ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک

ترخیص کالاهای پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز خود را به گروه تجاری ققنوس بسپارید تا بدون نگرانی از روند امور گمرکی، بهترین تجربه را در این حوزه داشته باشید.

خانه » ترخیص تجهیزات پزشکی
نمایش ویدیو درباره ترخیص-تجهیزات-پزشکی-از-گمرک
فهرست مطالب این سرویس

دریافت اقامت در ۱۵ روز

اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید و میخواهید یک زندگی سطح بالا در یک کشور با امکانات بینظیر داشته باشید گروه تجاری ققنوس به شما در دریافت اقامت و ثبت شرکت در کشور امارات متحده عربی فقط در طی کمتر از ۱۵ روز کاری کمک خواهد کرد.

world

اقامت برای  فرزند و همسر

اگر به دنبال ایجاد زندگی بهتر و با کیفیت تری برای فرزندان و همسر خود هستید و همیشه به دنبال ساخت آینده بهتری برای خوانواده خود هستید دریافت اقامت کشور امارات متحده عربی اولین و مهمترین قدم برای شما میباشد ما در کل فرایند دریافت اقامت برای خوانواده شما در کنار شما هستیم.

air-cost

افتتاح حساب بانکی

افتتاح حساب در کشور امارات متحده عربی برای ایرانیان یکی از چالش های مهمی میباشد که ایرانیان با ان روبه روز هستند، پس از دریافت اقامت و ثبت شرکت ما برای شما در بانک های مطرح امارات نظیر NBD و… حساب بانکی معتبر افتتاح خواهیم کرد.

support

اجاره دفتر در دبی

نگران اجاره برای محل کسب و کار خود در شهر دبی نباشید،ما در کلیه فرایندهای اجاره دفتر و تجهیز آن در کنار شما هستیم، شما میتوانید با توجه به بودجه خود دفاتر مورد نظر خود را اجاره نمایید و کسب و کار خود را در کمترین زمان ممکن در کشور امارات متحده عربی راه اندازی نمایید.

مقدمه

مقدمه

ترخیص کالا و انواع تجهیزات از گمرک نیاز به انجام تشریفات خاص گمرکی و فرایندهایی دارد که برای ورود قانونی کالا به کشور الزامی هستند. آشنایی با چنین مراحلی، به خصوص زمانی که می‌خواهید نسبت به ترخیص تجهیزات حیاتی و مورد نیاز کشور اقدام کنید، بسیار مهم است. رویه‌های گمرکی برای واردات یا صادرات یک کالا می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین در وهله اول مهم است که مراحل درستی را جهت واردات قطعی کالاهای خود به کشور یا صادرات قطعی آنها دنبال کنید و با مجوزهای لازمی که از هر سازمان مربوطه مانند وزارت بهداشت و.. لازم است دریافت کنید، آشنا شوید.

با توجه به این که تجهیزات و لوازم پزشکی به دلیل کمبود تولید در کشور جزو مهمترین کالاهای وارداتی به کشور هستند، ترخیص کالاها و تجهیزات پزشکی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و مورد توجه بسیاری از تجار قرار گرفته است. کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سبب شده تا واردات تجهیزات و لوازم پزشکی نیز افزایش یابد و به یک امر حیاتی در کشور تبدیل شود. از آنجا که ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد، در ادامه سعی کرده‌ایم به مهمترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. علاوه بر این، در صورت نیاز می‌توانید ترخیص کالاهای پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز خود را به گروه تجاری ققنوس بسپارید تا بدون نگرانی از روند امور گمرکی، بهترین تجربه را در این حوزه داشته باشید.

گمرک چیست و چه وظایفی دارد؟

پیش از آن که شروع به چگونگی ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک کنیم، بهتر است با گمرک و وظایف آن نیز به طور خلاصه آشنا شوید تا اهمیت انجام تشریفات گمرکی و مراحل قانونی لازم را بشناسید. در رابطه با معرفی گمرک می‌توان گفت قسمتی در مرزهای هر کشور است که طبق قوانین و مقررات مشخصی، موظف به کنترل ورود و خروج کالا و ارائه سایر خدمات به کشور در زمینه تجارت‌های داخلی و بین المللی می‌باشد. همانطور که می‌دانید هر کشوری در زمینه واردات و صادرات کالا قوانینی دارد، این قوانین توسط گمرک در مرزها اعمال می‌شوند و کلیه افراد اعم از شرکت‌های وارد کننده و صادر کننده، تجار و بازرگانان و سایر عوامل موظف به رعایت آنها هستند.

از جمله مهمترین وظایف گمرک می‌توان به اجرای سیاست‌های دولت در زمینه واردات و صادرات کالا، انجام تشریفات قانونی ترخیص کالا و تحویل محموله به صاحب کالا یا نماینده قانونی او، بررسی اسناد و مدارک ترخیص کالا، کنترل نظارت بر ورود و خروج کالاها، اجرای مقررات گمرکی درباره معافیت ها، ممنوعیت ها و تخفیفات، فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز جهت افزایش سرعت امور گمرکی و تسهیل انجام آنها برای تجار، رسیدگی  به اختلافات گمرکی و حل آنها و.. اشاره کرد. تمام این موارد به منظور نظارت بر قانونی بودن امور گمرکی و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های تجار و ترخیص کاران در گمرک صورت می‌گیرند.

آشنایی کلی با نحوه ترخیص تجهیزات و لوازم پزشکی

یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش واردات تجهیزات و لوازم پزشکی، پیچدگی تولید آنها و در نهایت کمبود چنین لوازمی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌باشد. کیفیت در تولیدات تجهیزات پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرگونه خطایی می‌تواند منجر به زیان‌های زیادی شود. معدود کشورهایی هستند که علم تولید تجهیزات و قطعات پزشکی و آزمایشگاهی را در اختیار دارند؛ همین امر سبب شده تا واردات این گونه کالاها به بسیاری از کشورها به موضوعی حساس و حیاتی تبدیل شود.

البته همانطور که می‌دانید در داخل کشور نیز تولید کنندگانی داریم که در این زمینه تجهیزات باکیفیتی را تولید می‌کنند؛ اما تولید تمام لوازم به صورتی نیست که دیگر نیازی به واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی نباشد. با توجه به این موارد، واردات چنین اقلامی به کشور مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و همواره تجارت تجهیزات و لوازم پزشکی برای بسیاری تجار و وارد کنندگان، یک تجارت پرسود به شمار می‌رود. برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی قوانین و مقررات ویژه‌ای تعیین شده‌اند که لازم است وارد کنندگان این گونه اقلام هنگام انتخاب نوع کالا نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشند.

 از آنجا که ترخیص لوازم پزشکی بسیار حساس  است، آشنایی با دستورالعمل‌های اداره تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت و.. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی ضروری می‌باشد. در نتیجه پیش از شروع فعالیت تجاری مجوزهای مورد نیاز و کد IRC که در ادامه توضیح خواهیم داد را دریافت کنید و نسبت به قوانین موجود اطلاعات کافی داشته باشید.

اهمیت ترخیص تجهیزات پزشکی در کشور

بالاتر اشاره کردیم که ترخیص تجهیزات پزشکی در کشور با دشواری‌ها و چالش‌هایی مواجه است. شرایط اقتصادی، سیاسی و تحریم‌ها سبب شده‌اند تا مشکلات بسیاری جهت تولید انواع لوازم پزشکی وجود داشته باشد؛ در نتیجه دولت در تلاش است تا با واردات تجهیزات پزشکی، نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را رفع نماید. با توجه به این سیاست‌ها، ترخیص تجهیزات پزشکی با مزایای ویژه‌ای برای تجار و وارد کنندگان همراه است و می‌تواند تجارت پرسودی را برای آنها رقم بزند. بنابراین از آنجا که مسئله سلامت جامعه یک مسئله حیاتی است، واردات و ترخیص لوازم پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها، کلینک های درمانی و سایر ارگان های بهداشت و سلامت کشور نیز بسیار حائز  اهمیت است.

اگر به عنوان یک تاجر یا وارد کننده قصد واردات تجهیزات پزشکی را دارید، قطعا تجارت سودآوری را تجربه خواهید کرد؛ اما مهم است که نیاز کشور در این زمینه، تجهیزات پزشکی وارداتی، گمرکات ویژه ترخیص تخصصی لوازم پزشکی و قوانین و مقررات را بشناسید. علاوه بر این، اختصاص امتیازاتی همچون ارز دولتی به لوازم پزشکی سبب می‌شود تا به سرمایه کمتری برای شروع نیاز داشته باشید. البته توجه داشته باشید این تجارت زمانی پرسود خواهد بود که علاوه بر استفاده از امتیازات، فرایند واردات و تشریفات ترخیص کالا را به صورت اصولی انجام دهید تا دچار خسارت‌های مالی نشوید.

کد IRC | دروازه ورود به بازار سلامت، تضمین کیفیت و اصالت محصولات

دریافت مجوزات مختلف همواره بخش مهمی از فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بوده است و بدون اخذ آنها، پیگیری و انجام بسیاری از امور ممکن نخواهد بود. علاوه بر این که واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی نیاز به شناخت نیاز کشور دارد، مهم است که پس از بررسی آیین نامه و مقررات واردات تجهیزات پزشکی به دریافت مجوزهای لازم بپردازید. از آنجا که واردات لوازم پزشکی به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است، شاهد تغییراتی در قوانین و مقررات موجود در این زمینه هستیم؛ بنابراین لازم است بخشنامه های صادر شده را به دقت بررسی کنید یا از متخصصان فعال در این حوزه نظیر ترخیص کاران تجهیزات پزشکی گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید تا از روند کلیه امور مطمئن باشید.

یکی از مهمترین مجوزهایی که طی این پروسه باید دریافت کنید، مجوز از وزارت بهداشت است. برای اخذ مجوز از وزارت بهداشت باید برخی شرایط را رعایت کنید تا بتوانید موفق به دریافت و در نهایت ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک شوید. علاوه بر این، کد IRC از ضروری‌ترین موارد برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی می‌باشد. کد IRC نیز تنها با رعایت شرایط تعیین شده و پس از بررسی کارشناسی مربوطه صادر خواهد شد و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی داده می‌شود. بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت و کد IRC ترخیص هیچ از یک لوازم و تجهیزات پزشکی در کشور امکان پذیر نخواهد بود.

کد IRC | اطمینان از کیفیت اصالت محصولات بهداشتی

در زمینه تولید، ساخت، فروش و عرضه لوازم و محصولات بهداشتی، پزشکی، مواد غذایی، آشامیدنی، مکمل‌های رژیم غذایی و..، اخذ کد IRC از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ضروری است. دریافت این کد به معنی تائید سازمان بهداشت در جهت کیفیت و سلامت محصول می‌باشد و پس از آن اجازه عرضه کالا در بازار مصرف داده می‌شود. اگر قصد واردات تجهیزات پزشکی به کشور را دارید، بدون داشتن کد IRC امکان ثبت سفارش کالا که اولین و مهمترین مراحله از  فرایند ترخیص کالا از گمرک است، برای شما فراهم نخواهد بود.

کد IRC (شناسه یکتای کالای سلامت محور) یا پروانه دختری، یک کد ۱۶ رقمی و منحصر به فرد می‌باشد که تنها به یک کالای مشخص اختصاص دارد. دریافت این کد برای واردات تمام محصولات سلامت محور نظیر محصولات آرایشی، بهداشتی، پزشکی و.. الزامی می‌باشد و بدون اخذ کد IRC قادر به پیگیری امور گمرکی و ترخیص کالا نخواهند بود. هنگامی که این کد را از سازمان بهداشت دریافت کنید، به نوعی مجوز ورود تجهیزات پزشکی وارداتی شما به بازار مصرف صادر می‌گردد. علاوه بر  این، کد IRC کاملا منحصر به فرد بوده و با ورود آن به سامانه تمام اطلاعات و جزئیات در رابطه با فواید کالا و شرکت تولید کننده و.. نشان داده می‌شود. از این روش برای بررسی تقلبی نبودن و اورجینال بودن محصولات و تجهیزات حوزه بهداشت و سلامت نیز استفاده می‌کنند.

مراحل ترخیص کالا به طور خلاصه

اگر قصد واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی را دارید یا می‌خواهید با مراحل ترخیص آنها شوید، لازم است بدانید نحوه ترخیص لوازم و تجهیزات پزشکی در گمرکات مختلف شبیه به یکدیگر است و تنها در شرایط ترخیص آنها ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشید. البته توجه داشته باشید که امکان ترخیص تجهیزات پزشکی از تمام گمرکات کشور فراهم نمی‌باشد.

برای این که اجازه انجام تشریفات ترخیص کالا را داشته باشید، در ابتدا نیاز به داشتن مجوزهایی از جمله کارت بازرگانی و کارت حق العملکاری دارید. پس از این می‌توانید به صورت قانونی اقدام به ترخیص کالاهای خود کنید. از آنجا که دریافت کارت بازرگانی و کارت حق العملکاری از سازمان گمرک امری پیچیده و وقت گیر است، بهترین راهکار برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، سپردن کلیه امور گمرکی و ترخیص کالا به ترخیص کاران معتبر گروه تجاری ققنوس است. گروه تجاری ققنوس به عنوان یک حق العملکار رسمی تمام مراحل زیر را برای شما پیگیری خواهند کرد:

  • جمع آوری و تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا
  • تنظیم اظهارنامه و ورود اطلاعات در سامانه EPL
  • پرینت اظهارنامه گمرکی
  • دریافت شماره کوتاژ
  • پیگیری وضعیت کالا در مسیر گمرکی تعیین شده
  • اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص کالاهای مربوطه
  • انجام امور مربوط به پرداخت هزینه های گمرکی
  • انبارداری و خروج کالا از گمرک

معرفی انواع تجهیزات پزشکی برای واردات

به طور کلی در کشور با کمبود بسیاری از تجهیزات پزشکی مواجه هستیم و قوانین خاص مربوط به ترخیص لوازم و کالاهای پزشکی و آزمایشگاهی سبب شده‌اند تا تشریفات ترخیص کالا برای چنین اقلامی دشوارتر باشد. یکی از مهمترین نکاتی که پیش از شروع فعالیت تجاری خود باید در زمینه واردات تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار دهید، قطعا میزان نیاز کشور به کالای مورد نظر شما می‌باشد. برای شناخت نیاز کشور در این زمینه می‌توانید آیین نامه‌های سازمان بهداشت را بررسی نمایید. آیین نامه‌های سازمان بهداشت در رابطه با لوازم پزشکی وارداتی و لوازم ممنوعه به شما کمک می‌کند تا اقدام به واردات کالاهای درستی نمایید و از واردات تجهیزات ممنوعه خودداری کنید. لوازم زیر بخشی از تجهیزاتی هستند که می‌توانید برای واردات به کشور انتخاب کنید:

  • دستگاه و لوازم آندوسکوپی
  • دستگاه های مورد نیاز در دندانپزشکی
  • دستگاه ها و لوازم عمومی پزشکی
  • تجهیزات مربوط به تصویربرداری
  • دستگاه لیزر
  • مواد اولیه دارویی
  • برخی داروها
  • تجهیزات مربوط به پروتز دندانی و ارتودنسی
  • دستکش جراحی و پزشکی

قوانین و مقررات ترخیص انواع تجهیزات پزشکی از گمرک

پیش‌تر اشاره کردیم که واردات تجهیزات و لوازم پزشکی زمانی سودمند خواهد بود که علاوه بر شناخت نیاز کشور در این زمینه، نسبت به قوانین و مقررات تعیین شده سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاعات کافی کسب کنید. البته بخشی از قوانین موجود توسط سازمان صمت و بخشی دیگر توسط سازمان بهداشت کشور تعیین شده‌اند تا کیفیت و سلامت تجهیزات پزشکی وارداتی به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع فعالیت تجاری خود در این زمینه، آیین نامه‌های جدید را به خوبی بررسی کنید، مجوزهای لازم جهت ترخیص تجهیزات پزشکی و قوانین و مقررات موجود را بشناسید.

از موارد درج شده در آئین نامه تجهیزات پزشکی می‌توان به قوانینی همچون ارائه مدارک برای ثبت شرکت، اخذ مجوزهای مربوط به نمایندگی از شرکت‌های خارجی و داخلی، ارائه پروانه کسب و کار و سایر اسناد لازم به اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی توسط تجار، مدیران، مسئولان فنی و افرادی که کارت بازرگانی دارند اشاره کرد (طبق ماده ۳ آیین نامه). اشخاص حقوقی و حقیقی موظف به ارائه اسناد و مدارک به اداره کل مربوطه هستند تا بتوانند سلامت، ایمنی و کارکرد صحیح تجهیزات و لوازم پزشکی را به اثبات برسانند (طبق ماده ۱۴ آیین نامه). همچنین وارد کننده یا نماینده قانونی وی پس از اخذ مجوز از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی و با ارائه مدارک مورد نیاز ترخیص کالا به گمرک، نسبت به ترخیص تجهیزات پزشکی اقدام کند.

نحوه و شرایط اخذ مجوز از وزارت بهداشت

آنچه در واردات کالاهای پزشکی و سلامت محور بسیار حائز اهمیت است، اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های داخلی و جهانی می‌باشد که امکان ترخیص آنها را در کشور فراهم می‌کند. دریافت چنین مجوزهای برای اثبات کیفیت و سلامت کالا الزامی هستند و به شرایط اخذ این مجوزات توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر قصد واردات لوازم و تجهیزات پزشکی را دارید، حتما باید موارد زیر را جهت اخذ مجوز از وزارت بهداشت رعایت کنید:

لوازمی که برای واردات به کشور انتخاب کرده‌اید، باید در کشور تولید شده نیز مورد استفاده قرار گرفته و فروش رفته باشد. برای اثبات این موضوع، لازم است وارد کننده مدارکی را جهت بررسی کارشناسان به اداره مربوطه ارائه دهد.

شرط بعدی دست دوم نبودن تجهیزات پزشکی است که قصد واردات آن کشور را دارید؛ بنابراین چنین اقلامی نباید از قبل استفاده شده باشند یا دست دوم باشند.

لوازم پزشکی که قصد واردات آنها به کشور را دارید، باید در آمریکا و کشورهای اروپای غربی مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ در این صورت لازم است به عنوان وارد کننده کالا گواهی EG (فروش کالا در بازار کشورهای اروپایی) و گواهی FDA (فروش کالا در بازار آمریکا) را ارائه و این مسئله را به اثبات برسانید.

اخذ معرفی نامه از نمایندگی کالایی که نمایندگی آن در کشور وجود ندارد، الزامی است. تنها پس از این می‌توانید مجوز وزارات بهداشت را دریافت و اقدام به ترخیص تجهیزات پزشکی کنید.

واردات کدام تجهیزات پزشکی به داخل کشور ممنوع است؟

طبق آیین نامه‌های تجهیزات پزشکی، یکسری قوانین و مقررات واردات برخی کالاها و لوازم سلامت محور را به کشور محدود کرده‌اند. از آنجا که کیفیت، سلامت، ایمنی و عملکرد صحیح چنین تجهیزاتی برای استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بسیار حائز  اهمیت است، نمی‌توان هر کالایی را وارد کرد. تجهیزات پزشکی که قصد واردات آنها به کشور را دارید، حتما باید نمونه آنها در کشورهای اروپای غربی و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته باشد.

علاوه بر این، ورود تجهیزات مستعمل و دست دو نیز  به کشور ممنوع است و امکان ترخیص این گونه موارد از گمرکات وجود ندارد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در زمینه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی، می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان گروه تجاری ققنوس بپرسید. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات مشاوره بازرگانی و ترخیص تخصصی کالاها از گمرکات سراسر کشور به مشتریان خود، یکی از بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه به شمار می‌رود.

کدام تجهیزات پزشکی به خدمات حمل و نقل ویژه نیاز دارد؟

تجهیزات پزشکی ظریف، سنگین یا چند میلیون دلاری مطمئناً نیازمند سیستم حمل و نقل ویژه ای هستند که ما در گروه تجاری ققنوس علاوه بر ارائه خدمات تخصصی ترخیص تجهیزات پزشکی، برای متریان خود فراهم کرده ایم. برخی از متداول‌ترین دستگاه‌های پزشکی که نیاز به لجستیک ویژه جابجایی و حمل و نقل ایمن دارند عبارتند از:

  • آهنرباهای پروتون درمانی
  • شتاب دهنده های خطی
  • سیستم های PET/CT
  • سیکلوترون ها
  • سی تی اسکنر
  • سیستم های ام آر آی

گروه تجاری ققنوس تجربه جابجایی و ترخیص حساس ترین تجهیزات و لوازم پزشکی را دارد و از آنجا که ما با سازندگان تجهیزات و تکنسین‌ها کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که همه مواد را به‌درستی جداسازی، موجودی، بسته‌بندی یا جعبه، حمل و نقل کرده ایم، این اطمینان را به شما میدهیم که مشکلی در روند واردات و جابجایی ها رخ نمیدهد.

۴ نکته برای جابجایی و ارسال موفق تجهیزات پزشکی

حتی زمانی که از متخصصان این حوزه نسبت به واردات و جابجایی تجهیزات پزشکی اقدام میکنند، این روند می تواند پیچیده و دلهره آور باشد. با وجود تمام چالش هایی که در روند واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی وجود دارد، با رعایت نکات زیر میتوانید از امنیت و ارسال موفق تجهیزات پزشکی مطمئن باشید:

همه چیز را چندین بار چک کنید

اکثر تجهیزات پزشکی که به کشور وارد میشوند، اغلب کل اتاق ها را اشغال می کنند و حجم بالایی دارند. تجهیزاتی مانند MRI و ماشین‌های پرتودرمانی نیاز به رعایت نکات خاصی حین حمل و جابجایی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. اکثر این دستگاه ها به راحتی حمل نمیشوند و لازم داریم تا برخی از قسمت های آن را جدا کنیم تا بتوانیم در شرایط ایمن ارسال نماییم.

برای اینکه اشتباهی در استفاده از تجهیزات پزشکی رخ ندهد، ابتدا یک چک لیست درست برای چک کردن همه موارد را دنبال میکنیم: درها، دیوارها، فضای عمودی، گوشه ها و به خصوص وزن تجهیزات را باید بررسی کنیم. دستگاه هایی مانند MRI می‌توانند تا ۸۰۰۰۰ پوند وزن داشته باشند که نیاز به قلاب‌زنی و تیرآهن دارد. تیم حرفه ای گروه تجاری ققنوس برنامه ریزی می کند که کجا جرثقیل ها را قرار دهیم و مناطق بارگیری شما را برای اندازه مناسب تجهیزات حمل و نقل خود بررسی می کنیم.

درست بسته بندی کنید

حمل و نقل تجهیزات پزشکی به مواد بسته بندی باکیفیت و تکنیک های بسته بندی حرفه ای برای اطمینان از حفاظت مناسب نیاز دارد. بلند کردن بارهای تحت حفاظت منجر به آسیب سریع می شود. در واقع هم به تجهیزات شما و هم به تیم هایی که آن را حمل می کنند، ممکن است آسیب برسد؛ بنابراین یکی از مهمترین نکاتی که جهت واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی باید در نظر داشته باشیم، بسته بندی ایمن و مناسب میباشد. ابزار پزشکی، داروها و تجهیزات آزمایشگاهی اغلب به دما و رطوبت حساس هستند. MRI ها باید از طریق هلیوم مایع در دمای -۴۶۰ درجه فارنهایت نگه داشته شوند تا از آسیب جلوگیری شود، که حتی ممکن است دستگاه را خراب کند.

از این رو، ما برای لوازم و تجهیزات پزشکی مختلف، تلش میکنیم تا مناسب ترین بسته بندی ها را انتخاب نماییم. به علاوه، انتخاب صحیح کانتینرهای مناسب جهت واردات این گونه تجهیزات بسیار مهم است؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم همکاری با یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر را اولویت خود قرار دهید.

یک برنامه زمانی ایجاد کنید

زمان در نقل و انتقال تجهیزات پزشکی فاکتور بسیار مهمی به شمار میرود و هیچ عاملی نباید باعث شود تا در حمل و ترخیص تجهیزات پزشکی شما اختلال ایجاد ‌شود. برای اطمینان از سلامت بیماران خود و عدم تحمیل بار بیش از حد به کارکنان مراقبت های بهداشتی، به یک برنامه دقیق برای حمل و نقل نیاز دارید. شما باید زمان نصب مجدد و کالیبره کردن تجهیزات در انتهای گیرنده را در نظر بگیرید و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایید. بنابراین توصیه میکنیم تا جایی که ممکن است، تمامی فرایند حمل و ارسال را به موقع انجام دهید.

مرحله برنامه ریزی برای جابجایی تجهیزات پزشکی می تواند ماه ها و هفته ها یا بیشتر طول بکشد، بسته به مسافت برای حمل و نقل و اینکه آیا انجام برخی کارها ضروری است یا نه. نصب مجدد دستگاه هایی مانند اشعه ایکس و تجهیزات جراحی رباتیک می تواند چندین روز طول بکشد. به ویژه تجهیزات تصویربرداری پزشکی پس از هر حرکتی نیاز به کالیبراسیون مجدد و دقیق دارند. درک همه نیازهای شما و هماهنگی آنها با شرکت حمل و نقل بزرگترین و مهمترین مسئولیتی است که تیم واسطه برعهده دارد.

بیمه ای مناسب دریافت کنید

اغلب شرکت های حمل و نقل بین المللی، خدمات بیمه را نیز ارائه میدهند؛ اما ممکن است هزینه های بیمه تجهیزات پزشکی کمی گران تر از حتی هزینه های حمل و نقل کالا باشد. ممکن است از شما بخواهیم که تجهیزات را بالای یک آستانه مشخص برچسب گذاری کنید تا بتوانیم بارهای کامیون خود را طوری سازماندهی کنیم که بتوانند حداکثر ظرفیت خود را تکمیل نمایند. ارزش گذاری تجهیزات شما همچنین به ما کمک می کند تا هر گونه شکاف در پوشش خود را که ممکن است نیاز به بیمه اضافی داشته باشد شناسایی کنیم.

همیشه یک حرکت عاقلانه است که قبل از جابجایی تجهیزات پزشکی با متخصصان مدیریت ریسک خود در مورد گرفتن بیمه اضافی مشورت کنید. در حالی که اکثر پوشش های بیمه ای استاندارد ممکن است از شما برای تعمیر یا جایگزینی تجهیزات کافی باشند، همچنین شما باید زمان از کار افتادگی محصولات را در نظر بگیرید تا خسارت های احتمالی را به حداقل برسانید.

سود حاصل از واردات تجهیزات پزشکی

یکی از انواع تجارتی که سود قابل توجهی برای تجار و بازرگانان ایرانی به همراه دارد، واردات تجهیزات و لوازم پزشکی به کشور است. معمولا شرکت ها و افرادی که به این عرصه ورود میکنند، سرمایه بالایی دارند و طبق تجربیات ما، اکثر وارد کنندگان لوازم پزشکی، مشاغلی مربوط به همین حوزه دارند و با وسایل و لوازم پزشکی کاملا آشنا هستند. از جمله مهمترین دلایلی که سبب شده تا بسیاری از افراد به واردات لوازم و تجهیزات پزشکی علاقمند شوند، دقیقا سودآوری بالا در زمینه واردات و ترخیص لوازم پزشکی و همچنین، تعرفه های پایین واردات این گونه کالاها میباشد. علاوه بر این دلایل، اغلب وسایل پزشکی در داخل کشور تولید نمیشوند و همین امر سبب شده تا بازار مناسبی برای واردات تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد.

در نتیجه، براساس بازار موجود و آماری که از واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی در اختیار داریم، به دلیل تقاضای بالا جهت واردات چنین وسایلی، واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی نیز سود بالایی به همراه دارد و فعالیت بازار آن نیز مستمری است. همچنین، اگر از خدمات تخصصی و حرفه ای تیم گروه تجاری ققنوس بهره مند شوید، این اطمینان خاطر را به شما میدهیم که واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی را با حاشیه سود بالایی برای شما عزیزان به انجام برسانیم.

در رابطه با آمار واردات لوازم پزشکی باید بگوییم که بیشتر این آمار به واردات تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. در واقع، ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرف لوازم پزشکی به ویژه در حوزه دندانپزشکی به شمار میرود. اغلب واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی در گمرکات خرمشهر، بندرعباس، گمرک سهلان، گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک ارومیه و گمرک آبادان انجام میگیرد که گروه تجاری ققنوس ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا در تمامی این گمرکات میباشد.

چه کسانی در واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی نقش دارند؟

به جهت واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی به افراد متخصص مختلفی نیاز دارید و تعداد زیادی از افراد در حمل و نقل و ترخیص کالاهای شما از گمرک نقش دارند. برای اینکه بدانید از ابتدا تا انتهای فرایند واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی به چه افرادی نیاز دارید، توجه شما را به جدول زیر جلب می نماییم:

تامین کنندگان شرکتی است که لوازم پزشکی مانند ابزار، لوازم و دارو را ارائه می کند.
شرکت حمل و نقل بین المللی این شرکت مسئول حمل و نقل لوازم از مکانی به مکان دیگر است. همکاری با یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر که با شیوه های صحیح و ایمن حمل تجهیزات پزشکی آشنا هستند، بسیار حائز اهمیت است.
حمل و نقل بار این شرکت ها به عنوان سازمان دهنده ای برای محموله های پیچیده عمل می کنند. آنها می توانند شرکت های حمل و نقل متعددی را با هم هماهنگ کنند و به عنوان نماینده گمرک شما خدمت کنند و از تحویل نهایی کالا به مقصد در منطقه مورد نظر، اطمینان حاصل کنند.
اداره گمرک مقام محلی که تمام محموله های وارده را ارزیابی می کند و اجازه ورود و ترخیص کالا را صادر میکند. تجار و وارد کنندگان عزیز در صورت تمایل به واردات تجهیزات پزشکی، میتوانند از پکیج تخصصی ترخیص کالا توسط گروه تجاری ققنوس بهره مند شوند.

نحوه دریافت کد IRC برای ترخیص تجهیزات پزشکی

دریافت کد IRC هنگام واردات محصولات سلامت محور و عرضه آنها به بازار فروش بسیار حائز اهمیت است. شرکت‌هایی که فعالیت آنها در زمینه دارو، غذا و فراورده‌های ارایشی و بهداشتی می‌باشد، علاوه بر شناسه ملی شرکت نیاز به اخذ این کد نیز دارند. دریافت کد irc همانند سایر مجوزها مستلزم رعایت برخی شرایط و ارائه مدارک مورد نیاز می‌باشد. به عنوان مثال برای دریافت کد محصولات آرایشی و بهداشتی نیاز به تهیه و ارائه مدارکی همچون کاتالوگ و راهنمای محصول، کد GTIN برای هر محصول، عکس کالا بدون بسته بندی، برگه آنالیز میکروبی و شیمایی و.. دارید. همچنین برای اخذ کد IRC فراورده‌های غذایی و آشامیدنی باید مواردی نظیر نتایج آزمایشگاهی (میکروبی، شیمیایی، فلزات سنگین و..) و غیره را تهیه کنید.

پس از تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز، می‌توانید مراحل زیر را برای اخذ کد irc دنبال کنید:

ثبت درخواست و دریافت کد irc در سامانه صدور پروانه ثبت به نشانی fda.gov.ir صورت می‌گیرد. برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا لازم است وارد حساب کاربری خود شوید. اگر قبلا در این سایت ثبت نام نکرده‌اید، کافی است یک حساب کاربری بسازید.

پس از ورود به حساب کاربری خود (با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که از سامانه TTAC دریافت کرده‌اید)، گزارش فعالیت‌های شرکت به شما نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی کادر آبی می‌توانید وارد منوی ثبت درخواست مورد نظر خود شوید.

با انتخاب درخواست مورد نظر خود و موافقت با قوانین آن، فرم درخواست کد irc مربوطه در سامانه به شما نشان داده می‌شود.

کافی است فرم رو به روی خود را پر کرد و تمام اطلاعات خواسته شده را درباره کالا وارد کنید.

با تکمیل فرم و اطمینان از درستی اطلاعات وارد شده، می‌توانید بر روی گزینه تائید و ثبت کلیک کنید.

با اتمام این مراحل درخواست شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تائید، کد IRC کالای مورد نظر صادر خواهد شد.

واردات کدام تجهیزات پزشکی به داخل کشور امکان پذیر است؟

تجهیزات پزشکی طیف متنوعی از لوازم و ابزار را شامل می‌شوند که شناخت دسته بندی آنها هنگام واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا برخی از لوازم پزشکی ممنوعیت ورود به کشور را دارند و برخی تنها در شرایط خاص  امکان ورود را پیدا می‌کنند. بنابراین از مهمترین نکات در واردات تجهیزات پزشکی می‌توان به شناخت صحیح نیاز کشور و کالاهایی که امکان ورود به کشور را دارند، اشاره کرد. آگاهی از تجهیزات پزشکی مجاز و ممنوع کمک می‌کند تا سرمایه هنگفتی را از دست ندهید و دچار ضرر و زیان نشوید. تجهیزات پزشکی که واردات آنها به کشور امکان پذیر است عبارتند از:

  • وسایل معاینه: دستگاه فشار سنج عقربه‌ای، فشارسنج جیوه‌ای، دستگاه فشارسنج دیجیتالی، گوشی پزشکی، چراغ قوه، ترازو، رینوسکوپ، اتوسکوپ و..
  • تجهیزات پزشکی عمومی: تخت معاینه، برانکارد، پنبه، الکل، دستگاه فور و..
  • وسایل زنان و زایمان: چراغ معاینه نور سرد، ژل التراسونیک، سوآپ پنبه‌ای و..
  • تجهیزات تشخیصی: تجهیزات پرتو پزشکی، شنوایی سنجی، اسپیرومتر، فراصوتی و..
  • تجهیزات اتاق عمل: دستگاه ساکشن، گازهای بی هوشی، الکتروکوتر، صندلی تابوره، تورنیکه، جدا کننده های بافتی و..
  • تجهیزات درمانی: آنژیوکت، سرنگ، آتل و..
  • لوازم آزمایشگاهی: بن ماری آزمایشگاهی، هود میکروبیولوژی، انکوباتور کشت باکتری، دستگاه آنالیزور و..
  • دندان پزشکی: فرز توربین، فرز آنگل، دستگاه ساکشن، باندینگ، ماده قالب گیری و..
  • دستگاه های لیزر
  • دستکش پزشکی و جراحی
  • و…

تمام این تجهیزات و دستگاه‌ها می‌توانند تجارت پرسودی را برای تجار و وارد کنندگان رقم بزنند. از آنجا که امکان واردات و ترخیص   آنها نیز  فراهم است، جزو بهترین انتخاب‌ها برای ورود به کشور هستند.

هزینه‌های واردات و ترخیص کالاهای پزشکی از گمرک

هزینه واردات و ترخیص هر گونه کالایی همواره شامل برخی هزینه‌های مشخص می‌شود که بسته به نوع و وزن کالا می‌توانند تغییر کنند. این گونه هزینه‌ها بر اساس قوانین و مقررات گمرکی کشور عبارتند از هزینه‌های انبارداری، تخلیه، بارگیری، ترخیص کالا، حقوق و عوارض ورودی گمرک، هزینه‌های خرید کالا و مالیات های گمرکی. البته چگونگی محاسبه هزینه های گمرکی با توجه به شرایط مختلف می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد و برخی کالاها مشمول معافیت‌های مالیاتی و.. نیز هستند. هزینه‌های حمل و نقل کالا هم در فرایند واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی بسیار مهم است و بر اساس نحوه حمل و انتقال محموله از روش‌های زمینی، هوایی و دریایی می‌توانند تفاوت‌های زیادی داشته باشند.

علاوه بر این، از آنجا که تولید تجهیزات و لوازم پزشکی در داخل کشور محدود است و نیاز فراوانی هم به آنها وجود دارد، دولت سعی کرده است با اعمال برخی تخفیفات و ارائه مزایای مختلف واردات تجهیزات پزشکی را با شرایط مناسب‌تری برای تجار و بازرگانان فراهم کند. در نتیجه این شیوه سبب شده تا بسیاری از هزینه‌های اولیه تجارت کاهش یابد و وارد کننده نیاز به سرمایه کمتری برای شروع فعالیت تجاری خود داشته باشد.

برخی لوازم پزشکی معاف از مالیات بر ارزش افزوده برای ورود به کشور هستند که شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات مصرفی گوش، حلق، بینی و چشم
  • لوازم زنان و زایمان
  • تجهیزات مصرفی آزمایشگاهی و پزشکی عمومی
  • تجهیزات مصرفی در جراحی های عمومی
  • تجهیزات قلب و عروق
  • تجهیزات مصرفی در دندان پزشکی
  • لوازم اورولوژی و ارتوپدی

روش مناسب حمل لوازم پزشکی جهت واردات

مناسب ترین روشی که برای حمل کالاهای پزشکی به ایران میتوانید انتخاب کنید، خدمات حمل بار هوایی است؛ چرا که لوازم و تجهیزات پزشکی از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار هستند و حمل سریع و امن آنها بسیار مهم میباشد. این گونه کالاها اغلب توسط هواپیماهای غیرمسافربری به مقصد یعنی گمرکات کشور حمل میشوند و گمرک فرودگاه امام خمینی از جمله گمرکاتی است که ترخیص بارهای هوایی اعم از لوازم پزشکی را انجام میدهند. در واقع فرودگاه امام خمینی در حال حاضر اصلی ترین گمرکی است که پذیرش و ترخیص بارهای هوایی را انجام میدهد و تیم ترخیص کار گروه تجاری ققنوس در این گمرک نیز آماده هستند تا تجهیزات و لوازم وارداتی شما را در سریع ترین زمان ممکن ترخیص نمایند.

خدمات حمل بار هوایی گروه تجاری ققنوس که از محبوب ترین سرویس های ما جهت واردات کالا از امارات متحده، چین و سایر کشورها به ایران میباشد، مزایای ویژه ای را با خود برای شما به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:

حمل و نقل هوایی سریع ترین سیستمی است که برای جابجایی محصولات مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به این که بالاترین سرعت را دارد، برای جابجایی کالاها در مسافت های طولانی بسیار پرکاربرد است.

سرویس حمل بار هوایی ققنوس، خدماتی راحت، کارآمد، منظم، باکیفیت و سریع را برای شما رقم میزند.

از آنجا که حمل و نقل هوایی از مستقیم ترین و کوتاهترین مسیرها صورت میگیرد، با موانعی مانند کوه و دریا دست و پنجه نرم نخواهید کرد.

با توجه به این که ترخیص بار هوایی به ویژه ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک فرودگاه امام خمینی صورت میگیرد، سرعت ترخیص کالاها و انجام تشریفات گمرکی بسیار بالا خواهد بود.

شرایط دریافت کد IRC تجهیزات پزشکی چیست؟

به اهمیت اخذ کد IRC برای واردات و ترخیص تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران اشاره کردیم. سازمان اجرایی صدور این مجوز، وزارت بهداشت میباشد که سازمان غذا و دارو نیز تابع همین سازمان است. بدین ترتیب، تمامی فراورده های غذایی و دارویی و اشامیدنی برای ورود به کشور باید این مجوز را اخذ کرده باشند. برای این که بتوانید مجوز IRC را دریافت کنید، علاوه بر تهیه اسناد و مدارکی که ذکر کردیم، باید یکسری  شرایط مشخص را نیز دارا باشید. ثبت شرکت متقاضی در سامانه TTAC، فعال بودن کارتابل مسئول فنی شرکت، اخذ مجوز ثبت منع در صورت نیاز و ممنوع نبودن واردات کالا از جمله شرایطی هستند که باید برای صدور مجوز IRC جهت واردات و ترخیص لوازم و تجهیزات پزشکی از گمرک دارا باشید. اگر با مشکلاتی هنگام اخذ این مجوز مواجه شدید، میتوانید با کارشناسان گره تجاری ققنوس تماس بگیرید تا به سرعت پاسخگوی سوالات شما باشیم.

ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک بندر امام خمینی

بندر امام خمینی از مهمترین بنادر جنوب کشور محسوب می‌شود که در استان خوزستان و شمال غرب خلیج فارس واقع شده است. اغلب کالاهای ترانزیت شده از بندر امام خمینی مواد نفتی هستند؛ اما ترخیص تجهیزات پزشکی، مواد سوختنی، مواد شیمیایی، لوازم خانگی، کالاهای ساختمانی و انواع پنبه نیز در این گمرک صورت می‌گیرد. انبار مسقف با مساحتی حدود ۵۵۲۰۰۰ متر مربع، دارای ۳۸ اسکله، موقعیت جغرافیایی مناسب برای حمل کالا از ترکیه، عراق و آسیای میانه، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، ۵۰ درصد تخفیف هزینه‌ها برای محموله‌های عراقی، وجود ترمینال اختصاصی برای کانتینرهای مواد نفتی و.. از جمله مهمترین مزایای ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی هستند.

آدرس بندر امام خمینی: استان خوزستان، بندر امام خمینی، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

شماره تماس: ۴ تا ۰۶۱۵۲۲۸۴۰۰۱

کد پستی بندر امام خمینی: ۶۳۵۷۱۷۳۶۹۱

ایمیل: info@khomeiniport.com

آدرس وبسایت: https://bikport.pmo.ir/fa/connectus/address

ترخیص کالا از گمرک بندر خرمشهر

از جمله مهمترین گمرکاتی که ترخیص تخصصی تجهیزات پزشکی در آنها قابل انجام است، گمرک بزرگ بندر خرمشهر می‌باشد. از  اصلی‌ترین مزایای ترخیص کالا از بندر خرمشهر می‌توان به برخورداری از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، تسهیلات ویژه جهت انتقال کالاهای تولید شده در منظقه به سرزمین اصلی، موقعیت مناسب برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به عراق، معافیت‌های مالیاتی ۱۵ ساله برای تمام فعالیت‌ها، امکان ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات بدون نیاز به پرداخت عوارض گمرکی و آزادی انتقال ارز به خارج از کشور و.. اشاره کرد.

آدرس گمرک خرمشهر: خرمشهر، میدان شهید مولوی، اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر

کدپستی: ۶۴۱۵۹۱۳۱۴۱

شماره تماس گمرک خرمشهر: ۳ تا ۰۶۱۵۳۵۲۲۸۰۱

آدرس وبسایت: khorramshahrport.pmo.ir

آدرس بندر امام خمینی: استان خوزستان، بندر امام خمینی، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

شماره تماس: ۴ تا ۰۶۱۵۲۲۸۴۰۰۱

کد پستی بندر امام خمینی: ۶۳۵۷۱۷۳۶۹۱

ایمیل: info@khomeiniport.com

آدرس وبسایت: https://bikport.pmo.ir/fa/connectus/address

ترخیص کالا از گمرک آبادان

ترخیص تجهیزات پزشکی، انواع آی سی، کابل، آیفون تصویری، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، بذر گیاهی، خودرو و.. از گمرک ابادان قابل انجام است. ترخیص کالا در گمرک آبادان به راحتی صورت می‌گیرد و از آنجا که هم مرز با کشور عراق می‌باشد، می‌تواند مناسبترین گمرک برای ترخیص کالا از عراق به ایران نیز باشد. برای ترخیص کالا از  ابادان باید به شرایط آب و هوایی توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا آب و هوای بسیار گرم و شرجی این شهر می‌تواند سبب فاسد شدن زود هنگام کالاهای حساس و فاسد شدنی شود. بنابراین امور گمرکی و ترخیص کالا از این گمرک باید به سرعت صورت بگیرند. در چنین شرایطی حضور تیم ترخیص کار گروه تجاری ققنوس برای انجام کلیه امور و تشریفات گمرکی بهترین انتخاب برای ترخیص سریع انواع کالاها از گمرک آبادان می‌تواند باشد تا دچار هیچ گونه خسارت و ضرری نشوید.

آدرس اداره کل گمرک آبادان: آبادان، کارگر، خیابان طالقانی، خیابان گمرک

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد IRC

با توجه به این که حتما برای ترخیص تجهیزات پزشکی مستلزم به رعایت برخی شرایط و دریافت مجوزهای مختلفی دارید، جهت اخذ کد IRC نیز باید اسناد و مدارکی را تهیه کنید تا بتوانید فرم دریافت این کد را در سامانه مربوطه تکمیل نمایید. اگر قصد عرضه و فروش فراورده های آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی و آشامیدنی را دارید، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد irc محصولات آرایشی و بهداشتی

  • دریافت کد GTIN برای هر محصول
  • کاتالوگ و راهنمای محصول
  • تصویر هر کالا بدون بسته بندی
  • طرح ابتدایی و نهایی بسته بندی محصول
  • گواهی آنالیز میکروبی، شیمیایی، فلزات سنگین و.. هر محصول
  • گواهی رسمی نام تجاری
  • تعیین CAS Number برای هر یک از افزودنی های داخل فراورده ها
  • گواهی فروش آزاد جهت دریافت پروانه صادرات

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد irc محصولات غذایی و آشامیدنی

  • دریافت کد GTIN برای هر یک از کالاها
  • طرح بسته بندی ابتدایی و نهایی محصول
  • پروانه ساخت قبلی (در صورت موجود بودن)
  • ثبت منبع و اسم تجاری در سامانه TTAC
  • نتایج آنالیز میکروبی، شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، فلزات سنگین و.. برای محصولات
  • نتیجه آزمایشگاهی فاکتورهای نشانگر رنگی تغذیه‌ای
  • تعیین CCP تولید کالا

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص تجهیزات و لوازم پزشکی

اصولا تجاری که سابقه ترخیص کالا از گمرک را دارند، ترجیح می‌دهند پیش از شروع فعالیت خود نسبت به تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز اقدام کنند تا بتوانند با دقت و سرعت بیشتری امور گمرکی را انجام دهند. تاخیر در ترخیص کالاها یا حتی تاخیر در بارگیری و تخلیه بار می‌توانند سبب افزایش مدت زمان حضور محموله در انبارها یا اسکله شوند که همین امر هزینه‌های زیادی  را  با خود به همراه خواهد داشت. از آنجا که بخش مهمی از فرایند ترخیص تجهیزات پزشکی به اخذ مجوزها و تهیه مدارک مربوطه از سازمان‌های ذی‌ربط بستگی دارد، مهم است برای جمع آوری مدارک لازم به موقع برنامه ریزی و اقدام کنید.

بخشی از مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص تجهیزات پزشکی عبارتند از:

  • مجوزهای مربوط به واردات تجهیزت پزشکی که باید از سازمان بهداشت اخذ شوند.
  • مجوزهای واردات کالا که باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان ها دریافت شوند.
  • کارت بازرگانی
  • کد تعرفه گمرکی کالا (HS CODE)
  • اسناد مربوط به پرداخت های بانکی
  • اسناد مربوط به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت
  • لیست عدل بندی یا پکینگ لیست
  • سند ترخیصیه
  • اسناد مربوط به حمل و نقل کالا از مبدا به مقصد
  • قبض انبار، برگه های مربوط به تخلیه، بارگیری و..
  • و..

حقوق گمرکی چیست؟

در تمام کشورها مبلغی تحت عنوان حقوق گمرکی برای واردات کالا از صاحب کالا اخذ می‌شود. صاحب کالا مستلزم به پرداخت حقوق گمرکی  به گمرک است و این هزینه که ۴ درصد از ارزش کل کالا می‌باشد، جدا از سایر هزینه‌های گمرکی محاسبه می‌گردد. حقوق یا عوارض گمرکی در حال حاضر در سراسر دنیا، ۴ درصد از ارزش کالا محاسبه می‌شود و وجهی است که دولت‌ها برای حمایت‌های مالی از صاحب کالا اخذ می‌کنند. می‌توان گفت حقوق گمرکی به نوعی مالیات غیرمستقیم نیز محسوب می‌شود. نحوه محاسبه حقوق گمرکی به شرح زیر است:

شیوه محاسبه حقوق گمرکی: ارزش CIF کالا * نرخ تعرفه * قیمت ارز

اگر در زمینه محاسبه حقوق گمرکی و سایر هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک نیاز به کمک داشتید، کارشناسان مسلط ما در گروه تجاری ققنوس آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما تجار و وارد کنندگان عزیز می‌باشند. محاسبه هزینه های گمرکی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و به دقت بالایی نیز نیاز دارند؛ بنابراین لازم است با کمک متخصصین اقدام به انجام این گونه موارد کنید.

آمار واردات لوازم و تجهیزات پزشکی به کشور

بخش زیادی از واردات لوازم پزشکی به واردات تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. به طور کلی ایران را می‌توان یکی از بازارهای بزرگ مصرفی تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات مربوط به دندان پزشکی در نظر گرفت. کمبود تولید این گونه تجهیزات در کشور و نیاز بالا به آنها در کلینیک‌های درمانی و بیماستان‌ها سبب شده تا وارد کنندگان به واردات تجهیزات پزشکی ترغیب شوند و تجارتی سود آور را برای خود رقم بزنند. علی رغم این که در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در تولید انواع لوازم و تجهیزات پزشکی داشتیم و حتی برخی اقلام را به کشورهای دیگر صادر کردیم؛ اما هنوز امکان تولید انبوه برخی از لوازم در داخل کشور فراهم نیست؛ بنابراین واردات در این زمینه بسیار رونق دارد.

چین به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در جهان، سهم زیادی از صادرات کشور خود را به ایران اختصاص داده است. واردات انواع تجهیزات پزشکی از چین بسیار رایج است و بسیاری از تجهیزات پزشکی وارد شده به کشور از چین تامین می‌شوند. برای واردات این اقلام از چین نیز نیاز به اخذ مجوز از سازمان بهداشت دارید تا با بررسی کیفیت و سلامت آنها، امکان ورود به کشور فراهم شود. علاوه بر چین، در حال حاضر بخش زیادی از  واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، امارات متحده عربی، کره جنوبی و ترکیه انجام میگیرد.

کدام-تجهیزات-پزشکی-به-خدمات-حمل-و-نقل-ویژه-نیاز-دارد؟

چگونه میتوانیم از هزینه های گمرکی غیر ضروری در تجهیزات پزشکی جلوگیری کنیم؟

اگر نگران هزینه های ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک هستید، در وهله اول پیشنهاد میکنیم چند روش موثری که در کاهش هزینه ها نقش موثری دارند را بشناسید. در اغلب مواقع، هزینه هایی مانند عوارض گمرکی و مالیات هستند که بخش عمده ای از هزینه تمام شده واردات و ترخیص کالا را به خود اختصاص میدهند. برای این که بتوانید این گونه هزینه ها و سایر هزینه های ترخیص کالا را تا حد زیادی کاهش دهید، میتوانید از چند روش موثر که در ادامه معرفی میکنیم کمک بگیرید. البته پیش از این، دقت داشته باشید که هزینه های واردات و ترخیص به عواملی نظیر نوع کالا، تعرفه گمرکی، وزن خالص و ناخالص کالا، نرخ تعرفه، ارزش گمرکی، حجم کالا و مدت زمان ترخیص بار بستگی دارند. روش های زیر برای کاهش قیمت تمام شده واردات تجهیزات و لوازم پزشکی بسیار کمک کننده خواهند بود:

تعرفه گمرکی کالا را به درستی تعیین کنید

طبقه بندی صحیح کد تعرفه یا انتخاب درست کد تعرفه کالا یکی از مهمترین روش هایی است که میتواند از بروز هزینه های اضافی جلوگیری کند. ممکن است پیدا کردن کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر شما در نگاه اول ساده به نظر برسد؛ اما از جمله فعالیت هایی است که به تخصص و آگاهی کامل از مقررات طبقه بندی کالاها نیاز دارد. اگر کد تعرفه درستی را انتخاب کنید، نه تنها در محاسبه حقوق گمرکی کالا اشتباه نکنید و هزینه بیشتری نمیپردازید، بلکه از جریمه ها و مشکلات احتمالی بعدی نیز جلوگیری میکنید. بهترین راهکار این است که از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. برای تعیین تعرفه و ارزش کالا میتوانید همین حالا با کارشناسان گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

ارزش کالا را به درستی محاسبه و تعیین کنید

ارزش کالا برای محاسبه هزینه هایی نظیر حقوق گمرکی واردات و مالیات ها لازم است. در گمرکات مختلف کشور، قوانین و مقررات مشابهی جهت ارزش گذاری کالاها وجود دارد؛ اما از آنجا که وارد کنندگان در محاسبه ارزش کالا دچار اشتباهاتی میشوند، محاسبه حقوق گمرکی در اغلب مواقع با مشکلاتی مواجه میشود و ممکن است فرایند ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک را به تاخیر بیاندازد. با توجه به این که ارزش گمرکی کالا باید در اظهارنامه نیز درج شود، اگر ماموران گمرکی این ارزش اعلام شده را تائید نکنند، علاوه بر افزایش حقوق گمرکی، مشمول جریمه و مجازات هم خواهید شد. بنابراین تعیین ارزش کالا به اندازه تعیین تعرفه ها حائز اهمیت است و در صورتی که به درستی انجام شوند، در گاهش هزینه های ترخیص کالا بسیار موثر خواهد بود.

کارگزار گمرکی باتجربه و مطمئنی را پیدا کنید

طبیعتا برای افرادی که تجربه و تخصص کافی در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرک ندارند، استفاده از خدمات و تجربیات کارگزاران گمرکی میتواند بهترین کار باشد. استخدام ترخیص کار گمرک نیاز به پرداخت هزینه و دستمزد دارد و در هر صورت، استفاده از خدمات کارگزاران گمرکی هزینه های مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد که بخشی از هزینه های ترخیص تجهیزات پزشکی هستند. اولین و مهمترین فاکتور برای انتخاب کارگزار گمرکی میتواند هزینه کارگزاری و در ادامه، تجربه و سابقه فعالیت موفقیت آنها باشد.

اگر بتوانید کارگزاران مطمئن و معتبری را پیدا کنید، درصد خطاها را تا حد زیادی کاهش خواهید داد و همین امر در کاهش هزینه های گمرکی بسیار تاثیرگذار است. کارگزاران گمرکی گروه تجاری ققنوس در تک تک مراحل تشریفات گمرکی با بهترین قیمت ها و باکیفیت ترین خدمات همراه شما هستند تا با حذف هزینه های اضافی، تجارتی پرسود را برای شما رقم بزنند.

سرعت ترخیص تجهیزات پزشکی را افزایش دهید

اخرین ترفندی که به شما جهت کاهش هزینه های ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرکی معرفی میکنیم، افزایش سرعت روند ترخیص کالا و کاهش مدت زمان حضور بار در گمرکات است؛ اما چگونه؟ به عنوان، بعضی از مرزهای جهان در برخی از ساعت های مشخص از شبانه روز بسته هستند، اگر کامیونی که قرار است به مقصد مورد نظر برسد در همین بازه زمانی وارد مرز شود، قطعا با توقف طولانی و افزایش مدت زمان روند واردات و حمل کالا خواهد شد. بنابراین برنامه ریزی برای زمان حمل و نقل بار و ترخیص کالا بسیار حائز اهمیت است. به علاوه، ترافیک ترخیص کالا در برخی گمرکات بسیار بالاست و همین امر ممکن است سبب طولانی شدن روند انجام تشریفات گمرکی شود؛ پس باید در نظر گرفته شوند.

در مورد ترخیص لوازم پزشکی از گمرک سوال دارید؟

سازمان گمرک سازمانی است که بر اساس قوانینی که از طرف دولت هر کشورتعیین می شود موظف است بر روند صادرات و واردات کالا در کشور نظارت داشته باشد و این روند را کنترل کند. سازمان گمرک موظف است تا در راستای تجارت برون مرزی و تجارت داخلی به تاجران خدمات گوناگونی را ارائه دهد و از این طریق از انجام هر گونه قاچاق به داخل کشور و یا به خارج از کشور جلوگیری کند. سازمان گمرک به اجرای سیاست های دولت در زمینه صادرات و واردات می پردازد و از جمله خدماتی که در این راستا ارائه می دهد می توان به خدماتی چون انجام تشریفات قانونی ترخیص کالا، تحویل محموله به صاحب کالا، بررسی اسناد و مدارک مربوط به هر محموله و مطابقت آن با محموله و …. اشاره کرد.

روند ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک همچون ترخیص سایر کالاها از گمرک می باشد و تنها یک سری تفاوت های اندک در این میان وجود دارد. نکته ای که در راستای ترخیص تجهیزات پزشکی باید به آن توجه شود این است که ترخیص این نوع کالاها از تمامی گمرکات کشور امکان پذیر نیست. تفاوت ترخیص تجهیزات پزشکی با ترخیص سایر کالاها بیشتر در رابطه با اسناد و مجوزهایی است که باید توسط صاحبان کالا تهیه شود که صاحبان کالا می توانند انجام این فرایند پیچیده را به ترخیص کاران معتبر گروه تجاری ققنوس واگذار کنند. این ترخیص کاران با دقت به انجام مراحل مختلف این فرایند همچون دریافت شماره کوتاژ، تنظیم اظهار نامه گمرکی، اخذ مجوزهای لازم، انجام امور مالی همچون پرداخت هزینه های گمرک ، کارهای انبارداری و خروج کالا از گمرک و …. می پردازند.

از آن جایی که امکان تولید یک سری قطعات و تجهیزات پزشکی در داخل کشور بسیار زمان بر خواهد بود افرادی که اقدام به تولید تجهیزات پزشکی می تمایند ترجیح می دهند یک سری از قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد کنند و در ساخت دستگاه های مورد نظر به کار بگیرند، از این رو واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی به داخل کشور اجتناب ناپذیر است، از این رو افرادی که قصد دارند در این زمینه به واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی بپردازند باید با دستور العمل ها و قوانینی که در این زمینه برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از طرف اداره تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت تعیین شده است را به طور کامل آشنا شوند.

افرادی که قصد فعالیت در زمینه واردات تجهیزات پزشکی را دارند باید برای اطلاع یافتن از کالاهایی که در این زمینه واردات آن ها مجاز می باشد به چند نکته توجه نمایند که یکی از آن ها نیاز کشور نسبت به تجهیزات پزشکی و نوع آن تجهیزات است. مورد بعدی که تاجران می توانند در این زمینه به اطلاعات آن اکتفا کنند آیین نامه های سازمان بهداشت است که اطلاعات کافی را در رابطه با تجهیزات پزشکی وارداتی و تجهیزات پزشکی ممنوعه در اختیار آن ها قرار می دهد. بر اساس این آیین نامه از جمله تجهیزاتی که واردات آن مجاز می باشد می توان به تجهیزاتی چون تجهیزات آندوسکوپی، تجهیزات دندانپزشکی، دستگاه لیزر، تجهیزات پزشکی عمومی، تجهیزات جراحی، تجهیزات مربوط به تصویر برداری و …. اشاره کرد.

امروزه به دلیل تحریم های موجود بر علیه کشور ساخت یک سری از تجیزات و دستگاه های مورد نیاز در علم پزشکی در داخل کشور غیر ممکن شده است از این رو برای رفع این نیاز کشور تنها راه حل موجود واردات تجهیزات مورد نیاز است تا نیاز های مردم در رابطه با مسائل درمانی بر طرف شود. به همین دلیل تجارت تجهیزات پزشکی به تجارتی پر سود تبدیل شده است اما در عین حال به از دشواری های خاص و پیچیده ای نیز برخوردار است. تاجرانی که به فعالیت در زمینه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی می پردازند باید از تمامی قوانین وضع شده در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند، همچنین به اصول مختلف موجود در این کار تسلط کافی داشته باشند.

واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از جمله مسائلی است که به شدت تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور می باشد و تاجرانی که به فعالیت در این زمینه می پردازند موظف اند تا با نیاز کشور و همچنین قوانین وضع شده در این راستا از سمت نهادهای مربوطه به طور کامل آشنا شوند تا در هنگام واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی با مشکلی روبه رو نشوند. از جمله مجوزهای مهمی که در صورت عدم دریافت آن واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی غیر ممکن خواهد بود مجوز وزارت بهداشت می باشد، علاوه بر این مجوز دریافت کد IRC نیز از اهمیت زیادی در روند واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی برخوردار است. تاجران برای این که موفق به دریافت مجوز اداره بهداشت و کد IRC شوند باید تمامی شرایط تعیین شده در آیین نامه های مربوطه را دارا باشند.

در راستای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی به غیر از نیاز کشور به این گونه تجهیزات باید به قوانین و آیین نامه هایی که در این زمینه وضع شده است توجه ویژه ای شود و تاجران فعالیت های خود را در این زمینه بر اساس این قوانین شکل دهند. تاجران برای اطلاع یافتن از این قوانین که در راستای کیفیت و سلامت تجهیزات پزشکی وارداتی تعیین شده است باید به قوانین وضع شده از طرف سازمان صمت و همچنین سازمان بهداشت کشور مراجعه کنند و قبل از اغاز فعالیت خود از تمامی این قوانین اطلاع کامل پیدا کنند. طبق ماده ۳ آیین نامه افراد حقیقی و حقوقی باید به ارائه اسناد و مدارک به ادراه کل مربوطه هستند تا با این کار سلامت، ایمنی و عملکرد درست تجهیزات پزشکی را ثابت کنند.

افراد و تاجرانی که قصد فعالیت در زمینه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی را دارند باید اقدام به دریافت یک سری مجوز نمایند که مهم ترین آن ها مجوز اداره بهداشت است. تاجرانی که قصد دریافت مجوز از اداره بهداشت را دارند باید مواردی را در زمینه اخذ این مجوز رعایت کنند که از جمله این موارد می توان به مواردی چون مورد استفاده قرار گرفتن محصول تولید شده در کشور تولید کننده که برای اثبات این موضوع خریدار آن محصول باید مدارکی را جهت کارشناسی به اداره مربوطه ارائه کند، دست دوم نبودن محصول خریداری شده ، محصول خریداری شده باید دارای گواهی EG و همچنین گواهی FDA باشد، نمایندگی که محصول مورد نظر از آن خریداری شده است باید با ارائه معرفی نامه ثابت کند  دارای نمایندگی در داخل کشور مقصد نیست و ….. اشاره کرد.

دریافت کد IRC برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی نیازمند یک سری شرایط از طرف فردی است که درخواست دریافت این کد را دارد. پس از این که شخص شرایط لازم را برای دریافت این کد فراهم کرد می تواند اقدام به دریافت این کد کند. مراحل دریافت این کد به این صورت است که ابتدا باید در سامانه صدور پروانه به نشانی fda.gov.ir با ایجاد حساب کاربری وارد شوید، سپس با استفاده از رمز عبوری که از سامانه TTAC دریافت کرده اید وارد حساب کاربری شده و با انتخا کادر آبی وارد منوی ثبت درخواست شوید، سپس با انتخاب درخواست خود و موافقت با قوانین فرم درخواست کد IRC را مشاهده و با جایگزاری اطلاعات خواسته شده و انتخاب گزینه تایید و ثبت منتظر دریافت کد IRC بمانید.

اولین شروط برای اینکه بتوانید نسبت به واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی اقدام کنید، این است که دارای کارت بازرگانی باشید و از سازمان غذا و دارو، مجوزهای لازم را دریافت نمایید. برخورداری از کارت بازرگانی و مجوزهای ضروری از مهمترین شرایط واردات و ترخیص چنین لوازمی است. به علاوه، ترخیص تجهیزات پزشکی نیازمند مدارک خاصی است که برای اطلاعات بیشتر و تخصصی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هزینه های واردات و تجهیزات پزشکی متغیر هستند و بسته به نوع کالای وارداتی، شرکت حمل کننده بار و ترخیص کار، ممکن است بالا و پایین داشته باشد. اما به طور کلی، واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی شامل هزینه های بازرسی کیفی، حمل و نقل بین المللی، بیمه باربری، بازرسی کالا، هزینه انبارداری، حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی و هزینه های گمرکی نظیر هزینه صدور ترخیصیه، هزینه وثیقه کانتینر، قبض انبار الکترونیکی، حق توقف کالا، پرینت اظهارنامه و لاک و مهر آن، هزینه گواهی استاندارد، انبارداری، صدور بیجک و دستمزد مربوط به ترخیص کار گمرکی میشود.

با انجام چند راهکار ساده به راحتی میتوانید هزینه های واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی را کاهش دهید، کافی است این امور را به کارشناسان و متخصصان این حوزه بسپارید. اگر تعرفه گمرکی کالا را به درستی تعیین کنید، ارزش گذاری کالا را به درستی محاسبه و انجام دهید، کارگزار گمرک مطمئن و باتجربه ای پیدا کنید و سذعت انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک را افزایش دهید، قطعا میتوانید به خوبی هزینه ها را مدیریت کنید.

جمع بندی

تولیدات محدود برخی تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات دندان پزشکی در کشور سبب شده تا واردات تجهیزات پزشکی مورد توجه دولت و بسیاری از تجار قرار گرفته باشد. دولت سعی کرده است با ارائه برخی تسهیلات، واردات این گونه اقلام را برای وارد کنندگان راحت‌تر کند؛ در نتیجه تجار می‌توانند با سرمایه اولیه کمتری شروع به فعالیت در این زمینه کنند. همین امر باعث شده تا واردات تجهیزات پزشکی به فعالیت تجاری پرسودی تبدیل شود؛ اما آنچه حائز اهمیت است، دشواری‌ها و پیچیدگی های موجود در در روند واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی می‌باشد. برای ترخیص لوازم و تجهیزات سلامت محور نیاز به مجوزهای مختلفی جهت بررسی کیفیت و سلامت محصول دارید و ترخیص آنها تنها در برخی گمرکات کشور صورت می‌گیرد.

اگر نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه واردات تجهیزات پزشکی و محاسبه هزینه‌ها دارید، می‌توانید با کارشناسان گروه تجاری ققنوس در  ارتباط  باشید. همچنین گروه تجاری ققنوس به عنوان حق العملکار رسمی گمرک با برخورداری از تیمی متخصص، آماده ارائه خدمات ترخیص تخصصی تجهیزات پزشکی و سایر کالاها از گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک بندر امام خمینی، گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک بندر خرمشهر و.. به شما مشتریان عزیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *