لیست استانداردهای حمل و نقل زمینی کالا | مهمترین نکات و قوانینی که باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل و نقل زمینی کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل و نقل زمینی بار از کهن ترین شیوه های حمل و نقل بوده که در طول سالیان متمادی همچنان مقبولیت خود را در بین مردم و شرکت های حمل زمینی حفظ کرده است. حمل زمینی کالا انواع مختلفی داشته و مانند سایر انواع حمل و نقل مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. ما کارشناسان گروه تجاری ققنوس قصد داریم در این مقاله شما را با حمل و نقل زمینی بیشتر آشنا کرده و مزایا و معایب حمل زمینی بار و همچنین در مورد مجوز های مورد نیاز توضیح دهیم. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حمل و نقل زمینی کالا چیست؟

حمل و نقل زمینی کالا یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های حمل و نقل بوده که از نظر هزینه و سرعت جابجایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل مناسب تر است. به همین دلیل این شیوه حمل و نقل نسبت به سایر روش ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. مدت زمان حمل زمینی بار ۳ تا ۱۰ روز می باشد. حمل زمینی کالا انواع مختلفی نیز دارد: حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی.

  • حمل و نقل جاده ای: در این روش حمل و نقل زمینی کالا، بستگی به حجم و وزن محموله، معمولا از وسایلی مثل وانت و وانت بار و در مقیاس بزرگتر از تریلی، کامیون، خاور و… استفاده می شود. این وسایل حمل و نقل از طریق راه های جاده ای و آسفالت به مقصد مورد نظر می رسند.
  • حمل و نقل ریلی: در این شیوه حمل زمینی کالا از خطوط ریلی و واگن های قطار استفاده می شود. از آنجایی که همه مناطق به مسیرهای ریلی دسترسی ندارند، معمولا این روش کمتر توسط شرکت های حمل زمینی انتخاب می شود اما برای حمل کالاهای بسیار سنگین و حجیم گزینه مناسبی است.

مزایا و معایب حمل و نقل زمینی بار چیست؟

روش حمل زمینی بار نیز مانند سایر روش ها مزایا و معایبی دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

مزایای حمل زمینی کالا

از جمله مزایای حمل زمینی بار مقرون به صرفه بودن و سهولت در شیوه بارگیری و تخلیه آن است. این نوع حمل و نقل نسبت به روش های ریلی و حمل بار دریایی سرعت بیشتری داشته و امکان دسترسی به مناطق دور افتاده و فاقد خط ریلی و هوایی را نیز داراست. همچنین در حمل زمینی کالا امکان بارگیری کالا از مبدا و تخلیه آن در مقصد (تخلیه درب به درب) وجود دارد که باعث کاهش هزینه ها و افزایش امنیت بار می شود.

معایب حمل زمینی کالا

حمل زمینی بار برای مسافت های کوتاه مناسب است و در مسافت های طولانی تر ممکن است پرهزینه تر بوده و همچنین امنیت محموله تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین در حمل زمینی کالا شانس وقوع تصادفات نسبت به سایر روش ها بیشتر بوده و در فصول سرد سال و موقعیت های بارانی خطر آن بیشتر است.

شرکت های حمل و نقل زمینی
شرکت های حمل و نقل زمینی

برای حمل و نقل بار به روش زمینی چه مجوزها و استانداردهایی نیاز است؟

برای حمل زمینی بار، رانندگان یا متصدیان بار نیاز به مدارکی برای ارائه دارند. متصدیان علاوه بر داشتن مدارکی مثل بیمه شخص ثالث، گواهینامه، کارت ملی و… به مدارک دیگری نیز نیاز دارند:

  1. کارت شناسایی هوشمند: این کارت توسط سازمان حمل و نقل جاده ای صادر می شود و هدف از صدور آن کنترل رانندگان در حین تردد از مبدا تا مقصد و تسهیل در امور حمل و نقل و شناسایی آن ها است.
  2. کارت صحت و سلامت جسمی و روحی: تمامی رانندگان موظف اند با مراجعه به سازمان بهداشت و درمان به اخذ این کارت اقدام کرده و در زمان حمل آن را همراه داشته باشند. در صورتی که یک شرکت حمل زمینی به راننده ای بدون این مدرک بار تحویل دهد، متخلف محسوب می شود.
  3. دفترچه کار: این دفترچه که از مهم ترین مدارک حمل زمینی بشمار می رود، توسط پلیس راه صادر می شود. این دفترچه به نوعی مدرک فعالیت رانندگان بوده و حمل زمینی بار بدون آن ممنوع می باشد. در صورتی که از راننده تخلفی سر زد سازمان می تواند دفترچه را ضبط کند.
  4. کارت وابستگی: این کارت که توسط شرکت های حمل زمینی یا مسافربری صادر می شود، نشان می دهد که وسیله نقلیه متعلق به کدام یک از شرکت ها است. رانندگان به منظور اخذ این کارت باید به واحدهای مشخص صدور آن در شرکت ها مراجعه کنند.
  5. کارت شناسایی ناوگان حمل و نقل: در این کارت که در پایانه های باری و مسافری مورد استفاده قرار می گیرد، اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه ذکر می شود. صدور این مدرک به منظور هماهنگی هرچه بیشتر با پلیس راه و شرکت های حمل و نقل می باشد.

علاوه بر موارد فوق به استانداردی مثل ISO  ۳۹۰۰۱ نیاز است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

استاندارد ISO 39001 چیست؟

هرساله بر اثر تصادفات جاده ای سلامتی افراد زیادی مورد خطر قرار می گیرد. این تصادفات در اثر ترافیک بالای جاده ای رخ داده و شمار آن روز افزون است. استاندارد بین المللیISO  ۳۹۰۰۱ که اولین بار توسط بریتانیا شکل گرفت، یک استاندارد مهم برای تشخیص و مدیریت ایمنی محموله ها در حمل و نقل زمینی کالا برای شرکت های حمل زمینی است.ISO 39001 شرایط و ضوابطی را برای شرکت های حمل زمینی فراهم می کند که میزان خطرات حاصل از ترافیک جاده ای به حداقل رسیده و حمل زمینی بار تا حد امکان به امن ترین شکل ممکن صورت گیرد. به این صورت که سازمان استاندارد ISO 39001 الزامات لازم برای استفاده بهینه از جاده و ترافیک را تعیین کرده و شرکت های حمل زمینی نیز به وظایف خود در این زمینه عمل خواهند کرد.

ISO 39001 برای شرکت ها مزایایی داشته از جمله:

  • کاهش چشمگیر مرگ و میرها و حوادث جاده ای
  • کمک به شرکت های حمل زمینی برای بالا بردن سطح رضایت مشتریان
  • کسب اطمینان از کیفیت و ایمنی ترافیک جاده ای
  • کسب مزیت رقابتی بین شرکت های حمل زمینی
  • سبک مدیریتی درست تر، بهره وری عملیاتی و در نتیجه کاهش هزینه ها در حمل زمینی بار
حمل بار زمینی
حمل بار زمینی

سازمان‌های حمل و نقل جاده‌ای چه مسئولیت هایی در قبال بار و کالای حمل شده دارند؟

در قبال صحت و سلامت بار و کالای حمل شده، سازمان های حمل و نقل جاده ای وظایف سنگینی را بر عهده دارند. در این استانداردها به طور مستقیم به حفظ سلامت و امنیت بار اشاره شده و قوانین سفت و سختی نیز برای آن در نظر گرفته اند. سازمان حمل و نقل جاده ای به طور معمول وظیفه بیمه کردن محموله ها را بر عهده دارد اما طی شرایط خاصی مثل قبول نداشتن بیمه مورد نظر توسط شرکت های حمل و نقل زمینی کالا، ممکن است بیمه محموله را خود شرکت حمل و نقل بین المللی بر عهده بگیرد و یا محموله توسط هر دو ارگان بیمه شود.

نتیجه گیری

از رایج ترین و قدیمی ترین شیوه های حمل کالا، حمل و نقل زمینی کالا بوده که مزایا و معایب خاص خود را دارا است و همچنان نسبت به سایر روش های حمل و نقل محبوب تر می باشد. حمل بار به روش زمینی نیازمند یکسری مدارک و استانداردها است که این مدارک توسط ارگان های مختلف صادر می شوند و برای حفظ امنیت حمل زمینی بار ضروری اند.

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه در زمینه حمل زمینی بار به صورت بین المللی از بهترین و با سابقه ترین شرکت های حمل زمینی کالا می باشد که آماده خدمات رسانی به شما مشتریان گرانقدر است. کارشناسان گروه تجاری ققنوس در هر زمان آماده پاسخ دهی به سوالات شما در زمینه انواع حمل و نقل زمینی، دریایی، ترخیص کالا از گمرک و… هستند. برای آشنایی بیشتر با خدمات گروه تجاری ققنوس از شما دعوت می کنیم سایر مقاله ها را مطالعه کرده و خدمات ما را مشاهده کنید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *