هزینه واردات خودرو: بهترین روش های کاهش هزینه ها

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

هزینه واردات خودرو

آنچه در این محتوا میخوانید😃

یکی از مسائل چالش‌برانگیز کشور در سال‌های اخیر واردات خودرو در ایران بوده است. میان فعالین اقتصادی راجع به این موضوع اختلاف نظر وجود داشت و سرانجام طرح آزادسازی واردات خودروی خارجی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. شرایط، قوانین اجرایی و آیین‌نامه واردات خودرو نیز ابلاغ شد و مسلما بازرگانان و تجار زیادی با برآورد هزینه واردات خودرو تمایل به واردات آن دارند. بنابراین سوال اساسی این است که چطور می‌توان با کمترین هزینه خودروی خارجی به کشور وارد کنیم؟ در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به شرح تمام جوانب واردات خودروی خارجی و میزان هزینه لازم برای آن می‌پردازیم.

نحوه انجام واردات خودروهای خارجی

برای واردات خودرو در ایران ابتدا باید مطمئن شوید آن خودرو در لیست خودروهای مجاز ورود به کشور موجود، و با قوانین و مقرارت وادرات خودرو مطابق باشد. بعد از انتخاب ماشین مورد نظرتان جهت واردات به کشور، باید با مراجعه به نمایندگی آن خودرو، نسبت به خرید و ثبت سفارش اقدام کرد. از سویی به‏ دلیل ورود و نظارت انجمن واردکنندگان و بررسی‌های نمایندگی مربوطه، ثبت سفارش و دریافت مجوز واردات خودروی خارجی نیز وقت‌گیر و هزینه واردات خودرو بیشتر شده است. به طور کلی مراحل واردات را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • تحویل درخواست به انجمن و تایید صحت کارت بازرگانی و صلاحیت واردکننده توسط آنها
  • ارجاع شما به نمایندگی مربوطه توسط انجمن واردکنندگان خودرو و عقد قرارداد
  • پرداختمبلغ ۳ برابر ارزش گمرکی جهت دریافت گارانتی و امضاء قرارداد
  • مراجعه به اداره مقررات در محل نمایشگاه بین‌‏المللی و طی مراحل اداری آن
  • دریافت کد ۸ رقمی ثبت سفارش و ترخیص خودرو
  • دریافت مجوزهای مربوط به محیط زیست و چسباندن برچسب انرژی روی خودرو
  • پرداخت مبالغ بابت حقوق و عوارض گمرکی، هزینه تأییدیه استاندارد و دریافت پروانه سبز گمرکی
  • شماره‏‌گذاری خودروهای وارداتی با تایید و ثبت پرداختی‌های لازم جهت واردات خودرو در ایران
  • بیمه شخص ثالث خودرو با ارائه مدارک لازم

توجه: در مرکز شماره‌گذاری خودرو، کارشناسان راهنمایی و رانندگی خودرو را از نظر فنی بدنه شماره شاسی و موتور بررسی و با مدارک گمرکی تطبیق می‌دهند تا اصالت آن تأیید گردد. سپس با مراجعه به باجه مربوطه و تحویل کارتکس مهر شده به همراه فیش‌های پرداختی شهرداری، دارایی و ۱۰ درصد ارزش گمرکی به عنوان بخشی از هزینه واردات خودرو می‌توانید منتظر صدور سند و دریافت پلاک ملی باشید.

واردات خودرو در ایران
واردات خودرو در ایران

واردات خودرو شامل چه هزینه هایی است؟

پرداختی‌های لازم برای واردات خودروی خارجی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • حقوق ورودی بر اساس نوع و مدل ماشین‌های وارداتی
  • هزینه واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی به اضافه حقوق ورودی)
  • ۴ درصد مالیات علی‌الحساب (از جمع ارزش گمرکی به اضافه حقوق ورودی)
  • عوارض هلال‌احمر معادل ۱ درصد حقوق ورودی واردات خودرو در ایران
  • پنج درصد از ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو
  • هزینه استاندارد برابر با ۸ در هزار ارزش cif
  • گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده (واردات خودروی خارجی با مصرف کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی نیازمند اسقاط خودروی فرسوده نمی‌باشند).

نکته: جهت اسقاط خودرو هزینه‌ای تعیین نشده است و فرایند خرید، اسقاط و ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری به عهده واردکنندگان است. در واردات خودرو در ایران، خودروهایی که به مناطق آزاد وارد شوند، مشمول شرایط شماره‌گذاری (اسقاط خودرو) و افزایش هزینه واردات خودرو هستند.

  • ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
  • ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی
  • هزینه عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان

چگونه با کمترین هزینه خودرو وارد کنیم؟

با توجه به شرایط واردات خودروی خارجی لازم است بدانید که برای رسیدن به صرفه‌جویی عالی در هزینه واردات، اول باید بدانید شما مجاز به واردات چه تعداد خودرو به کشور هستید. مطابق با طرح اولیه مربوط به آزادسازی واردات خودرو می‌توان گفت شما مجاز به واردات ۷۰ هزار دستگاه ماشین می‌باشید. اما، نکته قابل توجه این است که از بین این۷۰ هزار ماشین، ۵۰ هزار عدد باید ماشین سواری باشد و بیست هزارتای دیگر از انواع خودروهای دوگانه سوز، هیبرید و برقی باشند. از سویی هم خودرو از کشورهای مختلفی با برندهای مختلف وارد می‌شود و این مسئله هم تاثیر زیادی در هزینه واردات خودرو در ایران دارد. ورود انجمن واردکنندگان و نظارت نمایندگی‌های مجاز بر روند واردات، نیز موجب پرداخت هزینه اضافی می‌گردد.

همچنین دستمزد ترخیص برای شرکت‏های حق ‏العمل ‏کار نیز افزایش یافته است، زیرا آنها نیز باید مالیات و ارزش افزوده بپردازند. هزینه ثبت سفارش و دریافت گارانتی از نمایندگی را هم اضافه کنیم، جمع آن‌ها باعث افزایش هزینه کلی واردات خودروی خارجی می‌شود. توجه کنید بسیاری از خودروهای وارداتی هم نمایندگی در کشور ندارند و افراد دلال و واسطه‌گر قبلا اقدام به خرید آن کرده‌اند. در این صورت شما باید ماشین را پیش خرید نمایید و با قیمت بیشتری از واسطه تحویل بگیرید و هزینه واردات خودروی شما بیشتر می‌شود. پس در نهایت شما می‌توانید با در نظر گرفتن تمام این عوامل و انتخاب کشور تولیدکننده مناسب و خودرویی که در ایران نمایندگی داشته باشد، هزینه واردات را کاهش دهید.

نقش کارت بازرگانی در هزینه واردات خودرو

هزینه‌های واردات خودرو در ایران در استفاده از کارت بازرگانی خود و یا دیگری دو حالت دارد:

حالت اول: واردات خودرو با کارت بازرگانی خودتان

واردات خودروی خارجی با کارت بازرگانی خودتان امتیازت زیادی برای شما در هزینه کلی واردات و سایر موارد خواهد داشت. در این صورت صدور سند گمرکی ماشین و کارت اولیه خودرو به نام خود شما خواهد بود و لازم نیست شما هزینه‌ای بابت نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی بپردازید. همچنین مالیات نقل و انتقال هم به شما تعلق نمی‌گیرد و ریسک‌های واردات خودرو با کارت شخصی دیگر را ندارید. کلیه فاکتورها و هزینه‌ واردات خودرو به نام خود شما صادر شده و کمکی به حل مشکلات مالیاتی شما خواهد بود. از همه مهمتر هزینه اضافه بابت استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر نمی‌پردازید.

حالت دوم : واردات خودروی خارجی با کارت بازرگانی شخص دیگر

وقتی شما اقدام به واردات خودرو در ایران با استفاده از کارت دیگران می‌کنید، باید همه ریسک‌های ناشی از این کار را بپذیرید. صاحب کارت بازرگانی، صاحب خودروی وارداتی است و صدور مهم‌ترین اسناد احراز مالکیت نیز به نام صاحب کارت بازرگانی خواهد بود. از این رو شما باید با صاحب کارت بازرگانی یا نماینده وی که اختیار تام دارد قراردادی امضا کنید و تضمینات لازم را دریافت نمایید تا مشکلی پیش نیاید.

هزینه واردات خودرو در استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به این‌گونه است که شما باید برای هر دلار مبلغی را به عنوان حق استفاده از کارت بازرگانی بپردازید. برای انتقال خودرو به نام خود هم هزینه دفترخانه و مالیات نقل‌وانتقال دریافت می‌دارند. ولی مهم‌ترین مزیت استفاده از کارت بازرگانی شخص دیگر بریا واردات خودروی خارجی این است که شما نیاز به پرداخت مالیاتی بابت واردات خودرو ندارید و این مالیات به عهده صاحب کارت بازرگانیست.

تعرفه گمرکی واردات ماشین های خارجی به کشور

حقوق ورودی و هزینه واردات خودرو در مورد هر مدل خودروی خارجی که به کشور وارد می‌گردد متفاوت است. بنابراین جهت محاسبه هزینه و تعرفه گمرکی واردات خودرو در ایران باید به قیمت خرید خودرو، هزینه گمرک و حجم موتور خودرو توجه کنید. در سال‌های گذشته دولت میزان تعرفه خودرو را بدون تغییر گذاشته بودف زیرا واردات خودروی خارجی انجام نمی‌شد. ولی در سال جدید، طرحی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو تصویب شد و به دنبال آن مسلما در هزینه و تعرفه گمرکی ماشین های خارجی تغییراتی مشاهده خواهد شد. تعرفه‌های زیر برای انواع خودروها می‌باشد.

  • خودروی سواری کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی با تعرفه ۸۷۰۳۲۲۹۰ ، مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی
  • واردات خودرو در ایران برای ماشین سواری بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ سی‌سی با تعرفه‌ ۸۷۰۳۲۳۱۹ مشمول ۷۵ درصد حقوق ورودی
  • خودروهای سواری از ۲۰۰۰ الی۲۵۰۰ سی‌سی نیز با تعرفه‌ ۸۷۰۳۲۳۲۹ مشمول ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی
  • حقوق ورودی خودروهای هیبریدی بدون پایه برق (بنزین – هیبرید تا ۱۵۰۰ سی سی مشمول ۵ درصد ارزش گمرکی، از ۱۵۰۱ الی ۲۰۰۰ سی سی ۲۵ درصد ارزش گمرکی و از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۲۵ درصد ارزش گمرکی می‌باشد.

مزایا و معایب واردات خودرو

طرفدارن آزادسازی واردات خودروی خارجی بر مزایای این طرح تاکید دارند و به نظر آنان

  • التهابات بازار خودرو آرام خواهد شد.
  • گروه‌های مصرف، قدرت انتخاب بالایی خواهند داشت.
  • خودروهای با کیفیت بالاتر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
  • قیمت خودروهای خارجی ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته و هزینه واردات خودرو مناسب خواهد بود.
  • به دنبال ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، فضای رقابتی در واردات خودرو در ایران به وجود می‌آید.

مخالفان واردات خودروی خارجی نیز بر معایب زیر برای آن برمی‌شمرند:

  • میان واردکنندگان و خودروسازان ایجاد اختلاف می‌کند.
  • قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان انحصاری خواهد شد و این امر بر هزینه واردات خودرو تاثیر می‌گذارد.
  • زیرساخت‌های گمرکی هم برای آزادسازی واردات خودرو در ایران آمادگی ندارند.

البته این مواردی که مخالفان طرح واردات خودرو بیان می‌دارند، کاملاَ منطقی می‌باشد، ولی راه‌حل این نیست که مرزها را ببندیم. بهتر این است که مجلس و وزارت صمت راه‌حل‌هایی برای این معایب پیدا کنند.

واردات خودروی خارجی در ایران
واردات خودروی خارجی در ایران

جمع‌بندی

تمام نکاتی که در هزینه واردات خودروی خارجی تاثیرگذارند را در این مقاله برای شما شرح دادیم. می‌توانید با در نظر گرفتن این نکات و کسب اطلاعات دقیق و بیشتر اقدام به واردات خودرو در ایران نمایید. گفتنی است میزان تعرفه‌هایی که در این مطلب عنوان کردیم ممکن است هر ساله بنا به شرایط تغییر کنند. بنابراین پیوسته باید تغییرات قیمت و تعرفه‌های گمرکی جدید را دنبال کنید. جهت محاسبه میزان دقیق تعرفه و حقوق ورودی گمرک بر اساس نوع خودروی وارداتی با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید. از آنجا که واردات خودرو پیچیدگی‌های بسیاری دارد، شما به تجربه بالا و مشاوره با افراد متخصص و ماهر نیاز دارید. می‌توانید از خدمات ما در زمینه خرید محصول، عقد قرارداد، حمل و نقل و انجام تشریفات گمرکی و.. بهره ببرید. امیدواریم با مطالعه این مقاله به سوالات خود در مورد هزینه واردات خودرو با کمترین مقدار رسیده باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *