نفت ۵۴ دلاری برای بودجه عدد معقولی است

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: نایب رییس کمیسیون مجلس در رابطه با سرنوشت نفت های به فروش رسیده در بورس گفت :دو محموله ی اول که فروخته شد یکی ۷۴ دلار و دیگری حدود ۶۰ دلار به فروش رفت و به خریداران تحویل داده شد و در اواخر ۳ میلیون تن دیگر هم شورای هماهنگی سران سه قوه مجوز داده است ، سازو کارش را بایستی که فراهم کنند و در بورس ارائه دهند ، گمان می کنم اتفاقی رخ داد که باید آن را به فال نیک گرفت .

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس  ، حسین امیری خامکانی در گفتگو با اکو نیوز افزود:  نفت ما چون در بورس ارائه نمی شده ساختارش هم بورسی نبوده است . ساختار فروش نفت باید  بر اساس ساختار بازار سرمایه یا بورس تنظیم شود  قطعا یکسری فعالیت ها به عهده ی بورس است و یکسری کارهای دیگر راهم فروشنده که همان شرکت ملی نفت است باید انجام دهد  یکسری روابط باید بین خریداران و دو عامل دیگر یعنی بورس و شرکت ملی نفت به وجود آید  این ساختار کم کم باید شکل بگیرد تا مثل سایر کالا های دیگر بشود و به راحتی بتوان نفت را در بورس ارائه داد  ما باید این را درک کنیم که یک کالا چندین سال است در بورس ارائه می شود و جای خود را در بورس باز کرده است  مشکلاتش هم رفع شده . منتها یک کالایی مثل نفت به تازگی در بورس ارائه شده است و از انحصار فروش شرکت ملی نفت ایران بیرون آمده است طبیعی ست که موانعی هم سر راهش قرار بگیرد اما این موانع از سر راه فروش نفت در بورس برداشته می شود و این روند به درستی در بازار تنظیم خواهد شد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “چند سالی ست در خصوص کاهش بودجه نفت صحبت هایی مطرح است ، برای این موضوع در بودجه ۹۸ چه برنامه ای باید در نظر گرفت ؟ ” تصریح کرد :شرکت ملی نفت چند سالی ست که رابطه ی مالی خود را با دولت سر و سامان داده است . ۱۴ و نیم درصد از فروش نفت در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته است تا برای سرمایه گذاری در راستای تولید و توسعه صرف شود چون درصدی از آن با کاهش قیمت نفت بالا و پایین شده است ، این بودجه هم کم و زیاد میشود و به خصوص در شرایط تحریم که اگر فروش کمتر بشود آن هم کاهش پیدا میکند منتها امسال مجددا از دید ارزی سال ۹۸ این درامد ممکن است کمتر شود اما با توجه به نرخ تسعیر ارز ریالی ممکن است خودش را بیشتر نشان دهد ولی در هر صورت هم در فروش خارجی که صادرات است و هم در فروش داخلی به پالایشگاه ها و … ۱۴ و نیم درصد پیش بینی شده است که به شرکت ملی نفت دهیم به جهت جبران هزینه های تولید و به خصوص توسعه ی بالادستی که تولید ضربه نخورد.

خامکانی در مورد ضمانت مشتریان خارجی که می توانند نفت را از بورس تهیه کنند اظهار داشت : حسن بورس این است که شفاف و نقدی است و پس از خرید بورس ، کالا قبل از اینکه باز داده شود باید پرداخت شود.

وی افزود : نفت اکنون به دو روش قابل فروش است یکی صد در صد ریالی و دیگری بخشی ریالی بخشی ارزی ، لذا هم مشتریان داخلی هم مشتریان خارجی می توانند ورود پیدا کنند و نقدی آن را خریداری کنند.

نماینده زرند در مجلس شورای اسلامی راجع به میزان وابستگی بودجه سال ۹۸ به نفت گفت : بودجه ۹۸ از دید دلاری وابستگی خود را به نفت نسبت به سالهای قبل کمتر کرده است . ما از مدت ها پیش این بحث را دنبال میکردیم اما متاسفانه گاهی بالا و پایین میشد و نوسان داشت منتها توفیقی حاصل شده که این وابستگی کمتر بشود ولیکن از دید ریالی با توجه به نرخ تسعیر ارزممکن است میزان وابستگی خود را بیشترنشان دهد.

امیری خامکانی عرضه ی نفت در بورس را با توجه به شرایط تحریم سوپاپ اطمینان دانست و افزود :ما از تحریم های پیشین تجربه داریم که افراد به عنوان واسطه گر ورود کردند و مشکلاتی به وجود آوردند . هم منابع هدر رفت و هم شفاف نبود . فروش نفت در بازار بورس هم ازشفافیت بیشتر و هم از اطمینان بیشتر برخوردار است و در واقع منافع ملی را بیش از پیش تامین میکند لذا در شرایط تحریم عرضه ی نفت در بورس به نوعی سوپاپ اطمینان است. 

نایب رییس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در مورد به قیمت نفت در بودجه ۹۸ بیان کرد :در حال حاضر قیمت هر بشکه ی نفت ۵۴ دلار است که از نظرمن عدد بدی نیست زیرا پیش بینی ما این است که روی قیمت ۵۰،۶۰ بتوان حساب کرد. من فکر میکنم اکنون عدد ۵۴ برای نفت عدد بی حساب و کتابی نیست .

[ad_2]

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *