کسر تخلیه در گمرک چیست؟ روش های رفع کسر تخلیه را بشناسید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کسر تخلیه در گمرک

آنچه در این مقاله میخوانید

کسر تخلیه در گمرک  و بطور کلی کسر تخلیه یکی از  تخلفاتی است که در قانون امور گمرکی به آن پرداخته شده است. بروز این تخلف گمرکی می تواند  در فرآیند ترخیص کالا  تاثیر گذاشته و آن را به تعویق بیندازد. همچنین کسر تخلیه در گمرک می تواند سبب بروز دردسرها و جریمه های گمرکی شود، از این رو تاجران باید به خوبی با این مفهوم آشنا باشند تا بتوانند در صورت لزوم نسبت به رفع کسر تخلیه اقدامات لازم را انجام دهند. در حقیقت می توان گفت که همه ساله واردکنندگان و تجار بسیاری خواسته یا ناخواسته دچار کسر تخلیه در گمرک می شوند و با چالش های این تخلف مواجه می شوند. به همین دلیل ما در گروه تجاری ققنوس قصد داریم تا در این نوشته به طور مفصل و کامل به موضوع کسر تخلیه و رفع کسر تخلیه بپردازیم و در این راستا پاسخگوی چالش های شما باشیم.

منظور از کسر تخلیه در گمرک چیست؟

ارزش گذاری کالا براساس وزن آن کالا از مواردی است که در روند ارزش گذاری کالا استفاده می شود. بخاطر همین موضوع هنگام باسکول شدن بار مورد نظر در محوطه درب خروجی گمرک، اگر بین وزن ارسال شده کالا و وزنی که توسط باسکول نمایش داده شده تفاوتی دیده شود و کاهش وزنی قابل توجهی وجود داشته باشد، این موضوع تخلفی به نام کسر تخلیه در گمرک به حساب می آید. بر طبق بخشنامه بانک مرکزی اگر این تفاوت رقمی به میزان ۳ درصد باشد، اشکال نداشته و بلامانع است. اما اگر از این میزان بیشتر باشد، صاحب بار بایستی نسبت به پرداخت جریمه مقرر اقدام نماید. جریمه در نظر گرفته شده به دو شکل زیر است:

  • اگر وزن بار محاسبه شده توسط باسکول از وزنی که قبلا اظهار شده است،کمتر باشد. بایستی صاحب بار به مقدار ارز نیمایی که مازاد دریافت شده، دلار آزاد خریداری کرده و تحویل بانک مرکزی دهد. با توجه به این موضوع که ارز نیمایی و آزاد تفاوت زیادی دارند، این موضوع برای صاحب بار کاهش حاشیه سود را به دنبال خواهد شد.
  • اگر ثابت شود که وزن روی باسکول به میزان قابل توجهی از وزن بار اظهار شده بیشتر است. صاحب بار باید به ازای وزن اضافه بار مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند. این مبلغ در مقایسه با مبلغی که بابت رفع کسر تخلیه پرداخت می شود، بسیار کمتر می باشد.

مدت زمان رفع تعهد به بانک

یکی دیگر از موضوعاتی مرتبط با موضوع کسر تخلیه در گمرک و رفع کسر تخلیه، موضوع مدت زمان تعهد به بانک است. اظهارکننده کالا از زمان تأمین ارز، تا سه ماه فرصت دارد تا نسبت به پرداخت و رفع تعهد اقدامات لازم را انجام دهد. البته این زمان با توجه به شرایط، ممکن است تمدید شود.

در صورتی که از این مدت زمان بگذرد، چه میشود؟

در صورتی که اظهارکننده نسبت به رفع تعهد به بانک به موقع اقدام ننماید، بانک نیز پرونده را به تعزیرات حکومتی ارجاع می دهد و همچنین برای صاحب کالا در سیستم بانکی، سابقه منفی و قرمز ثبت خواهد شد.

رفع کسر تخلیه
رفع کسر تخلیه

چگونه می توانیم از بروز کسر تخلیه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کسر تخلیه در گمرک ضروری است که تمامی اطلاعات و اسنادی مانند پکینگ لیست نهایی ارائه شده توسط فروشنده به صاحب بار، کامل و صحیح باشد. در شرایطی به این شکل در صورتی که تفاوت وزنی وجود داشته باشد، صاحب کالا با دانستن این موضوع می تواند خیلی سریع ثبت سفارش را با توجه به وزن نهایی اصلاح کند، همین اقدام می تواند از بروز کسر تخلیه در گمرک جلوگیری نماید؛ زیرا مجوز ورود و ثبت سفارش بر اساس وزن حدودی کالا و قبل از حمل و نقل کالا انجام می شود. شما تجار گرامی و علاقه مندان به دنیای تجارت می توانید دیگر سوالات خود را در زمینه کسر تخلیه و رفع کسر تخلیه با کارشناسان گروه تجاری ققنوس مطرح کرده و پاسخ های حرفه ای و کارساز را از از سوی متخصصین ما دریافت کنید.

بررسی کسر تخلیه از دیدگاه بانک

موضوع کسر تخلیه به دو آیتم اصلی تقسیم می شوند: کسر تخلیه در گمرک و کسر تخلیه در بانک. در این بخش به بررسی کسر تخلیه از منظر بانکی خواهیم پرداخت.

هنگامی که ورود محموله یا کالا توسط سیستم بانکی ثبت می شود، ضروری است که روش پرداختی آن نیز تعیین شود. تا قبل از تحریم ها علیه کشور عزیزمان ایران از LC اعتبارات اسنادی استفاده می شد. در واقع اعتبارات اسنادی به همان تعهدی که از سوی بانک به خریدار و فروشنده ارائه می شود، گفته می شود.

با وجود این مدرک برای رفع کسر تخلیه، اگر خریدار از عهده پرداخت مبلغ خرید برنیاید، بانک باید برای پرداخت باقی مانده مبلغ یا تمامی مبلغی که بر عهده خریدار است، اقدام کند. البته این نکته را در نظر بگیرید که بانک در این زمینه تا قبل از دریافت تاییدیه حمل محموله خریداری شده، نسبت به پرداخت وجه اقدام نخواهد کرد. در این شیوه بانک متعهدانه خود را صاحب کالای خریداری شده خواهد دانست. به همین دلیل تا زمانی که حساب بانک با مشتری تسویه نشده باشد، انتقال مالکیت کالا با ظهرنویسی بارنامه بدون تعهد پرداختی ها به شکل حواله یا برات انجام خواهد شد.

از زمان راه اندازی شدن سیستم های ثبت سفارش و سامانه جامع تجارت و اتصال گمرک به این سیستم ها، بانک نیز وظیفه دارد که در کنار تأمین مالی، قرارداد اسناد را نیز بررسی نماید. با ثبت کردن هر گونه اطلاعات و جزییات کالا در سیستم ثبت سفارش توسط اظهارکننده کالا، این اطلاعات در سیستم بانکی نیز درج خواهند شد، زیرا بانک در این مرحله باید حتما به تخصیص ارز و تأمین آن پرداخته و به اظهارکننده کالا کد رهگیری  برای ترخیص کالا،  ارائه دهد و همچنین باید تمامی اطلاعات و اسناد مربوطه را به درستی و در نهایت دقت مورد بررسی قرار دهد.

بانک در این قبال چه وظایفی دارد؟

بانک در قبال کسر تخلیه در گمرک و بانک وظایفی دارد. برای مثال بایستی در رابطه با اطلاعاتی از سوی صاحب کالا و اظهارکننده آن ثبت شده است، کاملاً بی طرف باشد و صرفاً فقط به بررسی اسناد بپردازد. اگر بانک در هنگام بررسی کردن اسناد و اطلاعات متوجه نبود همخوانی بین کوتاژ صادراتی باطل شده و ارز خارج شده از کشور با میزان محموله وارداتی شود، کسر تخلیه را اعلام خواهد کرد. زیرا بانک به عنوان نماینده دولت باید حتما هوشمندانه و آگاهانه عمل نماید. همچنین بانک وظیفه دارد برای جلوگیری و رفع کسر تخلیه به خوبی در مورد نحوه تأمین ارز و همچنین میزان کالای وارد شده مورد نظر در ازای آن ارز، به بررسی های لازم بپردازد.

اگر کسر تخلیه از سمت بانک به کسر تخلیه از گمرک تبدیل شود، یعنی کسر تخلیه از بانک به گمرک واگذار شود. در مواقعی که اظهارکننده کالا از گمرک قادر به رفع این مشکل باشد و نیز بتواند برای ثبت جواز اقدام نماید و همچنین بتواند اجازه رفع تعهد را از سامانه دریافت نماید؛ بانک نیز از سوی خود موضوع رفع تعهد را اعلام خواهد کرد. اما چنانچه گمرک نظر بر کسر تخلیه از گمرک داشته باشد. صاحب محموله باید برای رفع تعهد و رفع کسر تخلیه اقدام نموده و به میزان کسر تخلیه مبلغ آن را به بانک پرداخت کند. ممکن است گاهی در صورت اعلام شدن کسر تخلیه از گمرک صاحب محموله مدعی شود که این مشکل از درج کردن نادرست اطلاعات در اظهارنامه ناشی شده است؛ در این شرایط پس از مکاتبه های لازم بانک با گمرک، موضوع به خوبی و در نهایت دقت بررسی خواهد شد.

ترخیص کالا
ترخیص کالا

جمع بندی

روند ترخیص کالا از موضوعات مهمی است که هر واردکننده ای را تا حدودی نگران و متوجه خود می کند، قوانین و مسائل زیادی ممکن است فرآیند ترخیص کالا را با مشکل روبرو کنند. کسر تخلیه در گمرک یکی از مواردی است که ممکن است هر تاجری ناخواسته با آن مواجه شود و همین موضوع سبب پیش آمدن تاخیر در روند ترخیص کالا و به بار آوردن خسارات زیادی شود. همچنین کسر تخلیه در گمرک جریمه های متعددی را به واردکننده کالا تحمیل می کند. از این رو تجار باید نسبت به این موضوع و نحوه جلوگیری از بروز این مشکل و رفع کسر تخلیه آگاهی کامل داشته باشند.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که در رابطه با موضوعاتی مانند کسر تخلیه و رفع کسر تخلیه با مشاوران زبده ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید؛ همچنین می توانید از طریق بروزترین مقالات گروه تجاری ققنوس در رابطه با مسائل روز تجارت آگاهی های لازم را کسب نمایید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *