نحوه محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی گمرک چگونه است؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

قیمت کالاهای وارداتی گمرک

آنچه در این مقاله میخوانید

واردات کالا از مناطق مختلف یک فعالیت تجاری مهم است که باعث چرخش اقتصاد یک کشور به بهترین شکل ممکن خواهد شد. تولید برخی از کالاها به علت کمبود یا فقدان مواد اولیه در مناطق مختلف جهان مقدور نیست. بر همین اساس دولت ها برای رفع نیازهای کشور اقدام به واردات کالاهای مختلف می کنند. واردات کالا مراحل مختلفی داشته که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت کالاهای وارداتی گمرک خواهند داشت. از این رو برای هر تاجری لازم است قوانین و فرایندی که بر قیمت گذاری کالای وارداتی تاثیر دارد را بداند تا قیمت تمام شده کالای وارداتی برای او به صرفه باشد. ما کارشناسان گروه تجاری ققنوس قصد داریم در این مقاله در مورد واردات کالا و نحوه قیمت گذاری کالای وارداتی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

واردات کالا چیست؟

به فرایندی که یک کالا یا خدمات از گمرک یک کشور از راه تجاری وارد محدوده گمرکی کشوری دیگر شده و به ازای آن توسط یک فروشنده یا تاجر ارز پرداخت می شود، واردات کالا می گویند.­ در واقع واردات کالا یک فعالیت مهم و حیاتی برای کشورها بوده و عدم توجه به آن توسط دولت و سیاستمداران یک کشور مشکلات بزرگی را در آینده به وجود خواهد آورد. در صورتی که تجار و بازرگانان با شرایط خاص و قوانین این تجارت بین المللی به خوبی آشنایی داشته باشند، سودهای کلانی در انتظارشان خواهد بود.

فرایندهای مربوط به واردات کالا شامل مراحل مختلفی هستند که می توانند بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک موثر باشند. این مراحل شامل:

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. انتخاب حوزه فعالیت
  3. آشنایی با قوانین و مقررات
  4. انتخاب کشور مورد نظر و کالای وارداتی
  5. درخواست ارسال پیش فاکتور یا پروفرما
  6. ثبت سفارش بازرگانی
  7. پرداخت بین الملل و تخصیص ارز
  8. حمل و نقل بیمه کالا
  9. ترخیص کالا از گمرک

چرا پیش بینی قیمت تمام شده کالاهای وارداتی گمرک اهمیت دارد؟

قیمت تمام شده کالای وارداتی به دلایل مختلفی اهمیت زیادی برای تجار و بازرگانان دارد. یکی از این دلایل میزان سودی است که از قیمت کالاهای وارداتی گمرک به دست می آید. برای این منظور تجار قیمت کالاهای خارجی را با قیمت کالاهای مشابه داخلی مقایسه کرده و پرسودترین کالا را وارد می کنند. از دیگر دلایل، نوسانات و فراز و نشیب های نرخ ارز است که برای وارد کننده بسیار مهم بوده و در حال حاضر بر اساس نرخ بورس شناسایی می شود. به علاوه رقابت قیمت تمام شده کالای وارداتی در مقایسه با قیمت کالای مشابه خارجی که در داخل کشور مورد استفاده می باشد بسیار حائز اهمیت است. ویژگی هایی که برای یک کالای خارجی پیش بینی می شود و همچنین قیمت تمام شده کالای وارداتی تاثیرات زیادی بر تصمیم گیری واردکنندگان کالا خواهد داشت.

قیمت گذاری کالای وارداتی
قیمت گذاری کالای وارداتی

روش محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی گمرک

اگر درمورد قیمت تمام شده کالای وارداتی اطلاعات بیشتری داشته باشید، تجارت کم خطر و کم ریسک تری خواهید داشت. برای این کار لازم است محصولی که قصد سرمایه گذاری بر روی آن را دارید را انتخاب کرده، شرایط و ضوابط آن را سنجیده و ارزش CIF کالا را به دست آورید (C: cost I: Insurance F:Freight charges). بعد از محاسبه ارزش کالا باید مبلغ ترانشیپ کالا و حمل و نقل را محاسبه کرده و جمع کنید. در ادامه عدد به دست آمده را به روش زیر در نرخ ارزی که به صورت ماهانه توسط گمرک ارائه می شود ضرب کنید.

(C) ارزش کالا در خارج + (F) ارزش کرایه حمل خارجی + (I) بیمه = ارزش (CIF)

در ادامه مبالغی نیز باید به شرح زیر در خصوص خدمات گمرک پرداخت شود که بر قیمت گذاری کالای وارداتی موثر است. این مبالغ به شرح زیر است:

  • حق ورودی
  • دستمزد هلال احمر به ارزش نیم درصد
  • مالیات بر ارزش افزوده به ارزش نه درصد
  • هزینه کارمزدی که جهت پیشبرد کار باید پرداخت کنید

مثالی از نحوه محاسبه قیمت تمام شده کالاهای وارداتی گمرک

فرض کنید کالایی که قصد وارد کردن آن را دارید ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد (C) و هزینه حمل و نقل آن نیز ۳۰۰ دلار می باشد(F). در صورتی که هزینه بیمه ۱۰ دلار باشد (I) ارزش CIF کالا ۱۳۱۰ دلار براورد خواهد شد. سپس لازم است که قیمت را در نرخ رسمی ضرب کرده و سپس عدد به دست آمده را در درصد نرخ حقوقی ضرب کنید. در نهایت به عدد به دست آمده دستمزد هلال احمر، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه کارمزد را اضافه کنید.

  • FOB: 1000USD
  • FREIGHT: 300 USD
  • INSURANCE:  ۱۰
  • CIF: 1310
  • ۲۲ درصد تعرفه
  • ۹ درصد مالیات
  • بیمه + کرایه تا اولین مرز ایران + قیمت کالا در خارج = CIF
  • ارزش ریالی :۱۳۱۰*۳۲۸۲۲=۴۲۹۹۶۸۲۰
  • حقوق ورودی :۲۲*۴۲۹۹۶۸۲۰=۹۴۵۹۳۰۰.۴

لازم است برای تعیین عوارض و حقوق ارزش CIF کالا مشخص باشد.

فاکتورهایی که در قیمت تمام شده کالای وارداتی تاثیر دارند

عوامل مختلفی بر قیمت گذاری کالای وارداتی گمرک تاثیرگذارند از جمله:

  • هزینه های ثبت سفارش کالا و اخذ مجوزهای ترخیص کالا
  • سود بازرگانی، عوارض، حقوق گمرکی و هزینه هایی که با استفاده از جدول تعرفه محاسبه می شود.
  • اینکه کالا به چه اندازه و از کدام کشور و با چه قیمتی خریداری می شود تاثیر مستقیمی بر قیمت کالای وارداتی گمرک دارد. (در محل فروشنده EXW)
  • هزینه های بیمه داخلی و بیمه بین المللی (CIF+CIP) که باهم محاسبه شده و بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک موثر اند. کلوزهای A  ،B وC رایج ترین بیمه های باربری هستند که بر اساس مسیر حمل کالا، نوع کالا و وسیله حمل کننده تعیین می شوند.
  • سود بانکی و هزینه های احتمالی تسهیلات آن از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده کالای وارداتی است.
  • CFR هزینه تمام شده حمل کالا از مبدا تا مقصد می باشد. CFR بسته به عوامل مختلفی از جمله حجم محموله و وزن آن و همچنین نوع ترانزیت بین المللی کالا (زمینی، هوایی و دریایی) متغیر است.
  • قیمت گذاری کالای وارداتی بر اساس نوع حمل آن در صورت مشمول بودن هزینه بارگیری، اگر این هزینه بر عهده خریدار باشد از نوع FAS، و در صورتی که بر عهده فروشنده باشد به صورت FOB محاسبه می گردد.
  • سایر هزینه های احتمالی که بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک موثر اند.

حقوق ورودی گمرک چیست؟

حقوق ورودی در واقع به عوارض و مالیاتی گفنه می شود که وارد کننده کالا موظف است به گمرک کشور مقصد پرداخت کند. در واقع حقوق ورودی درصدی از قیمت تمام شده کالای وارداتی محسوب می شود که باید برای اجازه ورود کالا به کشور پرداخت شود. این مبلغ که نوعی واردات غیر مستقیم محسوب شده، وارد خزانه کشور می شود و نوعی درآمد برای دولت ها به حساب می آید. میزان حقوق ورودی هر کالا بستگی به نوع و ارزش کالای مورد نظر یا به عبارت دیگر به قیمت تمام شده کالای وارداتی دارد. برای مثال حقوق ورودی برای اجناسی که مشابه آن در کشور تولید می شود بیشتر بوده و همچنین این مبلغ برای اجناسی که نمونه داخلی ندارند کمتر خواهد بود.

به طور کلی حقوق ورودی شامل دو بخش است:

حقوق یا تعرفه گمرکی: برای همه اجناس ۴ درصد می باشد و توسط مجلس تعیین می شود.

سود بازرگانی: برای هر کالایی متفاوت بوده و توسط دولت تعیین می شود.

موارد تاثیر گذار در افزایش حقوق ورودی گمرک

از جمله مواردی که بر میزان حقوق ورودی گمرک و قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیرگذار است شامل موارد زیر می شود:

  • نوع کالا: این گزینه یکی از تاثیر گذارترین فاکتورها بوده چرا که تعرفه کالا بر همین اساس تعیین می شود.
  • تعداد کالا: از آنجایی که با افزایش تعداد کالا قیمت گذاری کالای وارداتی نیز افزایش میابد، حقوق ورودی نیز بیشتر می شود.
  • چگونگی ارسال کالا: در صورتی که برای حمل کالا از روش های پرهزینه تر مثل روش هوایی استفاده شود، ارزش CIF کالا بالا رفته و به طبع حقوق ورودی افزایش خواهد یافت.
  • حجم کالا: برخی از محموله ها فضای کمتری اشغال می کنند و برای انبار کردن و حمل آن ها به فضای زیادی نیاز نیست. در نتیجه هزینه حمل و CIF کاهش یافته و حقوق گمرکی کمتری دریافت شده و قیمت گذاری کالای وارداتی نیز کاهش میابد.

روش های محاسبه حقوق ورودی

 به طور کلی برای محاسبه حقوق ورودی که بر قیمت کالای وارداتی گمرک موثر است از سه روش استفاده می شود:

  • روش ارزشی: این روش رابطه مستقیمی با ارزش کالا دارد.
  • روش ویژه: این روش بستگی به میزان حجم کالا و مقدار و تعداد آن دارد.
  • روش ترکیبی: ترکیبی از دو روش ذکر شده است و بر اساس ارزش کالا و مقدار آن محاسبه می گردد.
قیمت تمام شده کالای وارداتی
قیمت تمام شده کالای وارداتی

هزینه حمل کالای وارداتی به ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه حمل و نقل کالا نیز مانند سایر موارد بر روی قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیر گذار بوده و به عواملی بستگی دارد. این هزینه ها بر اساس حجم سفارش، نوع تحویل، طریقه حمل کالا، مبدا و مقصد حمل کالا تعیین می شود. به هر میزان که حجم سفارشات و وزن آن ها بیشتر بوده باشد هزینه حمل و نقل بالاتر خواهد بود. همچنین نوع حمل و نقل درب به درب می تواند میزان این هزینه ها را بیشتر کند. بعلاوه میزان مسافتی که بین مبدا و مقصد کالا وجود دارد بر قیمت گذاری کالای وارداتی موثر است. در کنار این موارد هزینه های بیمه باربری نیز بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیر دارد. هزینه بیمه باربری در کشورهای مختلف متفاوت است.

جمع بندی

در این مقاله گفتیم که واردات کالا از حیاتی ترین فرایندهای اقتصادی کشور بوده و عوامل مختلفی بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک موثراند. برای اطلاع از قیمت گذاری کالای وارداتی نیز لازم است که بازرگانان فعال در این زمینه با روش های محاسبه قیمت تمام شده کالای وارداتی آشنایی داشته و بتوانند با پیش بینی قیمت ها سود بیشتری ببرند. به علاوه این موارد حقوق ورودی گمرک نیز بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک تاثیر گذار است.

گروه تجاری ققنوس مفتخر است با بیش از۹ سال سابقه در زمینه واردات کالا از چین، امارات و اروپا، ارائه خدمات ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل بین المللی و پست اکسپرس به شما مشتریان گرامی خدمات رسانی کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات ما می توانید با مشاورین گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *