سهم ۳۴ هزار میلیارد تومانی خوراک در تولیدات دامی/ کاهش ۲۷ درصدی واردات جو

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که سهم خوراک در تولید محصولات دامی بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به کارخانه‌های خوراک دام است و در این راستا برای حمایت از تولید داخلی ۲۷ درصد واردات جو را کاهش دادیم.

به گزارش ایسنا، تورج صارمی (دوشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: بر اساس ‌برآوردهای صورت گرفته از تولید جو، واردات برخی اقلام خوراک دام از جمله این محصول با کاهش محسوسی مواجه شد به گونه‌ای که در سال گذشته این میزان به منفی ۲۵ درصد و در سال جاری به منفی ۲۷ درصد رسیده است و حدود ۳۶۰ هزار تن جو از منابع داخلی جمع‌آوری و عرضه می‌شود تا قیمت این محصول را که اخیرا افزایش یافته، تعدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های خوراک ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون تن خوراک دامی تولید شده که از این مقدار ۸.۶ میلیون تن از کارخانه‌های صنعتی به دست آمده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره صادرات انواع محصولات خوراک دامی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ تنها ۲۶ هزار تن محصولات خوراک دامی به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شد که این عدد به۱۳۰ هزار تن به ارزش ۶۸ میلیون دلار سال ۱۳۹۴ و به حدود ۱۷۳ هزار تن به ارزش ۷۶ میلیون دلار در سال گذشته رسید که ۱۶ کشور دنیا ازجمله امارات، عراق، ترکمنستان، قطر، ترکیه و از جمله مشتریان این محصول هستند.

صارمی با بیان اینکه بارندگی کشور تا امروز ۲۳۶ میلی‌متر بوده و نسبت به میانگین سالانه ۱۸ میلی‌متر کاهش داشته است، اعلام کرد: در این راستا استفاده بهینه از بقایای کشاورزی و صنایع غذایی در تغذیه دام در اولویت‌وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و هم‌اکنون  ۱۰.۵ میلیون تن بقایای کشاورزی و باغی و پنج میلیون تن بقایای صنایع غذایی به‌صورت سالانه تولید می‌شود که به‌طور مطلوب در تغذیه دام به‌کار نمی‌رود.

وی ادامه داد: در سال گذشته بقایای پسته، تفاله مرکبات، تفاله گوجه‌فرنگی، بقایای سیب‌زمینی و … فرآوری شده و در تغذیه دام مورد استفاده قرار گرفت. سه‌هزار تن از بقایای کشاورزی، باغی و صنایع غذایی بعد از فرآوری استفاده شد. همچنین مقرر شده تا محصولاتی از جمله سورگوم، چغندر علوفه‌ای، ارزن و تاج خروس که نیاز آبی کمتری داشته و مقاوم به شوری هستند در این رویه استفاده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید خوراک دام در جهان طی سال گذشته میلادی اظها کرد: در بیش از ۳۰ هزار واحد تولیدی، بالای یک میلیارد تن خوراک دام و انواع حیوانات به ارزش ۴۶۹ میلیارد دلار تولید شده که بیش از هشت درصد آن در اختیار ۱۰ کشور بزرگ جهان است. آمریکا و چین یک‌سوم حجم خوراک صنعتی تولیدشده را در اختیار داشته و فرانسه، اسپانیا، مکزیک، روسیه، برزیل، هندوستان، آلمان و ژاپن در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *