روش حمل CIF چیست؟|شرایط این نوع از روش حمل چگونه است؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

روش حمل CIF

آنچه در این مقاله میخوانید

امروزه با افزایش تعاملات تجاری و مالی بین کشورهای مختلف انواع روش های حمل و نقل کالا اهمیت زیادی پیدا کرده است. روش حمل CIF یکی از پرکاربردترین روش های حمل بوده که بازرگانان می توانند بر حسب نیاز خود حمل بار دریایی CIF را انتخاب کنند. به علاوه داشتن اطلاعات ناکافی در این زمینه می تواند موجب بروز مشکلاتی در ترم CIF شود. کارشناسان گرو تجاری ققنوس، قصد داریم در این مقاله اطلاعات کافی را در زمینه ترم CIF با شما عزیزان در میان بگذاریم. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش حمل CIF چیست؟

روش حمل CIF روشی از حمل و نقل دریایی است که در صنعت حمل و نقل کاربرد فراوانی دارد. حمل بار دریایی CIF مخفف عبارت Cost Insurance Freight است که به معنای هزینه های حمل و نقل و بیمه بار بوده و در بعضی از موارد به آن C&F نیز گفته می شود. در روش حمل CIF برای انتقال محموله از سوی فروشنده به خریدار هزینه های زیادی وجود دارد که لازم است یکی از دو طرف (خریدار یا فروشنده) به تقبل این هزینه ها بپردازد.

همچنین، در روش حمل بار دریایی CIF که به معنای تحویل بار بر روی عرشه کشتی می باشد، تمامی هزینه ها از جمله هزینه بیمه و عقد قراردادها بر عهده فروشنده است. در روش حمل CIF فروشنده موظف بوده تا اجناس را به نزدیک ترین بندر برده و در کشتی های مربوطه بارگیری کرده و به مقصد مورد نظر خریدار ارسال کند. توجه داشته باشید که تمامی هزینه ها برای انتقال بار بر عهده فروشنده است.

اینکوترم CIF
اینکوترم CIF

اصطلاحات حمل و نقل دریایی CIF چیست؟

از اصطلاحات حمل بار دریایی می توان به CFR اشاره کرد. این اصطلاح مخفف عبارت Cost & Freight بوده که به معنای هزینه باربری است و از اصطلاحات رایج در حمل بار دریایی CIF محسوب می شود. این اصطلاح شیوه ای از فروش اجناس بوده که در آن فروشنده هزینه های باربری و بارگذاری اجناس بر روی کشتی را بر عهده دارد. اما قرار داد با شرکت بیمه و هزینه های آن برخلاف CIF بر عهده مشتریان می باشد.

درخواست بیمه اضافه برای کالاها از طرف خریدار در روش حمل  CIF

در پاره ای از موارد حمل بار دریایی CIF، خریداران درخواست بیمه اضافه بر روی اجناسشان در حین حمل و نقل را دارند. در چنین شرایطی باید بین خریدار و فروشنده در مورد اعمال این بیمه توافق شود. به علاوه، در صورتی که خریدار با فروشنده در زمینه اعمال بیمه مازاد در روش حمل CIF توافق کند، لازم است در قرارداد ذکر شود که فروشنده موظف به اعمال بیمه مازاد بر اجناس است. در غیر این صورت اگر خریدار اصرار به اعمال بیمه مازاد در ترم CIF دارد، خود خریدار باید هزینه های مربوط به بیمه مازاد را بپردازد که این حالت  نیز باید در قرارداد ذکر شود.

نحوه محاسبه هزینه در سیف به چه صورت است؟

هزینه ترم CIF از حاصل جمع موارد زیر به دست می آید:

  • قیمت CIF= هزینه های گمرک + حمل بار تا مقصد + بارنامه + ارزش کالا + هزینه های مربوط به بنادر + هزینه مربوط به بیمه + THC + هزینه حمل و نقل دریایی تا بندر انتخابی مشتری

مزایا و معایب روش سیف کالا

ترم CIF هم مانند سایر روش ها و فرایندهای حمل و نقل مزایا و معایب ویژه خود را دارد. از مزایای روش حمل CIF که شامل فروشندگان می شود کسب سود بیشتر است. در این روش حمل بار دریایی CIF، شرکت تولید کننده وظیفه عقد قراردادها را بر عهده داشته و می تواند مبلغی به عنوان ارائه خدمات از خریدار دریافت کند. به علاوه این روش مزایایی برای خریدار نیز خواهد داشت. در این روش خریدار بدون دردسر اجناس خود را دریافت می کند و بابت پیدا کردن شرکت حمل و نقل و مشکلات موجود در زمینه عقد قرارداد نگرانی نخواهد داشت. روش حمل CIF برای افرادی که قصد واردات به صورت حمل FCL را دارند بسیار مناسب بوده و می توانند برای حمل و نقل اجناس خود یک کشتی را به اجاره در بیاورند.

روش حمل CIF در کنار مزایای گفته شده معایبی نیز دارد. برای مثال از ابتدا تا انتهای این فرایند مدیریت هزینه ها بصورت موثر اتفاق نخواهد افتاد و همچنین قوانین برخی از کشورها باعث افزایش قیمت های حمل و نقل خواهد شد. گاهی نیز ممکن است با هزینه های مازاد و خدماتی روبرو شوید و بیشتر از انتظارتان هزینه پرداخت کنید. به علاوه گاهی افراد در واردات اجناس به شرکت های تولید کننده کالا که در کشورهای دیگر حضور دارند اعتماد کرده و این شرکت ها به دلیل نا آگاهی و یا اطلاعات ناکافی در زمینه واردات کالا به ایران و یا بهره گیری از افراد غیرمتخصص باعث افزایش قیمت حمل و نقل کالا می شوند.

تفاوت روش حمل FOB و CIF چیست؟

امروزه روش های مختلفی برای حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می گیرد. از پرطرفدارترین و عمده ترین این روش ها روش حمل CIF و FOB می باشد. حمل بار دریایی CIF و FOB تفاوت ها و مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. در روش حمل CIF با اینکه هزینه های حمل و نقل بسیار ارزان تر از FOB می باشد، اما ترم CIF شامل هزینه های پنهان می شود که ممکن است هزینه های بیشتری را به شما تحمیل کند در صورتی که FOB این گونه نیست. در روش حمل FOB شما می توانید تمامی هزینه ها را ازمبدا تولید کننده تا انبارهای خود کنترل کنید. اما از عمده معایب فوب می توان به بالا بودن هزینه حمل و نقل نسبت به CIF اشاره کرد. با وجود این امروزه استفاده از روش فوب در بین بازرگانان رایج تر می باشد.

در روش حمل CIF تمامی هزینه ها از جمله بیمه و حمل و نقل برعهده فروشنده بوده و وظایف بر عهده او است. همچنین، در صورتی که در روش FOB تنها وظیفه حمل کالا به بندر بر عهده فروشنده بوده و از آن پس تمامی هزینه های حمل و نقل و بیمه اجناس بر عهده خریدار می باشد.

در صورتی که برای اولین بار قصد واردات و صادرات کالا را دارید و کنترل هزینه ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است روش FOB بهترین روش می باشد. در صورتی که معاملات خود را به صورت فصلی انجام داده اید بهتر است از روش حمل CIF و CFR بهره ببرید.

اصطلاحات حمل و نقل دریایی
اصطلاحات حمل و نقل دریایی

وظایف خریدار و فروشنده در روش سیف به چه شکل است؟

در حمل بار دریایی CIF تنها وظیفه خریدار پرداخت به موقع مبالغ در موعد مقرر شده در قرارداد می باشد در صورتی که وظایف فروشنده بسیار بیشتر است. اولین وظیفه ای که فروشندگان بر عهده دارند آماده سازی تمامی مدارک از جمله قراردادهای مربوط به شرکت بیمه، مشخصات مربوط به بار و بقیه موارد ذکر شده در قرارداد با خریدار است. در صورتی که معادل های الکترونیکی مدارک مورد تایید دو طرف قرارداد واقع شود می توان از جایگزین های الکترونیکی استفاده نمود.

از دیگر وظایف فروشندگان بستن قرار داد با شرکت های حمل و نقل کالا، بستن قرارداد با شرکت های بیمه مورد تایید شرکت های حمل و نقل می باشد. لازم است که قرارداد بیمه با شرکت های معروف و مورد اعتمادی بسته شود که شرایط لازم برای موقعیت های خاص را داشته باشند تا در هنگام بروز مشکل خریداران بتوانند از طریق این شرکت ها با خیال راحت اقدام کنند.

تفاوت CFR و CFI در چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم روش حمل CIF و CFR برای معاملات فصلی مناسب تر هستند اما تفاوت بین این دو روش چیست؟ همانطور که بیان کردیم در ترم CIF تمامی وظایف حمل و نقل و همچنین پرداخت هزینه ها بر عهده فروشنده می باشد. اما در صورتی که خریداران درخواست بیمه مازاد کنند و یا شرکت بیمه مورد تایید فروشنده را قبول نداشته باشند می توانند روش CFR را امتحان کنند. در روش CFR هزینه های حمل و نقل و عقد قرارداد همچنان بر عهده فروشنده بوده اما هزینه قرارداد با شرکت بیمه و عمل قرارداد بر عهده خریدار است.

جمع بندی

روش حمل CIF از روش های پرکاربرد در حمل و نقل دریایی بوده که در این روش فروشندگان وظایف زیادی از جمله بستن قرارداد با شرکت های حمل و نقل، بیمه و هزینه های مربوطه را بر عهده دارند. ترم CIF برای افرادی که به تازگی شروع به صادرات و واردات کرده اند روش مناسبی می باشد اما باید توجه کنند که باز هم این روش بی خطر نبوده و بهتر است از راهنمایی افراد متخصص استفاده کنند.

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۹ سال سابقه در زمینه ترخیص کالا از گمرکات و واردات و صادرات به روش های زمینی، دریایی و هوایی آماده خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. از دیگر خدمات گروه تجاری ققنوس می توان به پست اکسپرس، خرید از سایت های خارجی، حوالجات ارزی، فروش، واردات و ترخیص ماینر و… اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *