رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ گذاری دستوری دلار معکوس عمل کرده است

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سیاست تعیین نرخ چهار هزار و دویست تومانی دلار در اقتصاد کشور معکوس عمل کرده است.

به گزارش صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی در استودیوی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: طبق آمار سازمان گمرک کشور، بیش از ۲۷ میلیارد دلار تقاضا برای واردات کالا به ثبت رسیده است به نحوی که نرخ چهار هزار و دویست تومان برای هر دلار امریکا تبدیل به مزیتی برای واردات بیشتر شده است و این روند اصلا منطقی نیست.

او ادامه داد: معمولا با کاهش ارزش پول کشور باید تاثیری بر صادرات کشور شکل گیرد اما­ صادرات ایران کاهش و واردات افزایش یافته است.

پورابراهیمی تصریح ­کرد: زمانی هر بشکه نفت ایران زیر ۳۰ دلار بود و الان به بالای ۶۰ دلار رسیده است قیمت جهانی سنگ‌آهن ایران ۱/۲ بود الان دو برابر شده است. محصولات پتروشیمی زمانی ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلار صادرات را تجربه می‌کرد الان این رقم به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است با چنین روندی برآورد می‌شود منابع ارزی کشور امسال به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد و انتظار می‌رود بانک مرکزی با اقتدار بتواند شرایط ارزی کشور را مدیریت کند.

غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سوی دیگر استودیو گفت: نبود بازار موازی­ برای معاملات ارزی سبب شد که بازار فعلی ارز چنین یکه‌تازی کند. با توجه به اینکه اتفاق تازه‌ای در بازار اقتصادی کشور صورت نگرفته است و تحریم‌ها آغاز نشده است بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارزی دچار خطاهایی شده است.

او با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی به نفع صادرات است ادامه داد: با کاهش ارزش پول ملی شاهد افزایش واردات هستیم و دولت برای مقابله با این پدیده اقدام به ممنوع‌کردن برخی اقلام وارداتی کرده است که‌ ­درست یا غلط‌بودن این اقدام هنوز جای بحث دارد. در این رابطه اگر بازار ثانویه‌ای برای تبدیل ارز وارداتی حاصل از صادرات کالا ایجاد شود، بدون شک ۳۰۰۰ تومان از قیمت ارز آزاد کاسته خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: شرکت‌های پتروشیمی که خوراکشان را با نرخ دولتی تهیه می‌کنند به روش‌های مختلف اقدام به دور زدن سامانه نیما می‌کنند، گزارش موثق داریم که پتروشیمی گفته است من ارزم را تحویل می‌دهم اما روش محاسبه ارز و ما به التفاوت‌ها را خودم انجام می‌دهم. حتی برخی هم می‌گویند به جای واردات ارز، کالا وارد می‌کنیم.

او ادامه داد: بخشی از مشکل بازار اینجاست که واردات با نرخ دلار آزاد انجام می‌گیرد و صادرات با دلار چهار هزار و دویست تومان، این روند اصلا منطقی نیست.

غلامرضا تاجگردون در خصوص بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی می‌توان بورس را بی‌حباب ترین بازار برشمرد زیرا هنوز دستخوش افزایش نرخ ارز نشده است و اگر در این وضع شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی به این بازار ورود کنند، حجم زیاد نقدینگی سبب گردش بیشتر اقتصاد خواهد شد.

سه نرخی کردن ارز به صلاح نیست.

پورابراهیمی، ­رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: دولت مطرح کرده بود که دلاری با نرخ ۳ هزار و هشتصد تومان برای اقلام دارویی، ۴ هزار و دویست را برای کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد­ و نرخ سوم هم در کوچه و خیابان بماند. اما حقیقتا سه نرخی کردن ارز به صلاح نیست.

تاج‌گردون در این برنامه به نسبی‌بودن نرخ و قیمت‌ها در مبحث اقتصاد اشاره کرد و افزود: چرا وقتی فردی اقدام به خرید ۵۹ هزار قطعه سکه می‌کند، تعجب می‌کنیم. با توجه به نسبی‌بودن نرخ اقلام، هر فردی که از اقتصاد سر در بیاورد و پولی داشته باشد حتما اقدام به خرید خواهد کرد.

پورابراهیمی در راستای گفته‌های تاج‌گردون گفت: ارز لنگر اصلی اقتصاد کشور است و بازارهای گوناگون دستخوش نوسان‌های این کالا قرار م‌ گیرد. اگر مدیریتی نسبت به بازار ارز­ شکل نگیرد شرایط از این که هست بدتر می‌شود و گویا دولت هم این بخش را به حال خود رها کرده است، امروز در کشور ما دلیل و علل و فرمول و مولفه‌ای برای محاسبه نرخ ارز با چنین قیمت‌هایی وجود ندارد مگر اینکه بازار ارز متاثر از مکانیزم عرضه و تقاضا و هیجانات ناشی از دلال‌بازی شود.

کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: هر فرد حقیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور بابت هر فعالیتی باید مالیات پرداخت کند. کسانی هم که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز نموده‌اند تا خرداد آینده فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند با در نظر گرفتن زمان یکساله‌ای که این میان صرف می‌شود، اخذ مالیات از این نوع کاسب‌ها تاثیر چندانی بر بازار فعلی ندارد.

او ادامه داد: هرکس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر کند مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می‌شود. اگر این افراد پرونده مالیاتی داشته باشند به آنها رسیدگی می‌شود و اگر هم نداشته باشند برایشان پرونده تشکیل خواهد شد و به نسبت نوع معامله و حقیقی و حقوقی‌بودن اشخاص مالیاتشان محاسبه می‌شود.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *