حمل و نقل دریایی گروپاژ بار چگونه انجام می‌شود؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل و نقل گروپاژ

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل و نقل گروپاژ و یا حمل خرده بار یکی از اصطلاحاتی است که در حوزه تجارت بین الملل مطرح است و آگاهی از چند و چون این روش از اهمیت بالایی برای تاجران و بازرگانان برخوردار است. تجارت های دریایی محدود به شیوه ‌های خاصی نیستند و برحسب ویژگی های مختلف باری که یک بازرگان قصد جابه‌جایی آن را دارد تغییر می‌کنند. عواملی مانند حجم کالا، اندازه، نوع کالا، تعداد و مسیری که کالا باید طی کند تا به مقصد برسد در انتخاب نوع روش حمل و نقل کالا تأثیرگذار خواهند بود. اگر محصولی که قصد حمل آن ها را بصورت دریایی دارید، محدود است و جای کمتری می گیرد، روش حمل دریایی LCL انتخاب مناسبی است.

این روش برای بسیاری از افراد روش مناسبی است؛ زیرا ممکن است آن ها نتوانند از عهده سرمایه گذاری به اندازه کل ظرفیت یک کانتینر بربیایند، بخصوص اگر محصول انتخابی کم حجم باشد. با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا با حمل و نقل گروپاژ بیشتر آشنا شوید.

حمل بار LCL چیست؟

در ترانزیت بار دریایی از چین به ایران با توجه به حجم محصول از دو روش LCL و FCL انجام می شود. با گروه تجاری ققنوس همراه شوید تا در این مقاله به توضیح روش حمل دریایی LCL که یک روش واردات جزئی و یا خرده بار به شمار می آید، بپردازیم. بهتر است بدانید عبارت حمل دریایی LCL به معنای کمتر از بار یک کانتینر و مخفف کلمات Less Than Container Load می باشد. در واقع، LCL به این معنی است که بارها و محصولات شما با دیگر بارها در یک کانتینر مشترک جای می گیرند. روش حمل دریایی LCL بسیار مقرون بصرفه تر از حمل بار به روش حمل FCL است و به عنوان یک روش جایگزین به شمار می آید. علت مقرون به صرفه بودن این روش این است زمانی که چند محصول با حجم کم به طور مشترک از یک مبدأ به مقصد یکسان جابجا شوند، هزینه‌ های نقل و انتقال بین صاحبان کالاها تقسیم خواهد شد.

چه زمانی استفاده از حمل و نقل گروپاژ مناسب است؟

گروپاژ ریشه در کلمه لاتین group دارد و معنی آن جمع شدن تعدادی از کالا‌ها با حجم کم کنار هم می­باشد. گروپاژ از اصطلاحات تجارت دریایی است و زمانی مفید است که قصد انتقال چند بار کوچک را داشته باشیم، چرا که حجم و اندازه کم در بعضی از بارها باعث می شود که استفاده از یک کامیون از نظر اقتصادی توجیه نداشته باشد. حمل و نقل گروپاژ در اصطلاحات حمل و نقل دریایی برای تجارت دریایی به کار می‌رود و یکی از روش‌هایی است که به واسطه آن حمل کالاهای کم حجم انجام می‌شود. استفاده از یک کامیون اختصاصی به لحاظ مالی برای حجم یا تعداد کم محموله‌، روش مناسبی نیست.

در مواقعی که فضای یک کانتینر یا یک کامیون برای حمل بار مورد نظر بیش از اندازه آن بار باشد، از روش گروپاژ برای اشباع آن ها استفاده می شود. روند حمل و نقل زمانی شروع می‌شود که ظرفیت کامیون‌های حامل، کامل شود. وجود صاحبان متعدد برای محموله باعث می شود که کامیون یا کانتینر به‌ دفعات مختلف بارگیری یا منتقل شود. از روش حمل و نقل گروپاژ هم در صادرات و هم واردات کالا می‌توان استفاده کرد.

اهمیت استفاده از روش گروپاژ

در شیوه حمل کانتینر از چین به ایران دیگر نیازی نیست تا شما برای پر کردن کل ظرفیت یک کانتینر سرمایه گذاری بیشتری نمایید؛ چرا که سرمایه گذاری بیشتر به این معنی است که کالای بیشتری خریداری کنید. این مورد یکی از مزیت های این روش محسوب می شود و به جای کرایه ظرفیت کامل یک کانتینر فقط بخشی از آن را با توجه به نیاز خود کرایه می کنید و از این راه بار خود را با استفاده از حمل خرده بار به کشور مقصد حمل کنید. این مورد برای تاجران و کسب و کارهای کوچک که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستند مزیتی بزرگی به شمار می آید. افرادی نیز هستند که هدف آن ها حمل نمونه بار می باشد، این روش برای آن ها نیز مفید است.

حمل دریایی LCL
حمل دریایی LCL

چه نوع کالاهایی مناسب حمل و نقل گروپاژ هستند؟

هر کدام از شیوه‌های تجارت دریایی قوانین بازرگانی خاص خود را دارند و روش حمل و نقل گروپاژ از این قاعده مستثنی نیست. یکی از این قوانین مشمول نوع باری است که برای انتقال آن می شود از این روش استفاده کرد. بعضی از محصولات استانداردهای اجباری دارند که نباید با این روش منتقل شوند. تعدادی از این محصولات عبارتند از: کابل، باتری و ماشین‌ آلاتی که با استفاده از مشعل کار می‌کنند. کالاهایی که به استاندارد اجباری نیازمندند، به صورتی است که این کالاها در هنگام بارگیری نباید در کنار محموله‌های عادی قرار بگیرند. دلیل این نوع چیدمان بخاطر اهمیت زمان ترخیص کالا است.

ممکن است اگر چیدمان درست نباشد کالاهایی که نیاز به استاندارد ندارند، به‌ خاطر وجودکالاهای استاندارد اجباری با تأخیر ترخیص ‌شوند که این امر می‌تواند برای تاجر زیان‌آور باشد و اگر کالاهای در انبار گمرک در زمان مقرر ترخیص نشوند، امکان فروش را در بازارهای خود از دست بدهند.

با خواندن این مقاله با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا با انواع کالاهای قابل انتقال با روش حمل و نقل گروپاژ آشنا شوید. به طور عمده انتقال کالاهای زیر با این روش امکان پذیر است:

  • محموله‌های نمایشگاهی
  • واردات موقتی کالاهای موردنیاز که برای صنعت مثل انواع مختلف قطعات یدکی
  • حمل دستگاه‌های حساس و مهم مثل اشعه ایکس
  • محصولات حاصل از خرید از سایت‌های خارجی
  • خریدهای محدود و جزیی
  • محصولات نمایندگی‌های معتبر از برندهای تجارتی مختلف

تفاوت حمل LCL و FCL

کشتی‌ ها از دو نوع کانتینر FCL و LCL برای حمل خرده بار استفاده می‌کنند که در ادامه به توضیحات تفاوت حمل FCL و LCL می پردازیم. روش حمل دریایی LCL اقتصادی تر از روش (Full Container Load) FCL  است و یک روش جایگزین است. تفاوت اساسی در این دو روش حمل در این است که در روش LCL شما به جای پر کردن یک کانتینر با محصولات خود، فضای آن کانتینر را با واردکنندگان دیگر به اشتراک می گذارید. کانتینرهای FCL کانتینرهای حمل باری هستند که به‌منظور حمل و نقل گروپاژ کالاهای یک تاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محموله‌ای که در داخل یک FCL قرار می‌گیرد، ظرفیت آن را کاملا پر می‌کند و پس از مهر‌ و موم شدن در مقصد به صاحب کالاها، تحویل داده می‌شود. FCLها به طور معمول به نام کانتینرهای دربستی معروف هستند؛ اما کانتینرهای LCL برای حمل کالاهای چند شخص حقیقی یا حقوقی به مقصد مشترکی استفاده می شوند. LCLها دارای پروانه‌های کاری گمرکی چندگانه هستند چرا که محموله داخل آن ها را کالاهای مختلفی تشکیل می دهند، اما FCLها دارای یک پروانه کاری می باشند.

نوع بسته بندی کالا در روش حمل و نقل گروپاژ

در این بخش می خواهیم شما را با روش بسته‌ بندی و انواع آن به روش گروپاژ آشنایی کنیم. سه شیوۀ متفاوت در بسته‌ بندی کالاهای بین‌المللی مطرح است که عبارتند از:

  • بسته‌ بندی کوچک: این نوع از بسته ‌بندی گزینه‌ ای اقتصادی و ارزان‌قیمت است. درحقیقت، با توسل به این نوع از بسته ‌بندی، هزینه‌هایتان با کاهش چشمگیری همراه خواهد بود. اما باید بدانید که از این نوع بسته ‌بندی بیش از یک بار نمی‌توان استفاده کرد و حتی برای محیط زیست مخرب است. این نوع بسته‌بندی به دلیل فقدان امنیت لازم در حوزه ورود و دستکاری غیرقانونی با تولید بسیار محدودی در کشورمان همراه است.
  • بسته‌ بندی جعبه مقوایی: این نوع از بسته‌بندی در حمل دریایی LCL چندان مناسب نیست. زیرا آسیبش به محیط زیست زیاد است و در برابر وزن بالای بار، رطوب و فشار مقاومتی ندارد. بنابراین، کاربرد چنین بسته‌بندی درست نیست.
  • بسته‌بندی پالت‌های پلاستیکی: پالت حمل بار پلاستیکی در مقایسه با بسته‌بندی مقوایی بهتر و مقاومتش در حمل و نقل گروپاژ بیشتر است. اما این نوع بسته‌بندی نیز ممکن است دستخوش مشکل و خرابی شود. همچنین، به دلیل تحرک راحت تر پالت‌های پلاستیکی احتمال آسیب‌دیدگی در کالاها را بسیار بالاتر است.

انواع کانتینر مورد استفاده در گروپاژ LCL و FCL

دو نوع کانتینر در گروپاژ وجود دارد، که یک نوع از آن در حمل غیر گروهی و نوع دیگر در حمل گروهی به روش گروپاژ کاربرد دارد.

  • کانتینرهای FCL: کانتینرهای FCL به کانتینرهایی اطلاق می شود که کالاهای درونش به یک پروانه گمرکی مربوط است. به این نوع از انواع کانتینرها اختصاصی نیز گفته می‌شود.
  • کانتینرهای LCL: نقطه مقابل کانتینرهای FCL درواقع کانتینرهای LCL است که کالاهای موجود به چندین پروانه گمرکی مربوط می‌شوند. کالاهای افراد مختلف را در این نوع از کانتینرها در کنار هم بارگیری می‌کنند. کانتینرهای LCL از نظر حجم متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند.

حمل و نقل به روش گروپاژ چقدر طول می‌کشد؟

اهمیت دادن به زمان تحویل بار یکی از موارد حیاتی و مهم برای تجار و بازرگانان است. زمان تحویل بار در روش حمل خرده بار زمان بر است و سرعت بالایی ندارد. هرچند این مورد در کنار مزایای متعدد روش گروپاژ امتیازی منفی تلقی می‌شود، در برخی از موارد ممکن است بارتان در زمانی دلخواه تحویل داده شود. درباره حمل کالا در تجارت‌های دریایی زمان ارسال محصولات، ترخیص کالا و تحویل آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چیدمان محصولات باید جوری باشد که کالا‌های حساس‌تر در دسترس باشند. همچنین چینش بارهای داخل کانتینرها باید توسط یک اپراتور ماهر صورت گیرد. همه محموله‌های شیوه حمل خرده بار دارای دو بارنامه هستند که یکی از آن ها بارنامه مادر یا Master  می باشد. گروه تجاری ققنوس با تکیه بر سال‌ها تجربه در امر حمل بار دریایی و حمل و نقل بین المللی آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان و تضمین همه خدمات در زمینه انواع شیوه های حمل بار و حمل خرده‌بار است.

مزایا و معایب استفاده از روش حمل و نقل گروپاژ

این روش حمل و نقل با مزایا و معایبی نیز همراه است که در بخش زیر درباره‌شان حرف خواهیم زد:

مزایای استفاده از این روش متعدد است که مهم ترینشان کاهش قابل‌توجهی از هزینه‌های حمل و نقل است،  اما معایب این روش چیست؟ زمان صرف‌شده برای حمل کالا در روش حمل دریایی LCL یا زمینی گروپاژ بسیار طولانی‌تر از شیوه عادی است. دلیل این طولانی‌ بودن متعدد است که می‌توان به زمان پر شدن کانتینر برای ارسال به مقصدی مشترک و بازرسی کالاهای موجود در کانتینر اشاره کرد. در حمل و نقل گروپاژ با قوانین منحصر به‌ فردی همراه هستیم و باید بدانیم که کالاهایی مانند باتری، کابل، کالاهای خطرناک با احتمال اشتعال را نباید در کنار سایر کالاها قرار داد.

همچنین، برای کالاهایی که به استاندارد اجباری نیاز دارند را نباید در کنار کالاهایی قرار داد که وجود مجوز استاندارد برایشان الزامی نیست؛ زیرا تا زمانی که مجوزهای مربوطه دریافت نشود ترخیص امکان‌ پذیر نخواهد بود که این امر به باز ماندن از بازار و تحمل زیان های بسیاری می انجامد.

حمل خرده بار
حمل خرده بار

نحوه محاسبه هزینه حمل کانتینر LCL

محاسبه نرخ حمل و نقل کالاها به صورت دریایی وابسته به عوامل زیادی است. عواملی مانند  وزن، اندازه و حجم بار، نوع کشتی حامل، کانتینری، فله‌، حمل و نقل گروپاژ، چارترینگ کشتی وغیره می‌توانند در هزینه های حمل و نقل دریایی تاثیرگذار باشند. برای استعلام قیمت از شرکت حمل و نقل باید نکات زیر را به خوبی و واضح به شرکت حمل کننده بار ارائه دهید.

  • حجم و میزان وزن بار در تمامی شیوه های حمل و نقل دریایی بسیار مهم است، شاید بار شما متوسط، یا خرده بار یا بدون بسته‎‌بندی باشد، شاید هم نیازمند یک کانتینر باشید. برای همین حتما باید حجم و وزن بارتان مشخص باشد. حواستان باشد برای استعلام قیمت وزن و حجم کالا را با کلمه‌ی اختصاری W/M مشخص می‌ کنند.
  • قیمت حمل و نقل دریایی براساس میزان مسافت بین مبدا و مقصد، محاسبه می‌شود پس حتما باید قبل از استعلام مبدا و مقصدتان مشخص باشد.

عواملی مانند نام دقیق محل بارگیری محصولات، مشخصات گمرگ مقصد،  محل خروج بار ، شیوه حمل و نقل دریایی (فول بار یا حمل خرده بار) تعداد، وزن و حجم کارتن‌ های موجود در کانتینر و نوع بار در محاسبه نرخ حمل و نقل دریایی موثر هستند. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات و سرویس های ویژه حمل کالا بهترین راهکارهای موجود را با قیمت های مناسب و معقول برای مشتریان خود فراهم می نماید

جمع‌ بندی

در این مقاله سعی کردیم به سوالاتی از قبیل واقعا حمل و نقل  گروپاژ چیست و با چه مزایایی می‌تواند همراه باشد؟ پاسخگو باشیم. حمل و نقل گروپاژ در حقیقت اصطلاحی است که غالباً تجار و بازرگانانی با آن مانوس هستند که بارهای بزرگی را برای حمل و نقل ندارند و درواقع برای حمل آن ها با حمل خرده بار سروکار دارند. همان‌طور که می‌دانید موضوعاتی که با حمل و نقل کالا در ارتباطند در بازرگانی جهانی از اهمیتی ویژه برخوردارند. حمل و نقل نیز درست مانند سایر مقوله‌ها، قوانینی ویژه دارد.

در این مقاله با موضوعات متعددی مانند گروپاژ، نوع بسته‌بندی، مزایای استفاده از روش گروپاژ در حمل و نقل و مواردی مشابه آشنا شدید. تجار، شرکت‌ها و بازرگانان متعدد می‌توانند تمامی خدمات واردات و صادرات کالاهایشان را به گروه تجاری ققنوس بسپارند. شما می توانید برای تشخیص بهتر این که آیا روش حمل دریایی LCL  برای شما مناسب است یا خیر و برای دریافت هرگونه مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.­

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *