عملیات بازرسی کالا در گمرک چگونه است؟ (راهنمای کامل)

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

بازرسی کالا در گمرک

آنچه در این محتوا میخوانید😃

بازرسی کالا و یا همان Inspection در واقع به عملیاتی گفته می شود که در صادرات و واردات و فرایند نمونه برداری از کالا، آزمایش ، ارزیابی و کلیه کارهای انجام ‌شده در راستای مشخص کردن کیفیت و کمیت کالا ازسوی شرکت های بازرس انجام می­شود. بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و شکوفایی اقتصادی در گستره جهانی، تجارت در حوزۀ بین الملل با گسترش زیادی همراه بوده و کشور ها قادر بودند تا محصولات و تولیدات خود را به دورترین نقاط در جهان صادر کنند. بنابراین شرکت هایی در سراسر دنیا با عنوان شرکت های بازرسی کالا، به بازوی فنی واردکنندگان کالا تبدیل گشتند. انجام بازرسی کالا در گمرک برای ورود کالاها به کشور امری ضروری است و فقدان گواهی بازرسی کالا، ترخیص کالا را در گمرک با مشکل روبرو می‌کند.

شرکت بازرسی کالا در برابر هرگونه از مشکلات پس از خروج کالا از گمرک مسئول شناخته می‌شود و درنتیجه صدور گواهی بازرسی کالا امری اجتناب‌ناپذیر است. نمایندگان گروه تجاری ققنوس با تسلط بر شیوه های جدید تمامی امور مربوط به بازرسی کالا در گمرک را انجام می­دهند.

بازرسی کالا در گمرک چیست و چرا مهم است؟

به‌ صورت کلی به همه عملیات بازرسی، نمونه‌برداری، آزمایش، ارزیابی و سایر فرآیند های انجام شده توسط شرکت بازرسی کننده برای مشخص کردن کمیت و کیفیت محصولات، خدمات و یا حتی تأسیسات به منظور مطابقت نتایج حاصل با مشخصات موجود در قرارداد خرید را بازرسی کالا می‌گویند. دغدغه اساسی بسیاری از تجار، کشورها و افرادی که در حوزۀ بازرگانی بین المللی فعالیت دارند، اطمینان از کیفیت و مرغوب بودن کالاها است که در اینجا پای بازرسی کالا و اهمیت آن میان می آید. با توجه به قوانین ارائه ‌شده از طرف سازمان ملی استاندارد، درحقیقت، بازرسی کالا در گمرک بخشی الزامی و مهم در مباحث واردات و صادرات محصولات می باشد. شما می توانید با خیالی آسوده امور بازرگانی خود را در این زمینه را به متخصصین گروه تجاری ققنوس بسپارید.

اهمیت بازرسی کالا در تجارت بین‌المللی

همیشه اطمینان از کیفیت و مرغوب بودن کالا‌های وارداتی و صادراتی، یکی از نگرانی ‌های اصلی تجار و سایر فعالان در بخش بازرگانی و مهم تر از آن مسئولین کشور های مقصد بوده است. امروزه بازرسی کالا (Inspection) در گمرک یکی از مهم ترین مولفه ها در فرایند واردات کالا و صادرات است. بسط این موضوع به سطح جهانی تا حدی مهم بوده که از بازرسی کالا به منزله یکی از مراحل پیچیده و کاملاً تخصصی بازرگانی می‌توان یاد کرد. به همین دلیل و به این منظور، کمیته جهانی استاندارد (ایزو) در راستای تسهیل این امر، به تدوین رهنمود هایی در حوزه بازرسی کالا و گواهی بازرسی کالا مبادرت نموده که در حال حاضر این استانداردها به عنوان مرجع و منبع کشورهای مختلف جهان در مباحث بازرسی کالا در گمرک مطرح شده اند.

در راستای این موضوع، گروه تجاری ققنوس تلاش کرده تا با برخورداری از صلاحیت های لازم، امکان بازرسی کالا و اخذ گواهی بازرسی کالا جهت ترخیص کالا را برای تجار و بازرگانان عزیز فراهم نماید.

انواع بازرسی کالا
انواع بازرسی کالا

انواع بازرسی کالا

بازرسی کالا در گمرک یا کشور مبدا میتواند در زمان های مختلفی بسته به شرایط شما و واردات کالا صورت بگیرد؛ به همین منظور انواع بازرسی عبارتند از:

  • بازرسی در زمان تولید: اگر مواد اولیه، قطعات کاربردی و یا پروسه تولید اهمیت بسزایی داشته باشند و پس از تولید قادر نباشیم تا کالا را بدون مشکل و هزینه هنگفت ارزیابی کنیم، می توان از بازرسی در حین تولید استفاده کرد که عموما در مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ماشین آلات و تجهیزات کاربرد دارد.
  • بازرسی قبل از حمل: این نوع از بازرسی به بازرسی چشمی و یا ظاهری معروف است و با توجه به رهنمود­های معین از سوی مشتری، به طور تصادفی بررسی و به‌ واسطۀ نمونه گیری و در چهار حالت از کمیت، کیفیت، بسته بندی مناسب کالا و بارگیری انجام داده می­شود. بسیاری از تولیدات در حوزۀ صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به طور نهایی و قبل از حمل بازرسی می­‌شوند.
  • بازرسی قیمت: بازرسی قیمت برای ارزیابی قیمت و ارزیابی واقعی بودن قیمت انجام می­شود. این نوع از بازرسی را عموما به دستور بانک و نهاد تأمین کننده مالی و با هزینه خریدار در راستای پیشگیری از سوءاستفاده از ارز ارزان و یا وام های کم بهره انجام می­دهند.
  • بازرسی اصالت فروشنده: برای تضمین اصالت فروشنده و توانایی فروشنده در پیاده‌سازی تعهدات قراردادی از این بازرسی استفاده می­کنند و در حقیقت این بازرسی مربوط به منبع یابی و سورسینگ کالا برای خریدار می­باشد.
  • بازرسی استاندارد اجباری: این نوع بازرسی کالا، درواقع، مولفه ای مهم تر و پیچیده تر در انواع بازرسی ها است. شرکت بازرسی به نیابت از سازمان استاندارد در محل خروج کالا از بازار فروشنده، آن را تحت بازرسی قرار می‌دهد. این نوع از بازرسی در آزمایشگاه مجاز و زیر نظر شرکت بازرس انجام می شود و بعد از آن گواهینامه انطباق برای کالا را صادر می‌کنند.

انواع گواهی بازرسی کالا در گمرک

یکی از مهم ترین موارد مورد نظر در زمان واردات و صادرات کالا الزامات مربوط به اهمیت گواهی بازرسی کالا در گمرک می باشد. کالا را با توجه به پیش ‌فاکتور و قرارداد توافق‌ شده از سوی شرکت بازرسی کالا بررسی می­کنند و در صورت تطابق، گواهینامه مورد نظر را صادر می­نمایند. انواع گواهی بازرسی کالا به شرح زیر هستند:

  • گواهی مربوط به بازرسی کمی و کیفی کالا
  • گواهی مربوط به بازرسی کالا پیش از بارگیری و حمل
  • گواهی آزمایشگاهی و نمونه‌برداری از کالا
  • گواهی مربوط به بازرسی ماهیت کالا
  • گواهی مبتنی بر رضایت مشتری
  • گواهی مربوط به بازرسی ظاهری
  • گواهی مربوط ه راه‌اندازی
  • گواهی مربوط به انطباق کیفیت کالا با قرارداد

وظایف شرکت بازرسی کننده در ایران

بازرسی کالا در گمرک امری تخصصی و پر اهمیت می باشد.  همین امر سبب شده تا شاهد به وجود آمدن بسیاری از شرکت ‌های بازرسی کالا در سطح جهان باشیم. بررسی و کنترل کالای مورد نظر و نیز صحت انجام معامله از مهم‌ ترین وظیفه یک شرکت بازرسی کالا است. از طرفی بازرسی کالا به شیوه­‌های گوناگون و در مراحل مختلف انجام می­شود، بازرسان در این شرکت‌ ها بر اساس توافق صورت گرفته بین واردکننده کالا و  صادرکننده کالا به کنترل و نظارت بر روند ساخت، یا بررسی نهایی کالا و اسناد فنی تولید قبل از بارگیری و یا آزمایش و نمونه ‌برداری از کالا جهت تطبیق دادن محصول با متن قرارداد و صدور گواهی‌ ‌های لازم می‌پردازند. با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا در ادامه با مهم ترین وظایف شرکت های بازرسی کالا آشنا شوید:

  • بررسی موارد مربوط به صلاحیت و توانایی های کیفی صادرکننده یا فروشنده کالا
  • ارزیابی کالا در راستای تطابق کیفیت آن با سفارش صورت‌گرفته
  • بررسی کمیت کالا و تایید میزان سفارش شده
  • بررسی سال تولید کالا و تضمین نو و یا مستعمل بودنش
  • تایید محل ساخت و یا کشور سازنده کالا
  • ارزیابی نحوه بسته بندی و تایید آن
  • تایید وسیله حمل کالا

فهرست استانداردهای مورد تایید موسسه استاندارد ایران

  • استانداردهای ملی ایران کالا (ISIRI)
  • استانداردهای کشورهای اروپایی (EN) شامل: BSEN, DINEN, BSI, DIN, AFNOR, UNI, NNI, IPQ, IBN, ON, DS, SIS, SFS, NSAI
  • استانداردهای بین المللی کالا شامل: CODEX, ITU, EC, ISO
  • استانداردهای کشورهای آمریکای شمالی شامل: AGI, API, UL, ASTM, ASME, ANSI
  • استانداردهای کشور ژاپن JIS
صدور گواهی بازرسی کالا
صدور گواهی بازرسی کالا

مزایای بازرسی کالا در وادرات

بازرسی کالا در گمرک سبب کاهش پیدا کردن اختلافات کمی و کیفی کالا بین خریدار و فروشنده می شود؛ چرا که در صورت مغایرت با قرارداد، شرکت های بازرسی کالا اسناد لازم را اختیار هر دو طرف قرار می­دهند. بازرسی کالا از ورود کالای نامرغوب و بدون کیفیت به کشور مقصد و وارد کننده جلوگیری می کند. با گواهی بازرسی کالا هزینه های جایگزین و خرابی محصول برای صادر کننده کاهش پیدا می کند و همچنین اعتبار شرکت نیز حفظ می شود.

از مزایای دیگر بازرسی کالا در گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم کردن هزینه ها به خاطر خرابی محصول: برای مثال، جایگزینی و ازبین بردن کالاهای خراب
  • پیشگیری از صدمه به کالا و اعتبار شرکت
  • پیش بینی تأخیرهای مربوط به ساخت و حمل و نقل
  • بهبود روابط با تأمین کننده
  • رفع سریع مشکلات تعیین ‌شده محصولات از سوی تامین کننده
  • پرداخت هزینه تنها برای کالاهای سالم
  • کم کردن شکایات مشتری در رابطه با محصولات معیوب
  • تضمین کیفیت محصول در هر کدام از مراحل مربوط به تولید

گروه تجاری ققنوس با برخورداری از صلاحیت های لازم امور مربوط به بازرسی کالا و  امکان بازرسی کالا در گمرک را برای تاجران و بازرگانان عزیز فراهم نموده است.

چرا به کنترل و بررسی کالا نیاز داریم؟

بازرسی کالا در حقیقت به معنای پشتیبانی از تضمین کیفیت محصولات و فرآیندهای مربوط به تولید است. بازرسی های کنترل کیفیت با اطمینان از مطابقت با استاندارد های مشتری، صنعت و مقررات دولتی و اطمینان از اینکه محصولات با کیفیت به مشخصات مشتری تولید می­شوند، انجام می­شوند. همان طور که قبلا اشاره کردیم بازرسی کالا انواع مختلفی دارد و تمامی این بازرسی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند برای مثال بازرسی کالا قبل از حمل محبوب ترین نوع بازرسی کالا می باشد؛ چرا که بسیاری از واردکنندگان این بررسی ها را برای اطمینان از کیفیت کالای خود قبل از ارسال انجام می دهند. هدف اصلی بازرسی قبل از حمل این است که مطمئن شوند محصولات نهایی مطابق با مشخصات مورد نیاز آن ها است و این نوع بازرسی ورود کالاهای بی کیفیت را کاهش می دهد.

از دلایل دیگر نیاز به بازرسی کالا می توان به اهمیت بازرسی در حین تولید اشاره کرد، این نوع بازرسی وجود نواقص در محصولات را در زمان ساخت آن ها شناسایی می کند. بازرسی حین تولید از بروز معایب احتمالی در کالا جلوگیری می کند. همچنین بعضی از کشور ها گواهی بازرسی کالا را برای ترخیص کالا از گمرک نیاز دارند. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام در زمینه بازرسی کالا در گمرک و امور گمرکی و ترخیص کالا می توانید از تیم حرفه ای گروه تجاری ققنوس مشاوره های لازم را دریافت کنید.

جمع‌ بندی:

تجارت های بین المللی در کنار آن که بسیار سودآور و وسوسه انگیز می باشند، چالش های بسیاری را با خود به همراه دارند که ذهن هر بازرگان و تاجری را به خود مشغول کرده است. بدون شناخت این چالش ها و نحوه رویایی با آن ها امکان واردات و صاردات کالاهای مرغوب و با کیفیت میسر نمی باشد. فرآیند بازرسی کالا در اطلاع از کیفیت و کمیت کالاهای خریداری شده به شما کمک شایانی خواهد کرد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا با اطمینان خاطر برای واردات کالا اقدام نمایید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مسائل پر اهمیت پیرامون بازرسی کالا آشنا کنیم.

همچنین بهتر است بدانید که اخذ گواهی استاندارد برای بسیاری از گروه های کالایی ضروری می باشد؛ در نتیجه باید به موقع جهت انجام بازرسی ها و دریافت گواهی بازرسی کالا اقدام کنید. تیم حرفه‌ای و کارشناسان متخصص گروه تجاری ققنوس در زمینه بازرسی کالا در چین و خدمات تخصصی ترخیص کالا و حمل بار، همراه شما هستند تا تجارتی آسان و پرسود را برای شما رقم بزنند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *