کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا (کد ساتا) چیست؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

  • امروزه واردات و صادرات کالا در سراسر دنیا، طرفداران زیادی دارد د و در کشور ایران نیز بسیاری از افراد به فعالیت در این زمینه می‌پردازند. چرا که واردات کالاهای خارجی به کشور علاوه بر ایجاد سود برای بازرگانان، در جهت رفع نیازهای مردم به ان کالاها هم عمل می‌کند. اما با توجه به حساسیت این فعالیت برای کشور، قانونگذاران، مقررت خاصی برای واردکنندگان کالا، در نظر گرفتند تا بر امر واردات کالاها نظارت شود. یکی از این قوانین، دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا است که با کمک آن به اظهار کالا به گمرک بپردازید تا هنگام ترخیص مشکلی برای وارد کننده کالا به کشور پیش نیاید.

    کد بانک مرکزی یا کد ساتا به همه کالاهایی که از طریق برات یا از نوع بانکی ثبت سفارش می‌شوند، تعلق می‌گیرد. برای اینکه با مراحل و مقررات دریافت آن مطلع شوید، در ادامه با گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

    کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا (کد ساتا) چیست؟

    بسیاری از شما با شروع فعالیت تجاری در عرصه بین المللی ممکن است با اصطلاحات زیادی برخورد کنید که برایتان نا آشناست. اصطلاحاتی که برای انجام مراحل واردات و صادرات کالا باید آنها را بشناسید و هر یک را در زمان مقرر انجام دهید. شناسه کالا، کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا، تعیین منشا ارز، کد ساتا و … نمونه‌هایی از این اصطلاحات هستند. اگر برایتان سوال است که این کدها برای چیست؟ از کجا باید دریافت شود؟ و چند رقمی است؟ در ادامه با ما باشید.

    منظور از کد شناسایی ساتا،​ یک کد ۱۴ رقمی می‌باشد که تجار با دریافت آن از بانک مرکزی، امکان تنظیم اظهارنامه گمرکی را خواهند داشت. این کد فقط از سوی بانک مرکزی، بعد از طی مراحل لازم برای دریافت، و ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت، به واردکنندگان تخصیص داده می‌شود.

    این کد ۱۴ رقمی، منشا ارز کالای وارداتی را نشان می‌دهد که از سوی بانک مرکزی تایید می‌شود. همچنین، تایید می‌کند که میزان کالای وارد شده با ارز تخصیص داده شده از سوی بانک مطابقت دارد. برای همین به آن، کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا هم می‌گویند. داشتن کد ساتا، از مهمترین موارد جهت تنظیم اظهارنامه گمرکی و طی موفقیت آمیز مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. استعلام و دریافت این کد با طی مراحل تعیین شده و اظهار منشا ارز، در پورتال تاجر در سامانه جامع تجارت ایران، قابل انجام است.

    کد ساتا در سامانه تجارت
    کد ساتا در سامانه تجارت

    تعیین منشا ارز و کد ساتا چگونه است؟

    یکی از کارهایی که در مراحل ترخیص کالا از گمرک باید انجام شود و اهمیت زیادی هم دارد، تعیین منشأ ارز است. با انجام این مرحله، کدی به شما تخصیص داده خواهد شد که وجود این کد برای ورود کالا به کشور، ضروری است. بازرگانانی که قصد تجارت و داد و ستد بین المللی را دارند، باید هر چه سریع تر با مراجعه به سامانه مربوطه، این کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا را دریافت کنند تا منشا ارز مشخص گردد. 

    تعیین منشأ ارز برای این باید انجام شود که بانک مرکزی بتواند روی ورود و خروج کالا کنترل بیشتری داشته باشد. همچنین با صدور کد ساتا و تعیین منشا ارز، ارزهای تخصیص داده شده به کالاهای وارداتی و صادراتی در سامانه تجارت، اولویت‌بندی می‌گردند، و در نتیجه ارز مشخصی به کالای مورد نظر تعلق می‌گیرد.

    تعیین منشا ارز ثبت سفارش‌های غیر بانکی

    • با مراجعه به سامانه جامع تجارت، از منوی سمت راست صفحه ابتدا روی بخش عملیات ارزی، بعد مدیریت عملیات ارزی غیر بانکی و در آخر روی تعیین منشا ارز کلیک نمایید.
    • در مرحله بعد شماره ثبت سفارش کالای مورد نظرتان را در بخش کد ثبت سفارش انتخاب کنید و روی گزینه ایجاد منشا ارز کلیک نمایید.
    • کالایی که می‌خواهید برای آن کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا را جهت تعیین منشا ارز دریافت کنید، را انتخاب و اطلاعاتی مانند وزن خالص، وزن ناخالص، تعداد بسته‌بندی و مقدار کالا را اضافه نمایید. جهت افزودن شماره و تاریخ بارنامه هم اطلاعات لازم را وارد و گزینه افزودن به لیست را انتخاب نمایید.
    • بعد از انتخاب هزینه‌ها، تعیین منشا ارز برای دریافت کد ساتا را انجام دهید. در حقیقت شما باید یک یا چند کادر (صرافی، واردات _ صادرات، ارز با منشا خارجی) انتخاب شود.

    تعیین منشا ارز ثبت سفارش‌های بانکی

    تعیین منشا ارز و اخذ کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا در این دسته از ثبت سفارش‌ها هم تقریبا به مراحل بالا شباهت دارد. با این تفاوت که در ثبت سفارش بانکی باید بعد از انجام ثبت سفارش، اسناد حمل به بانک مورد نظر ارائه شود تا مجاز به انجام تعیین منبع ارز شوید. به عبارتی در ابتدا با ورود به سایت جامع تجارت و انتخاب نمایید.

    فرایند اخذ کد شناسایی ساتا و تعیین منشا ارز اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما پیچیدگی های خاص خود را دارد. کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس می‌توانند در اخذ این کد و تعیین منشا ارز به شما کمک کنند.

    کاربردهای کد ساتا

    با توضیحاتی که در مورد کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا یا ساتا در سطرهای بالایی ارائه دادیم، می‌توانید کاربردهای این کد را بررسی کرده و درک کنید که به چه منظور صادر می‌شود؟ به عبارتی مهمترین کاربردهای کد شناسایی ساتا، به شرح زیر می‌بانشد:

    • تعیین کننده منشا ارز می‌باشد
    • نشان دهنده تایید منشا ارز می‌باشد
    • کد ساتا تایید کننده تطبیق مقدار کالای وارده با ارز تخصیص داده شده، از طرف بانک مرکزی می‌باشد
    • همچنین این کد امکان ورود به مرحله تسلیم و تنظیم اظهارنامه گمرکی را فراهم می‌کند تا باقی مراحل طی شود و در نهایت، ترخیص کالای وارداتی از انبارهای گمرک ممکن گردد.

    مدارک مورد نیاز برای دریافت کد ساتا چیست؟

    آگاهی از اطلاعات و مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد شناسایی ساتا، برای تمامی متقاضیان این کد ۱۴ رقمی بسیار مهم است. از این رو در جدول زیر مدارک لازم جهت دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا یا ساتا را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

    مدارک لازمتوضیحات
    کد 8 رقمی ثبت سفارشواردکنندگان با ثبت سفارش کالا یک کد ۸ رقمی از سازمان توسعه و تجارت دریافت می‌کنند که مجوز واردات آنهاست.
    اسناد حمل مربوط به ثبت سفارشتوسط بانک عامل، صادر و در سامانه ارزی، تایید می‌شود.
    اطلاعات و مدارک مربوط به شماره و تاریخ بارنامهشماره و تاریخ بارنامه‌ای که با تحویل کالا به حمل کننده دریافت کردید برای اخذ کد ساتا لازم است.
    اطلاعات مربوط به شماره یا کد ابزار پرداختابزار پرداخت، شماره حواله یا اعتبار اسنادی است که توسط بانک صادر و در باکس ۲۸ اظهارنامه تایپ می‌گردد. در زمان درج این کد در سامانه باید بدون فاصله و ممیز تایپ کنید.
    اطلاعات کشور مبداکشوری که کالا را از آنجا وارد می‌کنید باید درج گردد.
    اطلاعات مرز ورودی و گمرک مقصدتعیین این که کالا از کدام مرز و گمرک کشور ترخیص می‌شود.

    توصیه می‌کنیم برای انجام امور مهمی چون دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا، با مشاوران و ترخیص‌کاران گروه تجاری ققنوس مشورت کنید تا مشکلی در مراحل دریافت و استفاده از کد ساتا برایتان پیش نیاید.

    همچنین گفتنی است، جهت ترخیص کالا از گمرک، فقط داشتن کد شناسایی ساتا، کافی نیست و شما به عنوان واردکننده باید مدارک زیر را هم داشته باشید:

    کپی کارت بازرگانی، اظهار گمرکی، ترخیصیه، بارنامه، گواهی مبدا، فاکتور خرید، مجوز ثبت سفارش، اعلامیه تامین ارز بیمه نامه، کاتالوگ و بروشور، پروانه بهره برداری، پروانه صادراتی، مجوزهای قانونی لازم.

    کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا
    کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا

    مراحل دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا

    دریافت کد ساتا یا کد بانک مرکزی جهت ترخیص کالا از گمرک، با مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران و ورود به پورتال شخصی واردکننده در این سامانه انجام می‌شود. برای این کار ابتدا با جستجوی آدرس سامانه جامع تجارت ایران ntws.ir در مرورگر خود، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید تا به پورتال خویش دسترسی پیدا نمایید. اگر شما، در این سامانه ثبت نام نیستید، ابتدا باید جهت ثبت نام در سامانه، اقدام کنید.

    • ابتدا از قسمت سمت راست صفحه، به ترتیب، گزینه‌های، خدمات ارزی، مدیریت خدمات ارزی غیر بانکی و سپس تعیین منشا ارز را انتخاب کنید.
    • با ورود به این صفحه، روی گزینه ایجاد منشاء ارز کلیک نمایید.
    • سپس اطلاعات مربوط به وزن خالص، وزن ناخالص، تعداد کالای وارداتی و … را در کادرهای مربوطه درج و به مرحله بعد بروید.
    • در آخر، با طی ادامه مراحل دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا، شماره و تاریخ بارنامه را درج، و هزینه‌‌ها و تعیین منشا ارز را انتخاب کیند. بدین ترتیب مراحل دریافت کد ساتا تمام خواهد شد و شما باید برای دریافت اعلامیه تامین ارز،  مراجعه ببه بانک عامل، منتظر تایید نهایی از سوی بانک مرکزی، باشید.

    در صورتی که بازرگانان، به واردات و صادرات در سطح بین المللی می‌پردازند، لازم است مالیات فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

    جمع بندی

    در این مقاله یکی از مراحل ترخیص کالا یعنی دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا و تعیین منشا ارز را شرح دادیم. کد ساتا، منشا ارز کالای وارداتی از سوی بانک مرکزی را نشان می‌دهد و داشتن آن، در تنظیم اظهارنامه گمرکی و انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم است. استعلام و دریافت این کد، نیازمند طی مراحل تعیین و اظهار منشا ارز، در سامانه جامع تجارت ایران است.

    با توجه به این که مراحل دریافت این کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا ممکن است برای شما پیچیده باشد، توصیه می‌کنیم کلیه مراحل اخذ کد شناسایی ساتا و ترخیص کالایتان را به ترخیص کاران گروه تجاری قننوس بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان دریافت کد شناسایی ساتا و هماهنگی جهت همکاری با مجموعه تجاری ققنوس با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    کد ساتا چیست؟

    کد ۱۴ رقمی است که باید در مراحل ترخیص کالا توسط واردکننده دریافت شود. این کد تاییدکننده منشا ارز کالای وارداتی از سوی بانک مرکزی است که جزئیات و نحوه دریافت آن را در متن مقاله شرح دادیم.

    کاربرد کد شناسایی ساتا چیست؟

    از مهمترین کاربردهای کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا همانطور که از نامش پیداست، تسهیل ترخیص کالا از گمرک است. همچنین این کد برای تنظیم اظهارنامه گمرکی، تایید منشا ارز و کنترل بانک بر واردات کالا به کار می‌رود.

    اخذ کد شناسایی ساتا از کدام سامانه انجام می‌شود؟

    واردکننده باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت ایرانntws.ir ؛ وارد پورتال خود شود و پس از مشخص شدن منشأ ارز، می‌تواند این کد را از سامانه در یافت کند.

    برای دریافت کد ساتا جهت تنظیم اظهارنامه چه اطلاعات و مدارکی لازم است؟

    شما به کد ۸ رقمی ثبت سفارش، اسناد حمل مربوط به ثبت سفارش، شماره و تاریخ بارنامه، شماره یا کد ابزار پرداخت، اطلاعات کشور مبدا و مرز ورودی و گمرک مقصد نیاز دارید. بعد از درج اطلاعات سند در سامانه و ارسال به بانک، سند حمل برای ثبت سفارش ایجاد و کد از سوی بانک صادر می‌گردد.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *