ترانزیت بین المللی کالا چیست و چگونه یک راننده ترانزیت پیدا کنیم؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ترانزیت بین المللی کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

دانستن معنای ترانزیت برای این که درک بهتری از مفاهیم ترانزیت بین‌المللی کالا داشته باشیم، لازم است. از سویی مفهوم ترانزیت بین‌المللی با اصطلاحات صادرات و واردات همراه است؛ زیرا امروزه با گسترش ارتباطات و پیچیده شدن آن‌، تجارت طوری شده است که گاهی باید کالاها و معاملاتی در سراسر دنیا همزمان و با هم انجام گیرد. اقداماتی همچون ترخیص کالا از گمرک و … هم از جمله مسائل دیگری می باشند که در ارتباط با ترانزیت بین‌ المللی کالا مطرح می شوند. در این مقاله، می خواهیم هر چه که برای درک مفهوم ترانزیت بین‌ المللی کالا، شرکت ترانزیت بین المللی و راننده ترانزیت بین المللی، نیاز است بدانید را توضیح دهیم.

ترانزیت بین المللی کالا چیست و چگونه انجام می شود؟

اصطلاح ترانزیت Transit به معنای عبور دادن و منتقل کردن می باشد. می توان گفت ترانزیت بین‌ المللی کالا تقریبا مشابه واردات یا صادرات کالاست، ولی با یک تفاوت عمده: معنای صادرات و واردات که کاملا روشن است. زمانی که کالایی برای فروش از ایران به یک کشور خارجی ارسال شود می گوییم صادرات شده است. بر عکس، اگر تاجری جهت مصرف داخلی کالایی را از کشور دیگر به ایران وارد نماید، واردات کالا انجام یافته است. ولی در ترانزیت، کشور ما مبدأ و مقصد کالا نیست. مثلا، برای انتقال کالایی از پاکستان به ترکیه این کالا باید از ایران ترانزیت گردد.

به عبارتی ترانزیت بین‌ المللی کالا، انتقال یک محموله از کشور واسطه تا به مقصد را گویند. پس ترانزیت بین المللی کالا، همان ترانزیت خارجی است که در آن انتقال کالا بین مرز‌های دو یا چند کشور انجام می شود. راننده ترانزیت بین المللی بدون توقف، تخلیه و بارگیری فقط از راه های ترانزیتی کشور جهت رسیدن به مقصد در کشور خارجی عبور می کند و حقوق گمرکی، سود بازرگانی، حق بیمه محلی و عوارض گرفته نمی شود. و تنها متناسب با نوع ارائه خدمات، هزینه کمی دریافت می گردد.

ولی اگر محموله عبوری در محوطه های گمرکی و بندری تخلیه شود و برایش قبض انبار صادر گردد، باید حق بیمه مقرر برای کالاهای وارداتی به گمرک را بپردازد. ترانزیت کالا از قلمرو گمرکی کشور، به یک وسیله خاص منحصر نبوده، بلکه ترانزیت گمرکی با وسایل نقلیه متفاوتی چون کشتی، کامیون، قطار، هواپیما و خط لوله و یا ترکیبی از آنها از قلمرو کشور مجاز می باشد.

برای انجام ترانزیت، از طریق یک شرکت ترانزیت بین المللی با تهیه مدارک لازم، باید طبق قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن، قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارج از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه آن کالا را به گمرک محل ترانزیت اظهار و بعد از تشریفات گمرکی، آن را ترخیص نمایند.

ترانزیت خارجی به چه معناست؟

همان‌گونه که گفتیم جا به جایی کالا بین گمرک‌های مختلف را ترانزیت گویند. حالا اگر این ترانزیت کالا میان سه کشور یا بیشتر انجام شود، ترانزیت خارجی کالا می نامند. در حقیقت این ترانزیت به این شکل است که کالا از مبدأ حرکت می کند و بعد از طی تقریباً سه کشور به مقصد اصلی می‌رسد. در ترانزیت خارجی، کالاها باید مطابق زمان معین شده از مرز‌های گمرکی به کشور‌های مورد نظر وارد شوند و سپس طبق زمان تعیین شده از مرز‌های گمرکی همان کشور‌ها خارج گردند.

نکته بسیار مهم در این گونه ترانزیت داشتن گذرنامه می باشد. همچنین راننده ترانزیت بین المللی کالا باید از اداره گذرنامه استعلام بگیرد و حتما دفترچه خروج را دریافت کند. اداره نیروی انتظامی هم در مقابل، وظیفه دارد برای این رانندگان، گواهینامه و پلاک خودروی ترانزیتی صادر کند. شرکت ترانزیت بین المللی و صاحبان کالا باید توجه کنند که اگر در ترانزیت خارجی کالا، محموله مورد نظر ما دامی، نباتی و یا شیمیایی است، باید به مراجع مربوطه مراجعه کرده و مجوزهای لازم را دریافت نمایند.

شرکت ترانزیت بین المللی
شرکت ترانزیت بین المللی

تفاوت ترانزیت داخلی با ترانزیت خارجی

ترانزیت داخلی و خارجی مراحل متفاوتی دارند. همچنین قوانین حاکم بر ترانزیت داخلی کالا با ترانزیت خارجی کالا، نیز با هم فرق دارند. در ترانزیت خارجی، بازرگان اول باید مطمئن شود کالایی که برای ترانزیت انتخاب می شود، هیچ محدودیت قانونی ندارد. کشورهای مختلف فهرستی از اقلام دارند که صادرات یا واردات آنها ممنوع می باشد. مواردی را هم فقط در شرایط خاص می توان حمل نمود. برای اقلامی مثل باتری های لیتیوم یونی و سایر اقلام قابل اشتعال قوانین سختگیرانه ای وجود دارد.

برای ترانزیت داخلی، گزینه های حمل و نقل زیادی شامل کامیون، ماشین، مترو، قطار، پرواز و غیره موجود است. ولی در ترانزیت خارجی، در کل از هواپیما، قطار، کشتی و کامیون های حمل بار استفاده می نمایند. با توجه به نوع کالایی که برای ترانزیت انتخاب می شود، زمان مورد نیاز و هزینه های حمل و نقل خارجی را، می توان یکی از این موارد انتخاب کرد. هنگام استفاده از ترانزیت خارجی (استعلام حمل و نقل بین المللی) باید از شرکت ترانزیت بین المللی بار معتبر استفاده نمود. زیرا امکان دارد در برخی موارد پیگیری کردن کالا و بار در بعضی از کشورها کار سختی باشد.

بنابراین، در مورد ترانزیت خارجی پیدا کردن یک شرکت حمل و نقل قابل اعتماد و با تجربه کاری ضروری می باشد. از دیگر تفاوت های ترانزیت داخلی و خارجی این است که در ترانزیت داخلی، ردیابی و پیگیری کالا بسیار راحتتر از ترانزیت خارجی می باشد. در نتیجه انتخاب یک شرکت ترانزیت بین المللی برای امنیت، سرعت و سلامت محموله شما در رسیدن به مقصد بسیار مهم و حیاتی است، حالا چه ترانزیت داخلی باشد و یا ترانزیت خارجی.

راننده ترانزیت بین المللی کالا چه کسانی هستند؟

قبل از این که بخواهید جهت استخدام راننده ترانزیت بین المللی اقدام کنید و رانندگان بین المللی خوب را در شرکت ترانزیت بین المللی یا جای دیگر پیدا کنید، باید به این نکته توجه نمایید که در حال حاضر افراد برای این که بتوانند به راننده ترانزیت بین المللی تبدیل شوند، باید شرایط و پیش نیازهای گوناگونی را داشته باشند.

یکی از مهم ترین این شرایط در ترانزیت بین المللی کالا تسلط کامل به زبان انگلیسی و همچنین دیگر زبان های بین المللی است که در منطقه ترانزیتی آن ها رایج می باشد. در حقیقت چنانچه راننده ترانزیتی به زبان های خارجی تسلطی نداشته باشد، قادر نیست در حوزه ترانزیت بین الملل فعالیت کند و به حمل و نقل بین المللی کالاها اقدام نماید، زیرا که عدم تسلط به زبان های خارجی، در شرایط گوناگون ممکن است آن ها را با چالش های مختلفی مواجه سازد. برای همین جهت تبدیل شدن به یک راننده ترانزیت بین المللی، فرد باید تلاش کند تسلط خود به زبان های خارجی را افزایش دهد.

پیش نیاز دیگری که یک راننده ترانزیت بین المللی باید داشته باشد، مهارت فوق العاده در حوزه رانندگی است. در حقیقت این رانندگان باید بتوانند به آسانی در شرایط مختلف اقدام به رانندگی نمایند و عملیات حمل و نقل کالاهای مختلف را به بهترین نحو انجام دهند. به همین دلایل پیشنهاد ما در مورد پیدا کردن یک راننده ترانزیت بین المللی این است که حتماً به این مسائل توجه لازم را داشته باشید و نسبت به استخدام رانندگانی که مهارت بالایی دارند، از یک شرکت ترانزیت بین المللی معتبر اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز رانندگان جهت دریافت دفترچه ترانزیت

راننده ترانزیت بین المللی برای دریافت دفترچه ترانزیت بین المللی کالا خود به ارائه مدارک مختلفی نیاز دارد. جهت آشنایی شما این مدارک را در زیر آورده ایم:

معرفی نامه، تعهدنامه محضری، برگه عدم اعتیاد، اصل و فتوکپی گواهی ‌نامه، اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت، اصل و فتوکپی شناسنامه عکس‌ دار، فرم گذرنامه، عکس پرسنلی، فرم مخصوص ۱۸ ماده ‌ای، ارائه گذرنامه معتبر.

چگونه می توانیم راننده ترانزیت بین المللی جهت حمل کالای خود پیدا کنیم؟

همانطور که خواندید در مورد شرایط تبدیل شدن به راننده ترانزیت بین المللی صحبت کردیم و گفتیم که پیش نیازهای این گروه از رانندگان چیست، اکنون بهتر است به مسئله بسیار مهمتری در ترانزیت بین المللی کالا بپردازیم و آن اینکه چگونه می توانیم راننده ترانزیت بین المللی را پیدا کرده و استخدام نماییم؟ برای این منظور می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • سراغ شرکت های ترانزیت بین المللی بروید: ساده ترین روشی که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید راننده ترانزیت بین المللی را پیدا کنید، این است که به یک شرکت ترانزیت بین المللی بروید و رانندگانی را که در این شرکت ها فعالیت می کنند بیابید، زیرا این رانندگان حتماً جهت ترانزیت بین المللی، مدارک مورد نیاز را دارند و شما می توانید از طریق آن ها به حمل بین المللی کالاهای خود اقدام کنید.
  • از سایت های کاریابی آنلاین استفاده کنید: روش دیگری که می توانید از طریق آن به راحتی راننده ترانزیت بین المللی پیدا کنید این است که سری به سایت های کاریابی آنلاین بزنید. و بعد نیاز خود برای استخدام راننده ترانزیت بین المللی را در سایت اعلام کنید و با این کار، رانندگان رزومه خود را برای شما ارسال خواهند کرد. هم اکنون سایت های مختلفی در حوزه کاریابی فعالیت دارند و شما می توانید با کمک آن ها بدون نیاز به پرداخت هزینه و به آسانی آگهی خود را به ثبت کنید و یک راننده ترانزیت بین المللی پیدا نمایید.
راننده ترانزیت بین المللی
راننده ترانزیت بین المللی

خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی (گروه تجاری ققنوس)

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت خارجی و ترانزیت بین المللی کالا به ارائه خدمات در این زمینه می پردازد. تمامی اعضای گروه تجاری ققنوس که در دفتر ایران (تهران) و چین (شنژن) مستقرند، تلاش دارند تا با ارائه خدمات منحصر به فرد تمام نیازهای مشتریان خود را در این حوزه ها رفع کنند. از ویژگی های عمده گروه ما نسبت به سایر رقبا، خدمات بسیار گسترده ای است که در چهار گروه اصلی زیر است:

  • خدمات ترانزیت بین المللی کالا (حمل بار هوایی از چین، امارات و کلیه کشورها به ایران؛ حمل دریایی از چین، امارات و کلیه کشورها به ایران، حمل زمینی از اروپا، پست اکسپرس بین المللی، ترانزیت بین المللی).
  • خدمات بازرگانی و تجارت خارجی (مشاوره بازرگانی، خدمات بازرگانی حضوری چین، خرید و تامین کالا، مذاکرات با فروشندگان، حوالجات ارزی، بازرسی کالا).
  • خدمات ترخیص کالا و امور گمرکی ( ثبت سفارش، حق العملکاری گمرک، اخذ مجوزهای دولتی).
  • خرید از سایت های بین المللی (خرید از eBay، خرید از Amazon، خرید از Alibaba، خرید از Tao bao و خرید از Ali express) و خدمات بازرگانی و حمل در امارات (حمل درب به درب از چین به امارات، ترخیص کالا در امارات و ترکیه، ترانزیت و سوییچینگ بار).

نتیجه گیری

در دنیای امروز، که عصر ارتباطات است، ترانزیت، صادرات و واردات کالا، برای هر کشوری یک امر ضروری و اساسی است. اقدامات ترخیص کالا از گمرک و ترانزیت آن چه از داخلی باشد و چه خارجی، کاری تخصصی و بسیار مهم می باشد. پس انتخاب شرکت‌ ترانزیت بین‌المللی مناسب و کاربلد که تخصص و دانش خوبی در این حوزه دارند، به شما کمک خواهد کرد تا انجام ترانزیت بین المللی کالا یا ترخیص آن را به روش درست و اطمینان‌بخشی به پایان برسانید. از شما سپاسگزاریم که تا پایان مقاله با ما بودید و امیدواریم مطالب گفته شده، برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

شرکت ترانزیت بین المللی کالا (گروه تجاری ققنوس)  کادری مجرب و متخصص را دارا بوده و نیز با داشتن سابقه‌ درخشانی در امر حمل‌ و نقل بین‌المللی کالا و ترانزیت داخلی و خارجی، آماده‌ است تا به شما عزیزان خدمت‌رسانی کند. اگر مایلید با کارشناسان ما در تماس باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *