اصطلاحات انبارداری / ۰ تا ۱۰۰ اصول انبارداری حرفه ای

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اصطلاحات انبارداری

آنچه در این مقاله میخوانید

آشنایی با اصطلاحات انبارداری و به کارگیری اصول انبارداری حرفه ای برای بسیاری از سازمان ها و کارخانه ها و انبارداران آن ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. انبارها یکی از مهم ترین عناصر در زنجیره تامین هستند که نقش حیاتی در بهبود عملکرد و کاهش هزینه های تولید و توزیع دارند. برای رسیدن به این هدف باید از اصول انبارداری حرفه ای استفاده کرد و از ابزارهای مناسب و لازم برای بهبود عملکرد انبارها استفاده کرد. همچنین برای عملکرد بهتر در زمینه انبارداری باید با پرکاربردترین اصطلاحات انبارداری آشنا شویم. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس سعی کرده ایم تا با ارائه مهم ترین اصطلاحات انبارداری و معرفی اصول انبارداری حرفه ای به چالش های شما در رابطه با بهبود عملکرد و کاهش هزینه های جانبی در انبارداری پاسخ دهیم.

آشنایی با انبار و اصطلاحات انبارداری

قبل از پرداختن به اصطلاحات انبارداری، باید با کلمات انبار و انبارداری آشنا باشید. انبار به عنوان مکانی برای نگهداری و مدیریت کالا  و یکی از عوامل مهم موفقیت هر کسب و کاری است. از انبارها می توان برای نگهداری انواع محصولات از جمله مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و سایر محصولات استفاده کرد. انبارها انواع مختلفی دارند مانند انبار سرپوشیده، محوطه و انبارهای گمرکی. انبارها معمولاً در نواحی صنعتی و شهرک های صنعتی قرار دارند و با توجه به نوع کالا و نحوه نگهداری آن ها باید طراحی مناسبی داشته باشند.

در حال حاضر با توجه به رشد فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک، نیاز به انبارهای بزرگ و انبارداری بهینه آن ها افزایش یافته است. انبارداری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت هر کسب و کاری است که نیاز به طراحی و مدیریت صحیح دارد. انبارهای بزرگ معمولا دارای سیستم های خودکار و رباتیکی هستند که کالاها را به صورت هوشمند مدیریت می کنند. این سیستم ها با هدف به کارگیری اصول انبارداری حرفه ای بوده و معمولاً شامل سیستم مدیریت انبار ، سیستم های جابجایی و حمل و نقل کالا، سیستم های خنک کننده و سایر تجهیزات می باشند.

اصول انبارداری حرفه ای
اصول انبارداری حرفه ای

اصطلاحات پایه در انبارداری که باید بدانید

در حوزه انبارداری و اصول انبارداری حرفه ای، استفاده از اصطلاحات بسیار مهم است. اصطلاحات انبارداری به شما کمک می کنند تا بهترین شیوه های مدیریت و کنترل انبار را برای کسب و کار خود پیاده کنید. در این بخش، به بررسی برخی از اصطلاحات پایه در انبارداری می پردازیم:

  • سطح سرویس دهی: این اصطلاح به محل قرارگیری کالا در انبار اشاره دارد که باید به گونه ای باشد که دسترسی به کالاها برای کارکنان و مشتریان آسان باشد.
  • پالت: پالت به قاب چوبی یا فلزی اشاره دارد که برای نقل و انتقال کالاها استفاده می شود. پالت ها باید قابلیت حمل و نقل آسان و همچنین دارای استحکام و سازگاری با محصولات مختلف باشند.
  • قفسه بندی یا محدوده چینش کالا که باید به گونه ای باشد که برای دسترسی سریع به کالاها و بررسی موجودی آن ها، مناسب باشد.
  • موجودی از اصطلاحات انبارداری مهمی است که به تعداد کالاهایی اشاره دارد که در انبار موجود است. موجودی دارای انواع مختلفی است که در ادامه این مقاله از گروه تجاری ققنوس آن را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.
  • Cardex یا کاردکس نوعی کارت ذخیره سازی برای ثبت اطلاعاتی مانند ورود، خروج و موجودی کالا می باشد.
  • کد بارگیری و شناسایی: این اصطلاح به کدی اشاره دارد که بر روی کالاها نصب می شود تا بتوان آن ها را شناسایی کرد. کد بارگیری باید به گونه ای باشد که برای شناسایی سریع و آسان کالاها، قابل استفاده باشد.

به طور خلاصه، دانستن و استفاده از اصطلاحات انبارداری چه در قالب اصطلاحات اولیه و پایه و چه تخصصی برای مدیریت بهتر و کنترل بهتر انبار بسیار مهم است. این شرایط به شما کمک می کند تا فرآیند مدیریت و کنترل انبار را با اصول انبارداری حرفه ای بهبود بخشید و بهترین نتیجه را برای کسب و کار خود بگیرید.

شرح وظایف انباردار

شرح وظایف انباردار شامل مجموعه ای از فعالیت ها و کارهایی است که به منظور مدیریت و کنترل بهتر انبار و محصولات ذخیره شده در آن انجام می شود. این وظایف شامل ذخیره سازی، نگهداری، توزیع و کنترل موجودی کالاها در انبار است. لازم به ذکر است که انباردار می بایست به خوبی از اصطلاحات انبارداری آگاهی داشته باشد. ایجاد شرایط ایمن و در نظر گرفتن سلامت محیط کار نیز یکی از اصول انبارداری حرفه ای است که از ضروریات شغل انبارداری محسوب می شود. یکی از وظایف اصلی یک انباردار مدیریت فضای انبار است. برای دسترسی آسان به کالاها و جلوگیری از تلاطم در جابجایی آن ها، فضای انبار باید سازماندهی شده و مناسب باشد. همچنین انباردار باید محصولات را به طور صحیح و منظم در مکان های مناسب نگهداری کند.

توزیع کالاها و بسته بندی نیز به عنوان یکی از وظایف انباردار محسوب می شود. انباردار باید به صورت دقیق و منظم، محصولات را برای توزیع به مشتریان آماده کند. همچنین، باید به صورت دقیق کالاها را برچسب زده و کد بارگیری روی آن ها را نصب کند .بسته بندی محصول  نیز باید در نهایت دقت و در نظر گرفتن شرایط محصول انجام شود تا آسیبی به آن وارد نشود. کنترل موجودی نیز یکی دیگر از وظایف انباردار است. انباردار باید موجودی کالاها را در انبار به صورت دقیق و ریزبینانه کنترل کند و در صورت نیاز، سفارش جدید را ثبت کند. همچنین، باید به صورت منظم محصولات منقضی شده را از انبار خارج کند.

انبارداری حرفه ای
انبارداری حرفه ای

آشنایی با انواع موجودی در انبارها

مدیریت موجودی در انبارها یکی از وظایف مهم انبارداران است. در واقع، موجودی در انبارها از مهم ترین اصطلاحات انبارداری است که به عنوان یکی از داشته های اصلی شرکت محسوب شود که باید به بهترین نحو و با استفاده از اصول انبارداری حرفه ای مدیریت شود. انواع موجودی در انبارها عبارتند از:

  • موجودی مواد اولیه: در موسسات تولیدی و کارخانه ها، موادی که برای تبدیل موجودی به محصول نهایی به کار می روند، مواد اولیه نام دارند. موجودی مواد اولیه شامل کالاهایی است که در حال استفاده در یک پروژه خاص هستند. به طور مثال، اگر یک شرکت قصد دارد یک پروژه ساختمانی را انجام دهد، باید مواد لازم برای پروژه را به عنوان موجودی در حال حاضر در حال استفاده در انبار نگهداری کند. به عنوان مثال پارچه مورد استفاده در دوخت کیف و کفش در گروه موجودی مواد اولیه قرار می گیرد.
  • موجودی تعمیراتی یا نواقصی: این نوع موجودی شامل کالاهایی است که نیاز به تعمیر دارند.
  • موجودی نیمه ساخته: از دیگر اصطلاحات انبارداری موجودی نیمه ساخته است که شامل کالاهایی است که هنوز به صورت نهایی تولید نشده اند و بخشی از مراحل تولید را پشت سر گذاشته اند.
  • موجودی کالای ساخته شده: کالاهایی که مراحل ساخت را پشت سر گذاشته و مراحل تولید آن ها به اتمام رسیده است. این کالاها آماده فروش و توزیع هستند.
  • موجودی قطعات یدکی: یکی دیگر از اصطلاحات انبارداری مربوط به موجودی قطعات یدکی است. برخی از دستگاه ها در خطوط تولید دارای تجهیزات و قطعاتی هستند که در طول فرآیند تولید محصول نیاز به تعویض مداوم دارند. جریان ورودی و خروجی قطعات و لوازم یدکی مورد استفاده در برخی خطوط تولید بسیار زیاد است و نظارت و کنترل آن ها کار دشواری است.
  • موجودی ملزومات اداری

اصطلاحات تخصصی در مبحث انبارداری

  • محدودیت سفارش مجدد: یکی از اصطلاحات انبارداری تخصصی محدودیت سفارش مجدد است که در شرایط انبارداری به معنای حداقل و حداکثر هر کالا در انبار است. با این کار موجودی در انبار به صفر نمی رسد. طبق اصول انبارداری حرفه ای، موجودی در انباری نباید به صفر برسد.
  • مقرون به صرفه ترین مقدار سفارش
  • حداقل موجودی  و حداکثر موجودی مواد از مهم ترین اصطلاحات انبارداری هستند که نباید کم تر یا بیش تر از حد مشخص باشند.
  • فراوانی گردش موجودی مواد: فراوانی گردش موجودی مواد از اصطلاحات انبارداری تخصصی که یعنی  مواد اولیه چندین بار برای ساخت کالا خریداری می شوند.
  • دوره گردش موجودی مواد: به معنای فرآیندی است ک از زمان خرید مواد تا زمان ورود مواد به چرخه تولید در نظر گرفته می شود.
  • کسری و مازاد انبار: از نظر اصول انبارداری حرفه ای، کسری و مازاد انبار به این معناست که اگر موجودی واقعی کالا کمتر از موجودی اسناد ثبت شده باشد، کسری و اگر بیشتر باشد، مازاد است.
  • علت کسری و اضافات انبار: از دلایل کسری و اضافات انبار می توان به ثبت اشتباه مبلغ وارداتی یا صادراتی در کارت انبار، ثبت اشتباه فاکتورها و حواله ها در انبار، افزایش وزن مواد به دلیل جذب رطوبت، تقسیم اجسام و قطعات بزرگ به قطعات کوچک به دلیل شکستگی و غیره اشاره کرد.
  • فرم های انبارداری: فرم های انبارداری به فرم های درخواست، حواله و رسید تقسیم می شوند. فرم های حواله از حواله انبار، حواله جابجایی انبار، حواله برگشت خرید و حواله امانی تشکیل می شوند و  فرم های رسید شامل قبض انبار موقت، قبض انبار دائمی، قبض حواله بین انبار، برگه رسید برگشت، فرم رسید ودیعه و قبض مصرف مستقیم می باشند.

معرفی ابزارهای مورد نیاز برای انبارها

اکنون که با تعداد زیادی از اصطلاحات انبارداری آشنا شدید، بهتر است با ابزارهای مورد نیاز در انبارها نیز تا حدودی آشنا شوید. همان طور که گفتیم انبارها جزء بخش ‌های حیاتی هر شرکت و کسب و کاری هستند که برای مدیریت و کنترل موجودی محصولات و سایر اجناس استفاده می ‌شوند. با در نظر داشتن اصول انبارداری حرفه ای برای بهینه سازی عملکرد انبارها، استفاده از ابزارهای مناسب و ضروری می تواند بسیار مفید باشد و کاهش هزینه های تولید و توزیع را به دنبال داشته باشد. در اینجا به معرفی چند ابزار مورد نیاز برای انبارها پرداخته شده است:

  • سیستم مدیریت موجودی: این سیستم به شما کمک می‌کند تا موجودی محصولات را به صورت دقیق و سریع مدیریت کنید. با استفاده از این سیستم، می‌توانید به راحتی موجودی هر محصول را بررسی کنید و همچنین سفارشات و فروش ‌های خود را بهبود بخشید.
  • لیبل‌گذاری: لیبل‌گذاری محصولات، از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای اجرای اصول انبارداری حرفه ای است. با استفاده از لیبل‌گذاری، می توانید به راحتی محصولات داخل انبار را شناسایی کنید.
  • دستگاه‌ های جابجایی: دستگاه ‌های جابجایی مثل جرثقیل،  لیفتراک و فورک های حمل و نقل پالت، از دیگر ابزارهای ضروری برای انبارها هستند. با استفاده از این دستگاه‌ ها، می ‌توانید به راحتی محصولات را جابجا کنید و به موجودی خود دسترسی سریع‌ تری داشته باشید.
  • سیستم های نظارت بر دما: اگر در انبار شما محصولات حساس به دما و رطوبت وجود دارد، استفاده از سیستم های نظارت بر دما بسیار ضروری است. با استفاده از این سیستم ها، می توانید به راحتی دما و رطوبت را کنترل کنید و از تخریب محصولات جلوگیری کنید.

جمع بندی


در این مقاله از گروه تجاری ققنوس سعی کردیم شما را با شغل انبارداری و اصطلاحات انبارداری در زمینه های تولید و تجارت آشنا کنیم. با وظایف انباردار آشنا شدید و بسیاری از اصطلاحات انبارداری را نیز توضیح دادیم. همانطور که در سراسر مقاله ذکر شد، انبارها نقش برجسته و حیاتی در تامین و توزیع کالا برای سازمان ها و سایر مشاغل دارند. بنابراین استفاده از اصول انبارداری حرفه ای می تواند کمک زیادی به کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد کسب و کارها کند. از آن جایی که آگاهی از اطلاعات و شرایط جدید همواره برای صاحبان مشاغل مهم بوده و هست، شما عزیزان می توانید با دنبال کردن گروه تجاری ققنوس به آخرین مقالات در زمینه های تجاری و انبارداری دسترسی داشته باشید و در نتیجه کسب و کار خود را ارتقا دهید.

فرق موجودی انبار و دارایی چیست؟

دارایی ثابت یک سازمان با موجودی کالا در انبار آن سازمان متفاوت است. دارایی به داشته های یک سازمان گفته می شود که سازمان قصد مصرف یا فروش آن ها را ندارد؛ اما موجودی انبار به قصد فروش و مصرف تولید می شود.

لیبل ها از چه رو در انبارها اهمیت دارند؟

لیبل ها یا همان برچسب های کالا برای ثبت اطلاعات محصول و به منظور چینش مرتب و منظم محصولات و برای دستری بهتر به محصولات استفاده می شوند.

انبارگردانی به چه معناست؟

انبارگردانی از اصطلاحات انبارداری است که به معنای کنترل موجودی عملی است که سالانه انجام می شود. در انبارگردانی موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرند: کنترل و بررسی فیزیکی فضای انبار، بررسی لیبل کالاها در نهایت دقت و شمارش دستی موجودی کالا در بازه های زمانی مختلف  برای بررسی عدم مغایرت با موجودی ثبت شده در سیستم انبارداری.

در انتخاب انبار باید چه شرایطی را در نظر گرفت؟

انبار باید متناسب با شرایط محصول و نگهداری آن باشد تا بتوان بدون نگرانی از بروز خسارت کالاها را در آن ذخیره کرد. هر انباری مناسب همه کالاها نیست برای مثال برای کالاهای فاسدشدنی بایستی انبار سرد را در نظر گرفت.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *