اندازی شود و از فعالیت های دستی و کاغذی جلوگیری شود.

وی یاد آورشد: همه می دانیم که به ازای چرخش یک صنعت و یک تولید، افرادی مشغول به کار هستند و ما هم از بدنه این جامعه هستیم اما نکته ای که مدنظر ماست این است که شفافیت بیشتری داشته باشیم تا انحرافات کمتر باشد.

تقی پور اضافه کرد: همه سرمایه تولید کننده و صادر کننده برای کشور است و همه باید برای اعتلای نام ایران تلاش کنیم.

** هفت درصد قیر جهان درهرمزگان تولید می شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: حدود هفت درصد تولید قیر در دنیا مربوط به واحدهای تولیدی قیر استان است و این استان با بیش از ۵۵ درصد تولید قیر در کشور رتبه نخست در بین استان های کشور دارد.

خلیل قاسمی در نخستین نشست تخصصی کشوری میز توسعه صادرات قیر افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه قیر در استان هرمزگان تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۲ درصد افزایش داشته است.

وی بیان داشت: بیش از یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن قیر تولیدی هرمزگان به ارزش ۴۱۸ میلیون دلار در هشت ماه گذشته به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد افزایش نشان می دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهارداشت: این میزان قیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، چین و شرق آفریقا صادر شد.

قاسمی گفت: ۲۴ واحد تولیدی قیر در استان هرمزگان فعال است که برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی در این نشست که با حضور انجمن های قیر استان های هرمزگان، فارس، سمنان و اصفهان برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری نشست ها فرمایشی نیست بلکه سعی داریم مسایل و مشکلات مربوط به صنعت قیر مربوط به انجمن های قیر استان ها را شناسایی و با استفاده از نظرها و پیشنهادهای سازنده نسبت به حل این مسایل گام برداریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به این که هدف دشمن تعطیلی کارخانه های قیر است، قول مساعد داد که باهمکامری یکدیگر مسایل و مشکلات را در کارگروه های ویژه ملی و استانی پیگیری و چاره اندیشی کنند. 

**مشکلی از نظر بررسی استاندارد در مورد قیر هرمزگان نداریم

مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: وضعیت قیر دراین استان بسیار خوب بوده و هیچ گونه مشکلی از نظر بررسی استاندارد در موردآن نداریم.

عیسی باقر زاده همایی دراین نشست افزود: در استان هرمزگان هشت آزمایشگاه قیر مورد تایید سازمان ملی استاندارد وجود دارد.

وی بیان داشت: سه آزمایشگاه قیر توسط اداره کل استاندارد هرمزگان تعیین صلاحیت شده است و پنج آزمایشگاه نیز دارای استاندارد بین المللی است که خدمات آزمایشگاهی را به واحدهای قیر استان ارایه می دهند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان اظهارداشت: ۱۲ شرکت بازرسی و نمونه برداری نیز در بندرشهید رجایی مستقر شده که در زمینه بازرسی و نمونه برداری از کالاها فعالیت می کنند و به طور قطع قیر نیز در این زیر مجموعه قرار دارد.

باقرزاده همایی با اشاره به این که اداره کل استاندارد هرمزگان با گمرکات استان ارتباط دوسویه و خوبی دارد، گفت: کالاهایی که دارای نشان استاندارد ملی ایران هستند، برای صادرات به هیچ گونه مجوز دیگری از سازمان استاندارد نیاز ندارند و با ارایه مهر و پروانه استاندارد در گمرک برای آنها مجوز صادر می شود.

وی گفت: در بخش تعیین ماهیت نیز با وجود آزمایشگاه های قیر، نمونه ها به طور مستقیم از گمرک به آزمایشگاه ها ارسال می شود که برای جوابدهی شاید کمتر از یک روز طول نکشد.

این مسوول خطاب به انجمن های قیر استان های کشور گفت: بحث کیفیت در قیر بسیار مهم است که باید انجمن ها آن را جدی بگیرند و سعی کنند این محصول را به استانداردهای جهانی برسانند.

وی گفت: اگر همه کارخانه های قیر بهترین باشند، به بازار بسیار خوبی که در دنیا برای قیر کشورمان وجود دارد آسیب نمی رسد اما اگر استانداردها و کیفیت را رعایت نکنیم خودمان آسیب جدی به این بازار می زنیم، همان گونه که در سال های گذشته به علت توجه نداشتن به کیفیت در محصولات مختلف، بسیاری از کالاهایمان از دامنه رقابت با کالاهای خارجی حذف شده است.

باقرزاده همایی یاد آورشد: همه می دانیم که کیفیت هزینه دارد اما می توانیم همه دست به دست هم دهیم و کالای با کیفیت تولید کنیم تا بازار مان را از دست ندهیم.

وی اضافه کرد: به طور قطع مشکلاتی که بر سر راه تولید و صادرات قیر وجود دارد با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان حل خواهد شد اما آن چیزی که انجمن های قیر باید به آن توجه کنند، بحث کیفیت این محصول است که می تواند با بازاهای جهانی رقابت کند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان با تاکید بر این که بازار هر محصول و کالایی که در دنیا از دست بدهیم، بدست آوردن مجدد آن به این سادگی نیست، گفت: در این راستا باید محصول با کیفیت را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنیم و نباید سودهای طولانی مدت را فدای سودهای زودگذر کنیم. 

مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: طبق آمارها ۲۳ واحد قیر در این استان داریم که ۲۱ واحد آن در بندرعباس و ۲ واحد در بندرلنگه است.

وی یادآورشد: در حال حاضر ۱۹ واحد قیر در هرمزگان فعال و ۴ واحد از نظر ما غیر فعال هستند.

باقرزاده اضافه کرد: این واحدهای فعال تعداد ۱۰۲ محصول را تولید می کنند که ۸۵ محصول دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد بوده و ۱۰ محصول متقاضی پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند.

[ad_2]

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *