لندینگ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

لندینگ کرافت

آنچه در این مقاله میخوانید

کشورمان ایران تقریبا ۳۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در شمال و جنوب در اختیار دارد و به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، کشوری دریایی محسوب می شود. و در سال های گذشته از راه دریا و بنادر سهم قابل توجهی از بازرگانی و تجارت را داشته است؛ از این رو حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین روش های حمل و نقل و صادرات و واردات کالا در ایران می باشد. برای حمل و نقل کالا از راه دریا، باید وسایل نقلیه مربوط به آن و نیز طریقه استفاده از آنها را بشناسیم. یکی از این وسایل نقلیه که در حمل و نقل دریایی کاربرد دارد، لندینگ کرافت می باشد. در ادامه این مقاله از گروه تجاری ققنوس توضیحاتی در این باره می دهیم و همچنین به بررسی مزایا و معایب حمل و نقل به وسیله لندینگ کرافت و هزینه لندینگ کرافت می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

لندینگ کرافت چیست؟

لندینگ کرافت یک نوع وسیله حمل و نقل دریایی می باشد. این وسیله در گذشته صرفا جهت جابه‌جایی نیروهای نظامی بکار می رفته است ولی امروزه علاوه بر جا‌به‌جایی‌ نیروهای نظامی و کاربرد نظامی اش، به دلیل پایین بودن هزینه لندینگ کرافت در بازرگانی و تجارت برای حمل و نقل کانتینرها هم استفاده می شود. اولین استفاده از این وسیله در زمان جنگ جهانی اول بوده است. سپس در جنگ جهانی دوم از آن برای جابه‌جایی نیروهای نظامی در سواحل استفاده کردند و به دنبال آن به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفت و جا‌به‌جایی وسایل نظامی هم توسط آن انجام شد. دو نمونه بارز استفاده از این شناور در نبرد نورماندی و جنگ اقیانوس آرام بوده است. لندینگ کرافت با نام، ناوچه آبی خاکی نیز شناخته می شود.

در واقع یک وسیله نقلیه دریایی است که موتور دارد و به وسیله نیروی محرکه خودش در دریاها حرکت کرده و در حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادارتی در کانال‌ها و یا جزایر استفاده می شود. لندینگ کرافت ها در طراحی ها و ابعاد مختلف با توجه به نیازهای حمل و نقلی متفاوت ساخته می شوند. این شناورها در سمت جلو دارای دری می باشند که وقتی باز شود، یک سطح شیبدار ایجاد شده و از  طریق آن بارگیری و تخلیه انجام می یابد.

لندینگ کرافت برای حمل و نقل چه کالاهایی کاربرد دارد؟

اندازه این وسیله جهت حمل بار دریایی بسیار بزرگ است. بخاطر همین از آن جهت حمل و نقل انواع خودرو‌ها، و کالاهایی که به صورت فله ای جا‌به‌جا می‌شوند، استفاده می شود. همچنین با لندینگ کرافت، کامیون‌ها و تریلی‌ها، انواع کانتینر‌ها و کانتینر‌های یخچالی و حتی ماشین آلات سنگین ساخت و ساز و راهسازی هم حمل می شود. باید بدانید امروزه به خاطر شیوع بیماری کرونا برای ارسال و جابه جایی کالاها به کشور‌های عربی تنها وسیله نقلیه ای که می توان استفاده کرد، لندینگ کرافت می باشد؛ زیرا صادارت به کشورهای عربی فقط وقتی مجوز می گیرد که ارسال کالا با این وسیله انجام شود. بخاطر این که با لندینگ کرافت تخلیه کالاها آسانتر و سریع‌تر انجام می گیرد و هزینه لندینگ کرافت نیز به صرفه تر است. برخی کشور‌ها مانند قطر هم صادرات کالا از جمله مواد غذایی را تنها از طریق کانتینر‌های یخچالی می پذیرند که لندینگ کرافت مناسب ترین گزینه جهت حمل و نقل آنها می باشد.

مشخصات این وسیله حمل و نقل دریایی بدنه ای با فرم ساده، آبخور کم و توان حمل و نقل انواع بارها است که برای همین در شرایط خاصی مانند آب های کم عمق و بنادری که امکانات کم دارند گزینه مناسبی است. مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، خاطر نشان کرده که به وسیله لندینگ کرافت‌ها حمل و نقل و جابه جایی مسافر در دریاها نباید انجام گیرد و چنین اجازه ای به این شناور داده نشده و مجاز نیست. ولی می توان گفت که چون هزینه لندینگ کرافت نیز پایین تر است در ایام تعطیلات به دلیل وجود تعداد زیاد مسافران در جزیره قشم، برای انتقال خودروها و مسافران اغلب از این وسیله استفاده می نمایند.

باید توجه کرد که در هنگام طوفانی شدن دریا اسکله ها تعطیل می شوند و رفت‌ و آمد لندینگ کرافت‌ها متوقف می شود. در حقیقت لندینگ کرافت در مواقعی حرکت می‌کند که وضعیت جوی و آب‌ و هوایی مساعد باشد و دریا نیز آرام و بدون طوفان باشد.

هزینه لندینگ کرافت
هزینه لندینگ کرافت

بارج چیست؟

بارج (barge) در فارسی به معنای دوبه یا کرجی می باشد. و آن قایقی با کف تخت بلند است که در کانال ها و رودخانه ها برای حمل بار استفاده می شود. حرکت بارج یا توسط نیروی خودش است و یا به وسیله یدک کش حرکت می کند. این نوع وسیله شناور را برای حمل و نقل محموله به کشورهایی که در حاشیه دریای آزاد قرار دارند طراحی کرده اند.

شاید مردم در زندگی روزمره به اشتباه فکر می کنند که دوبه با بارج دو وسیله متفاوتند، ولی اینطور نیست و هردوی اینها یک مدل شناور دریایی را توصیف می کند و نباید آنها را از هم جدا دانست. این شناور در جابه جایی های محلی کالا و نیز حتی در حمل و نقل های بین المللی به کار می رود و همین موضوع نشان می دهد که چقدر این وسیله شناور کاربردی می باشد.

تفاوت بارج با لندینگ کرافت

بر خلاف بارج‌ها، حرکت لندینگ کرافت با نیروی محرکه خود بوده و دارای موتور می باشند. این وسیله به نسبت بارج‌ها، با جثه کوچک‌تر طراحی و ساخته شده‌ است و همچنین سرعت حرکت آن از بارج ها بیشتر است. از لندینگ کرافت در حمل و نقل بین بنادر و جزیره‌ها استفاده می‌کنند. ولی بارج‌ها معمولاً برای حمل و نقل کالاها در مسافت های کوتاه، مبدأ و مقصد‌ محلی و منطقه‌ای میان بنادر و جزایر کاربرد دارند. در حالی که از لندینگ کرافت‌ها در صادرات و واردات کالا در سطح بین المللی هم استفاده می‌شود. حمل و نقل ماشین آلات سنگین، کانتینرهای یخچالی، انواع کامیون‌ها و خودروها نیز از دیگر کاربردهای لندینگ کرافت هاست.

با توجه به این که لندینگ کرافت کاربرد و اهمیت زیادی در تجارت و حمل و نقل دریایی دارد، امروزه طراحی و ساخت آن افزایش یافته و بسیار پرطرفدار می باشد. در ایران نیز ساخت این شناور به طور تخصصی در حال انجام است و موفقیت آمیز بوده است. شرکت هایی که این شناور را می سازند نیز بیشتر در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر فعالیت دارند تا جا به جایی و حمل و نقل آن آسانتر شود.

مزایا و معایب به کار بردن لندینگ کرفت در حمل و نقل بین المللی

لندینگ کرافت ها مزایای زیادی نسبت به کشتی ها دارند از جمله:

آنها با دارا بودن تحمل وزن بالا، توانایی جا به جایی بارهای نسبتا سنگین را دارند. در مواقعی هم که در ارسال بارها کشتی ها نمی توانند از کانال ها و رودخانه عبور کنند، لندینگ کرافت وسیله مناسبی برای ارسال است. از لحاظ هزینه نیز در مقایسه با استفاده از کشتی ها، هزینه لندینگ کرافت ها کمتر است و میتواند در کاهش هزینه های حمل و نقل بسیار موثر باشد. از طرفی با انتخاب این وسیله برای جا به جایی دریایی کالاها، از مشکلات اداری که حمل و نقل بین المللی دارد خلاص می شوید و مشکلی از این جهت ندارید.

لندینگ کرافت در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد. یکی از معایب آن این است که لندینگ کرافت هیچ محفظه یا انباری ندارد که از کالاها و بار در برابر حوادث طبیعی دریایی محافظت کند. فقط برخی از آن ها محفظه هایی سرپوشیده برای محافظت از محموله در برابر باد و باران دارند.

لندینگ کرافت در حمل و نقل دریایی
لندینگ کرافت در حمل و نقل دریایی

جمع بندی

اکنون با کمک مطالبی که گروه تجاری ققنوس راجع به لندینگ کرافت و مزایا و معایب و هزینه لندینگ کرافت در این مقاله برای شما تهیه کردند، قادر خواهید بود با توجه به نوع بار، بسته بندی و هزینه مورد نظرتان برای حمل و نقل کالا تصمیم بگیرید که این وسیله را برای حمل و نقل استفاده کنید یا خیر. ولی در کل این وسیله برای حمل و نقل محلی و منطقه‌ای گزینه مناسبی است؛ زیرا دسترسی به آن نیز راحت است و با بدنه ساده و آبخور کم مناسب برای آب های کم عمق و بنادریست که امکانات کم دارند. شما می توانید با کمک لندینگ کرافت به آسانی و سریعتر حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کالایتان را تمام کنید.

گروه تجاری ققنوس با سابقه فعالیت بیش از ۹ سال در زمینه منبع یابی کالا، حمل و نقل، بازرسی کالا در چین، ترخیص کالا و … آماده است تا ترخیص کالا و تجارت و بازرگانی شما را آسانتر کند. جهت دریافت مشاوره کاملا رایگان و اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان ما در این شرکت در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *