ماجرای عبرت آموز چلوکباب شبهه ناک شورا و سلب توفیق نماز شب!

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

به گزارش تراز ،دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان:
«أَللّهُمَّ طَهِّرْنِى فیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَقْذارِ،وَصَبِّرْنى فیهِ عَلى کائناتِ الاْقْدارِ، وَوَفِّقْنى فیهِ لِلتُّقى وَ صُحْبَهِ الاَبْرارِ،بِعَوْنِکَ یا قُرَّهَ عَیْنِ الْمَساکین.»
«خدایا در این روز مرا از پلیدی ها و کثافات (هوای نفس و گناهان) پاک ساز و بر حوادث خیر و شر صبر و تحمل عطا فرما و بر تقوا و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران عالم موفق بدار به یاری خود ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان.»
بیان نکاتی درباره دعای این روز:
** قلب هایِ سیاهِ پند ناپذیر!
قلب انسان مانند لوحی سفید و درخشان و گناه همچون لکه سیاهی روی این لوح پاک است. در روایات آمده که هر گناه لکه ای بر لکه های قبلی می افزاید تا کار به جایی می رسد که این لوح سفید قلب ما به کلی به سیاهی می گراید! چنین قلبی دیگر با هیچ موعظه و پندی از سوی هیچ پیامبر و امامی دیگر هدایت نخواهد شد!
امیر المومنان حضرت علی علیه السلام فرمودند:
«اما افسوس که دل ها سخت شده ،پند نمی پذیرند و از رشد و کنترل بازمانده و راهی که نباید برود، می رود، گویا آنها هدف پندها و اندرزها نیستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنیا می دانند. بدانید که باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده و پرتگاه های وحشت زا و ترسهای پیاپی!» (نهج البلاغه، خطبه ۸۳)
** رائحه خدایی اویس
مقصود از کثافات که در دعا می خواهیم از آن پاک شویم چیست؟ کثافات، همان بوی تعفّن و چرک گناه و معاصی است. ایمان بو و رائحه لذت بخش دارد همانگونه که وقتی اویس قرنی به منزل رسول اکرم (ص) آمد و رفت و موفق به دیدار یار محبوب نشد پیامبر (ص) به محض ورود به منزل رائحه ایمان او را استشمام نمود و فرمود: «إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیمَن». من بوی خدای رحمان را از جانب یمن می شنوم.
البته نامیدی در درگاه الهی جای ندارد و هرچقدر هم غرق گناه شویم باز خدای متعال راه بازگشت را قرار داده و فرموده است:
«بگو از رحمت خداوند نومید نشوید، به راستی که خداوند همه گناهان را می بخشد، همانا او آمرزنده و مهربان است.» (زمر، ۵۳)
** ماجرای عبرت آموز چلوکباب شبهه ناک شورا و سلب توفبق نماز شب!
راه برطرف کردن بوی تعفن روح در چیست؟ دوران کنونی با این نوع معاملات و سبک زندگی و بازارهای موجود و بانک ها و قراردادهای شبهه ناک دورانی است که شاید یافتن طهارت و پاکی محض در آن اگر محال نباشد بسیار نایاب و مشکل است. راه طهارت این است که اقلا تا جای ممکن اولا از حرام ها دوری کنیم، ثانیا از امور شبهه ناک تا حد امکان پرهیز نماییم. به همین سبب است که گفته اند غذای حلال اثر عجیبی بر استجابت دعا دارد.
در کتاب نشان بی نشان ها حکایت عجیبی از اثرگذاری غذا بر روح آدمی و سلب توفیق آمده است. آقای محمدتقی حاتمی نقل می کند: عادت من این بود که هرشب هنگام سحر یک ساعت مانده به صبح برای نماز شب بیدارمی شدم ؛ ولی چهل روزموفق نشدم. به مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) نامه نوشتم. ایشان در جواب، دعای کوچکی فرستادند که صبح ناشتا بخوانم و نوشته بودند: «چهل روز قبل فلان روز که از مجلس شورا با فلان شخص خارج شدی، ظهر گذشته بود و رفیقان شما را به ناهار دعوت کرد. در چلوکبابی غذا خوردید؛ این اثرآن غذا است!»
** چهار مرتبه طهارت
بزرگان گفته اند طهارت چهار مرتبه دارد:
مرتبه اوّل پاک ساختن ظاهر از آلودگى ها و کثافت هاست.
مرتبه دوم پاک ساختن اعضاء و جوارح و اندام از جرم ها و گناهان و معاصى است.
مرتبه سوم پاک ساختن قلب از رذایل اخلاقى و خصلت هاى زشت است.
و مرتبه چهارم پاک ساختن درون و راز قلبى، از هرچه که جز خداى متعال باشد. این، طهارت انبیاء و صدّیقین است.
و صد البته دست یافتن به هر یک از این مراحل، بسته به این است که انسان از مرحله قبلى گذشته باشد. طهارت دل از غیر خدا، براى کسى میسّر است که قلبش از اخلاق ناپسند و دست و یا اندامش از گناه، و ظاهرش از آلودگیها پاک شده باشد.
علی تبریزی، پژوهشگر دینی

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *