وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی ها در ایران +جدول

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

پایگاه خبری اقتصادی تراز: بر اساس سند چشم‌انداز ایران، باید تا سال ۱۴۰۴ ایران به رتبه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه برسد؛ اما رسیدن به این جایگاه نیازمند پیش‌نیازهای مختلف در عرصه اقتصادی، سیاسی و علمی-فناوری است.

رصد و تحلیل مقایسه‌ای مؤلفه‌های سند چشم‌انداز با رقبای منطقه‌ای ایران می‌تواند در ارزیابی دستیابی به اهداف چشم‌انداز، افق روشنی را برای مردم و سیاسیون ترسیم کند. در این گزارش به بررسی یکی از شاخص‌های بسیار مهم بخش اقتصادی یعنی مقایسه جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه به لحاظ میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پرداخته‌ایم.

چرا سرمایه‌گذاری خارجی مهم است؟
در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان به‌واسطه کافی نبودن منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری، تمایل شدیدی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارند. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اثرات قابل‌ملاحظه‌ای بر روی متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش بدهی دولت، بهبود توزیع درآمد، انتقال تکنولوژی، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش واردات و تأثیر مثبت در تراز پرداخت‌ها دارد.

جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

کشورهای رقیب ما در جذب سرمایه خارجی در سطح منطقه عمدتاً ترکیه، عربستان و امارات هستند اما برخی کشورهای دیگر از جمله آذربایجان نیز پیشرفت چشمگیری در جذب سرمایه داشته‌اند و به‌عنوان رقیب نوظهور منطقه‌ای ایران ظاهر شده‌اند.

برخی از کشورهای منطقه (افغانستان، عراق، مصر و سوریه) به علت تحولاتی همچون انقلاب، کودتا، جنگ و درگیری‌های داخلی جایگاه چندان قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری خارجی ندارند، لذا در اینجا از آوردن آمارهای سرمایه‌گذاری آنها صرف‌نظر شده است.

در جدول بالا، بر اساس آمارهای بانک جهانی (اینجا +) در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) ، ایران در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پایین تر از ترکیه، عربستان، امارات و آذربایجان  می‌باشد. در این سال ایران توانسته است حدود ۳.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

بر اساس جدول بالا، میزان سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ نزدیک به یک درصد افزایش‌یافته است اما هنوز هم این میزان به میزان سرمایه‌گذاری قبل از تشدید تحریم ها در سال ۱۳۹۱ نرسیده است.

گفتنی در طول سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی همواره پایین‌تر از کشورهای رقیب همچون ترکیه، عربستان و امارات بوده است که این امر نشان می‌دهد با تحقق رهنمودهای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ حداقل در بخش اقتصادی (رتبه اول اقتصادی منطقه) فاصله بسیاری داریم. البته به نسبت ۲ سال گذشته میزان سرمایه گذاری رشد خوبی داشته است.

در این زمینه تجربه همسایه شمالی ایران مثال‌زدنی است؛ میزان سرمایه‌گذاری کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از ۳ میلیون دلار رشد داشته است که درحال حاضر در رتبه بالاتر از ایران قرار دارد.

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *