آشنایی کامل با بهترین روش های واردات کالا از اروپا به ایران

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

واردات از اروپا به ایران

آنچه در این مقاله میخوانید

وقتی روند صادرات و واردات ایران با کشور‌های اتحادیه اروپا، را بررسی می کنیم، می بینیم که این تجارت دوجانبه در سال های اخیر، به صادرات نفت خام از سوی ایران و واردات ماشین‌آلات و مکمل‌ های دارویی و قطعات خودرو از اروپا محدود شده است. از سویی با از بین رفتن معاهده برجام و نیز وضع تحریم ها علیه ایران، مراحل واردات کالا از اروپا پیچیده تر شده است. از این رو واردات از اروپا به ایران نیاز به داشتن تخصص و آگاهی کامل از تمامی جوانب و وانین و مقررات دارد. ما از گروه تجاری ققنوس در این مقاله سعی داریم آنچه در مورد واردات از اروپا به ایران لازم است بدانید را به شما ارائه دهیم. پس اگر مایلید تا انتها با ما همراه باشید.

انواع حمل و نقل برای واردات کالا از اروپا به ایران کدامند؟

واردات کالا در حمل و نقل بین المللی با سه روش دریایی، ریلی و هوایی صورت می گیرد. برای واردات از اروپا به ایران نیز روش های مختلفی وجود دارد که می توان به روش هوایی، دریایی و ریلی اشاره نمود. ولی مزایای روش هوایی (سرعت و امنیت) نسبت به دیگر روش ها بیشتر است. در این بین بهترین روش، حمل هوایی می باشد. زیرا حمل و نقل هوایی که به وسیله هواپیماهای تجاری انجام می گیرد برای مسیرهای طولانی مناسب ترین راه می باشد و از لحاظ سرعت تحویل نیز بهتر است. طبق آمار بدست آمده از سوی سازمان تجارت، اغلب اوقات، واردات از اروپا به ایران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون آلمان و فرانسه می باشد. زیرا کیفیت محصولاتی هم که در این دو کشور تولید می شوند در تمام دنیا زبانزد است.

قوانین موجود در زمینه تجارت های بین المللی

همیشه در تجارت اگر از قوانین مربوطه آگاهی نداشته باشید شکست خواهید خورد. بنابراین بهترین کار این است که قبل از هر چیزی با دستورات و قوانین گمرکی هر کشوری آشنا شوید. هر کشوری بسته به سیاست هایی که دارد قوانین خاصی وضع می نماید که تخطی آگاهانه یا ناآگاهانه از آن ها موجب پرداخت جریمه های سنگین خواهد شد. شما در تمام مراحل واردات کالا از اروپا در مقام یک تاجر و بازرگان باید آشنایی کامل با تعرفه های گمرکی این کشورها داشته باشید. هنگام واردات، لازم است قبل از هر کاری به بازار فروش آن کالا توجه کنید.

امروزه اکثر محصولاتی که از آلمان به ایران وارد می شوند، مواردی همچون ماشین آلات صنعتی، مکمل های دارویی و تقویتی و روغن های خام می باشند. این کالاها دارای بازار خوبی در ایران می باشند و به راحتی به فروش می رسند. تا جایی که به بازاریابی و تبلیغات وسیع برای فروختن آنها احتیاجی نیست. همچنین باید دقت کنید که اگر به واردات برندهای معتبر بپردازید هم فروش راحتی دارند؛ وگرنه باید هزینه زیادی را درجهت معرفی کالای جدید و مزایای آن به مشتریان صرف کنید. پس از شناسایی کالایتان برای واردات از اروپا به ایران، در مرحله بعد باید روش حمل و نقل مناسب را انتخاب نمایید. همان طور که گفتیم روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارند.

مراحل واردات کالا از اروپا
مراحل واردات کالا از اروپا

روش حمل بار هوایی جهت واردات کالا از اروپا

همان گونه که گفتیم اکثر واردات از اروپا به ایران از طریق هوایی انجام می شود. و این کار به بسته بندی مخصوصی نیاز دارد. تا کالاها در طول عملیات حمل هوایی صدمه نبینند. سپس کالاها بر روی پالت های مخصوص قرار داده می شوند تا آماده ارسال گردند. از سویی اگرچه واردات از اروپا به ایران از راه حمل هوایی یکی از روش های راحت است ولی با توجه به شرایط حساس امروزی یعنی تحریم ها علیه ایران، این روش حمل و نقل نیز به پیچیده ترین روش ها تبدیل گردیده است.

از مزایای حمل هوایی بار ، می توان به صرفه جویی در زمان و سرعت بالاتر آن نسبت به واردات از طریق حمل دریایی اشاره کرد. اما واردکننده باید هزینه خیلی بالایی را متقبل شود. به طوری که برای مراحل واردات کالا از اروپا به ایران، تمهیدات امنیتی بسیار بالایی باید به کار بسته شود.

معاهده FATF

FATF یک نظام بانکی بین المللی می باشد که چند کشور روابط مالی این نظام را تنظیم می کنند. و این نظام بانکی سراسر جهان را شامل می شود. از این جهت که ایران با این نظام بانکی نیز مخالفت نموده است و حاضر نشده آن را بپذیرد، پس برای واردات از اروپا به ایران با مشکلات زیادی روبرو می شود.

از این نظام FATF  تمام جهان استقبال کرده و قواعد آن را پذیرفته اند اما تا زمانی که ایران عضو این نظام نباشد، از روابط تجاری بین المللی هم محروم خواهد بود. اما چنانچه ایران این نظام بانکی را بپذیرد، این عمل تاثیرات بسیار مثبتی بر تحریم ها خواهد داشت. معاهده FATF دارای چندین توافق نامه است که ایران تنها برخی از آن ها را پذیرفته است.

یکی از کشورهایی که در امر واردات از اروپا به ایران موفق بوده، کشور چین می باشد که یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران به حساب می آید. اگر قصد واردات از چین دارید باید به چندین نکته توجه کنید مثلا  زبان آنها را یاد بگیرید و به آن کاملا مسلط باشید، و اینکه بدانید چه کالاهایی برای  واردات مورد نیاز می باشند؟ همچنین از قوانین تجارت و نوع روابط حاکم بر مراحل واردات کالا از اروپا به ایران نیز مطلع باشید.

به دلیل این که کشورهای غربی، ایران را تحریم کرده اند، در این بین کشور چین توانسته رتبه خود را در روابط تجاری با ایران بالا برذه و از تحریم های اعمال شده علیه ایران چشم پوشی نماید.

بهترین کالاهای وارداتی از اروپا به ایران کدامند؟

انواع مختلفی از محصولات از ایران به اروپا صادر می شوند. ولی در واردات از اروپا به ایران نیز کالاهایی وجود دارند که بسیار مورد نیاز است. از جمله این کالاها می توان قطعات مکانیکی و صنعتی، انواع لوازم جانبی موبایل، مواد اولیه ساختمان سازی، انواع مواد شیمیایی و …. را نام برد. در موارد دیگر برای مثال واردات کالا از کشور آلمان نیز کالاهایی وجود دارند. این محصولات الکترودهای ذغالی برای کوره ها، آنتی سرمکها، الیاف سنتتیک، دانه های سخت گندم و انواع دستگاه های مکانیکی با کارایی های خاص و ….. می باشند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای واردات کالا از اروپا به ایران چه میزان است؟

مهمترین سوالی که همیشه ذهن مشتریان را مشغول کرده این است که، مقدار سرمایه مورد نیاز برای واردات کالا و اجناس از اروپا چقدر است؟ در جواب باید گفت محاسبه رقم خاصی برای تعیین هزینه لازم در واردات از اروپا به ایران کار آسانی نیست. بسته به مقدار بودجه و میزان تجارت شما دارد. اما حداقل سرمایه را می توان برای این کار کنار گذاشت.

هزینه واردات کالا از اروپا به ایران به چه صورت محاسبه می شود؟

باید در نظر داشت که برای واردات هرگونه کالایی و از هر کشوری، هزینه آن به نوع کالای تجاری و اندازه و تعداد آن بستگی دارد. در مرحله بعد روش وارد یا صادر کردن کالاها در تعیین میزان هزینه تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال اگر روش حمل هوایی را برای تجارت و بازرگانی انتخاب کنید، پرهزینه ترین حمل و نقل خواهد بود. ولی مراحل واردات و صادرات به روش حمل بار زمینی ، اگر راه های زمینی مناسب موجود باشد جزء ارزانترین روش های حمل و نقل است.

هزینه های دیگری که در واردات و صادرات محصولات محاسبه می شود؛ قیمت خرید کالا، تعرفه حمل و نقل، تعرفه بازرسی، بیمه کالا، تعرفه گمرکی، تعرفه انبار داری و ….می باشد. گفتیم که این هزینه ها برای هر کالا فرق دارد و همچنین امکان دارد بعضی از کالاها و یا برخی از تاجران نیز از معافیت گمرکی برخوردار شوند.

حمل بار هوایی از اروپا
حمل بار هوایی از اروپا

چه عواملی در قیمت نهایی واردات تاثیرگذارند؟

برای تعیین قیمت نهایی، عواملی چند اثرگذارند، از جمله وزن و حجم کالاهای وارداتی به کشور، وزن قیمت حجمی کالا به قیمت باری که ارسال شده است، هزینه حمل کالای وارداتی به هر طریقی که به گمرک انتقال یافته است و پرداخت قیمت کالا در کشور مبدأ.

چه موانع و مشکلاتی بر سر راه تجارت دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد؟

در دهه اخیر، ایران و اتحادیه اروپا فراز و نشیب‌های زیادی را در روابط تجاری و مراحل واردات کالا از اروپا تجربه کرده اند. مهم‌ترین مشکلاتی که در تجارت آنها به وجود آمده است، عبارتند از پایین بودن سهم ایران در صادرات نفت خام به اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا در برخی کالاهای وارداتی ایران نقش واسطه‌ای دارد و واردات محصولاتی که از فرآوری مواد اولیه‌ صادر شده از ایران، به دست می آیند.

علاوه بر این چند مورد، تعرفه­ های گمرکی اتحادیه اروپا بر محصولات غیرنفتی ایران بسیار بالاست و همچنین اینکه تجارت اتحادیه اروپا با ایران از سیاست تاثیر می پذیرد. روی هم رفته اینها مهم‌ترین موانعی می باشند که بر سر راه تجارت ایران و اتحادیه اروپا موجود است. این عوامل نشان دهنده وضعیت نامطلوب تجارت ایران با اتحادیه اروپا است و خاطرنشان می کند که در نظام تجاری ایران با اتحادیه اروپا باید تجدید نظر شود و بازطراحی مجدد در این روابط و مراحل واردات به ایران نیاز است.

پرسود ترین کالاهای وارداتی از اروپا چه کالاهایی هستند؟

در کل واردات از اروپا به ایران هر کالایی که باشد سود بالایی برای واردکننده خواهد داشت. اما برخی محصولات قطعا سود بیشتری دارند. از جمله قطعات الکترونیکی، قطعات کامپیوتری، مواد اولیه مصرفی صنعتی، تجهیزات دارویی و پزشکی، ماشین های صنعتی و … این مواد سود خیلی بالایی را برای خریداران به ذنبال خواهد داشت. همچنین شما از طریق شماره های درج شده در سایت می توانید از چگونگی ترخیص کالا هر یک از این محصولات اطمینان پیدا کنید.

جمع بندی

همانطور که دیدیم تجارت و بازرگانی با کشورهای اروپایی بسیار متفاوت تر و پیچیده تر از تجارت با چین است. بنابراین مراحل واردات کالا از اروپا و یا صادارت در شرایط امروزی که کشور ایران تحریم است، به تخصص و آگاهی زیاد و مشورت با افراد متخصص و کاردان نیاز دارد. بر اساس آمار و ارقام بدست آمده می توان گفت که کشورهای آلمان و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که آمار صادرات کالا از آن کشورها به ایران بسیار بالاست. برای این کار باید با قوانین آن آشنا باشید. گروه تجاری ققنوس با سابقه بیش از ۹ سال در زمینه واردات و صادرات هوایی کالا ، حمل و نقل، ترخیص کالا، منبع یابی و.. می تواند راهگشا و راهنای شما در این زمینه باشد و بهترین و مناسب ترین کالاها برای واردات از اروپا به ایران را به شما معرفی نماید. با ما در تماس باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *