سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی بندر شهید بهشتی‌چابهار

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بهروز آقایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مختلف کشوری در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود : هم اینک کشتی های ۱۰۰ هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.

آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهره برداری است و بزودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات کشوری و میهمانان خارجی به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع ۴۷ هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با ۴۷هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل می شود.

آقایی به مزیت های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت های کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.

وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان – سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.

وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.

این مسئول در بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.

وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است.

آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است.

وی ادامه داد: چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ کالا به کشورهای خلیج فارس است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و ۱.۵ میلیون تومان ارزان تر از بندر شهید رجایی است.

آقایی ادامه داد: ۹۵ درصد نیازمندی های افغانستان از طریق واردات انجام می شود و بندر چابهار می تواند بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.

وی تصریح کرد: از سال ۹۴ تا ۹۶ بیش از ۴۱ میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است.

به گفت اقایی ،بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر ۲ کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.

وی تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و ۶۵۰ طول موج شکن و ساخت هزار و ۷۰۰ متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز ۱۶,۵ مترمربع است.

آقایی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد کشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان کرد: در مجموع با تکمیل پنج فاز این طرح سالانه ۸۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می شود.

وی افزود: ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری هندی ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : قرارداد هندی ها ۱۰ سال و به حالت bot (طراحی ساخت واجرا) است.

وی گفت: راه آهن چابهار- زاهدان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رود شبکه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت کالا رخ دهد.

 شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر در قالب ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکران بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *