هزینه انبارداری در واردات / تعرفه های وارداتی در سال ۱۴۰۲

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

هزینه انبارداری در واردات

آنچه در این مقاله میخوانید

اهمیت هزینه انبارداری در واردات برای تجار و شرکت های تجاری زمانی که با هزینه های بالا و هنگفت در این زمینه روبرو می شوند؛ بیشتر مشخص می شود. این موضوع به قدری اهمیت دارد که فعالان دنیای تجاری در تمامی مراحل واردات و صادرات همواره به دنبال کاهش هزینه های جانبی برای رونق اقتصادی هرچه بیشتر هستند. یکی از عوامل مهمی که در هزینه انبارداری گمرک تاثیر می گذارد، در نظر داشتن میزان تعرفه های وارداتی است. بنابراین بازرگانان گرامی برای افزایش سود تجاری خود بایست به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه انبارداری گمرک باشند.

در ادامه این مقاله از گروه تجاری ققنوس به بررسی نکات مهم برای کاهش هزینه انبارداری در واردات و راه های کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه های واردات می پردازیم.

هزینه های انبارداری در واردات

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از هزینه انبارداری در واردات برایتان ارائه دهیم باید گفت هزینه های انبارداری در فرآیند واردات و ترخیص کالا شامل مواردی از جمله حمل و نقل، ذخیره سازی، نگهداری و مدیریت کالاها در انبار می باشد. این هزینه ها می توانند به طور قابل توجهی در تعیین هزینه کل واردات و تعرفه های وارداتی تأثیرگذار باشند. برخی از هزینه های انبارداری عبارتند از:

هزینه حمل و نقل

شامل هزینه های مربوط به حمل و نقل کالا از مبدأ تا مقصد، حمل بین المللی و حمل داخلی در کشور مقصد است که بر تعرفه های وارداتی تاثیرگذار می باشد.

هزینه ذخیره سازی

هزینه ذخیره سازی در برآورد هزینه انبارداری در واردات شامل هزینه های مربوط به اجاره یا ساخت انبارها و فضاهای لازم برای ذخیره سازی کالاها می باشد. البته این هزینه ها مستقیماً به تعداد و حجم کالاهای وارداتی وابسته هستند. هرچه حجم و تعداد کالاهای وارداتی بیشتر باشد، نیاز به فضای بیشتر و انبار بزرگ تر داشته و به طبع هزینه انبارداری گمرک یا سایر انبارها نیز افزایش می یابد.

هزینه نگهداری

این مورد از موارد مهم و دخیل در هزینه انبارداری در واردات، شامل هزینه های مربوط به نگهداری کالاها در انبار، از جمله هزینه های نگهداری در دمای مطلوب، هزینه های نگهداری وسایل حمل و نقل داخلی و هزینه های مربوط به نگهداری کالاها در شرایط خاص مانند کالاهای فسادپذیر می باشد. نوع کالاها نیز تأثیر زیادی در هزینه های انبارداری دارد. برخی کالاها ممکن است نیازمند شرایط ذخیره سازی خاصی باشند، مانند کالاهای فرآوری شده یا فساد پذیر.

در این صورت، هزینه های نگهداری و حفظ کیفیت این کالاها افزایش خواهد یافت و این موضوع بر روی هزینه های مختص تعرفه های وارداتی تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه مدیریت

این هزینه ها مربوط به مدیریت عملیات انبارداری است. این هزینه ها شامل هزینه های مربوط به نیروی انسانی و کارکنان انبار، نرم افزارها و سیستم های مدیریت انبار ، تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت کالاها، آموزش و آشنایی کارکنان با فرآیندهای بهینه مدیریت انبار و سایر هزینه های مرتبط است.

زمان ذخیره سازی در انبار

هرچه زمانی که کالاها در انبار نگهداری می شوند بیشتر باشد، هزینه انبارداری گمرک نیز افزایش می یابد. زمان نگهداری ممکن است به عنوان یک متغیر اصلی برای محاسبه هزینه ها در نظر گرفته شود.

هزینه انبارداری گمرک
هزینه انبارداری گمرک

چگونه متوجه تعرفه های انبارداری در گمرک شویم؟

یکی از کارهای بسیار پر اهمیت که باید قبل از شروع فعالیت تجاری و فرآیند واردات کالا توسط تجار انجام شود، کسب اطلاعات کافی در رابطه با تعرفه های وارداتی و هزینه هایی است که در پروسه واردات باید بپردازند. یکی از این هزینه ها که دارای اهمیت بالایی برای تجار است، هزینه انبارداری گمرک است، راه های مختلفی برای کسب اطلاعات در این زمینه وجود دارد.

اما مطمئن ترین شیوه برای آگاهی بیشتر در رابطه با هزینه انبارداری در واردات و تعرفه های وارداتی مشاوره با کارشناسان حرفه ای گروه تجاری ققنوس می باشد. کارشناسان ما از آخرین وضعیت نرخ هزینه های انبارداری آگاه بوده و در این زمینه تمامی تجارب خود را در اختیار شما خواهند گذاشت.

هزینه انبارداری در واردات به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه انبارداری در واردات به عواملی مانند حجم کالا، مدت زمان نگهداری، نوع کالا، شرایط نگهداری، نرخ اجاره انبار، نیاز به خدمات و تجهیزات خاص و سایر عوامل وابسته بستگی دارد. همچنین هزینه های انبارداری شامل هزینه های اجاره انبار، هزینه های نگهداری و حفظ کالا، هزینه های بسته بندی و برچسب زنی، هزینه های حمل و نقل داخلی و هزینه های مربوط به کارکنان و مدیریت انبار می باشد.

برای مدیریت بهتر هزینه های انبارداری و کاهش هزینه هایی از این دست باید هزینه انبارداری گمرک را نیز در نظر بگیرید. به همین منظور باید برای ترخیص سریع کالاهایتان از ترخیص کاران حرفه ای کمک بگیرید زیرا هرچه کالای شما سریع تر ترخیص شود مدت زمان نگهداری درانبارهای گمرک کاهش می یابد و به طبع هزینه انبارداری گمرک نیز کاهش می یابد.

نحوه محاسبه تعرفه های انبارداری

محاسبه تعرفه های انبارداری، مرحله مهمی در فرآیند واردات است که مشمولان وارداتی با آن مواجه می شوند. این هزینه با تعرفه های وارداتی تفاوت دارد. معمولاً، هزینه انبارداری در واردات براساس ارزش کالا، وزن، حجم یا واحد های دیگری از کالا محاسبه می شوند. برای محاسبه تعرفه های انبارداری و هزینه انبارداری گمرک، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، از جمله محاسبه بر اساس درصد ثابت از ارزش کالا یا وزن، محاسبه بر اساس سیستم تعرفه انبارداری مشخص شده توسط مقامات گمرکی، یا محاسبه بر اساس روش های خاص و تعریف شده توسط سازمان ها و شرک های تجاری.

برای مثال، در برخی موارد، تعرفه های انبارداری ممکن است بر اساس وزن کالا محاسبه شوند. در این صورت، هزینه انبارداری بر حسب هر واحد وزن (مثلاً کیلوگرم) تعیین می شود. این روش معمولاً در صنایعی مانند فلزات، محصولات شیمیایی یا مواد غذایی که وزن اهمیت بالایی دارد، استفاده می شود.

در موارد دیگر، ممکن است تعرفه های وارداتی بر اساس حجم کالا محاسبه شوند. این روش معمولاً در صنایعی مانند محصولات آرایشی، لوازم خانگی یا مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. در این صورت، هزینه انبارداری در واردات بر حسب حجم کالا (مثلاً متر مکعب) مشخص می شود. علاوه بر این، ممکن است تعرفه ها بر اساس ارزش کالا محاسبه شوند. این روش بیشتر در مواردی که ارزش مالی کالا فاکتور مهمی است، استفاده می شود، مانند محصولات لوکس، جواهرات یا لوازم الکترونیک. در این صورت، هزینه انبارداری بر اساس درصد ثابتی از ارزش کالا تعیین می شود.

در نهایت، همان طور که اشاره کردیم هزینه انبارداری گمرک ممکن است بر اساس سیستم های تعرفه انبارداری خاصی که توسط مقامات گمرکی تعیین شده است، محاسبه شود. این سیستم ها ممکن است براساس نوع کالا، مدت زمان نگهداری و شرایط نگهداری متفاوت باشند.

تعرفه های وارداتی
تعرفه های وارداتی

لزوم آشنایی با قوانین برای محاسبه تعرفه های وارداتی و انبارداری

این موضوع اهمیت ویژه ای دارد که شما به درستی با قوانین و مقررات گمرکی مربوطه آشنا شوید و در مورد روش های محاسبه تعرفه های انبارداری که برای کالاهای خاص تعیین شده است، اطلاعات کاملی داشته باشید. همچنین، مهم است که  اطلاعات خود را در رابطه با هر تغییری در قوانین و مقررات مربوط به هزینه انبارداری گمرک را به روزرسانی کرده و با تغییرات ممکن در هزینه های انبارداری در واردات آشنا باشید.

به همین جهت توصیه می کنیم که با متخصصان و کارشناسان حوزه انبارداری و گمرکی گروه تجاری ققنوس مشورت کنید تا بتوانید از این طریق به منابع قابل اعتمادی برای دریافت اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشید.

انواع انبارهای گمرکی

حال که با عوامل دخیل در محاسبه هزینه انبارداری در واردات و نحوه محاسبه تعرفه های وارداتی و انبارداری آشنا شدید، بهتر است انواع انبارهای گمرکی را نیز بشناسید. انبارهای گمرکی نقش مهمی در فرآیند واردات و صادرات کالاها دارند. این انبارها به منظور نگهداری و مدیریت کالاهای وارداتی و صادراتی در حین انجام مراحل گمرکی استفاده می شوند. انبارهای گمرکی به دو دسته اصلی تقسیم می ‌شوند:

انبارهای سرد

این نوع انبارها برای نگهداری کالاهایی که نیاز به دمای پایین دارند مانند مواد غذایی، دارو، وسایل پزشکی و غیره استفاده می ‌شوند. این انبارها دارای سیستم ‌های خنک کننده هستند که دمای داخل انبار را در حد مورد نظر نگه می‌ دارند. هزینه انبارداری گمرک برای انبارهای خاص که نیاز به تجهیزات خنک کننده یا سایر تجهیزات دارند، بیشتر از سایر انبارها است.

انبارهای عادی

این نوع انبارها برای نگهداری کالاهایی که نیاز به دمای خاصی ندارند مانند لوازم الکترونیکی، پوشاک و غیره استفاده می ‌شوند. این انبارها دارای سیستم‌های تهویه مطبوع هستند. بعضی از انبارهای گمرکی نیز دارای فضای بزرگ و تجهیزات نگهداری کالا هستند که به راحتی می‌ توانند کالاهای بزرگ را نگهداری کنند. همچنین، برخی از انبارهای گمرکی دارای سیستم‌ های امنیتی هستند که مانع از دسترسی غیرمجاز به کالاها می ‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا مطالبی پیرامون یکی از مهم ترین دغدغه های واردکنندگان و صادرکنندگان یعنی هزینه انبارداری در واردات و عوامل دخیل در محاسبه آن را برایتان بیان کنیم. همچنین در مطالب فوق تعرفه های وارداتی و انواع انبارهای گمرکی و نحوه کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه انبارداری گمرک نیز بررسی شد. شما تجار گرامی در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انبارداری و برآورد دقیق هزینه انبارداری در واردات می توانید از کارشناسان مجرب ما در گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید.

ما می توانیم مسیر پر پیچ و خم دنیای تجارت را برای شما ایمن سازیم و شما را در جهت موفقیت بیشتر در عرصه اقتصاد و تجارت یاری دهیم.

چه عواملی تعیین کننده هزینه انبارداری در واردات هستند؟

عواملی که هزینه ‌های انبارداری را تعیین می‌ کنند عبارتند از: اجاره فضای انبار، هزینه نگهداری کالاها (مانند برق، گاز، آب و فضای سرد و یا گرم)، هزینه نگهداری تجهیزات و تاسیسات انبار، هزینه بسته ‌بندی و برچسب ‌زنی کالا، هزینه بررسی و کنترل کیفیت کالا، هزینه حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، هزینه بیمه و هزینه امنیت انبار.

تعرفه وارداتی چیست؟

تعرفه وارداتی یا همان گمرکی، مالیاتی است که برای ورود کالاها به کشور مقصد تعیین می ‌شود. این تعرفه ‌ها شامل مالیات‌ های وارداتی و عوارض گمرکی و سایر هزینه‌ های مربوط به ورود کالاها شامل مالیات ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) می باشند.

چه عواملی تعیین کننده تعرفه وارداتی هستند؟

عواملی که تعیین کننده تعرفه وارداتی هستند شامل نوع کالا (دسته‌بندی گمرکی)، کشور مبدأ کالا، نرخ کد تعرفه گمرکی، قوانین و مقررات مربوط به واردات در کشور مقصد، توافقنامه‌ ها و قراردادهای تجاری بین دو کشور، سیاست ‌های گمرکی و اقتصادی دولت ها می باشند.

چگونه می‌ توان هزینه انبارداری در واردات را کاهش داد؟

برخی راهکارها برای کاهش هزینه ‌های انبارداری عبارتند از بهینه‌ سازی فضای انبار، استفاده از فناوری‌ های مدیریت انبارداری (مانند سیستم ‌های بارکدخوانی و تشخیص خودکار)، بهبود فرآیندهای عملیاتی انبار (مانند مدیریت زمان تحویل و جابه‌جایی کالاها) و استفاده از روش ‌های مدیریت موجودی بهینه.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *