واردات بدون انتقال ارز / شرایط، مزایا و مدارک لازم

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

واردات بدون انتقال ارز

آنچه در این مقاله میخوانید

روند ترخیص کالا بدون انتقال ارز و انجام ثبت سفارش از تاریخ دوازده آبان در سال ۹۹ آزاد شده است و تجار می توانند بدون منبع ارزی خاصی اقدام به واردات بدون انتقال ارز کرده و کالا وارد کنند. واردکنندگان هنگام واردات کالا به کشور از سیستم های بانکی برای انتقال ارز خود به کشور مبدا استفاده می کنند، اما برای برخی کالاها نیازی به ارز دولتی نیست و در این صورت می توان کالا را بدون انتقال ارز وارد کرد یا به اصطلاح برای واردات بدون انتقال ارز اقدام نمود.

خوشبختانه باید به شما بگوییم که برخی کالاها هستند که برای واردات نیازی به انتقال ارز ندارند. این مقاله از طرف گروه تجاری ققنوس راهنمای جامعی در باب واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز می باشد. تلاش ما بر این است که با نگارش این مقاله پاسخگوی تمام سوالات شما در رابطه با واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز باشیم.

واردات بدون انتقال ارز چگونه است؟

واردکنندگان محترم زمانی که قصد واردات کالا به کشور را دارند، نخست برای انتقال ارز خود به کشور مبدا باید از سیستم بانکی استفاده کرده تا از خدمات دولتی در این زمینه بهره مند شوند. اما یک سری کالاهای خاص وجود دارند که در هنگام واردات و ترخیص کالا به ارز دولتی نیاز ندارند و این موضوع برای دولت نیز اهمیت چندانی ندارد. در این شرایط واردکنندگان می توانند از واردات بدون انتقال ارز بهره مند شوند و کالاهای خود را بدون انتقال ارز وارد کشور کنند. یعنی در ازای ارز صادراتی که می گیرند، می توانند با همان ارز کالا به کشور وارد کنند. این دسته از واردکنندگان قابلیت استفاده از معافیت های گمرکی دولت را دارند، ناگفته نماند که این واردکنندگان می توانند از بازار آزاد نیز برای تامین ارز خود اقدام کنند.

واردات بدون انتقال ارز
واردات بدون انتقال ارز

مزایای واردات بدون انتقال ارز

کمبود برخی کالاها در داخل کشور یکی از مهم ترین دلایلی است که دولت را بر آن داشته تا این امکان را برای صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم کند تا با کم ترین چالش ها و هزینه های جانبی کالاهای خود را به کشور مقصد وارد نمایند. بنابراین واردات بدون انتقال ارز می تواند به چرخه اقتصادی کشور کمک کند اما این مورد تنها دلیل این امر نیست؛ از دلایل دیگری که باعث شد تا امکان واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز در قوانین تجاری مطرح شود، کند شدن روند واردات برخی کالاها بود که به تصویب این قانون منجر شد. زیرا فرآیندهای اداری و بانکی طولانی می تواند سرعت انتقال کالا به کشور را  کاهش دهد.

مزایای صادرات بدون انتقال ارز

دولت ها به دلیل مزیت هایی که صادارات و واردات بدون انتقال ارز دارد، این قانون را تصویب و تایید کرده اند. ترخیص کالاهای دپوشده در گمرک یکی از مهم ترین مزیت های این سازوکار است که می توان ذکر کرد. زیرا قبل از تصویب قانون های مرتبط با صادرات و واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز، بسیاری از کالاها به دلیل چالش هایی که واردکنندگان داشتند. در گمرک رها می شدند. مزیت بعدی کنترل نرخ ارز در کوتاه مدت است که این نوع صادرات و واردات می تواند به آن کمک کند. البته این روش می تواند مزایای بیشتری داشته باشد.

به طور کلی می توان به کوتاه شدن مسیر واردات به کشور اشاره کرد؛ به طوری که در برخی تجارت ها کمبود کالایی پیش نیاید. صادرات بدون انتقال ارز می تواند در شرایط تحریمی مناسب کشورهایی باشد که توان داد و ستد با بعضی کشورها را ندارند و از این رو نمی توانند مواد اولیه جهت تولیدات داخلی خود را تامین نمایند.

این گونه واردات چه معایبی دارد؟

همانطور که همه می دانیم و واضح است ایران به دلیل عدم پیوستن به سازوکار جهانی FATF نمی تواند از مبادلات بین بانکی در سطح بین المللی بهره مند شود. به همین دلیل کشور ایران برای دوری از تحریم و تامین کالاهای خود مجبور به تصویب این بخشنامه شد. البته واردات بدون انتقال ارز می تواند در درازمدت ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند. این دستور دولت می تواند بهترین راه برای پولشویی را در روند اقتصادی کشور را ایجاد کند؛ زیرا برخی از تجار و مردم برای فرار از مالیات، برخی کالاها را به طور صوری وارد می کنند و به این شکل از دست سازمان مالیاتی فرار می کنند. در واقع آن سرمایه ای که می توانست در داخل کشور به تولید و توسعه کشور کمک کند. وارد کانال های غیرقانونی می شود که اصلا برای اقتصاد هیچ کشوری از جمله کشور ما خوب نیست.

واردات بی رویه و بدون برنامه برخی کالاها به کشور دومین ضربه ای است که این گونه واردات به اقتصاد کشور وارد می کند. واردات بی رویه کالا در شرایط وخیم اقتصادی بی برنامگی بزرگی در گمرک ایجاد می کند. تعدادی از واردکنندگان به بهانه نداشتن حق انتخاب در واردات کالا، اقدام به واردات بدون انتقال ارز کالاهایی می کنند که خودشان تمایلی به واردات آن ها ندارند. شاید باورش سخت باشد اما تا کنون کم نبودند کالاهایی که در شرایط بحران اقتصادی کشور و به بهانه پرداخت هزینه بدون انتقال ارز بیش از حد نیاز وارد کشور شده اند که اصلا ضروری نبوده و در اولویت واردات نبودند. اگر به جای این کالاهای به اصطلاح کم اهمیت، ارز حاصل از صادرات وارد جریان اقتصادی کشور می شد، می توانست در کوتاه مدت، تا حدودی سرعت افزایش قیمت ارز را کاهش دهد.

انواع کالاهای مجاز به واردات بدون انتقال ارز

ترخیص کالا بدون انتقال ارز فقط برای کالاهایی انجام می شود که دارای تعرفه مجاز هستند. در زیر فهرستی از برخی از آن ها آورده شده است:

  • لوازم یدکی ماشین و لوازم یدکی موتور سیکلت و دوچرخه
  • ترخیص تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاهی
  • انواع تنباکو و سیگار مجاز و به طور کلی دخانیات
  • انواع لوازم خانگی مانند یخچال فریزر خانگی، کولر گازی، جارو برقی
  • موبایل و تبلت و لوازم هوشمند
  • دام زنده
  • پارچه
  • چمدان و لوازم فرودگاهی
  • گوشت قرمز و مرغ
  • واردات بدون انتقال ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی
  • ژنراتورهای برق
  • ضایعات فلزی
  • ویدئو و سی دی و تجهیزات صوتی
  • دوربین های عکاسی دیجیتال و تلویزیون
  • دستگاه آبمیوه گیری
  • میوه هایی مانند موز

لیست مدارک لازم جهت واردات

  • اسناد خرید واردات بدون انتقال ارز
  • اسناد حمل و نقل
  • برگه ترخیصیه و قبض انبار
  • ثبت سفارش بازرگانی برای ترخیص کالا بدون انتقال ارز
  • ارائه مجوزهای قانونی
  • کارت بازرگانی
  • گواهی سازمان حمایت و گواهی موسسه استاندارد در صورت نیاز

نحوه ترخیص کالا بدون استفاده از انتقال ارز

همانطور که گفته شد بخشنامه ها نقش پر رنگی در ترخیص کالا و همچنین ترخیص کالا بدون انتقال ارز خواهند داشت؛ اما لازم است بدانید که به دلایل اقتصادی و سیاسی دائماً در حال تغییر هستند و شما بازرگانان بایستی  قبل از اقدام برای واردات بدون انتقال ارز بررسی های لازم را در این خصوص انجام دهید.

دنیای تجارت نیز سختی های خود را دارد و به طور کلی، ترخیص محصول امری دشوار است و نیاز به دقت زیادی دارد. توصیه گروه تجاری ققنوس به شما عزیزان این است که برای ترخیص کالا از متخصصین امور ترخیص و یا حق العمل کاران متخصص کمک بگیرید، تا در ترخیص کالا و تهیه مدارک مورد نظر مشکلی نداشته باشید و ترخیص کالای شما در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام شود. شما می توانید روی کمک ترخیص کاران حرفه ای و متخصص در گروه تجاری ققنوس حساب کرده و این امر مهم را به ما بسپارید تا خیالتان از این بابت آسوده باشد.

ترخیص کالا بدون انتقال ارز
ترخیص کالا بدون انتقال ارز

ارز مورد نیاز برای واردات از کجا تامین میشود؟

وقتی سخن از واردات بدون انتقال ارز  به میان می آید بهتر است به طور مختصر با نحوه تامین ارز برای واردات نیز آشنا شویم.  عرضه ارز توسط بانک مرکزی و به دو صورت زیر انجام می شود.

  • روش اول: تامین ارز به واردات کالاهای اساسی مانند اقلام و تجهیزات پزشکی، کالاهای استراتژیک به نرخ بانکی، انواع داروها و مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع اختصاص می یابد.
  • روش دوم: تامین ارز از طریق سامانه نیمایی با نرخ بانکی نیمایی که برای سایر کالاها استفاده می شود.

لازم به ذکر است واردکننده کالا با استفاده از روش ارز نیمایی می تواند پس از اخذ کد ثبت سفارش به صرافی یا بانک های عامل مراجعه و ارز را با نرخ نیمایی خریداری کند. در سامانه نیمایی، منبع فروش ارز از محل صادرات پتروشیمی است.

جمع بندی

واردات بخشی از تجارت است که برای انجام آن بهتر است صفر تا صد آن را به خوبی بشناسید تا در کسب و کار خود موفق شوید. در دنیای تجاری برخی از کالاهای وارداتی هستند که نیاز به ارز دولتی ندارند و برای برخی دیگر می توانید از روش واردات بدون انتقال ارز بهره مند شوید. این روش مانند سایر روش های واردات کالا، شرایط، قوانین، مدارک و رویه های خاص خود را دارد.

تفاوت اصلی واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز با بسیاری از روش ها مانند واردات قطعی تنها در نحوه ثبت سفارش آن ها است. لذا توصیه و پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد موارد ذکر شده، حتما با یک شرکت تجاری معتبر در تماس باشید. شما می توانید تمامی سوالات خود در رابطه با واردات و ترخیص کالا بدون انتقال ارز را با کارشناسان زبده گروه تجاری ققنوس مطرح نمایید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *