حداقل سرمایه برای واردات چقدر است؟ (راهنمای ۲۰۲۳)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حداقل سرمایه برای واردات

آنچه در این مقاله میخوانید

سرمایه لازم برای تجارت با رونق گرفتن بازار واردات به ایران، موضوعی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است و از این رو سوالات مختلفی در رابطه با حداقل سرمایه برای واردات برای آن ها پیش آمده است که یکی از مهم ترین آن ها این است که چگونه می توان عددی را به عنوان حداقل سرمایه برای واردات به ایران در نظر گرفت. البته جواب دادن به این سوال کار ساده ای نیست و باید برای تخمین آن به جنبه های مختلف واردات نگاه موشکافانه داشته باشیم و بر اساس محصول و حوزه تجاری که می خواهیم در آن فعالیت کنیم، حداقل سرمایه لازم برای تجارت تخمین بزنیم. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس قصد داریم تا شما را در این فرآیند یاری کنیم تا بتوانید به درستی و با در نظر گرفتن چالش های پیش رو برای شروع تجارت خود به عددی نزدیک به واقعیت برسید.

تعریف سرمایه اولیه برای واردات

حداقل سرمایه برای واردات به معنای سرمایه اولیه است که به هزینه نهایی محصولات به علاوه تمام هزینه های حمل و نقل و لجستیک مربوطه مورد نیاز برای تحویل محصول به محل نهایی اشاره دارد. در پروسه تجارت جهانی، ده ها کارمزد، هزینه و تبدیل ارز اضافی وجود دارد که خریداران باید قبل از محاسبه هزینه های محصول از آن ها آگاه باشند. این هزینه ها شامل هزینه محصولات، هزینه های مربوط به تبدیل ارز، هزینه حمل و نقل بین المللی و لجستیک، تمامی هزینه های ترخیص کالا از گمرک و عوارض واردات و مالیات می باشد.

سرمایه لازم برای تجارت
سرمایه لازم برای تجارت

فاکتورهای دخیل در میزان سرمایه اولیه

اولین سوالی که ذهن بازرگانان جدید و تازه کار را به خود مشغول می کند این است که حداقل سرمایه برای واردات چه مقدار است. برای دانستن تقریبی این موضوع مهم درک تمام هزینه‌ها، کارمزدها و هزینه‌های مختلف در طول فرآیند خرید و واردات مهم است که در زیر به مهم ترین فاکتورهای دخیل در میزان سرمایه لازم برای تجارت اشاره خواهیم کرد:

  • دریافت جزئیات دقیق قیمتی از صادرکننده مثل بندر بارگیری و بندر تخلیه، جزئیات محصول مورد نظر و قیمت آن،اندازه و بسته بندی محصول و غیره
  • هزینه های حمل و نقل بین المللی و عوارض واردات را بررسی کنید. اکثر محموله های در تجارت بین المللی طوری است که گیرنده یا خریدار باید پس از بارگیری کالا در کشتی تمام هزینه های مربوطه را پرداخت می کند. در نظر بگیرید که برای محاسبه نزدیک به مبلغ واقعی حداقل سرمایه برای واردات، در ایام مختلف سال حمل و نقل بین المللی مانند حمل و نقل دریایی و هوایی نرخ متفاوتی دارند.
  • وجود هزینه های محلی در کشور واردکننده نیز از دیگر مواردی هستند که در میزان حداقل سرمایه برای واردات تاثیرگذارند. این هزینه ها شامل هزینه های اسناد، ترخیص کالا از گمرک، حمل و نقل بندر محلی، هزینه انبار و بیمه می باشند.
  • مورد دیگر که بایستی برای تخمین درست سرمایه لازم برای تجارت در نظر بگیرید عوارض ورودی و مالیاتی و همچنین میزان نرخ واقعی ارز است. عوارض ورودی از کشورهای مختلف نرخ متفاوتی دارد که میزان دقیق آن را کارگزار گمرک مشخص می کند. شما عزیزان می توانید از متخصصین گروه تجاری ققنوس در امر ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی کمک بگیرید و از این طریق دید گسترده تری نسبت به میزان حداقل سرمایه برای واردات خود داشته باشید.

کارت بازرگانی پیش از سرمایه اولیه برای واردات

قبل از برآورد حداقل سرمایه برای واردات باید ابتدا کارت بازرگانی دریافت کنید. دریافت این کارت اولین قدم برای ورود به دنیای جذاب اما پر چالش واردات و تجارت بین المللی است. این کارت برای واردات کالا به کشور الزامی است و بدون ارائه آن نمی توانید کالایی وارد کنید. اعتبار کارت بازرگانی یک سال است و پس از پایان اعتبار آن باید کارت خود را تمدید نمایید. البته شاید گرفتن این کارت برایتان زمان بر باشد و شما عجله داشته باشید در این صورت می توانید با عقد قرارداد با شرکت های تجاری واسطه موفق و خوش نام در عرصه تجارت مانند گروه تجاری ققنوس نسبت به واردات بدون کارت بازرگانی و استفاده از کارت بازرگانی این شرکت ها اقدام نمایید.

در واقع داشتن و ارائه کارت بازرگانی برای تجارت پیش از تخمین سرمایه لازم برای تجارت واجب است. شرط اخذ کارت بازرگانی در کشور عزیزمان ایران داشتن ۲۱ سال سن می باشد. همچنین برای اینکه بتوانید برای این کارت اقدام کنید باید حداقل سه سال تجربه معتبر در زمینه های تجاری داشته باشید. اگر در گذشته سابقه ورشکستگی دارید، گرفتن کارت بازرگانی برای شما کمی سخت تر می شود. برای دریافت این کارت می توانید به سایت اتاق بازرگانی ایران مراجعه و با ثبت نام در این سایت کارت بازرگانی دریافت نمایید.

لیست کالاهای محبوب برای واردات با سرمایه های مختلف

سرمایه لازم برای تجارت مورد نیاز برای شروع واردات کالاهای محبوب ایرانی نسبت به سایر کالاها کمتر است. به دلیل خرید عمده و خرید قطعات کوچک مانند لوازم جانبی موبایل نیاز به سرمایه کمی دارید. به عنوان مثال یکی از محصولات ارزان و سودآوری که می توانید با حداقل سرمایه از کشورهایی مانند چین وارد کشور کنید، شارژر بی سیم موبایل است که ۴ دلار قیمت دارد. در ادامه این بخش با برخی دیگر از کالاهای وارداتی پرطرفدار و حداقل سرمایه برای واردات آن ها آشنا می شویم:

  • انواع تلفن همراه هوشمند که بسته به مدل درخواستی نیاز به سرمایه متفاوتی دارند.
  • لوازم آشپزخانه کوچک مانند رنده، این لوازم را می توانید با قیمت یک و نیم دلار وارد کنید.
  • لوازم کاربردی برای دانش آموزان، مانند لامپ های رومیزی قابل حمل: این نوع از لوازم کاربردی را می توان پرفروش ترین لوازم موجود در بازار امروز دانست. یکی از محصولات جالب لامپ USB قابل حمل است که می توانید با قیمت تقریبی نیم دلار از چین وارد کنید.
  • لوازم التحریر مانند خودکار: لوازم التحریر نیز یک کالای محبوب برای فروش در بازار داخلی است که سرمایه لازم برای تجارت آن مبالغ کمی نسبت به سایر موارد دارد.
  • پوشاک حیوانات خانگی نیز بسیار سود آور است؛ زیرا امروزه به دلیل افزایش تعداد حیوانات خانگی این کالا مورد نیاز بسیاری از افراد است و تقاضا برای نگهداری از حیوانات نیز افزایش یافته است.
  • عینک آفتابی: عینک آفتابی همیشه یکی از پرفروش ترین محصولاتی بوده که نیاز به حداقل سرمایه برای واردات دارد. برای واردات عینک آفتابی حداقل ۳۰۰ دلار برای واردات ۱۰۰ عینک نیاز دارید و این رقم مساوی حاشیه سود بالا برای تجار است.

چگونگی قیمت گذاری برای فروش کالا

برای راه اندازی کسب و کار با حداقل سرمایه برای واردات از چین یا سایر کشورها یادتان باشد قبل از نهایی شدن سفارش و واریز وجه به حساب طرف قرارداد، قوانین مالیاتی و گمرکی ایران را به خوبی مطالعه کنید و از واردات کالاهایی که نرخ مالیات بالایی دارند خودداری کنید. ضمناً هزینه های جداگانه گمرک مرزی را برای خدمات مختلف از جمله ترخیص کالا، انبارداری، هزینه کارگر و غیره را نیز به صورت حدودی محاسبه کنید تا در پایان برآورد دقیق تری داشته باشید.

پیشنهاد گروه تجاری ققنوس به شما برای کاهش هزینه های ترخیص کالا این است که در ترخیص محموله خود تعلل نکنید و همچنین کالاهایی را که در شرایط خاص نگهداری می شوند (مانند برخی کالاهای فاسدشدنی) خریداری نکنید تا گمرک هزینه بیشتری بابت نگهداری آن از شما دریافت نکند. برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالای خود می توانید این کار را به ترخیص کاران حرفه ای ما در گروه تجاری ققنوس بسپارید. زمانی که هزینه اولیه واردات محصولات محاسبه شد، تجار می توانند قیمت فروش کالا خود را تعیین کنند، این یعنی محصولات را با چه قیمتی می توان در بازار به فروش رساند. این برآورد به کسب ‌و کارها درک خوبی از سودی که می‌توانند به دست آورند و همچنین دیدی از بازگشت سرمایه در صورت واردات و فروش محصولات، می‌دهد. بنابراین محاسبه میزان حداقل سرمایه برای واردات بسیار مهم و ضروری است.

سرمایه لازم برای واردات
سرمایه لازم برای واردات

نکات مهم در رابطه با سرمایه اولیه جهت واردات کالا

باید در نظر داشته باشید که سرمایه لازم برای تجارت به عنوان سرمایه ای که برای ورود به بازار واردات نیاز دارید تنها برای خرید کالا نیست. برای واردات کالا به کشور نیاز به وجوهی مانند انبارداری، بیمه محصول و سایر هزینه ها دارید که همگی در میزان حداقل سرمایه برای واردات تاثیرگذارند. هزینه های اضافی برای واردات به کشور در صورت عدم اطلاع تجارمی تواند مشکلاتی را برای بازرگانان ایجاد کند. این هزینه ها که بیشتر مربوط به هزینه های گمرکی است، مربوط به ترخیص کالا می باشد. همچنین اگر قصد واردات کالاهایی مانند گوشت و لبنیات را دارید، باید مجوز استاندارد و بهداشتی را برای تایید سلامت کالای خود دریافت کنید. این هزینه ها ممکن است گاهی بیشتر از هزینه خرید کالا در کشورهای دیگر باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی به خوبی جوانب مختلف تجاری را بررسی کنید.

جمع بندی

از آنجایی که هزینه واردات بیشتر از صادرات کالا است، لازم و ضروری است که بدانیم به صورت تقریبی سرمایه لازم برای تجارت چه میزان است. زیرا اطلاع داشتن از هزینه های لازم به ما کمک می کند تا قیمت فروش کالاهای وارداتی برای فروش در بازار داخلی را محاسبه کنیم. برای محاسبه حداقل سرمایه برای واردات باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیریم. از جمله هزینه های حمل و نقل، عوارض گمرکی، مالیات، هزینه های انبار و ترخیص کالا و غیره. همانطور که مشاهده کردید محاسبه این هزینه ها نیازمند دقت و دانش بالایی است. بنابراین توصیه می کنیم در زمینه واردات کالا با یک شرکت واسطه مشورت کنید. کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در رابطه با تمامی جزییات تجاری مانند محاسبه صحیح سرمایه لازم برای تجارت می باشند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *