سیستم مدیریت انبار یا سامانه WMS چیست؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

سیستم مدیریت انبار

آنچه در این مقاله میخوانید

سیستم مدیریت انبار نوعی سازماندهی است که امروزه برای ساماندهی هرچه بیشتر انبارها از آن استفاده می کنند. انبارها اهمیت بسیاری برای تاجران و فعالان اقتصادی دارند و در مرکز عملیات تولید و زنجیره تامین قرار گرفته اند. زیرا انبارها مکان هایی هستند که تمامی مواد مورد استفاده یا تولید شده، از مواد اولیه گرفته تا کالاهای نهایی، در آن ها ذخیره می شوند. عملیات مربوط به سیستم مدیریت انبار پیچیده است و می تواند شامل کارهای دستی و کاغذی زیادی باشد. اما با توجه به روند فعلی انجام سفارش جایی برای سیستم های خسته کننده و پیچیده نیست. در این راستا نرم افزارهای انبارداری به کمک انبارها آمدند. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس قرار است تا با سیستم مدیریت انبار یا سامانه WMS و مزایای آن بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با سامانه جامع مدیریت انبار WMS

اما بپردازیم به سامانه WMS که یک سیستم مدیریت انبار بسیار مهم و کارآمد می باشد. انبارداری به معنای دریافت مواد یا کالا از خارج از شرکت و نگهداری آن ها طبق قوانین انبارداری و تحویل کالا و پخش کالای مورد نیاز به خریداران در کمترین زمان ممکن است. هدف اصلی تشکیل و ایجاد انبارها در تمامی سازمان های دولتی و بخش خصوصی تامین کالاهای مورد نیاز سازمان و نگهداری از آن ها می باشد. به بیان ساده، سامانه WMS نرم افزاری کاربردی است که به کنترل فعالیت ها و مدیریت آن ها به صورت روزانه در یک انبار کمک می کند. سیستم مدیریت انبار به یک کسب و کار توانایی کنترل مدیریت و بهره برداری از انبار یا مرکز توزیع را می دهد.

فرآیند انبارداری محصولات از طریق سامانه WMS قابل بهینه سازی است و این فرآیند یک فرآیند طولانی است و به مراحل مختلفی نیاز دارد، از جمله دریافت محصولات از تامین کنندگان، حفظ سطح موجودی و انتقال محصولات به مشتریان، که سازماندهی و پردازش اطلاعات مهم انبار منجر به انجام این فرآیند می شود و در اغلب موارد، کسب و کارهای بزرگ تر نیازهای توزیع پیچیده تر و سنگین تری دارند. یک سامانه WMS با کیفیت بالا باید بتواند لجستیک را یکپارچه کند، که فرآیندها را ساده می کند، و با کارایی حداکثری هزینه های غیر ضروری را حذف می کند. هدف هر انبار کنترل ورود و خروج و موجودی کالا به بهترین و موثرترین شکل ممکن می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و رقابت فشرده، روش های کاغذی دیگر پاسخگو نیستند. اگرچه WMS برای عملیات انبارداری در مقیاس بزرگ مفید است، اما می تواند برای مشاغل کوچک نیز مفید باشد.

سیستم مدیریت انبار
سیستم مدیریت انبار

تعریف انبار

پیش از پرداختن به موضوع سامانه WMS، تعریفی از انبارهای امروزی را برایتان بیان می کنیم. امروزه انبار دیگر کانتینری و محفظه ای نیست و اگر از نظر اطلاعاتی و فیزیکی به آن توجه شود، عملکرد آن کافی و رضایت بخش است. به طور کلی انبار به مکان و فضایی گفته می شود که در آن یک یا چند نوع کالای تجاری _ صنعتی یا مواد اولیه یا محصولات مختلف در آن نگهداری می شود و یا می توان گفت مکان و فضایی است که مواد اولیه برای ساخت در آنجا نگهداری می شود. محصولات، کالاهای نیمه ساخته (کالاهای در حال ساخت)، محصولات تولیدی، مواد و لوازم مصرفی، قطعات یدکی ماشین آلات، ابزارآلات و اقلام قراضه بر اساس یک سیستم طبقه بندی صحیح در انبار نگهداری می شوند.

سیستم مدیریت انبار WMS چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که سرویس گیرنده و سرور نرم افزار WMS (سیستم مدیریت انبار) را اجرا می کنند، هر مشتری می تواند از هر سروری به نقشه دسترسی داشته باشد. هر مشتری می تواند نقشه های یک یا چند سرور دیگر را ترکیب کند و همچنین می تواند اطلاعاتی را از نقشه های ارائه شده توسط هر سرور درخواست کند. زمانی که برنامه نویسان برای پیاده سازی مشخصات نیاز به نوشتن کد دارند، کاربران نهایی می توانند از محصولاتی استفاده کنند که شامل اطلاعات انتشار و دسترسی جغرافیایی است.

مزایای استفاده از سامانه جامع مدیریت انبار

  • صرفه جویی در فضای انبار توسط سیستم مدیریت انبار: این سیستم به شما امکان می دهد تا سفارشات را به طور دقیق ذخیره کنید و کنار هم بچینید.
  • افزایش رضایت مشتریان و بهبود خدمات با کاهش خطا در فرآیند سفارش یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم های مدیریت انبار است.
  • کاهش نیاز به تجهیزاتی مانند بالابرها، کامیون، جک پالت و چرخ دستی.
  • افزایش بهره وری و کارایی کارکنان: استفاده از سامانه WMS در انبارداری علاوه بر تجهیزات، مزایای قابل توجهی را نیز برای کارکنان به همراه دارد. به عنوان مثال، کارگرانی که دقیقاً می دانند محصولات در کدام قفسه قرار دارند، زمان کمتری را به پیاده روی می گذرانند و خطر کار بیش از حد را کاهش می دهند و بهره وری مستمر در انبار ایجاد می کنند.
  • کاهش آسیب پذیری از نظر امنیتی: امنیت یکی دیگر از امتیازات استفاده از سیستم مدیریت انبار است! متأسفانه همیشه افرادی هستند که سعی می کنند محصولات را بدزدند یا عمداً به آن ها آسیب برسانند. یک سامانه WMS موثر، سوابق موجودی را به دقت ثبت می کند، و از آنجایی که ورود به سیستم به افراد خاصی وابسته است، کارکنان سطح مدیریت اطمینان دارند که کارگران محصولات مازاد را سرقت نخواهند کرد.

اهداف سیستم مدیریت انبار WMS

انبارها نقاط کانونی عملیات تولید و زنجیره تامین هستند؛ زیرا همه مواد مورد استفاده یا تولید شده در این فرآیندها، مانند مواد اولیه و محصولات نهایی را در خود جای می دهند. هدف یک سیستم مدیریت انبار (WMS) کمک به اطمینان از این است که محصولات و مواد موجود در انبارها به کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش به هدف خود عمل می کنند. سیستم های مدیریت انبار عملکردهای بسیاری از جمله ردیابی موجودی، برداشت، دریافت و صدور و خروج کالا را انجام می دهند.

سامانه WMS
سامانه WMS

نکاتی برای ساماندهی به انبار

  • ظرفیت موجود در قفسه های انبار را در نظر بگیرید. ذخیره سازی عمیق خطی به طور قابل توجهی استفاده از فضای انبار را افزایش می دهد.
  • در قفسه های انبار توجه داشته باشید که همیشه باید کالاهای سنگین تر را در طبقات پایین و کالاهای سبک را در طبقات بالا قرار دهید.
  • قبل از استفاده از سیستم مدیریت انبار، مناطق زلزله خیز را شناسایی کنید تا از هرگونه خطر الزامات مهندسی برای سازه قفسه جلوگیری شود.
  • توجه به نور انبار نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در حین قفسه بندی است؛ زیرا انعکاس نور ممکن است باعث آسیب دیدن برخی از کالاهای موجود در قفسه های انبار شود.
  • وضعیت آب و هوای انبار نیز قبل از استفاده از سیستم قفسه بندی بسیار مهم است. سیستم قفسه بندی نیز باید به گونه ای باشد که به کارکنان امکان شستشوی آسان را بدهد.
  • در قفسه بندی انبار باید فضای کافی برای جابجایی افراد و جابجایی کالا در نظر گرفته شود. در برخی موارد علاوه بر استفاده از نیروی انسانی، از ماشین آلات و تجهیزات برای جابجایی کالا استفاده می شود. بنابراین باید فضای مناسب و کافی برای آن ها در نظر گرفته شود.
  • قفسه بندی باید دارای سازه هایی با کیفیت و با دوام باشد تا بتواند وزن کالا و تجهیزات را به راحتی تحمل کند، بنابراین توجه به نوع و جنس قفسه ها بسیار مهم است.

جمع بندی

سیستم مدیریت انبار حوزه ای است که در صورت مدیریت نادرست ممکن است کسب و کار شما را نابود کند و بالعکس در صورت مدیریت موفقیت آمیز باعث می شود مشتریان بارها و بارها به شما اعتماد کنند. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس شما را با تمامی نکات مرتبط با سامانه WMS و مزایا و اهداف این سیستم آشنا کردیم. استفاده و پیاده سازی سامانه WMS به عنوان یک راه حل نرم افزاری، در کنار تمامی مزایا و ویژگی های ذکر شده، موجب افزایش بهره وری و کارایی سازمان ها و انبارها به ویژه در زمینه لجستیک و انبارکالاها شده و در نهایت حداکثر رضایت پرسنل انبار و ذینفعان را به دنبال دارد. شما عزیزان می توانید با مطالعه مقالات به روز گروه تجاری ققنوس در زمینه های مختلف تجاری و بازرگانی و ترخیص کالا اطلاعات کاربردی خود را در این زمینه ها بالا ببرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *