پیگیری بارنامه در گمرک چگونه است؟ (آموزش گام به گام)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

پیگیری بارنامه در گمرک

آنچه در این مقاله میخوانید

  • بارنامه یکی از اسناد اصلی در ارتباط با ترتیب حمل و نقل کالا در عرصه تجارت بین‌المللی می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم به آموزش پیگیری بارنامه در گمرک برای بازرگانان به عنوان یکی از نیازهای ضروری در عرصه گمرک و تجارت بین‌المللی بپردازیم. در سند بارنامه، کلیه اطلاعات مربوط به کالا، مبدا و مقصد آن، شرایط تحویل، ارزش کالا و سایر موارد مرتبط با کالا قید می‌شود. همچنین در گمرکات سراسر دنیا از بارنامه به عنوان یکی از اصلیترین مدارک جهت انجام تشریفات گمرکی و نظارت بر ورود و خروج کالا استفاده می‌گردد.

    از این رو اطلاعات بارنامه باید با دقت زیاد و بطور صحیح درج شود تا با اشتباه در آنها به مشکلات گمرکی برنخورید. در ادامه با گروه تجاری ققنوس همراه شوید تا با جزئیات نحوه پیگیری بارنامه در گمرک آشنا شوید.

    مراحل پیگیری بارنامه در گمرک

    امروزه پیگیری انواع بارنامه ها برای ترخیص کالا از گمرک به شکل آنلاین انجام می‌گیرد که بسیار کارآمد است. این کار جهت تسهیل و شفاف‌سازی عملیات گمرکی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قسمت می‌خواهیم مراحل اصلی انجام پیگیری بارنامه در گمرک را توضیح دهیم:

    1. ورود به سامانه گمرکی: در قدم اول باید به سامانه گمرکی کشور خود وارد شوید. بسیاری از کشورها سامانه‌‌های آنلاین مخصوص خود را جهت انجام این پیگیری ایجاد نموده‌اند.
    2. وارد کردن اطلاعات مربوطه: پس از اینکه به سامانه وارد شدید، باید اطلاعات مربوط به بارنامه را وارد کنید. اطلاعاتی که غالبا شامل شماره بارنامه، شرایط تحویل، مبدا و مقصد کالا و سایر مشخصات مربوطه است.
    3. جستجو و پیگیری: با وارد کردن اطلاعات، سامانه به شما اجازه خواهد داد تا برای بارنامه خود جستجو کنید. چنانچه بارنامه شما معتبر باشد، اطلاعات مربوطه به شما نمایش داده خواهد شد.
    4. مشاهده وضعیت: با کمک این سامانه آنلاین برای پیگیری بارنامه در گمرک، شما قادر خواهید بود وضعیت ترخیص کالای خود را هم مشاهده نمایید. اطلاعاتی مانند وضعیت گمرکی، پرداخت مالیات و عوارض، وضعیت تحویل و سایر جزییات مرتبط.
    5. پیگیری و اقدامات لازم: در این پیگیری اگر مشکل یا اشتباهی در بارنامه یا ترخیص کالای خود دیدید، می‌توانید از طریق تماس با مسئولان گمرکی، اقدامات لازم را انجام دهید تا مشکل رفع گردد.

    پیگیری بارنامه در گمرک به شکل آنلاین توسط سامانه‌‌های گمرکی کمک می‌کند تا به راحتی و با اطلاعات بیشتر و شفافتری وضعیت ترخیص کالای خود را مشاهده کنید. سپس باز از طریق همین سامانه‌ها اقدامات لازم را به شکل آنلاین انجام دهید.

    پیگیری بارنامه در گمرک
    پیگیری بارنامه در گمرک

    اهمیت داشتن بارنامه در ترخیص کالا

    همانطور که بارها گفتیم بارنامه یکی از اسناد کلیدی در عملیات گمرکی می‌باشد. در گمرک‌‌ها از اطلاعات موجود در بارنامه جهت انجام نظارت‌های مربوط به واردات و صادرات کالا استفاده می‌شود. بارنامه اطلاعاتی شامل ارزش کالا، مبدا و مقصد کالا، تعداد و واحد‌های اندازه‌گیری، شرایط تحویل و مشخصات دقیق کالا را دارد. پس دقت و صحت اطلاعات در بارنامه بسیار با اهمیت است تا عملیات گمرکی در ترخیص کالا به درستی انجام گیرد.

    شما می‌توانید برای انجام فرایند پیگیری بارنامه در گمرک از کارشناسان گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید تا از هر اشتباهی در اطلاعات آن جلوگیری شود.

    از سویی سند بارنامه قراردادی است که بین فرستنده یک بار و حمل کننده آن تنظیم می‌گردد. در حقیقت این سند اثبات می‌کند که تحویل بار یا محموله توسط شما به نماینده قانونی حمل بار انجام گرفته است. از آنجا که در بارنامه تمام شرایط درج شده توسط طرفین قرارداد تایید می‌شود، هر ادعایی مغایر با مندرجات درون سند از سوی طرفین، فاقد اعتبار قانونی است. همانطور که مشاهده نمودید، وجود بارنامه جهت جلوگیری از بروز هر مشکلی در روند انتقال بار بسیار ضروری است.

    بارنامه الکترونیکی چیست؟

    بارنامه الکترونیکی یک سند مدرن و ایمنی است که امروزه جایگزین بارنامه کاغذی شده است. این بارنامه نیز حاوی اطلاعات مهمی چون اطلاعات مالی، اطلاعات حمل کننده، تحویل‌دهنده و تحویل‌گیرنده بار و دیگر مشخصات محموله می‌باشد. هنگام پیگیری بارنامه در گمرک باید از صحیح بودن این اطلاعات اطمینان حاصل کنید. زیرا این سند، اصلی‌ترین مدرک و قرارداد رسمی در حمل‌ و نقل کالاست که توسط شرکت‌های حمل‌ و نقل صادر می‌گردد.

    جهت صدور بارنامه الکترونیکی، شرکت حمل‌ و نقل باید با اتصال به سامانه دریافت بارنامه اینترنتی، اطلاعات لازم در مورد محموله و طرفین حمل بار را در سامانه ثبت و سپس بارنامه را به‌ شکل الکترونیکی صادر نماید. شما با استفاده از بارنامه الکترونیکی به جای نوع کاغذی آن، می‌توانید از مزایای زیر بهره ببرید:

    مزایای بارنامه الکترونیکیتوضیحات
    سرعت و سهولت صدوراین بارنامه، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از بارنامه کاغذی صادر می‌گردد و پیگیری بارنامه در گمرک راحتتر است.
    امنیت بالابارنامه‌های الکترونیکی در سامانه‌ای امن ذخیره‌ می‌گردند و در برابر جعل و سوءاستفاده مقاوم می‌باشند.
    قابلیت ردیابیبه آسانی می‌توان آن‌ها را ردیابی نمود و از وضعیت حمل بار مطلع گردید.
    کاهش هزینه‌هادر بارنامه الکترونیکی هزینه‌های حمل بار کاهش می‌یابد.

    نحوه استعلام بارنامه الکترونیکی

    اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل، سامانه یا اپلیکیشن‌های خاص خود را جهت ارائه خدمات متعدد صدور، پیگیری بارنامه در گمرک و استعلام آن فراهم کرده‌اند. اما شما باید در استفاده از این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، احتیاط و دقت کنید؛ زیرا اگر از اپلیکیشن نامعتبر استفاده کنید ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرید. صاحبان کالا و رانندگان با ثبتنام در این اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها، می‌توانند از خدمات و پشتیبانی آن‌ها بهره‌مند شوند. نمونه‌های این نوع سامانه‌ها عبارتند از:

    • اپلیکیشن حمل‌ و نقل بار وزمه، سامانه هوشمند حمل‌ونقل بار آنلاین، سامانه باربری اینترنتی ترابرنت و…
    • سامانه  Sapco که سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور در خصوص حذف بارنامه کاغذی و گسترش استفاده از بارنامه‌های الکترونیکی در کشور، به آن اشاره دارد. شما می‌توانید دریافت بارنامه الکترونیکی، پیگیری بارنامه در گمرک و کنترل اطلاعات ارسالی شرکت‌های حمل‌ونقل، استعلام کارت هوشمند راننده را در آن در بستر موبایل یا وبسایت انجام دهید. همچنین دریافت استعلام بارنامه الکترونیکی با توجه به شماره پلاک، شماره و سریال بارنامه، کد رهگیری، کد ملی راننده و کد هوشمند از طریق آن ممکن است.
    • همچنین رانندگان می‌توانند جهت ثبتنام به سایت www.Rmto.ir مراجعه کنند و با دریافت بارنامه‌های الکترونیکی در جاده‌های کشور تردد کنند.
    • همچنین سامانه https://smartcard.rmto.ir نیز جهت پیگیری بارنامه الکترونیکی، استعلام کارت هوشمند راننده و …  به کار می‌رود.

    نکته: پس از دریافت بارنامه الکترونیکی، صاحبان کالا قادرند از طریق نرم‌افزارهای هوشمند، محموله را از مبدا تا مقصد رصد نمایند و در پایان رسیدن بار و تحویل آن را تایید کنند. پیگیری بارنامه در گمرک، دریافت استعلام بارنامه الکترونیکی و داشتن کد رهگیری به ویژه برای صاحبان بار الزامی می‌باشد. همچنین می‌توانید کد رهگیری خود را به شماره ۲۰۱۴۱ که متعلق به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، ارسال و بارنامه خود را استعلام کنید.

    مراحل صدور بارنامه الکترونیکی چیست؟

    در صدور بارنامه الکترونیکی کلیه اطلاعات ارسال شده به سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور، از طریق وب‌سرورهای نرم‌افزارهای شرکت‌های حمل‌ونقلی اعتبارسنجی می‌گردد.

    شما به عنوان صاحبان کالا می‌توانید از طریق سامانه  https://siwar.rmto.i بارنامه الکترونیکی کالای خود را دریافت کنید. همچنین می‌توانید دریافت و پیگیری بارنامه در گمرک را به گروه تجاری ققنوس بسپارید. مراحل صدور بارنامه ‌الکترونیکی به شرح زیر می‌باشد:

    1. ابتدا مشخصات راننده و کامیون حمل بار باید ثبت شود، سپس مسیر حمل از مبدا به مقصد، نوع کالا، تعداد و ابعاد بسته یا وزن کالا، تائیدیه‌های لازم، ارزش بار و … در سامانه باید ثبت گردد.
    2. تعین نرخ و کرایه حمل توسط متقاضی بارنامه انجام گیرد.
    3. در مرحله بعد اطلاعات دقیق ارسال شده از شرکت‌های حمل و نقل به سازمان راهداری، پلیس و … کنترل و استعلام می‌‍‌شود تا کد رهگیری دریافت گردد. این اطلاعات شامل کارت هوشمند راننده و کامیون حمل بار، صاحبان کالا، کرایه و نوع بار، مبدا و مقصد بار و … می‌باشد. به عنوان مثال اگر هنگام پیگیری بارنامه در گمرک، مشکل یا مغایرتی در اطلاعات کارت هوشمند، بیمه، کارت سلامت و کامیون وجود داشت، بارنامه صادر نمی‌شود.
    4. داده‌های بارنامه الکترونیکی باید برای ناجا و سازمان امور مالیاتی ارسال گردد تا حق تمبر از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک دریافت شود.
    5. سپس اطلاعات موجود در بارنامه (مانند مسیر حمل و …) باید در بارکد ثبت گردد.
    6. اطلاعات بارنامه چاپ و صادر می‌شود.
    7. حمل کالا از مبدا به مقصد به صورت آنلاین مورد رصد قرار می‌گیرد.
    8. وصول کالا اعلام و تایید می‌گردد.

    گروه تجاری ققنوس به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در صنعت تجارت و حمل و نقل کشور، در خدمت شماست تا مراحل دریافت و پیگیری بارنامه در گمرک که رسمی‌ترین سند باربریست، را برای شما انجام دهد.

    مراحل صدور بارنامه
    مراحل صدور بارنامه

    چه اطلاعاتی در بارنامه الکترونیکی درج میشوند؟

    با توجه به مزیتی که بارنامه‌های الکترونیکی نسبت به بارنامه سنتی دارند، امروزه استفاده از آن افزایش یافته است. بارنامه‌های الکترونیکی نه تنها امنیت و سرعت را بهبود می‌بخشند، بلکه از نظر هزینه هم بسیار مقرون به صرفه هستند و خیال صاحبان بار را از این جهت راحت کرده‌اند. در این قسمت به اطلاعاتی که باید در بارنامه الکتریکی درج شوند، اشاره خواهیم کرد؛ این اطلاعات جهت پیگیری بارنامه در گمرک مهم هستند.

    • بیمه و قیمت بار
    • وزن و تعداد و طول و حجم بار
    •  اطمینان از سلامت محموله
    •  نحوه بسته‌بندی محصول
    • هرگونه هزینه بابت کمیسیون
    • اطلاعات کامل گیرنده بار (نام، نام خانوادگی و آدرس کامل)
    • اطلاعات فرستنده بار (نام، نام خانوادگی و آدرس دقیق فرستنده)
    • اطلاعات دقیق حمل‌کننده بار (نام، نام خانوادگی راننده، شماره شناسنامه و کد ملی، آدرس محل سکونت، شماره کارت هوشمند، شماره گواهینامه راننده)
    • اطلاعات وسیله حمل بار نیز برای استعلام بارنامه الکترونیکی و پیگیری بارنامه در گمرک لازم است (شامل شماره پلاک، نوع بارگیری، شماره کارت هوشمند و …)
    • آدرس دقیق محل بارگیری محموله
    • آدرس دقیق محل تخلیه محموله
    • تاریخ بارگیری محموله

    جمع بندی

    با توجه به اهمیت بارنامه برای جابه‌جایی و ترخیص انواع کالا، اطلاع از نحوه پیگیری بارنامه در گمرک و مراحل اخذ بارنامه الکترونیکی لازم به نظر می‌رسد. از این رو در این مقاله به آموزش پیگیری بارنامه، دریافت و استعلام بارنامه پرداختیم. پیگیری بارنامه راهکاری در جهت اجرای صحیح امور گمرکی در ترخیص کالا و تسهیل تجارت بین‌ المللی است. شما می‌توانید در این راستا از مشاوره رایگان و خدمات گروه تجاری ققنوس استفاده کنید.

    کارشناسان ما با ثبت دقیق و کامل اطلاعات در بارنامه به تسریع انجام عملیات گمرکی شما کمک خواهند کرد. استفاده از افراد باتجربه در این زمینه به عنوان یک اولویت مهم در امور گمرکی و تجارت بین‌المللی از هرگونه تاخیر و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در زمینه پیگیری بارنامه در گمرک با شرکت تجاری ققنوس و مخاطبانش به اشتراک بگذارید.

    چگونه می‌توانم پیگیری بارنامه خود را انجام دهم؟

    پیگیری بارنامه با ورود به سامانه گمرکی کشور خود و وارد کردن اطلاعات مربوطه به شکل آنلاین انجام می‌شود.  پس از وارد کردن اطلاعات، می‌توانید بارنامه خود را جستجو و وضعیت ترخیص کالای خود را ببینید. سپس اگر مشکل یا اشتباهی در بارنامه بود از طریق تماس با مسئولان گمرکی، اقدامات لازم را انجام دهید.

    نحوه استعلام بارنامه الکترونیکی چگونه است؟

    استعلام و دریافت بارنامه از طریق اپلیکیشن‌های خاص شرکت‌ها یا سامانه  Sapcoو سایر سامانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور با استفاده از موبایل یا وبسایت قابل انجام است. سایت www.Rmto.ir برای ثبتنام، دریافت و استعلام بارنامه‌های الکترونیکی و سامانه https://smartcard.rmto.ir برای پیگیری بارنامه الکترونیکی، استعلام کارت هوشمند راننده و … است.

    در بارنامه الکترونیکی چه اطلاعاتی باید قید شود؟

    اطلاعات کامل کالا مانند بیمه و قیمت بار، وزن و تعداد و طول و حجم بار، سلامت و بسته بندی محموله، هزینه کمیسیون، اطلاعات کامل گیرنده، فرستنده بار و حمل‌کننده بار، اطلاعات وسیله حمل بار، آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه محموله، تاریخ بارگیری محموله.

    مزایای بارنامه الکترونیکی چیست؟

    صدور بارنامه الکترونیکی بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از بارنامه کاغذی است. امنیت بیشتری در برابر جعل و سوءاستفاده دارند. به راحتی قابل ردیابی است و بارنامه الکترونیکی هزینه‌های حمل بار را کاهش می‌دهد.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *