شبکه پرداخت سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

شبکه پرداخت سوئیفت

آنچه در این مقاله میخوانید

شبکه پرداخت سوئیفت ارتباطات بین المللی را ایجاد می کند و به تجارت جهانی سرعت می بخشد. سوئیفت به زبان ساده وسیله ای امن و مطمئن برای تسهیل پرداخت های برون مرزی فراهم می کند و به بانک ها در ایجاد یک شبکه واسطه کمک می کند. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۱۰۰۰ مؤسسه عضو شبکه پرداخت سوئیفت در سراسر جهان به طور متوسط ۴۲ میلیون پیام در روز ارسال کردند که نشان دهنده افزایش ۱۱.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است! اگر به دنبال ساده ‌سازی تراکنش‌های بین‌المللی، ترویج تجارت خارج از کشور و تضمین امنیت هستید، شبکه کد سوئیفت  بهترین انتخاب است. می دانیم که این مفهوم برای تاجران اهمیت زیادی دارد از این رو در این مقاله از گروه تجاری ققنوس می خواهیم به بررسی شبکه بین المللی کد سوئیفت بپردازیم.

شبکه پرداخت سوئیفت به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

سوئیفت به زبان ساده یک نقطه دسترسی یا SAP را برای هر کشور فراهم می کند تا آن ها بتوانند به سیستم جهانی سوئیفت متصل شوند. نقطه دسترسی ایران به سوئیفت در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بانک های ایرانی از راه خطوط به مرکز SAP در بانک مرکزی متصل می شوند و پیام ها از آنجا به بانک های خارج از کشور ارسال می شود. با استفاده از شبکه پرداخت سوئیفت، انجام معاملات ارزی در سطح جهانی بسیار سریع تر، ایمن تر و با هزینه کمتر امکان پذیر است.

در واقع سوئیفت به زبان ساده قالبی را ارائه می دهد که به وسیله آن تراکنش های بین المللی بدون مشکل انجام می شود، زیرا هر ارسال و دریافت پیام بین واحدهای بانکی داخل کشور و بانک های خارج از کشور از طریق کد سوئیفت انجام می شود. وقتی دو مشتری یک بانک در دو کشور مختلف مستقر هستند و می خواهند وجوه خود را انتقال دهند، شبکه پرداخت سوئیفت کار را آسان می کند. یک مشتری در کشور A از بانک می خواهد که به مشتری در کشور B پول منتقل کند. در این بین سوئیفت اقدامات لازم را انجام داده و انتقال پول را در سیستم های حسابداری ثبت می کند.

چه کسانی می توانند از سوئیفت استفاده کنند؟

  • مورد اول اعضایی هستند که در بانک ملی و صادرات در ایران به عنوان سهامدار و عضو شبکه پرداخت سوئیفت هستند.
  • مورد دوم اعضای ثانویه هستند. شعبه خارجی یک بانک عضو یا سازمانی که بیش از ۹۰ درصد سهام آن را در اختیار دارد به عنوان یکی از اعضای فرعی در شبکه کد سوئیفت محسوب می شود.
  • مورد سوم شرکت کنندگان سوئیفت هستند و شامل اعضایی می شود که در بانک نیستند اما در یکی از شعب عملیات بانکی فعالیت می کنند. مانند کارگزاران سهام که در شعبی مانند معاملات ارزی و سهام فعالیت می کنند.
کد سوئیفت
کد سوئیفت

کد سوئیفت چیست؟

سوئیفت به زبان ساده یک قالب استاندارد برای کد شناسه کسب و کار است. هر بانکی که متعلق به این شبکه است یک یا چند کد دارد که با کد یا کدهای شناسه تجاری بانک مرتبط است. زمانی که شخصی نیاز به انتقال بین المللی پول دارد، به کد سوئیفت بانک گیرنده و شماره حساب گیرنده نیاز دارد. در واقع سوئیفت به زبان ساده یعنی بانک فرستنده پیامی به بانک گیرنده ارسال می کند تا حواله را قبول کند. هنگامی که بانک دریافت کننده درخواست را تأیید کرد، انتقال تکمیل می شود. شبکه پرداخت سوئیفت می تواند در چند ثانیه یک بانک را شناسایی کرده و مبلغ قابل پرداخت را به سرعت انتقال دهد.

استفاده از سوئیفت چه مزایایی دارد؟

با توجه به رونق مبادلات بین ایران و کشورهای خارجی و نیاز به انتقال ارز بین ایران و سایر کشورهای همسایه و اروپایی، مزایای استفاده از شبکه پرداخت سوئیفت نیز بیشتر نمایان شده است. شاید بتوان از مهم ترین ویژگی های سوئیفت به زبان ساده در زمینه حواله های بانکی به استانداردهای لازم، قابلیت اطمینان، امنیت، سرعت، کاهش هزینه و تسویه حساب سریع و همزمان اشاره کرد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم. با وجود چنین مزیت هایی و البته امنیت بسیار بالای سامانه کد سوئیفت، این سامانه یکی از بهترین سامانه ها برای انجام حواله ارز و انتقال پول به خارج از کشور است.

در حال حاضر روش های جایگزین دیگری برای صدور و ارسال حواله ارزی برای انتقال پول به خارج از کشور مانند وسترن یونیون Western Union وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته شما عزیزان می توانید در زمینه حواله های بین المللی برای تجارت برون مرزی خود از خدمات حواله های ارزی گروه تجاری ققنوس استفاده کنید و مبادلات برون مرزی خود را به راحتی به انجام برسانید.

سوئیفت چگونه کار می کند؟

می توان تصور کرد که شبکه پرداخت سوئیفت یک سفر از یک فرودگاه به فرودگاه دیگر است. شما به خوبی می دانید که همیشه نمی توان به طور مستقیم به یک مقصد سفر کرد و گاهی اوقات ممکن است لازم باشد با استفاده از پرواز دیگری بین شهرها یا کشورها سفر کنید. سوئیفت نیز همین راه حل را دارد. انتقال پول از کشوری به کشور دیگر انجام می شود و این کار با همکاری بانک های واسطه انجام می شود.

در واقع کاری که شبکه پرداخت سوئیفت انجام می دهد این است که به جای انتقال پول، دستورات پرداخت را با استفاده از کد سوئیفت به بانک ها و مؤسسات مالی ارسال می کند. سوئیفت توانسته شماره حساب های بانکی بین المللی یا IBAN و کد شناسایی بانک یا BIC را استاندارد کند. سوئیفت اکنون مدیریت و مالک بیک است. به عبارت دیگر سوئیفت قادر است در کوتاه ترین زمان بانک مقصد را شناسایی کرده و با حفظ امنیت، انتقال را انجام دهد.

نحوه استفاده از شبکه سوئیفت

در سرتاسر جهان، بانک ها به روشی مطمئن برای انتقال پول بین کشورها نیاز داشتند. شبکه پرداخت سوئیفت توانست به این نیاز جهانی پاسخ دهد. یکی از سیستم ها و موسساتی که توانست تحولی در بانکداری مدرن امروزی ایجاد کند، سوئیفت است. دانستن نوع عملکرد و محاسبات سوئیفت به زبان ساده به شما امکان می دهد که خدمات بهتر و به روزتری دریافت کنید.

قبل از سوئیفت سیستم تلکس در این شبکه انتقال استفاده می شد. البته به دلیل غیر ایمن بودن و به روز نبودن خیلی معتبر نبود. در عوض، استفاده از کد سوئیفت یک سیستم امن ایجاد کرد که بیش از ده هزار موسسه و بانک در سراسر جهان و در حدود دویست و دوازده کشور از این فناوری برای تراکنش های مالی خود استفاده می کنند. قبل از ظهور شبکه پرداخت سوئیفت، استفاده از تلکس یک راه حل موقت برای انتقال وجوه بانکی بود. زیرا در دورانی که فناوری ها با سرعت بالایی در حال توسعه هستند، تلکس یک سیستم کند بود و نمی توانست امنیت لازم را تامین کند.

سوئیفت به زبان ساده
سوئیفت به زبان ساده

شرایط عضویت در شبکه سوئیفت

برای عضویت کشوری در سازمان سوئیفت ابتدا هیئت مدیره سازمان باید درخواست عضویت را بررسی کند، سپس متقاضی در صورت قبول شرایط زیر می تواند به عضویت این شبکه درآید. ابتدا باید سایت سوئیفت را با هزینه شخصی خود راه اندازی کنید که مستلزم در نظر گرفتن مکانی برای استقرار سوئیفت است. سپس برای اخذ معافیت مالیاتی در کشور خود اقدام کنید. البته باید توجه داشت که مقررات و نرخ های مالیاتی در هر کشوری متفاوت است.

در نهایت نیاز به خط عبور اطلاعات (انتقال داده) در سطح بین المللی وجود دارد تا پیام های سیستم سوئیفت به خارج از کشور ارسال شود. این خط باید به مدت پنج سال در اختیار کد سوئیفت باشد. عمدتاً بانک ها اعضای اصلی شبکه سوئیفت هستند. از طرفی این فناوری برای بسیاری از مشاغل نیز کاربرد دارد. مانند کارگزاری های مالی یا سهام یا شرکت های حقوقی.

جمع بندی

در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به بررسی سوئیفت به زبان ساده پرداختیم. سیستم بانکی ایران با توجه به رشد سال های اخیر همچنان برای استفاده بهینه از سوئیفت مناسب نیست و از مزایای سوئیفت به عنوان یک سیستم جهانی به بهترین نحو بهره نمی برد. ایران در حال حاضر از پیام های بر پایه کد سوئیفت سهم بسیار محدودی دارد، در حالی که سیستم سوئیفت مزایای فراوانی از جمله حداقل ریسک، هزینه کم ارسال پیام و هزینه های پایین برای کارگزاران سوئیفت را به دنبال دارد.

اگر به دنبال امن ترین و ارزان ترین راه ها برای ارسال پول به خارج از کشور هستید، انتقال ارز با سوئیفت یکی از امن ترین سیستم های موجود است. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات صدور و ارسال حواله سوئیفت با کمترین کارمزد در خدمت شماست. برای اطلاعات بیشتر در زمینه حواله های ارزی و انتقال بر پایه شبکه پرداخت سوئیفت می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *