هرآنچه باید درباره نحوه ثبت انبار و سامانه جامع انبارها بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

نحوه ثبت انبار

آنچه در این مقاله میخوانید

هدف اصلی راه اندازی سامانه جامع ثبت انبار، در واقع ایجاد استاندارد سازی و تعیین سازی اطلاعات مربوط به کالاها، محل ذخیره و نگهداری کالا، ظرفیت کالا، اطلاعات مربوط به محصولات ذخیره شده در انبار که شامل مقدار آن و اطلاعات صاحبان کالاست می‌باشد. نحوه ثبت انبار امری آسان برای متقاضیان است و افراد می‌توانند جهت ثبت انبار به سامانه مربوطه مراجعه نمایند. برای آشنایی کامل با نحوه ثبت انبار و چگونگی استعلام در سامانه جامع انبارها با ما همراه باشید.

معرفی سامانه جامع انبارها سامانه جامع

برای این که بدانید نحوه ثبت انبار چگونه است، ابتدا باید سامانه مربوطه را بشناسید. سامانه جامع ثبت انبار زیرساختی، جهت ثبت اطلاعات، سازماندهی و نظارت بر انبارهای نگهداری کالا است. هدف اصلی راه اندازی سامانه جامع ثبت انبار، جلوگیری از جرایمی مانند احتکار و قاچاق می‌باشد و طبق قانون کلیه افراد حقیقی و حقوقی که از مراکز نگهداری کالا به ویژه انبارهای گمرکی جهت نگهداری و ذخیره کالای خود استفاده می‌کنند، باید در سامانه جامع ثبت انبار اطلاعات هویتی خود و شرکت متعلق به خود را ثبت کنند. این افراد باتوجه به اقداماتی که از سوی دولت جهت جلوگیری از احتکار و قاچاق صورت می‌گیرد، باید اطلاعات هویتی خود را در سامانه جامع ثبت انبار به آدرس http://nwms.ir به ثبت رساند. این سامانه به راحتی میتواند دسترسی به اطلاعات کالاهای متعلق به فرد را در انبار برای اشخاص ایجاد کند.

اما نحوه ثبت انبار چگونه است؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

انبار چیست و مراکز نگهداری کالا چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت انبارداری به دریافت کالا و اقلام از شرکت‌ها و یا افراد و در نهایت نگهداری آن ها با توجه به قوانین و اصول انبارداری است. گاهی اوقات یک شرکت تجاری به علت گسترده بودن بخش های داخلی خود، به یک یا چند نوع تاسیسات ذخیره سازی مانند انبار نیاز دارد. این انبارها ممکن است جهت نگهداری مواد خام، محصولات نیمه تمام، محصولات نهایی و.. در نظر گرفته شود. از این رو افراد باید هر کدام از این انبار ها را در سامانه جامع ثبت انبار ثبت کرده و با نحوه ثبت انبار آشنا شود تا بتواند بر اساس نوع انبار، نیاز عملیاتی جهت جابجایی و حمل و نقل کالا در آن انبار را تنظیم کند.

سامانه جامع انبارها
سامانه جامع انبارها

مهمترین نکات سامانه جامع انبارها در نحوه ثبت انبار

مهمترین نکته در سامانه جامع ثبت انبار این است که تنها بهره بردار، باید ثبت واحد در سامانه را انجام دهد و انباردار و یا مالک نمی‌تواند این کار را انجام دهد‌. اما طبق اصول، بهره بردار چه کسی است؟ به عبارت ساده می توان گفت بهره بردار اشخاص حقیقی و یا حقوقی هستند که از واحد انبار استفاده می‌کنند و مدیریت نگهداری کالا به عهده آنهاست. مفهوم بهره بردار با مالک و انباردار فرق دارد. به طور کلی مالک کالا مالک کالای موجود در انبار است و مسئولیتی در مقابل واحد انبار بر عهده ندارد، همچنین انباردار تنها مسئول بررسی و ثبت ورود و خروج از انبار و کنترل کالاها می‌باشد.

سامانه SSO چیست و چگونه در فرآیند ثبت انبار تاثیرگذار است؟

سامانه احراز هویت SSO سیستمی یک پارچه جهت تایید هویت خودکار کاربران است. به طور کلی سامانه SSO جایگزین مناسبی برای تعیین رمزهای عبور پیچیده در سامانه های اینترنتی و نرم افزارها است. در این سامانه می‌توان به آسانی فرایندهای ورود و خروج کاربران را کنترل کرد. استفاده از سامانه SSO جهت احراز هویت ایمن سامانه جامع ثبت انبار به کار گرفته می‌شود و این سایت با انتخاب رمز عبور برای تمامی سایت ها و سامانه ها مفید و متفاوت است.

بطور کلی می‌توان گفت مهمترین تفاوت آن نسبت به سامانه جامع ثبت انبار در امنیت بسیار بالای آن است، همچنین سهولت در مدیریت و عدم نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور های پیچیده یکی دیگر از نکات مثبت سامانه SSO است. این سامانه چندین روش تعیین هویت مانند رمز یکبار مصرف، کلمه عبور و …را برای افراد در نظر می‌گیرد. از سیستم SSO  هنگام نحو ثبت انبار جهت احراز هویت ایمن و یکپارچه استفاده می‌گردد.

 آموزش نحوه ثبت انبار و دریافت کد انبار

نحوه ثبت انبار در سامانه جامع ثبت انبار از مراحلی متفاوت تشکیل شده است. که فرد در هنگام ثبت انبار، باید این مراحل را انجام دهد تا در نهایت انبار برای فرد در سامانه جامع ثبت انبار ثبت شود.

  • مرحله اول: نحوه ثبت انبار پس از ورود به سامانه جامع ثبت انبار به این صورت است که فرد به سایت http://nwms.ir مراجعه کرده و روی گزینه ثبت واحد کلیک کرده و ثبت نام اولیه را در سامانه تکمیل کند. در این مرحله اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن همراه و کد مالی فرد متقاضی نیازمند است.
  • مرحله دوم از نحوه ثبت انبار: در این مرحله کد چهار رقمی که به شماره فرد ارسال شده است را باید در فیلد مربوطه وارد کند.
  • مرحله سوم: این مرحله به تعیین نوع شخص که حقوقی یا حقیقی است، مربوط است. در این مرحله با انتخاب هر یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی اطلاعات متفاوتی از شما دریافت می‌شود.
  • مرحله چهارم: گام نهایی ثبت نام اولیه در سامانه جامع ثبت انبار مربوط  به تکمیل فرم  ثبت واحد می‌باشد. در این مرحله از فرد اطلاعات کامل تری مانند شماره تلفن، نام واحد ثبت، آدرس کامل درخواست می‌شود و فرد باید این اطلاعات را با دقت وارد کنند. پس از انجام این مرحله فرد یک ماه فرصت دارد تا با در دست داشتن کارت ملی خود، مجوز بهره برداری انبار را از سازمان صنعت و معدن استان و یا شهر خود دریافت کن و اطلاعات ثبت شده را تایید نهایی کند. لازم به ذکر است، اگر بعد از یک ماه این فرایند انجام نشود انبار به شکل خودکار غیر فعال خواهد شد.

روش استعلام واحد در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

افراد می‌توانند جهت استعلام واحد، در سامانه جامع ثبت انبار و مراکز نگهداری کالا به سامانه جامع ثبت انبار بار مراجعه کرده و روی گزینه استعلام واحد کلیک نمایند. در پنجره‌ ای که باز خواهد شد، فرد با وارد کردن کد پستی خود میتواند  از ثبت آن در سامانه جامع ثبت انبار اطمینان حاصل نماید.

نحوه ثبت انبار
نحوه ثبت انبار

استعلام انبار در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص

جهت استعلام انبار در سامانه جامع مدیریت کالا کافیست بعد از استعلام از سامانه، تاییدیه انبار را از وزارت صنعت و تجارت دریافت کرده و سپس به سایت https://pcm.irica.ir/ مراجعه کنید. در این سامانه نوار استعلام انبار را انتخاب کنید و در پنجره باز شده کد پستی خود را وارد کرده و بعد از انتخاب گزینه استعلام در صورت صحیح بودن اطلاعات و ثبت دقیق واحد، کد رهگیری به شما داده می‌شود که از این کد رهگیری می‌توانید جهت خدمات پس از ترخیص کالا استفاده کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه احراز هویت متمرکز تجارت فرامرزی

پس از این که با نحوه ثبت انبار آشنا شدید، بهتر است نحوه احراز هویت هم بدانید. افراد حقیقی و یا حقوقی می‌توانند جهت ثبت نام در سامانه احراز هویت متمرکز تجارت فرامرزی به سایت http://sso.irica.ir مراجعه نمایند. بعد از ثبت مدیرعامل، رمز عبور و حساب کاربری برای آنها تعریف خواهد شد. همچنین برای تمامی صاحبان امضا نیز حساب کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد. پس از انجام این‌ مرحله از اموزش نحوه ثبت انبار، فرد می‌تواند از طریق حساب کاربری مدیر عامل و در تب اطلاعات نسبت به درخواست ثبت شده شخص اقدام نمایند.

در مرحله بعدی باید اطلاعات صاحبان امضا، اعضای شرکت و تمامی سهامداران را منطبق با آخرین تغییرات ایجاد شده ثبت کند. سپس صاحبان امضا می‌توانند وارد حساب کاربری خود شده و درخواست مدیرعامل را تایید نماید. در نهایت باید درخواست ثبت توسط مدیر عامل سامانه بررسی و در نهایت تایید شود که افراد می توانند از طریق پنل مشاهده درخواست وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند.

جمع بندی

همه ما می‌دانیم که جرایمی مانند قاچاق و نگهداری کالا به صورت غیر قانونی یا همان احتکار می‌تواند به صنعت اقتصادی و ملی کشور آسیب های زیادی را وارد کند. از این رو به علت این جرایم، وجود سامانه‌ای جهت استانداردسازی امور مربوط به کالاهای وارداتی و یا صادراتی در کشور احساس می‌شود؛ در نتیجه دولت سامانه ای را به نام سامانه جامع ثبت انبار را جهت مدیریت کالاهای موجود در انبارهای کشور و جلوگیری از احتکار و قاچاق راه اندازی کرد که افراد می‌توانند کالاهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با نحوه ثبت انبار و سایت سامانه جامع انبار آشنا سازیم، اما اگر بازهم برای شما در این موارد ابهامی وجود دارد می‌توانید به سایت گروه تجاری ققنوس مراجعه کنید چرا که گروه تجاری ققنوس سال‌هاست در حوزه صنعت بازرگانی، حمل و نقل و تجارت در حال فعالیت است؛ از این رو بهره گرفتن از خدمات گروه تجاری ققنوس در زمینه حمل و نقل بین المللی، خرید از سایت های خارجی ، ترخیص کالا و.. می‌تواند به تجارت موفق شما کمک کند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *