مراحل واردات مواد غذایی به کشور

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مراحل واردات مواد غذایی

آنچه در این مقاله میخوانید

در سال ۱۳۴۶ قانونی وضع شد و در آن دستورالعمل‌های لازم برای واردات مواد غذایی، واردات دارو و مکمل های غذایی به عهده سازمان های غذایی و دارویی کشور گذاشته شد. در مراحل واردات مواد غذایی و بهداشتی و وارداتی مانند اینها که از حساسیت بالایی برخوردارند، باید مجوز های لازم از کمیته های بهداشتی و پزشکی، برای هر بار واردات مواد غذایی اخذ شود تا بعدا در این زمینه ها دچار هیچ‌ گونه مشکلی در واردات کالا به ایران نشوید. اگر شما قصد دارید مواد غذایی از کشور های دیگر به ایران وارد کنید، در ابتدا باید از تمام شرایط و قوانین و مراحل واردات مواد غذایی آگاه باشید و سپس اقدام کنید.  پس پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا مراحل و قوانین واردات کالا به ایران را به خوبی در نظر بگیرید و بعد ادامه دهید.

جهت آشنایی با مراحل و شرایط واردات مواد غذایی در این مقاله از گروه تجاری ققنوس با ما همراه باشید.

مراحل واردات مواد غذایی به ایران

واردات مواد غذایی مراحلی دارد که قوانین واردات مواد غذایی در برخی از آن‌‌ها گفته می‌شوند. در ادامه به توضیح این مراحل می پردازیم.

  1. اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که کشور وارد کننده‌ مواد غذایی را درست انتخاب نمایید و در منبع یابی و سورسینگ کالا دقت کنید. هنگام انتخاب کشور باید در نظر داشته باشید کشوری که انتخاب می کنید، اگر با ایران روابط تجاری خوبی داشته باشد، بهتر است تا مراحل واردات مواد غذایی به خوبی پیش رود.
  2. دوما قیمت مواد غذایی که می خواهید وارد کشور کنید، باید هزینه‌ خوبی داشته باشد؛ زیرا اگر بیشتر از هزینه‌ عمومی باشد، وارد کردن آن مشکل می شود. البته دقیقا برعکس آن هم صدق می‌کند، یعنی اگر واردات کالا به ایران با هزینه مقرون به صرفه ای انجام شود، مراحلش نیز در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
  3. یکی دیگر از مواردی که برای تمام کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است، سلامت و کیفیت کالا می باشد. در مراحل واردات مواد غذایی باید با دقت تاریخ انقضا و سلامت آن ها را مورد بررسی قرار دهید. در حالتی که تاریخ انقضای مواد غذایی رسیده باشد، به هیچ عنوان مجوز ترخیص مواد غذایی داده نخواهد شد.
  4. در مرحله بعد باید فرم پروفرما از فروشنده‌ مواد غذایی گرفته شود.
  5. همچنین بسته‌ بندی مناسب حمل مواد غذایی نیز از مراحلی است که بسیار اهمیت دارد. چون که بسته‌ بندی مواد غذایی باید به صورتی باشد که در وهله اول در طول مسیر مواد غذایی را محافظت کند و همچنین از تابش مستقیم آفتاب به آنها جلوگیری نماید تا مواد غذایی فاسد نگردند.
  6. از آنجا که در واردات کالا به ایران، مواد غذایی جزء آن دسته از کالاهایی هستند که در طول سفر به وسیله خطرات زیادی تهدید می‌شوند، بنابراین در مراحل واردات مواد غذایی بیمه بسیار ضروری می باشد. اگر آنها را بیمه نمایید در صورت ایجاد هرگونه خطری، بیمه خسارت آن را پرداخت می نماید.
  7. در مرحله آخر شما باید تمام مدارکی را که آماده نموده‌اید به گمرک تحویل دهید و در صورت تایید از سوی گمرک، می توانید مواد غذایی خود را ترخیص کنید.
مراحل واردات کالا به ایران
مراحل واردات کالا به ایران

اهمیت اخذ گواهی بهداشت جهت واردات کالا

ضروری ترین مدرک برای صادرات و واردات مواد غذایی و آرایشی، گواهی بهداشت می باشد که از طریق بررسی و نمونه برداری برای کالاهای موردنظر صادر می گردد. برای این که این دسته از محصولات امکان دارد به بهداشت و سلامت افراد جامعه تاثیرات بدی داشته باشند و خطری برای سلامت مردم به حساب آیند، حتما باید مجوزها و استانداردهای لازم را از نظر سلامت و بهداشت دریافت نمایند. گواهی بهداشت مدرکی است که به مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی داده می شود تا امکان صادرات و واردات محصول وجود داشته باشد. این گواهی نشان دهنده این است که محصولات مورد نظر سلامت و ایمنی لازم برای واردات به ایران را دارند.

به عبارتی گواهی بهداشت به سندی گفته می شود که از سوی کشور تولیدکننده برای محصول صادر می گردد یا این که خود تولیدکننده آن را صادر می نماید و مقامات ذی صلاح بهداشتی نیز آن را مورد تأیید قرار می دهند. با داشتن پروانه و گواهی بهداشتی، از نهادهای رسمی بهداشتی، کالا اجازه ترخیص و استقاده را خواهد داشت.

چه مدارک و مجوزهایی برای واردات مواد غذایی به کشور نیاز است؟

مجوز، مهم‌ترین مدرکی است که برای واردات مواد غذایی لازم دارید. عدم دریافت مجوز باعث می شود که نتوانید مدارک مورد نیاز دیگر را دریافت نمایید. پس در اولین مرحله از مراحل واردات مواد غذایی شما باید درخواستی جهت اخذ مجوز واردات تهیه کنید که در آن مهر و امضای شرکت خود یا یک شرکت معتبر، آدرس شرکت، شماره تلفن و شماره همراه و مشخصات دقیق شرکت نوشته شده باشد. همچنین لازم است در سر برگ پروفرما تصویری از صاحب برند، شرکت و یا وارد کننده درج شود. همچنین مشخصات نام کارخانه تولید کننده و کشور وارد کننده، تاریخ و شماره پروفرما، تعداد یا وزن کالا، مبدا حمل و نقل، نام کامل محصولاتی که مطابق با پروانه بهداشت است و نیز اصل پروانه بهداشت باید وارد گردد.

حتما توجه داشته باشید که این مدارک را حتما همراه با مدارک لازم برای ترخیص کالا در هنگام ترخیص کالا با خود همراه داشته باشید. در غیر این صورت یا کالاهای شما مرجوع خواهند شد و یا در انبار نگهداری می گردد که این کار برای شما هزینه اضافی در بر خواهد داشت.

هنگام واردات کالا به ایران، واردکنندگان مواد غذایی باید حتما کلیه مدارک درخواستی را تفکیک و جدا نموده و به اداره کل فرآورده های غذایی و دارویی تحویل دهند و همچنین مدارک مورد نیاز برای کمیته بهداشت باید حضوری ارائه شوند.

در مراحل واردات مواد غذایی جهت اقدامات صدور پروانه واردات موادغذایی و کالای مصرفی از سوی کمیته بهداشت کشور مبدا، نیاز است که بعد از تایید کمیته فنی و قانونی، مدارک باید مهر سفارشات جمهوری اسلامی را داشته باشند. بعد از این که جمهوری اسلامی آن را تایید و مهر نمود، می‌توانید بعد از یک هفته مواد غذایی را وارد کشور نمایید. چنانچه مشکلی در مدارکتان بود و یا مدارک شما مورد تایید کمیته‌ بهداشتی و مقامات پزشکی قرار نگرفت، برای واردات مواد غذایی از سوی کشور مبدا جهت ترخیص کالا از گمرک به مشکل بر خواهید خورد.

قوانین واردات مواد غذایی

قوانین مربوط به واردات مواد غذایی بسیار زیاد است و برای هر ماده غذایی به طریق متفاوتی اجرا می‌گردد. یکی از این قوانین، رعایت معیارها و استانداردهای مواد غذایی می باشد که برای وارد کنندگان مواد غذایی مشکلات زیادی را به وجود آورده است. به عنوان مثال یکی از استانداردهای واردات کالا به ایران، این است که محصولات حاوی هیچگونه الکلی نباشند. اگر نوشیدنی‌ها، خوراکی‌جات و سایر مواد غذایی دارای مواد الکلی باشند، وارد کردن آن‌ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست. به طور کلی قوانین دیگر نیز از همین قاعده پیروی می کنند که در صورت دارا نبودن استانداردهای لازم اجازه واردات آن کالا به وارد کننده داده نخواهد شد.

در این قوانین اداراتی همچون سازمان غذا و دارو و کمیته بهداشت نقش بسیار مهمی دارند. مدارکی را که شما در مراحل واردات مواد غذایی ارائه می‌دهید، ابتدا به کمیته بهداشت تحویل داده می شود تا کشور مبدا و نیز مواد غذایی بررسی گردد. بعد از بررسی پروانه سبز موقت به وارد کننده داده می‌شود تا با استفاده از آن بتواند کالای خود را از گمرک ترخیص نماید. اگر چنانچه مدارک شما کامل نباشد، در فرایند ترخیص کالای خود به دردسر زیادی خواهید افتاد.

مراحل واردات مواد غذایی
مراحل واردات مواد غذایی

مواد غذایی که به کشور وارد شده چگونه ترخیص میشود؟

آخرین مرحله واردات مواد غذایی ترخیص کالا است که با ارائه دادن مدارک لازم و مجوزهای اخذ شده، می‌توان این مرحله را نیز پشت سر گذاشت. در واردات کالا به ایران در زمان ترخیص کالا شما باید ابتدا مدارک مورد نیاز را به گمرک ارائه دهید که مهم‌ترین آن‌ها پروفرما می باشد. مامورین گمرک بعد از اینکه مدارک شما را دریافت کردند، بعد از گذشت ۵ تا ۹ روز به شما اطلاع می دهند که آیا می توانید مواد غذایی تان ترخیص کنید یا خیر. بعد از آن است که شما می‌توانید هزینه ترخیص کالا را پرداخت کرده و اقدام به ترخیص کنید.

به طور کلی ابتدا واردکننده‌ کالا باید درخواستی کتبی تهیه کند که حاوی مهر و امضای مدیرعامل شرکت واردکننده جهت اخذ مجوز ترخیص کالا باشد. سپس اصل فاکتور که در سربرگ آن مهر و امضای تولید‌کننده باشد نیز همراه خود داشته باشد. برای واردات محصولات غذایی مورد نظر خود مجوز درخواست کند. علاه بر اینها فرد متقاضی باید اصل پروفرما و فاکتور و نیز دو برگ از تصویرهای سربرگ از شرکت تولید کننده و یا صاحبان برند را با مشخصات خواسته شده به کمیته بهداشتی تحویل دهد.

نتیجه گیری

در این مطلب از گروه تجاری ققنوس با شما همراه بودیم و سعی کردیم قوانین واردات مواد غذایی و مدارک مورد نیاز آن را به طور کامل شرح دهیم. برای اینکه مراحل واردات مواد غذایی را خیلی آسان طی کنید، بهترین کار این است که مدارک لازم را برای وارد کردن مواد غذایی از قبل آماده نمایید تا در طول کار برایتان مشکلی پیش نیاید. گروه تجاری ققنوس با داشتن بیش از ۹ سال سابقه در زمینه خدمات واردات و صادرات کالا، حمل و نقل، ترخیص کالا، منبع یابی و .. می تواند همراه و راهنمای شما در این زمینه باشد و بهترین و مناسب ترین ها را برای واردات کالا به ایران، به شما معرفی نماید. با ما در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *