بارنامه دریایی {Ocean Bill of Lading} چیست؟ {راهنمای جامع ۲۰۲۱}

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

بارنامه دریایی

آنچه در این مقاله میخوانید

در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره بارنامه دریایی بدانید و همین طور انواع این سند اشاره کرده ایم.

زمانی که به صورت قانونی یک مرسوله را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنید، باید بارنامه {bill of lading} دریافت کنید. بارنامه دریایی یک سند قانونی بوده که مانند رسید عمل کرده و ثابت می کند که کریر مشغول جابجایی کالا و محصولات مشخص شده است.

اما زمانی که در سطح بین المللی فعالیت می کنید و می خواهید مرسوله ای را از طریق دریا جابجا کنید، به این سند قانونی نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سیاهه تجاری چیست؟ ساختار و الگو و پیش نیازهای صادرات {راهنمای ۲۰۲۱}

بارنامه

بارنامه دریایی چیست؟

بارنامه دریایی به نوعی سند قانونی گفته می شود که میان فرستنده و کریر تنظیم می شود. در این سند به طرفین حاضر در فرایند حمل و نقل مرسوله اشاره شده و در آن به جزییات مسیر حرکت و کالاهای منتقل شده ذکر شده است.

در این سند قانونی به اطلاعاتی از قبیل ماهیت کالاها، تعداد و وضعیت کالا، مقصد و مبدا اشاره می شود. از این رو، به عنوان رسید و سیاهه تجاری شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: با این ۹ استراتژی هزینه های حمل و نقل دریایی را کاهش دهید!

شرایط و شوابط بارنامه دریایی

این سند قانونی دارای شرایط و ضوابط مشخصی است که در این قسمت به آن ها اشاره می شود:

  • در بارنامه دریایی به وضوح درباره شرایط کریر، بازرگان، پیمانکار فرعی، کالاها، کانتینر، هزینه حمل و نقل، حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل از بندر به بندر، کشتی، حمل و نقل و حقوق ویژه اشاره می شود.
  • علاوه بر این، در این سند قانونی به جزییات تعرفه کریر درباره کانتینر و تاخیر در تخلیه کشتی اشاره می شود. اطلاعاتی درباره ضمانت نامه ها، مراحل قرارداد فرعی و مسئولیت کریر نیز ذکر شده است. از جمله وظایفی که کریر بر عهده دار می توان به حمل و نقل از بندر تا بندر، قرار دادن سناریو حمل و نقل و قوانین کلی در کنار هم، اشاره کرد.
  • در بارنامه دریایی به جزییات وزن بسته بندی کالا، محدودیت ها، بیمه نامه، محدودیت زمانی، کانتینرهای فرستنده، کانتینرهای کریر، نظارت کالا، توضیحات کالا، مسئولیت های فرستنده یا بازرگان، هزینه های حمل و نقل، حق وصول طلب، حق بارگیری و باراندازی اختیاری و بار روی عرشه کشتی اشاره شده است.
  • از دیگر اطلاعاتی که در این سند وجود دارد می توان به شرایط و شیوه ها و مسیرهای حمل و نقل، جابجایی کالاهای خطرناک یا مهلک و همین طور سناریوهای حمل و نقل، تحویل به گیرنده، سیاست بیمه ای blame to blame collision، خطرات ناشی از جنگ، دستورهای دولت، بارنامه، تغییرات قرارداد، اعتبار و قانون اشاره کرده و همین طور، حوزه قضایی نیز با جزییات توضیح داده شده است تا بتوان به عنوان ارجاع مورد استفاده قرار داد. به منظور پیشگیری از بروز هر گونه درگیری و مشکل در فرایند حمل و نقل، توصیه می شود که تمام ضوابط و شرایط ذکر شده را به دقت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل FCL ؛ اصول حمل و نقل، کانتینرها و هزینه ها {راهنمای جامع}

شرایط بارنامه دریایی

این نوع از بارنامه چه زمانی صادر می شود؟

زمانی که فرایند بارگیری کالا در کشتی به پایان رسید و پس از این که فرستنده تمام کارهای لازم در گمرک را انجام داد، بارنامه دریایی صادر می شود.

انواع بارنامه های دریایی

این سند قانونی به چهار دسته صریح، حواله فرستنده، تمیز یا غیر مخدوش و بارگیری شده تقسیم می شود که در ادامه به جزییات هر کدام می پردازیم.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل زمینی: FTL و LTL و دیگر اطلاعات جامع مخصوص مبتدی ها {۲۰۲۱}

صریح

این نوع از بارنامه دریایی تنها برای گیرنده اصلی کالا، و نه طرفین دیگر، صادر می شود. وی با ارائه یک نسخه کپی از این سند قانونی امضا شده به صندوق دار، اختیار تمام کالاهای ارسال شده را بر عهده می گیرد.

حواله فرستنده

این حواله تنها زمانی معتبر شناخته می شود که فرستنده یا نماینده وی، این نوع سند قانونی را امضا کرده باشد. سند امضا و تایید شده اکنون با بانک نزدیک به خریدار به اشتراک گذاشته می شود و تا زمانی که نقل و انتقال به پایان نرسد، بانک از آن محافظت می کند. پس از دریافت مدارک، بارنامه دریایی به دست خریدار می رسد.

بیشتر بخوانید: ۵ فاکتور برای تشخیص نماینده سورسینگ قابل اعتماد در چین

تمیز یا غیر مخدوش {clean BOL}:

زمانی که مرسوله به مقصد رسید، کیفیت محصولات و کالاها بررسی می شود. سپس بارنامه دریایی تمیز صادر می شود و وارد کننده می تواند مرسوله را تحویل بگیرد.

بارگیری شده

مسئولیت امضا این نوع از بارنامه های دریایی بر عهده صاحبان کشتی است. همان طور که از نام این بارنامه مشخص است، در هنگام بارگیری کالا در کشتی صادر می شود.

چگونه بارنامه دریایی را رهگیری کنیم؟

رهگیری بارنامه دریایی راهکاری موثر برای بررسی وضعیت حمل و نقل مرسوله است. امکان رهگیری وضعیت مرسوله با مراجعه به وب سایت کریر امکان پذیر می شود.

بعضی از کریرها آخرین وضعیت مرسوله را به روز رسانی می کنند. برای اطلاع از وضعیت مرسوله باید شماره ثبت شده در دفتر، شماره بارنامه یا شماره کانتینر را در اختیار داشته باشید.

به طور کلی، کریرها به دو صورت امکان بررسی وضعیت مرسوله را فراهم می کنند: Standard Container Tracking System و GPS Container Tracking System. در شیوه اول، مکان هایی که کانتینر در بندرها حرکت می کند را نشان می دهد اما در شیوه دوم آخرین وضعیت کانتینر را نشان می دهد. با نصب یک قطعه دائم به کانتینر می توان زمان، دما، سرعت، مقیاس، ارتفاع و گزارشات جالبی را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: ۸ راهبرد که قبل از وارد کردن کالا از چین باید بدانید

رهگیری بارنامه دریایی

نمونه ای از بارنامه دریایی

در بارنامه دریایی به اطلاعات مهمی مانند ماهیت کالاها، کمیت مرسوله، مقصد و همین طور ارزش تجاری مرسوله و نوع بسته بندی استفاده شده اشاره می شود.

پس از بارگیری کالا، فرستنده بارنامه دریایی را دریافت می کند و هم فرستنده و هم کریر باید آن را امضا کنند. پس از این که فرایند حمل و نقل و تحویل مرسوله طی شد، بارنامه دریایی به دست گیرنده خواهد رسید و او نیز باید آن را امضا کند.

زمانی که یک تولید کننده خودرو مرسوله خود را برای فروشنده در کشور دیگری ارسال کرد، به بارنامه دریایی نیاز خواهد داشت.

اگر لازم است که مرسوله وارد کشور شود، باید بارنامه زمینی دریافت شود. فروشنده و تولید کننده خودرو باید بارنامه دریایی را برای حمل و نقل امضا کنند.

بیشتر بخوانید: عمده فروشی : با این ۷ وب سایت برتر عمده فروشی چینی آشنا شوید

الگو

در الگو بارنامه دریایی به اطلاعاتی از قبیل اطلاعات فرد یا شرکت صادر کننده، شماره ثبت در دفتر، شماره سند، ارجاعات صادرات، گیرنده نهایی، شرکت فورواردر، ذینفع یا فرد مطلع، هزینه پیش از حمل و نقل، قبض رسید، مسیر حرکت در داخل کشور، کریری که مسئول صادرات است، بندری که بارگیری در آن انجام شده است، ترمینال بارگیری، بندر که تخلیه بار در آن انجام شده است، نوع انتقال، تعداد کالاها، وزن و ابعاد و توضیحات کالا، شماره ارجاع حمل و نقل، هزینه ها، نرخ حمل و نقل، اطلاعات کریر و شماره بارنامه اشاره می شود.

 علاوه بر این، تایید می شود که کریر کالاها را دریافت کرده است و تا زمانی که کالا و محصولات به مقصد برسد و کارهای لازم انجام شود، مسئولیت قانونی آن ها با وی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: واردات از چین ؛ حمل دریایی یا هوایی؟ {راهنمای جامع ۲۰۲۱}

الگو

تفاوت میان بارنامه دریایی {ocean bill of lading}، راهنامه دریایی {sea waybill} و یادداشت بارنامه {Memo Bill of Lading}

در ادامه درباره هر کدام از بارنامه ها با ارائه جزییات صحبت خواهیم کرد.

بارنامه دریایی {ocean bill of lading}

بارنامه دریایی نوعی سند قابل مذاکره است که قرارداد حمل و نقل، رسید حمل و نقل و سند مالکیت را نشان می دهد. مرسوله را می توان برای دستور دادن به مشتری، اوامر مشتری، دستور بانک یا دستور فرستنده تسلیم کرد.

این نوع از بارنامه اجازه حمل مرسوله به دیگر طرفین معامله در صورت تمایل خریدار به فروش مجدد مرسوله را فراهم می کند.

در بارنامه دریایی صریح، اگر بارنامه برای تخلیه به سازمان های بندر ارسال شده باشد، می توان مرسوله را به طور مستقیم برای گیرنده قانونی ارسال کرد.

بیشتر بخوانید: کاهش خطرات ناشی از واردات از چین با ۶ روش ( راهنمای کامل )

راهنامه دریایی {sea waybill}

امکان مذاکره در راهنامه دریایی وجود ندارد زیرا اصل این بارنامه صادر نشده و به عنوان سند مالکیت محسوب نمی شود.

این نوع بارنامه، درواقع قرارداد حمل و نقل و رسید حمل و نقل را نشان می دهد. این نوع از بارنامه بیشتر در حمل و نقل های غیر رسمی، فروش های برون شرکتی یا زمان هایی که اعتبار اسنادی ارائه نمی شود، استفاده می شود.

اگر در راهنامه دریایی کاملا به گیرنده اشاره شده باشد، در زمان تخلیه بار در بندر نیازی به ارائه سند حمل و نقل وجود نخواهد داشت.

راهنامه دریایی در موارد زیر صادر می شود:

  • زمانی که فرستنده و گیرنده هر دو در یک گروه تجاری فعالیت کنند و نیازی به مذاکره وجود نداشته باشد.
  • زمانی که بانک در تنظیم قرارداد نقشی نداشته باشد و به بارنامه دریایی اصلی برای پرداخت هزینه نیازی نباشد.
  • زمانی که بارنامه های اصلی چاپ نشده باشند و فرستنده آن ها را به گیرنده تحویل نداده باشد.
  • زمانی که فورواردر حمل و نقل همان فرستنده است و قصد دارد بارنامه دریایی را به مشتری تحویل دهد.

یادداشت بارنامه

این نوع از بارنامه نیز مشابه با راهنامه دریایی غیر قابل مذاکره است و امکان انتقال آن وجود ندارد. این نوع از بارنامه تنها به عنوان قبض رسید حمل و نقل استفاده می شود و سند مالکیت محسوب نمی شود.

بیشتر بخوانید: سورسینگ کالا برای فروشندگان سایت آمازون–۷ نکته کلیدی {راهنمای ۲۰۲۱}

رایج ترین سئوال ها درباره بارنامه دریایی

  1. چه تفاوتی میان بارنامه دریایی و بارنامه اصلی وجود دارد؟

بارنامه دریایی مخصوص حمل و نقل کالا به دیگر کشورهای سراسر جهان به صورت دریایی است اما از بارنامه اصلی برای حمل و نقل مرسوله به شیوه های مختلف ارسال می شود.

۲. چه تفاوتی میان بارنامه دریایی و بارنامه تفکیکی وجود دارد؟

بارنامه دریایی: این نوع از بارنامه سندی قابل مذاکره است و به عنوان امضا قرارداد حمل و نقل، رسید حمل و نقل و سند مالکیت شناخته می شود. مرسوله را می توان برای دستور دادن به مشتری، اوامر مشتری، دستور بانک یا دستور فرستنده تسلیم کرد.

این نوع از سند قانونی اجازه حمل مرسوله به دیگر طرفین معامله را در صورت تمایل خریدار به فروش مجدد مرسوله فراهم می کند.

در بارنامه دریایی صریح، اگر بارنامه برای تخلیه به سازمان های بندر ارسال شده باشد، می توان مرسوله را به طور مستقیم برای گیرنده قانونی ارسال کرد.

بارنامه تفکیکی: این نوع از سند قانونی توسط فردی صادر می شود که عملیات حمل و نقل را انجام می دهد اما صاحب کشتی نیست {NVOCC}. علاوه بر این، فورواردر حمل و نقل نیز برای صادر کننده مرسوله این سند را صادر می کند.

بیشتر بخوانید: ای بی : دراپ شیپینگ {dropshipping} در ای بی {راهنمای جامع ۲۰۲۱}

سخن آخر

بارنامه دریایی نوعی سند قانونی و همین طور سند مالکیت محسوب می شود که قابل مذاکره می باشد. بارنامه دریایی با راهنامه دریایی و یادداشت بارنامه تفاوت دارد و اگر قصد حمل و نقل کالا را دارید، حتما باید اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.

توصیه می شود که به دلیل پیچیده بودن فرایند دریافت بارنامه، این مسئولیت را به متخصصین واگذار کنید. گروه تجاری ققنوس با سال ها سابقه فعالیت در این حوزه می تواند شرایط لازم برای دریافت بارنامه را فراهم کند تا کالا بدون تاخیر به دست مشتری برسد.

گروه تجاری ققنوس

شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *