قوانین واردات مواد غذایی / ۰ تا ۱۰۰ آنچه باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

قوانین واردات مواد غذایی

آنچه در این مقاله میخوانید

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کمبود امکان تولید مواد غذایی برای همه افراد کشور، هر کشوری با کمبود برخی از مواد غذایی مواجه است که برای جبران این کمبود باید آن را از کشورهای دیگر وارد نماید. وقتی از واردات مواد غذایی صحبت می‌کنیم، اول از همه باید بگوییم که قوانین واردات مواد غذایی در هر کشوری متفاوت و خاص آن کشور است. بدین معنی که هر کشوری استانداردها و معیارهایی برای واردات مواد غذایی مد نظر دارد. بسیاری از کشورها اجازه واردات مواد غذایی بی‌کیفیت را نمی‌دهند. از این رو برای حمل‌ونقل، کیفیت، تاریخ تولید، انقضا و سایر نکات ایمنی قوانینی وضع نموده‌اند. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس با ما باشید که می‌خواهیم به این قوانین و چگونگی ترخیص مواد غذایی از گمرک بپردازیم.

قوانین واردات مواد غذایی

اگر مایل به واردات مواد غذایی هستید حتما لازم است به این موضوع توجه کنید که جهت صدور مجوز واردات مواد غذایی، همه مدارک درخواستی از سوی کمیته بهداشت را باید به صورت حضوری به آنها ارائه دهید. از طرفی هم باید این مدارک از یکدیگر تفکیک شوند و سپس باید آن‌ها را به اداره کل فراورده غذایی و دارویی تحویل دهید. بعد از تایید مدارک شما توسط کمیته فنی و قانونی، این مدارک باید مهر سفارشات جمهوری اسلامی ایران را بخورد. این مهر برای انجام پروسه صدور پروانه واردات مواد غذایی و کالای مصرفی از طرف کشورهای مبدا، از سوی کمیته بهداشت مورد نیاز می‌باشد. بعد از آن که اسناد و مدارک شما تایید شد و مهر جمهوری اسلامی را خورد، تقریبا پس از یک هفته می‌توانید واردات مواد غذایی موردنظرتان را آغاز کنید.

دقت کنید که اگر مدارک شما دچار کمبود یا مشکلی باشد، یا اینکه کمیته بهداشتی و مقامات پزشکی آنها را تایید نکنند، حتما در جریان واردات مواد غذایی از کشور مبدا گرفتار دردسرهای ترخیص مواد غذایی از گمرک خواهید شد. طبق قوانین واردات مواد غذایی برای اینکه متقاضیان بتوانند به راحتی کالاهای مورد نظرشان را ترخیص نمایند، باید یک سری مدارک لازم و ضروری به شرح زیر را به کارشناسان مورد نظر ارائه دهند.

  • درخواست کتبی وارد کننده کالا برای صدور مجوز ترخیص مواد غذایی وارداتی مورد نظر به همراه مهر و امضای مدیر عامل شرکت وارد کننده
  • به همراه داشتن اصل فاکتوری که در سر برگ آن مهر و امضای تولیدکننده موجود باشد.
  • ارائه درخواست مجوز واردات جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک
  • تحویل اصل پروفرما و فاکتور و نیز دو برگ از تصویرهای سربرگ از شرکت تولید کننده یا صاحبان برند با مشخصات کامل به کمیته بهداشتی
قوانین واردات مواد غذایی
قوانین واردات مواد غذایی

مدارک لازم جهت واردات مواد غذایی

  • مهم‌ترین مدرک لازم برای واردات مواد غذایی اخذ مجوز می‌باشد. اگر واردکننده مجوز برای واردات مواد غذایی نداشته باشد، نمی‌تواند برای دریافت سایر مدارک هم اقدام کند. بنابراین در گام اول باید درخواستی برای دریافت مجوز واردات ارائه دهید.
  • طبق قوانین واردات مواد غذایی، مجوز واردات باید مهر و امضای شرکت واردکننده یا یک شرکت معتبر، آدرس شرکت، شماره تلفن و شماره همراه و مشخصات کامل و دقیق شرکت را داشته باشد.
  • ارائه پروفرما که در سر برگ آن تصویری از صاحب برند، شرکت و یا واردکننده حتما درج شود.
  • مشخصات نام کارخانه تولیدکننده و کشور واردکننده، تاریخ و شماره پروفرما، تعداد و وزن کالا، مبدا حمل و نقل، نام کامل مواد غذایی که مطابق با پروانه بهداشت باشد و اصل پروانه بهداشت نیز الزامی است.

نکته: این مدارک را باید در کنار مدارک مورد نیاز جهت ترخیص، هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک به همراه داشته باشید. اگز هنگام ترخیص این مدارک همراهتان نباشد، کالاهای شما مرجوع خواهد شد و یا در انبار نگهداری می‌شود که این کار هم هزینه اضافی برایتان به دنبال خواهد داشت.

دلایل واردات فراورده های غذایی به کشور

اگر شما به کشورهای خارجی مختلف در دنیا سفر کنید و کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی آنها را بررسی نمایید، متوجه می‌شوید که آن کشور مورد نظر در چه زمینه‌ای، بهترین مواد اولیه غذایی را تولید می‌نماید؛ زیرا هر کشوری با توجه به نوع آب و هوا و موقعیت جغرافیایی‌اش، مواد اولیه خاص خود را تولید و در سبد مصرف خواهد داشت. به همین خاطر برای تهیه دیگر مواد اولیه غذایی نیاز به واردات از کشورهای دیگر طبق قوانین واردات مواد غذایی است. این یکی از دلایل واردات محصولات اولیه مواد غذایی به کشورهاست.

دلیل دیگری که می‌توانیم در این مورد بیاوریم، افزایش و تراکم جمعیت کشورها و توزیع نابرابر منابع کشاورزی در آنهاست. زیرا بسیاری از زیر مجموعه‌های مواد اولیه غذایی وابسته به دامداری و کشاورزی می‌باشد؛ به همین دلیل واردات مواد اولیه غذایی به کشورهای درگیر با این مسائل، بسیار حائز اهمیت است. گروه تجاری ققنوس با بررسی نیاز جامعه و درخواست تجار و بازرگانان، آماده ارائه خدمات در زمینه واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک می‌باشد.

مراحل واردات مواد غذایی

برای وارادت مواد غذایی مراحل زیر وجود دارند که باید با رعایت قوانین و مقررات واردات طی شوند.

مشخص نمودن کشور واردکننده

کشوری که از آن مواد غذایی وارد می‌کنید، مهم‌ترین بخش قوانین واردات مواد غذایی است، اگر کشور مبدا به درستی انتخاب نگردد، امکان دارد همین اول راه با مشکل روبرو شوید. پس برای شروع اول باید کشور واردکننده کالایتان را انتخاب و نوع مواد غذایی که قصد وارداتش را دارید هم مشخص کنید. برای انتخاب کشور باید به این موضوع توجه شود که کشور موردنظر بهتر است روابط تجاری خوبی با ایران داشته باشد تا روند کار به خوبی و آسانی طی شود. چرا که کشورهای زیادی نمی‌توانند با ایران روابط تجاری نرمال داشته باشند و صادرات کالا به کشور ما را ممنوع کرده‌اند.

اگر شما زمینه ترخیص مواد غذایی از گمرک اطلاعات زیادی ندارید، می‌توانید  با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس و راهنمایی بگیرید. ما به شما مکان‌های خرید و فروش کالای مورد نظرتان را نیز در کشور مبدا معرفی خواهیم کرد تا کارتان آسان‌تر شود.

تعیین قیمت واردات

در هر کشوری برندها و قیمت‌های مختلفی از یک محصول وجود دارند و شما باید هنگام واردات کالا ببینید کدام کالا کیفیت بیشتر و هزینه کمتری برای شما دارد. اگر با یک شرکت مواد غذایی قراردادی با شرایط خوب ببندید، از هر جهت به نفع شما خواهد شد و سود خوبی برایتان تضمین می‌کند. اگر قیمت کالای وارداتی شما از محاسبات سازمان غذا و دارو بیشتر باشد، برای وارد کردن آن کارتان سخت خواهد شد. ولی اگر طبق قوانین واردات مواد غذایی قیمت پیشنهادی مناسب ارائه دهید، کالای شما سریع‌تر وارد می‌شود.

اطمینان از سلامتی مواد غذایی

مورد مهم دیگر در قوانین واردات کالا، سلامت مواد غذایی و کالاهاست. کیفیت و سلامت کالا، برای همه‌ کشورهای دنیا مهم است. پس هنگام خرید کالا جهت واردات، از سلامت و تاریخ انقضاء آنها مطمئن شوید. در غیر این صورت، ممکن است مجوز شما باطل شود و یا متحمل جریمه سنگینی خواهید شد. بطور کلی مواد غذایی باید به بهترین نحو و با بهترین مواد تولید شوند تا اجازه واردات آن‌ها به کشور داده شود. از این رو در انتخاب مواد غذایی، به برند تولیدکننده و روش تولید مواد غذایی بسیار دقت کنید تا هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک به مشکل برنخورید.

ارسال فاکتور فروش مواد غذایی

فاکتور یا پروفرما از مدارک ضروری برای واردات است که با درخواست شما از فروشنده کالا برایتان صادر می‌شود. در پروفرما اطلاعات کلی خرید همچون: تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کلی کالا و موارد دیگر ثبت می‌شود. از مزایای فاکتور مواد غذایی این است که چنانچه موردی در قرارداد بیان شده بود ولی در فاکتور اجرا نشده باشد، (مثلا نوع بسته‌بندی کالاها)؛ شما می‌توانید بر اساس قوانین واردات مواد غذایی کالا را مرجوع و درخواست بازبینی فاکتور را صادر نمایید.

بسته‌بندی اصولی مواد غذایی

طبق قوانین روی بسته بندی درست و اصولی مواد غذایی، سخت‌گیری زیادی انجام می‌شود. مواد غذایی باید به بهترین شکل بسته‌بندی گردند تا در طول مسیر و نگهداری در انبار آسیب نبینند و فاسد نگردند. دو ویژگی مهم در بسته‌بندی مواد غذایی، ضد ضربگی و دور بودن از نور آفتاب است. غالبا شرکت تولید کننده مواد غذایی مسئول بسته‌بندی صحیح کالاست.

دریافت مجوز و مدارک مورد نیاز

برای ترخیص مواد غذایی از گمرک، مجوزهایی نیاز است که از سوی معاونت غذا و دارو صادر ‌می‌گردد. مجوز نشان می‌دهد که بسته‌بندی کالاهای شما صحیح است و ترخیص کالاها هم به خوبی انجام می‌شود. گمرک با بررسی مجوزهای شما از صحت و رعایت آن‌ها مطمئن می‌گردد و بعد به شما اجازه ترخیص می‌دهد. در این زمان کارت بازرگانی شما هم بررسی می‌شود؛ زیرا هر کارت بازرگان مخصوص واردات یک کالا و حرفه‌ خاص می‌باشد. پس بهتر است در انتخاب کارت بازرگانی دقت بیشتری نمایید.

بیمه مواد غذایی

یکی دیگر از ارکان اصلی واردات کالا به هر کشور، بیمه آن کالاست. لازم است مواد غذایی و کالاهای شما جهت واردات همیشه بیمه باشند تا اگر اتفاقی برای کالا افتاد، بیمه خسارتش را بدهد. در قوانین واردات مواد غذایی داشتن بیمه نامه مواد غذایی وارداتی هنگام واردات بسیار اهمیت دارد. بیشترین تهدید کالاها در زمان حمل‌و‌نقل دریایی است و بیمه امنیت کالاها را از هنگام حرکت از دست تولید کننده تا تحویل به شما تضمین می‌کند.

ترخیص مواد غذایی

ترخیص آخرین مرحله واردات مواد غذایی است که با ارائه مدارک و مجوزهای لازم انجام می‌شود. جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک ابتدا باید مدارک لازم را به گمرک تحویل دهید که مهم‌ترین آن‌ها پروفرماست. مامورین گمرک بعد از دریافت  و بررسی لازم، پس از ۵ تا ۹ روز به شما اطلاع می‌دهند که آیا می‌توانید مواد غذایی را ترخیص کنید یا خیر.

ترخیص مواد غذایی از گمرک
ترخیص مواد غذایی از گمرک

چگونگی بررسی مدارک واردات توسط کارشناسان

کارشناسان در بررسی مدارک شما به موارد زیر دقت می‌کنند.

  • نام شرکتی که متقاضی واردات مواد غذایی است با نام واردکننده کالا که در پروانه بهداشتی قید شده باید مطابق باشد.
  • بررسی تاریخ اعتبار پروانه بهداشتی؛ بر اساس قوانین واردات مواد غذایی چنانچه تاریخ پروانه بهداشتی پایان یافته باشد، لازم است مدارک لازم را به اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی ارسال نمایید.
  • نام کالاهای وارداتی که در پیش‌برگ قید شده باید با پروانه بهداشتی مطابقت داشته باشد.

بعد از بررسی مدارک مورد نظر از سوی کارشناسان، در صورت تایید از سوی آنان مجوزهای ورود تحت شرایط زیر صادر می‌شود تا ترخیص مواد غذایی از گمرک انجام شود:

  • شرایط اختصاصی یا عمومی مربوط به مواد غذایی وارداتی باید کتبا در پروفرما درج گردد.
  • همچنین باید نمودار گردش کار و صدور مجوز ورود محصولات غذایی را ارائه نمایید.

تعرفه ترخیص مواد غذایی

تقسیم‌بندی کالاهای وارداتی در سه دسته می‌باشد: دسته اول کالاهای مجاز هستند که برای ثبت و ورود آنها نیازی به مجوز نیست. امروزه بیشتر کالاها نیازی به مجوز ندارند. دسته دوم کالاهای مشروط می‌باشند که با اخذ مجوز اجازه ورود دارند؛ مانند آرد و گندم، نشریات و فیلم‌ها که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن لازم است. اما دسته آخر کالاهای غیر مجازند که در قوانین واردات مواد غذایی اجازه ورود به کشور را تحت هیچ شرایطی ندارند. برای مثال گوشت خوک و مشروبات الکلی. در زیر تعرفه ترخیص گمرکی انواع مواد غذایی مجاز برای واردات را آورده‌ایم:

  • تعرفه گمرکی برای ترخیص سوپ و آبگوشت ۲۱۰۴۱۰۰۰ با حقوق ورودی ۴۰ درصد
  • تعرفه گمرکی سوسیس ۱۶۰۱۰۰۰۰ با حقوق ورودی ۴۰ درصد
  • تعرفه گمرکی کنسرو ماهی آزاد ۱۶۰۴۱۱۰۰
  • تعرفه گمرکی کنسرو ماهی ساردین ۱۶۰۴۱۳۰۰
  • تعرفه گمرکی ماهی تن جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک ۱۶۰۴۱۴۰۰
  • تعرفه گمرکی شکر از چغندر ۱۷۰۱۱۲۰۰ با حقوق ورودی ۲۶ درصد و تعرفه ترجیحی
  • تعرفه گمرکی آدامس ۱۷۰۴۱۰۰۰ با حقوق ورودی ۵۵ درصد
  • تعرفه گمرکی آدامس بدون قند ۲۱۰۶۹۰۸۵ با حقوق ورودی ۴۰ درصد
  • تعرفه گمرکی زیتون ۲۰۰۵۷۰۰۰با حقوق ورودی ۴۰ درصد
  • تعرفه گمرکی بادام زمینی طبق قوانین واردات مواد غذایی ۲۰۰۸۱۱۰۰
  • تعرفه گمرکی آب میوه و سبزیجات بدون افزودن الکل ۲۰۰۹
  • تعرفه گمرکی آب معدنی گازدار ۲۲۰۱۱۰۰۰ با احتساب ۵۵ درصد حقوق گمرکی و تعرفه ترجیحی با کد کشورهای ۷ و ۸ را داراست
  • تعرفه گمرکی نوشیدنی کنسانتره انبه ، گواوا ، موز و پشن فروت ۲۲۰۹۸۹۱۰
  • تعرفه گمرکی نوشیدنی آب و سایر نوشیدنی‌های مجاز ۲۲۰۱ و ۲۲۰۲

جمع‌ بندی

در این مقاله به قوانین واردات مواد غذایی پرداختیم و مدارک لازم آن و تعرفه ترخیص هر یک را به طور کامل شرح دادیم. همچنین دیدید که انجام این کار مراحلی دارد که باید با توجه به قوانین هر کشور طی شوند. بهتر است جهت تسهیل واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک، مدارک لازم را از قبل آماده کنید. گروه تجاری ققنوس با آشنایی کامل با بازار خرید و فروش محصولات غذایی و کشاورزی کشورهای مختلف، در خدمت شماست تا مستقیما به تولیدکنندگان محصولات غذایی دسترسی یابید و بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی را نیز بشناسید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *