روش کراس استافینگ چیست؟ | آشنایی با کراس استافینگ و کاربردهای مختلف آن

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

روش کراس استافینگ

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل و نقل محموله از راه دریایی، مرسوم ترین روش در واردات و صادرات کالاست. برای جابه جایی کالاها از روش راه های آبی، طرق متفاوتی جهت بارگیری کالا به کشتی بکار می رود. یکی از این روش های حمل و نقل دریایی کراس استافینگ ( Cross Stuffing) می باشد. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس می خواهیم شرح دهیم که به چه دلایلی از حمل کراس استاف در حمل و نقل دریایی کالا استفاده می شود. همچنین به توضیح مزایا و معایب استفاده از آن برای صادر کنندگان کالا می پردازیم. در ادامه هزینه کراس استافینگ، زمان استفاده از این روش، مراحل انجام کراس استافینگ و سایر نکات مرتبط شرح داده خواهد شد.

کراس استافینگ به چه معناست؟

کراس استافینگ متشکل از واژه کراس (Cross) و فعل استاف (Stuff) می باشد. معنای آن در لغت پر کردن روبرو است که بی ارتباط با معنای اصطلاحی آن هم نیست. به این صورت که در این روش حمل و نقل، بار را از کانتینری خارج کرده و به کانتینر دیگری انتقال می دهند. در حمل کراس استاف، اقدامات تخلیه از کانتینر اول و بارگیری در کانتینر بعدی در محل CFS انجام می پذیرد.

به بیان دیگر روش کراس استافینگ یک نوع روش حمل و نقل می باشد که در آن محموله ها میان کشتی‌های گوناگونی جا به جا می‌شوند. در حمل و نقل دریایی، حمل کراس استاف برای رهایی از یک سری مشکلاتی انجام می شود که در جریان صادرات و واردات کالا میان کشورهای مختلف پیش می آید. در ادامه این مقاله بیشتر به دلایل استفاده از روش کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی می پردازیم.

دلایل انجام کراس استاف در حمل و نقل دریایی

برای استفاده از هر کدام از روش های حمل و نقلی در صادرات و واردات کالا، باید یک سری شرایط خاص به خوبی بررسی شوند. برای همین لازم است که قبل از انجام مراحل انتقال محموله، ابتدا مسائل پیش رو را برررسی نماییم تا زمان بی خودی هدر نرود و مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نباشیم. با توجه به هزینه کراس استافینگ، حمل کراس استاف نیز تنها در بعضی موارد قابل استفاده است وگرنه در مواردی که ضرورتی ندارد، به کار بردن روش کراس استافینگ را توصیه نمی کنیم.

در برخی از بنادر هنگامی که ظرفیت برای بارگیری و تخلیه محدود است، از روش حمل کراس استاف استفاده می شود. در این بندرها وقتی امکان بارگیری کشتی های بزرگ وجود نداشت، این روش را به کار می برند. به این صورت که ابتدا کشتی غول پیکر در فاصله ی دورتر از بندر توقف می کند و کانتینرهای حمل و نقل از آن به کشتی های کوچکتر انتقال می یابند. سپس این کشتی های کوچک در بندر اصلی پهلو گرفته و بار خود را تخلیه می نمایند. در چنین شرایطی تنها راه نجات کشتی غول پیکر با محموله هایش، استفاده از روش کراس استافینگ است.

اغلب کشورهای کوچک در سراسر دنیا که زیرساخت های بنادرشان نامناسب بوده و ظرفیت کمی دارند؛ جهت واردات کالاهای مورد نیاز مردمشان از روش کراس استافینگ استفاده می کنند. البته برای صادرات کالا هم حمل کراس استاف به کار می رود. یعنی کشتی بزرگتر در نزدیکی های بندر لنگر انداخته منتظر می ماند تا کشتی های کوچک تر، محموله را از بندر اصلی بارگیری کرده و به آن کشتی اصلی برسانند.

هزینه کراس استافینگ
هزینه کراس استافینگ

CFS یا CONTAINER FREIGHT STATION چیست؟

به انبار یا ایستگاه کانتینرها CFS می گویند. که مربوط به JEBEL ALI FREEZONE است. در این محل یا انبارها، محموله هایی نگه داری می شوند که برای بارگیری در کانتینر، از فرستنده تحویل گرفته شده اند و یا بعد از باز نمودن کانتینر و جدا کردن کالاهای آن، به دست گیرنده ها تحویل می شود. همچنین در این مکان ها، انبارداری و جا­به­ جایی کالاهای عمومی هم امکان پذیر است. از طرفی این عملیات در انبارهای شخصی نیز انجام بگیرد.

مراحل و روند عملیات کراس استافینگ به چه صورت است؟

برای شروع اقدامات روش کراس استافینگ ابتدا باید دقت کنید که تمام اسناد مورد نیاز مانند بارنامه، پکینگ لیست، اینویس، گواهی مبدأ و غیره همگی حتما باید به نام شرکت مورد نظر مثلا در کشور امارات صادر شوند. در ادامه عملیات بعد از حمل محموله و قبل از اینکه به بندر جبل علی برسد، اصل بارنامه و یا تلکس آن باید به شرکت اماراتی ارسال شود. در این حالت شرکت مورد نظر که مالک کالای اماراتی است، نیز مجوزات لازم را اخذ می‌کند و بعد از رسیدن کالا، وظیفه دارد قبض انبار و ترخیصیه از نمایندگی کشتیرانی در کشور امارات را دریافت نماید. بعد از این کار، همین شرکت به تهیه اظهارنامه کالا به مقصد ایران اقدام می‌کند.

در این بین، کانتینر دیگر نیز به مقصد ایران با گرفتن  Booking به تخلیه کانتینر قبلی پرداخته و به این ترتیب بارگیری در کانتینر جدید شروع می‌شود. باید گفت که شرکت ارائه دهنده خدمات حمل کراس استاف از وسیله‌ای به نام استافینگ باکس (Stuffing Box) جهت جلوگیری از هرگونه نشتی و نفوذ آب به محفظه‌های حمل محموله از طرف دیگر استفاده می‌نماید.

بطور کلی در روش کراس استافینگ مراحل زیر به ترتیب انجام می شود:

ارائه نامه کشتیرانی به محوطه نگهداری کانتینر، تحویل لیست رسوب کانتینر به واحد عملیات، ثبت در سیستم اسنادی و زدن پذیرش، مراجعه بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینر خالی جهت انتقال کانتینر، ثبت کانتیلر های ورودی دی سیستم هند نلد، چیدمان بار درون کانتینر، چک کردن بار پس از تاییده نماینده صاحب کالا و پلمپ محوطه و پلمپ کشتیرانی، به پورت اوپراتور مراجعه شود و کانتینر در لیست کشتی قرار گیرد، هماهنگی با پورت اوپراتور و تحویل کانتینر و سپس دریافت رسید با مهر.

چه کالاهایی به کراس استاف نیاز دارند ؟

برخی از کالاها به علت تحریم نمی توانند بطور مستیم به ایران وارد شوند و یا وقتی کالایی از طریق خطوط کشتیرانی قابلیت ورود به بنادر ایران را ندارد؛ در چنین شرایطی کالاهای مورد نظر با روش کراس استافینگ باید وارد بنادر ایران شوند. حمل کراس استاف در بندر جبل علی غالبا بین یک تا دو روز می کشد.

 هزینه Cross Stuffing چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

روشن ا­ست که عملیات حمل کراس استاف هزینه اضافی هم به دنبال خواهد داشت، زیرا صاحبان کالا علاوه بر پرداخت هزینه کرایه حمل کالا، باید هزینه کراس استافینگ را نیز بطور جداگانه محاسبه نمایند. عوامل زیادی در تعیین هزینه کراس استافینگ دخیل اند. بطور مثال اگر محموله نیاز به بسته بندی حمل بار خاصی داشته باشد و یا اگر هنگام تخلیه و بارگیری از تجهیزات خاصی استفاده شود، هزینه کراس استافینگ بسیار زیاد خواهد شد. اما اگر به طور میانگین بخواهیم هزینه کراس استافینگ را برآورد کنیم، برای هر کانتینر ۲۰ فوت ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار می شود و برای هر کانتینر ۴۰ فوت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار خواهد شد.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت ها، قبل پیش از آغاز فرایند حمل ‌و نقل کالا، اطلاعات محموله را برای فورواردرها ارسال کنید تا از هزینه‌ کراس استافینگ مطلع شوید و به این ترتیب به راحتی مبالغی که هر کدام از شرکت ها یشنهاد می کنند را با هم مقایسه نمایید.

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ چیست؟

تفاوت اساسی بین ترانشیپ کالا و حمل کراس استاف این است که در ترانشیپ، خود کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می یابد، ولی در روش کراس استافینگ فقط محتوای کانتینرها بین کشتی ها جابه جا میشود. همچنین تعویض بارنامه یا صدور بارنامه جدید در ترانشیپ (Switch B/L) فقط وقتی صورت می­گیرد که صاحب کالا به بارنامه دیگری برای ارائه نیاز داشته باشد. در حالیکه در حمل کراس استاف بارنامه جدید سوئیچ بل از مبدا کراس صادر می­گردد. هزینه کراس استافینگ نیز ممکن است از ترانشیپ بیشتر باشد.

بارنامه سوئیچ ( Switch B/L) چیست؟

با توجه به پیچیدگی دنیای حمل و نقل بین المللی و اینکه امکان دارد در حین حمل کالا تغییراتی پیش آید؛ مثلا ممکن است مقصد تغییر کند، یا مسیر حرکت عوض شود و حتی امکان دارد اسناد مهمی مثل بارنامه هم نیاز به تغییر داشته باشند. بعضی از این تغییرات را به سادگی می توان اصلاح کرد ولی در برخی اصلاحات نیاز است که بارنامه سوئیچ صادر شود. بارنامه سوئیچ همان تعویض بارنامه می باشد که وقتی حمل و نقل با روش سوئیچ (Switch B/L) انجام می شود، در روش کراس استافینگ، بارنامه از همان مکان مبدا صادر می شود. این بارنامه، دومین بارنامه است و جایگزین بارنامه اول می شود و بجای بارنامه اول از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی صادر می شود.

حمل کراس استاف
حمل کراس استاف

معایب استفاده از روش کراس استافینگ

همچون سایر روش‌های حمل و نقل بین المللی، روش کراس استافینگ نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد. از معایب آن می توان گفت که جدای از هزینه کراس استافینگ، برای استفاده از حمل کراس استاف جهت انتقال بار بین کشتی‌ها به شرایط خاصی نیاز داریم و ممکن است انجام این کار مشکلاتی را در صادرات و واردات کالا به وجود آورد. در انجام روش کراس استافینگ بین دو کشتی، باید یکی از کشتی‌ها مجهز به جرثقیل باشد تا بتواند محموله را به کشتی مورد نظر انتقال دهد.

همچنین در این روش شرایط آب و هوایی نیز باید مناسب باشد و هنگامی که دریا مواج است نمی‌توان این روش را جهت انتقال کالا از کشتی به کشتی دیگر انجام داد. در این روش امکان دارد که به بخشی از محموله های کانتینر آسیب وارد شود و یا ممکن است بخشی از کالاها هنگام انتقال در روش کراس استافینگ نابود شوند.

آیا در کراس استاف، محموله ما آسیب می­بیند؟

در حین انجام عملیات در روش کراس استافینگ، دقت در حفظ سلامت محموله نقش حیاتی دارد. زیرا با کوچکترین اشتباه ممکن است خسارات سنگینی به کالاها وارد شود. بنابراین باید توجه کرد حتما قبل از شروع حمل کراس استاف، راجب شرکتی که اجرای آن را به عهده دارد تحقیقات لازم انجام شود و از معتبر بودن آنها مطمئن شد. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر از فوروادر خود بخواهید هنگام انجام عملیات برایتان عکس بفرستد.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در این مقاله راجب روش کراس استافینگ آموختید، می دانید که بسیاری از شرکت های بازرگانی امکان انجام را دارند. ولی در انجام آن باید به هزینه کراس استافینگ هم توجه کرد و از این رو باید در انتخاب شرکت در انجام حمل کراس استاف بسیار دقت کرد و نیز فقط در شرایط خاص از این روش استفاده نمود. گروه تجاری ققنوس با داشتن تجربه و تخصص لازم در زمینه حمل بار دریایی، کراس استافینگ، ترخیص کالا و سایر فعالیت ها در این زمینه آماده است تا با دادن مشاوره و همکاری لازم از اول تا پایان انتقال کالا، شما را همراهی نماید. با ما در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *