راهنمای کامل واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی از گمرک

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی

آنچه در این مقاله میخوانید

ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی را می‌توان به عنوان یکی از اساسی ترین فعالیت های تجاری در جهان به شمار آورد. با توجه به ضرورت واردات مواد اولیه به کشور بازرگانان تمایل دارند که از مواد اولیه در تجارت وارداتی استفاده نمایند. از این رو واردات مواد اولیه و ترخیص مواد اولیه از گمرک به عنوان مهمترین فعالیت‌های تجاری کارخانجات صنعتی و تولیدی شناخته می‌شوند در نتیجه کشور، جهت پیشرفت در صنعت و توسعه اقتصاد خود باید به واردات مواد اولیه توجه ویژه ای داشته باشد.

اهمیت واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی

کشورهای در حال پیشرفت از لحاظ دسترسی به مواد اولیه در عرصه صنایع ضعیف هستند، از این رو همواره باید جهت پیشرفت فعالیت‌های صنعتی خود از واردات کالا جهت تولید انواع محصولات صنعتی استفاده نمایند. در کشور ما ایران نیز این خلا احساس می‌شود، چرا که با توجه به کمبود امکانات دسترسی به منابع طبیعی لازم است جهت پیشبرد فعالیت‌های داخلی کشور از همین روش جهت تامین نیازهای کارخانجات استفاده نماید. از این رو می‌توان گفت واردات مواد اولیه می‌تواند برای بازرگانان تجارتی خوب و پرسود باشد، اما لازمه این امر آشنایی با ترخیص مواد اولیه تولیدی ها از گمرک نیز می‌باشد‌ که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

لیست مواد اولیه مجاز برای ترخیص کالا

به علت گسترش کارخانجات و مراکز تولید کالا در سطح کشور، کشور نیاز به طیف متفاوتی از مواد اولیه را خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت در بخش‌های تولیدی متفاوت و صنایع گوناگون نیاز به مواد اولیه متفاوتی نیز احساس می‌شود، که هر کدام از این مواد اولیه جهت ورود به کشور شرایط خاص خود را دارند و در عرصه واردات مواد اولیه، ورود بعضی از مواد اولیه ممنوع نیز می‌باشد. مواد اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مواد اولیه کاشی و سرامیک، مواد اولیه صنایع نساجی، مواد اولیه صنایع دارویی ،مواد اولیه صنایع چرم، مواد اولیه صنایع غذایی، مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی و مواد اولیه صنایع خودروسازی از جمله مهمترین مواد اولیه وارداتی به کشور می‌باشد. از این رو با توجه به گستردگی واردات مواد اولیه در این بین ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی و ترخیص مواد از گمرگ نقش پر رنگی را به خود می‌گیرد.

ترخیص مواد اولیه از گمرک
ترخیص مواد اولیه از گمرک

شیوه ثبت سفارش کالا

در ترخیص مواد اولیه ثبت سفارش به عنوان یکی از مهم‌ترین فرایند های واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی به شمار می‌رود. که این امر بخشی به صورت حضوری و بخشی به صورت آنلاین و غیر حضوری صورت می‌گیرد. ثبت سفارش مواد اولیه، به عنوان اولین مرحله ورود کالا به کشور می‌باشد. از این رو ابتدا لازم است تا تاجر و یا بازرگان فروشنده مد نظر خود را در کشور تولید کننده پیدا کند و بعد از اطمینان و خرید محصول با کمیت و مناسب از فروشنده های شناخته شده و معتبر باید جهت دریافت، پیش فاکتور محصول از فروشنده و نسبت به ثبت اطلاعات آن اقدام نماید.

جهت ثبت سفارش کالای وارداتی فرد باید کارت بازرگانی داشته باشد که آن را باید از شرکت یا واحد تولیدی که دارای پروانه بهره برداری معتبر می‌باشد دریافت کند. لازم به ذکر است جهت ثبت واردات مواد اولیه در سامانه تجارت، ابتدا باید برای خود حساب کاربری ایجاد کنید که اگر قبلاً در این سامانه ثبت نام نکرده اید باید یک حساب کاربری جهت احراز هویت ایجاد کنید تا بتوانید درخواست واردات مواد اولیه و یا ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی را در این سامانه ثبت کنید.

هنگام ثبت نام اطلاعاتی نظیر هزینه کالا، حجم کالا، کشور مبدا و مقصد را از شما میخواهد که باید اطلاعات را با دقت کنید وارد کنید. پس از ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، درخواست شما مبنی بر واردات مواد اولیه به سازمان صمت استانی فرستاده شده تا توسط کارشناسان مورد بازرسی قرار بگیرد. لازم به ذکر است یکی از مهمترین مواردی که کارشناسان در سازمان صمت مورد بررسی قرار می‌دهند، شرکت وارد کننده با مقدار مواد اولیه‌ای است که قصد ورود آن را به کشور دارد. پس از بررسی کارشناسان  تایید ثبت سفارش، شماره ثبت  می شود که با استفاده از آن می‌تواند اعمال مربوط به تجارت واردات مواد اولیه را انجام دهد.

لیست مدارک و مجوز های لازم جهت ترخیص کالا

در ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، مجوز ها و مدارکی نیاز است تا کالا از کشور مبدا وارد کشور مقصد شود و ترخیص مواد اولیه از گمرک صورت بگیرد. یکی از موارد مهمی که مطرح است، ورود مواد اولیه در صنایع دارویی می‌باشد. این صنایع یکی از مهمترین بخش های تجارت در زمینه واردات مواد اولیه می‌باشد به علت اینکه فعالیت تجاری در این حوزه از اهمیت بالایی جهت رعایت استاندارد و کیفیت آنها برخوردار است.

از این رو قوانین و اصول سختی جهت ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی دارو در نظر گرفته می شود که در ادامه به اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص مواد دارویی از گمرک میپردازیم این اسناد عبارتند از: اسناد مربوط به مجوز های ورود و ترخیص مواد از صنایع دارویی، ارائه درخواست کتبی ورود و ترخیص مواد اولیه دارویی، ثبت اطلاعات شرکت داروسازی و کارخانه داروسازی، ارائه گواهی سلامت مواد سازنده و مواد اولیه، گواهی عدم آلودگی، گواهی تاییدیه مسئول فنی و پروانه ساخت می‌باشد.

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص مواد اولیه از گمرک در سایر صنایع به این شکل است که شامل دو دسته اسناد می‌شود، دسته اول از اسناد و مدارک لازم مربوط به کالا است که شامل قبض انبار، بارنامه، پیش فاکتور، ترخیصیه، گواهی مبدا، ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه، گواهینامه استاندارد و مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی و.. می‌باشد. سری دوم مدارک مربوط به صاحب کالا می‌باشد که شامل مواردی مانند ارائه اصل کارت بازرگانی جهت احراز هویت در گمرک، اصل کارت ملی، کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا و… است.

نحوه ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی گمرک

بعد از آن که مواد اولیه مناسب خود را خریداری و امورات مربوط به حمل و نقل آن جهت واردات به کشور را انجام دادید، به مهمترین و شاید دشوار ترین بخش، یعنی ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی و یا ترخیص مواد اولیه از گمرک می‌رسید. جهت ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، مانند قطعات وارداتی مربوط به ماشین آلات، سازمان ترخیص مواد اولیه از گمرک ملزم است بر اساس پروانه بهره برداری تولیدات، نسبت به احراز سازمان های تولیدی معتبر اقدام نماید. همچنین لازم به ذکر است که تنها در صورتی مجوز ورود برای کالا صادر می‌شود که واحد تولیدی متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد.

واردات مواد اولیه
واردات مواد اولیه

بهترین شرکت ترخیص کالا جهت ترخیص مواد اولیه کارخانجات

بسیاری از افرادی که قصد واردات مواد اولیه به کشور را داشته و یا تجربه تجارتی پرسود و یا ترخیص مواد اولیه از گمرک را داشته اند، باید توجه داشته باشند که این حوزه شامل طیف گوناگونی از صنایع می‌شود و مانند بسیاری از حوزه ها با موانعی روبرو است. اصول و قوانین واردات مواد اولیه و بعضی از مشکلات دیگر مانند عدم زیرساخت مناسب، عدم برخورداری از یک سامانه ارزی مشخص، مصوبات ناگهانی و… موجب شده است تا واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، برای بازرگانان مسئله‌ای سخت و دشوار باشد. از این رو اگر شما به عنوان تولید کننده و یا وارد کننده خواهان تجارتی موفق در این حوزه هستید باید شناخت کاملی از چگونگی ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی از گمرک داشته باشید، که این امر جز با دریافت مشاوره و کمک از کارشناسان فعال در این زمینه به دست نخواهد آمد.

در نتیجه انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائلی باشد که یک بازرگان و یا تاجر به آن نیازمند است. در نتیجه معرفی بهترین شرکت ترخیص کالا ما به شما گروه تجاری ققنوس را معرفی می‌کنیم چرا که گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات جهت ترخیص و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی، امکان ترخیص کالاهای شما را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد.گروه تجاری ققنوس با دارا بودن مشاورانی مجرب در این حوزه، با تسلط کافی بر قوانین و مقررات گمرکی می توانند کلیه امور گمرکی شما را در کمترین‌ زمان ممکن انجام دهند.

جمع بندی

در عرصه تجارت های بین المللی، واردات مواد اولیه یکی از مهمترین فعالیت‌ها است. از این رو در این مقاله تلاش کردیم به اهمیت ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، نحوه ترخیص مواد اولیه از واحدهای تولیدی گمرک و مواردی به این شکل بپردازیم. در صورتی که شما مشتتاق کسب اطلاعات کامل تر و جامع تر در زمینه ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی از گمرک هستید، می توانید به گروه تجاری ققنوس مراجعه نمایید تا با بهره گیری از مشاوره، کارشناسان مجرب ما در این تیم به اطلاعات خود در این زمینه بیافزاید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *