ترخیص ادویه جات از گمرک را از کجا شروع کنیم؟

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ترخیص ادویه جات از گمرک

آنچه در این محتوا میخوانید😃

واردات ادویه جات از پتانسیل اقتصادی خوبی در ایران برخوردار است زیرا این ماده غذایی در ایران در میان بیش از ۲۲ میلیون خانوار ایرانی محبوبیت دارد. آمار ها نشان می دهند که مصرف ادویه در میان مردم ایران سالیانه حدود ۲۲۰ هزار تن می باشد و درصد بسیار بالایی از این رقم وارداتی است. بنابراین در حوزه واردات ادویه جات در ایران فرصت های سرمایه گذاری بسیاری وجود دارد. ادویه ها مهم ترین چاشنی غذاها و سالاد ها هستند و تنوع بالایی دارند. واردات ادویه جات از کشور های مختلف انجام می شود و ترخیص ادویه جات از گمرک شامل پروسه ای است که باید با دانش کافی و اطلاعات کامل انجام شود، تا هیچ مشکلی در فرآیند ترخیص ادویه جات از گمرک به وجود نیاید.

ما در گروه تجاری ققنوس با نگارش این مقاله قصد داریم تا تمامی مطالب مهم در رابطه با ترخیص ادویه‌ جات از گمرک و چالش های موجود در این مسیر را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

نحوه ترخیص ادویه جات از گمرک

ترخیص کالا از گمرک از موارد مهم واردات است که شرایط و اصول خاص خود را دارد. این قوانین و شرایط در کتاب قانون و مقرارت واردات و صادرات به ثبت رسیده است و برای واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک نیز باید مطابق با دستورالعمل های این کتاب اقدام نمود. برای صدور مجوز ترخیص ادویه جات، متقاضی بایستی یکسری از مدارک را برای این کار تکمیل کرده و سپس آن ها را به اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی ارائه نماید و این مدارک عبارتند از:

  • فاکتور خرید ادویه جات به انضمام یک برگ کپی فاکتور
  • اصل برگه نسخه دوم متقاضی یا همان پروفرما تایید شده در مرحله ورود کالا
  • برای واردات ادویه جات اخذ گواهی بهداشت ضروری است و ارائه اصل این گواهی برای ترخیص ضروری است.
  • قابلیت مصرف مرتبط مواد غذایی با فاکتور ارائه شده که تاییدیه مقامات ذیصلاح بهداشتی کشور مبداء را داشته باشد و همچنین ممهور به مهر سفارت کشور ایران باشد.
  • اصل برگ آنالیز مواد غذایی وارد شده، به علاوه یک برگ کپی از آن. (پس از بررسی تمامی مدارک و کنترل کلیه مشخصات محصول، گمرک ورودی از محصول نمونه برداری نموده و به همراه برگه آنالیز تایید شده به آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو ارائه می شود، پس از بررسی مطابقت نمونه گمرک با آنالیز قبلی، مجوز مصرف مواد غذایی وارد شده صادر می شود.)

اقدامات ترخیص ادویه جات از گمرک یا توسط خود تجار انجام می شود و یا توسط یکی از شرکت های بازرگانی، در هر صورت فرد ترخیص کار باید نسبت به مراحل ترخیص اشراف کامل داشته باشد. شما می توانید با کمک ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه تجاری ققنوس چالش های ترخیص ادویه جات از گمرک را به راحتی پشت سر بگذارید.

واردات ادویه جات
واردات ادویه جات

مراحل واردات ادویه جات

  • مرحله اول از واردات ادویه جات شناسایی فروشنده معتمد در کشور مقصد و مذاکرات تجاری با اوست. با افزایش دانش خود در رابطه با اصول مذاکره یا استخدام فرد متخصص، می توانید دست دلال ‌ها را از پروسه واردات ادویه جات کوتاه کنید و به این ترتیب هزینه‌ ها کاهش پیدا خواهند کرد. در مذاکرات تجاری خود باید کیفیت محصول، مقادیر آن، نحوه پرداخت هزینه ها برای واردات، نوع بسته‌بندی ایمن و قیمت را در نظر بگیرید.
  • درخواست ارسال پروفرما یا پیش فاکتور برای ادویه های خریداری شده
  • تکمیل سفارش و پرداخت هزینه های واردات ادویه جات، مرحله بعدی است. ثبت درخواست و ارسال پیش ‌فاکتور برای دریافت محصول بسیار اهمیت دارد؛ جوری که اگر درخواست ثبت نشود هیچ کالایی برای شما ارسال نخواهد شد. پس ار آن می ‌توانید هزینه ‌ها را جوری که با فروشنده به توافق رسیده اید، واریز کنید. با پرداخت هزینه‌ سفارش شما وارد مرحله آماده‌سازی می‌ شود.
  • دریافت مجوز از سازمان وزارت بهداشت که برای واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک الزامی است. برای واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک، باید تاییدیه سلامت و گواهی بهداشت را از این وزارتخانه دریافت کنید. اگر محصول وارداتی شما با استاندارد غذا و محصولات کشاورزی وارداتی ایران مطابقت نداشته نباشد، ترخیص آن از گمرک امکان پذیر نیست.
  • مرحله آخر اطمینان از شیوه ارسال مناسب و کم هزینه برای ادویه جات می باشد. شما می توانید برای انتخاب حمل و نقل مناسب و کم هزینه با کارشناسان واحد حمل و نقل گروه تجاری ققنوس تماس گرفته و حمل بارتان را به ما بسپارید. گروه تجاری ققنوس آماده ارائه خدمات حمل بار دریایی، زمینی و هوایی به شما تجار عزیز می باشد.

[irp posts=”997335″ ]

لیست تعرفه و هزینه های واردات ادویه

کد تعرفه گمرکی برای ترخیص تمامی کالاها از جمله ترخیص ادویه جات از گمرک ضرورت دارد. در این بخش به بیان تعرفه گمرکی تعدادی از ادویه ها می پردازیم:

  • کد تعرفه برای آویشن و برگ بو ردیف ۰۹۱۰۹۹۱۱
  • کد تعرفه برای دارچین و گل این درخت در ردیف ۰۹۰۶
  • کد تعرفه برای  وانیل نساییده در ردیف ۰۹۰۵۱۰۱۰
  • کد تعرفه برای  فلفل نساییده و  در بسته بندی های آماده شده جهت خرده فروشی در ردیف ۰۹۰۴۱۱۱۰
  • کد تعرفه برای جوز بویا و پوست آن، اقسام هل های خرد نشده  و در بسته بندی های آماده جهت خرده فروشی ها در ردیف ۰۹۰۸۱۱۱۰
  • کد تعرفه برای  هل – خرد نشده جهت خرده فروشی در ردیف ۰۹۰۸۳۱۱۰
  • کد تعرفه برای ترخیص ادویه جات از گمرک برای ادویه های تخم رازیانه و تخم بادیان و تخم گیاه مرزه و گشنیز، انواع زیره سبز و سیاه و  تخم سرو کوهیدر در ردیف ۰۹۰۹ قرار دارد.
  • کد تعرفه برای پودر زردچوبه و در بسته بندی غیر خرده فروشی در ردیف ۰۹۱۰۳۰۲۰ قرار گرفته است.

تعرفه گمرکی زنجبیل به چه صورت است؟

زنجبیل از ادویه های بسیار پر کاربردی است که سود بالایی نیز دارد و در میان واردات ادویه جات توجه ویژه ای به آن می شود. تعرفه گمرکی برای ترخیص زنجبیل بر اساس چگونگی آسیاب شدن و بسته بندی آن مشخص می شود. تعرفه گمرکی برای ترخیص زنجبیل خرد نشده در بسته بندی های کمتر از نیم کیلو در ردیف ۰۹۱۰۱۱۱۰ قرار گرفته و شامل حقوق ورودی ۵۵ درصد می باشد. این رقم برای بسته های بیش از نیم کیلو در ردیف ۰۹۱۰۱۱۹۰ قرار گرفته و حقوق ورودی آن ۱۵ درصد محاسبه می شود.

تعرفه گمرکی برای زنجبیل خرد شده در بسته بندی کمتر از نیم کیلو  در ردیف ۰۹۱۰۱۲۱۰ و با ۳۲ درصد حقوق ورودی محاسبه می شود. این رقم برای بسته های بیش از نیم کیلو در ردیف ۰۹۱۰۱۲۹۰ قرار دارد و  شامل ۲۰ درصد حقوق ورودی می باشد. اگر زنجبیل پودر شده و سابیده نباشد شامل معافیت از پرداخت ۹% مالیات بر ارزش افزوده می شود.

نکات مهم جهت واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک

تاجرانی که مایلند به واردات مواد غذایی از جمله واردات ادویه جات به ایران بپردازند، باید به این نکات توجه ویژه داشته باشند که باید به صورت حضوری مدارک درخواستی کمیته بهداشت را برای صدور مجوز واردات مواد غذایی به ایران ارائه نمایند و بایستی به تفکیک این اسناد بپردازند تا بتواند این اسناد را در اختیار اداره کل فراورده غذایی و دارویی قرار دهند. پس از انجام این مراحل کمیته قانونی بهداشت اسناد و مدارک شما را بررسی می نماید. بهتر است بدانید برای ترخیص مواد غذایی و ترخیص ادویه جات از گمرک، دریافت پروانه واردات مواد غذایی به ایران از کشورهای مبدا واردات ادویه جات که توسط کمیته بهداشتی ارائه می‌ شود، ضروری است.

در ادامه بعد از تایید و بررسی اسناد و مدارکتان، شما می ‌توانید به واردات ادویه جات به ایران بپردازید. اگر اسنادتان مشکل دار باشد یا مورد تایید مقامات پزشکی و بهداشت نباشد، دچار مشکل خواهید شد. از این رو  توصیه می کنیم که انجام این امور را به ترخیص کاران زبده گروه تجاری ققنوس بسپارید.

اسناد و مجوزهای مورد نیاز برای واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک

ادویه جات از چاشنی های پراستفاده هستند و به صورت مستقیم برای خورد و خوراک استفاده می شوند؛ از این رو تجار باید حتما برای واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک مجوز هایی را دریافت کنند. زیرا واردات مواد غذایی و خوراکی ها و همچنین مواد دارویی به طور مستقیم با جان و سلامتی افراد جامه در ارتباط است. برای واردات ادویه جات با توجه به نوع ادویه وارداتی، مجوزهای زیرضروری است:

  • مجوز از سازمان حفظ نباتات
  • مجوز واردات ادویه جات از سازمان غذا و دارو
  • وزارت بهداشت و درمان
  • مجوز از سازمان استاندارد
ترخیص ادویه از گمرک
ترخیص ادویه از گمرک

مشکلات و چالش های واردات ادویه جات

با اینکه ورود به بازارهای بین المللی سودآور و وسوسه کننده است، اما مشکلات و قوانین سخت و پیچیده ای نیز وجود دارد که منجر به شکست بسیاری از تجار شده است که بدون تخصص و دانش کافی وارد این مسیر شده اند. ممکن است تجار و بازرگانان تجارت ادویه نیز با موارد چالش برانگیزی در مسیر واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک مواجه شوند، این مشکلات عبارتند از:

  • معیوب شدن محصول در فرآیند واردات ادویه جات به گمرکات کشور
  • تغییرات مرتبط با نرخ برابری ارز
  • افزایش ناگهانی و پیش بینی نشده هزینه های حمل و نقل ادویه
  • وقوع جنگ و ناآرامی های اجتماعی در کشور مبدا پس از عقد قرارداد

[irp posts=”998613″ ]

لیست ادویه جات مجاز به واردات

لیست ادویه های ساده و مجاز برای واردات از این قرار است: زردچوبه، فلفل، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، پودر پیاز، پودر سیر، جوز، سماق قرمز، آویشن، میخک، گشنیز، هل، سماق قهوه ای، فلفل پاپریکا، وانیل، جوهر لیمو، پودر نارگیل، آرد نخودچی، سیاه دانه، خردل، قلنجان، پودر موسیر، پودر قارچ خشک، نشاسته، گلپر، گرد لیمو.

ادویه های ترکیبی و مجاز برای واردات: ادویه کاری، ادویه ترشی، ادویه همبرگر، ادویه پلویی، ادویه سوسیس کالباس، ادویه های خورشتی، ادویه های کباب، سیر و موسیر، چاشنی سالاد، طعم سرکه نمکی، چاشنی ماست و خیار، چاشنی لیمو فلفلی، چاشنی طعم پیتزا، چاشنی نمک فلفلی.

جمع بندی

کشور ایران از جمله کشورهایی است که مصرف بالایی از ادویه جات دارد و همین موضوع می تواند سبب رونق گرفتن واردات ادویه جات باشد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مراحل واردات و ترخیص ادویه جات از گمرک آشنا کنیم؛ همچنین نکات مهم پیرامون واردات ادویه را برایتان بیان کردیم. ترخیص ادویه جات از گمرک فرآیندی نسبتا دشوار است و نیازمند رعایت شرایط و ضوابط خاصی است و به دلیل خوراکی بودن این ماده غذایی وجود تعدادی از مجوزها از سازمان های بهداشت و استاندارد و سایر سازمان های مرتبط لازم و ضروری است.

گروه تجاری ققنوس با فعالیتی درخشان و داشتن پروانه رسمی از سوی گمرک آماده خدمت به شما عزیزان در زمینه ترخیص انواع ادویه جات از گمرک، واردات و صادرات مواد غذایی و حمل و نقل بین المللی می باشد. شما عزیزان می توانید برای انجام امور تجاری خود از جمله آگاهی از تعرفه های گمرکی انواع کالاهای وارداتی از جمله ادویه جات با مشاوران ما تماس بگیرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *