قرارداد تامین کالا چیست؟ همه آنچه که باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

قرارداد تامین کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

  • قرارداد تامین کالا یکی از قراردادهای رایج در دنیای تجارت امروز و یکی از انواع قراردادهای کارگزاری می باشد. ارتباط با بسیاری از شرکت های تولید کننده کالا برای بسیاری از تجار آسان به نظر نمی رسد و با توجه به اینکه سرعت برای تجار بسیار مهم است، امروزه تجار خود و به تنهایی در بسیاری از کشورهای جهان با فروشندگان و تولیدکنندگان کالا مواجه نمی شوند و این کار را به کارگزار تامین کالا می سپارند. پیدا نکردن به صرفه ترین فروشگاه یا شرکت تولیدی و احتمال ضرر در این شرایط بسیار زیاد است زیرا تجار نمی توانند تمامی شرکت های تولیدی سراسر کشور را با هم مقایسه کنند و به صرفه ترین قیمت را انتخاب کنند، از این رو پای قرارداد تامین کالا و استفاده از قرارداد کارگزاری تامین کالا به میان می آید. این مطلب در رابطه با تمامی جزییات مربوط به قراردادهای تامین کالا از سوی گروه تجاری ققنوس برای علاقه مندان دنیای تجاری ارائه می شود.

    قرارداد تامین کالا چیست؟

    نخست به توضیح چیستی قرارداد تامین کالا می پردازیم. فروشگاهی را تصور کنید که محصولات مختلفی از جمله مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و غیره می فروشد و می خواهد قفسه های خود را پر از محصولات کند، در این صورت این فروشگاه باید به تولیدکننده محصول هر بخش از فروشگاه مراجعه و محصول مورد نظر را تهیه و در فروشگاه عرضه کند. در چنین شرایطی برای اینکه بتوان کالای درخواستی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کرد، مسئول تامین کالای فروشگاه باید به تولیدکننده هر محصول مراجعه کرده و کیفیت و قیمت محصولات آن را بررسی کند، و در نهایت دستور خرید را بدهد.

    این فرآیند بسیار زمان بر و تقریبا غیرممکن است و در این زمینه مسئول تامین کالا باید به افراد متخصص در امر تامین کالا مراجعه و خرید کالا برای فروشگاه را به آنها بسپارد. در واقع باید قرارداد کارگزاری تامین کالا بین فروشگاه و افراد متخصص در این زمینه منعقد شود.  مسئولان فروشگاه پس از مراجعه به کارگزار تامین کالا، روابط قراردادی خود را در چارچوب قراردادی قانونی تنظیم و انتظارات خود را از یکدیگر و نیز کلیات قرارداد از قبیل مدت قرارداد و مبلغ قرارداد را در این قرارداد درج می نمایند.

    قرارداد کارگزاری تامین کالا
    قرارداد کارگزاری تامین کالا

    کاربردهای قرارداد تامین کالا

    قرارداد تامین کالا در واقع برای پیدا کردن افراد متخصص جهت برطرف کردن نیازهای تامین کالا و محصول برای شرکت ها و سازمان ها می باشد. طبق این قرارداد افرادی که در این زمینه زبده و حرفه ای هستند و به عنوان کارگزار تامین کالا شناخته می شوند، بایستی کالاهای مورد نیاز طرف دوم قرارداد را در زمان معینی تهیه کنند. مهم ترین کاربرد این قرارداد پیدا کردن تولیدکنندگان و وارد کنندگانی است که محصول با کیفیت را با قیمت مناسب تری نسبت به سایر رقبا به مشتریان خود ارائه می دهند. در قرارداد کارگزاری تامین کالا کلیه جزئیات همکاری شما از قبیل مبلغ قرارداد، زمان تعیین شده برای تحویل کالا، مشخصات کالا و.. آورده شده است.

    کارگزار تامین کالا کیست؟

    مفهوم تامین کالا در واقع به معنای خرید یا اجاره کالا از تولیدکنندگان کالا و محصولات و فروشگاه های عرضه کننده کالا است. افراد برای تامین کالای خود به فروشندگان کالا مراجعه می کنند و فروشگاه های عرضه کالا محصولات خود را از شرکت های تولید کننده کالا تامین می کنند. اما گاهی ممکن است مشکلاتی در زمینه تامین کالا وجود داشته باشد؛ کالاها از نظر کیفیت، ظاهر و قیمت دارای تنوع زیادی هستند.

    فردی که قصد خرید کالایی را دارد ممکن است نتواند این محصولات را به درستی مقایسه کند و متوجه نشود که کدام محصول را بخرد. علاوه بر این، گاهی ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی نداند که چگونه محصول مورد نظر را تهیه کند. کارگزار تامین کالا می تواند این مشکل را برطرف نماید.

    به عنوان مثال، یک شرکت مالی ممکن است تصمیم بگیرد برای راه اندازی فعالیت خود، کالاهایی را برای فضای شرکت خود تهیه کند. کالاهایی مانند میز و صندلی، کامپیوتر، لوازم اداری، لباس فرم کارکنان و … در چنین شرایطی مدیر شرکت نمی تواند به تولید کننده و فروشنده هیچ کالایی مراجعه و سفارش خرید بدهد. علاوه بر این، مدیر شرکت ممکن است به تولیدکننده ای مراجعه کند که محصول را با قیمتی بالاتر از سایرین به فروش می رساند و از این طریق شرکت متحمل ضرر می شود.

    در چنین شرایطی مراجعه به کارگزار تامین کالا و انعقاد قرارداد تامین کالا بهترین گزینه است. این افراد با داشتن شناخت کافی از کالاهای مختلف و قیمت واقعی هر محصول و همچنین داشتن روابط تجاری با تولیدکنندگان می توانند کالاهای مصرفی را در زمان سریع تر و یا با قیمت مناسب تری در اختیار مردم قرار دهند.

    خدمات کارگزار تامین کالا

    به موجب قرارداد تامین کالا خدماتی ایجاد می شود که باید به مشتریان ارائه شود. کارگزار تامین کالا به نمایندگی از مشتریان خود اقدام به خرید اجناس مختلف مورد نیاز آن ها از جمله روغن، فلزات، شکر، قهوه، انواع میوه، سبزیجات، فرآورده های نفتی و غیره می کنند و همچنین کارگزاران تامین کالا در راستای اهداف سودجویانه برای خود، امروزه کالاهای گسترده ای را خریداری می کنند تا به مشتریان عرضه کنند. ما در گروه تجاری ققنوس در این بخش از مقاله تعدادی از مهم ترین وظایف کارگزاران قرارداد کارگزاری تامین کالا را گردآوری و به شما عزیزان ارائه می نماییم :

    • نظارت بر پروسه معاملات خرید و فروش در بازار کالا
    • ارائه راهنمایی ها و مشاوره های لازم به مشتریان و خریداران در رابطه با خرید و فروش کالا
    • ارتباط با طیف وسیعی از فروشندگان و تولیدکنندگان کالاهای ضروری و شناسایی این فروشندگان
    • دریافت سفارشات و درخواست های مشتریان و ملاقات با آن ها
    • ارائه خدمات و گزارشات در رابطه با مشخصات و جزئیات مربوط به قیمت کالای مورد نیاز خریدار
    • تحقیق در فروشگاه ها و شرکت های تولیدیی که به تازگی تاسیس شده اند و اطلاع از قیمت پیشنهادی آن ها
    • نظرسنجی از مشتریان و کسب اطلاعات کافی از کیفیت محصولات ارائه شده توسط تولیدکنندگان برای ادامه یا عدم ادامه همکاری با آن ها
    • انجام تحقیقات و به روز بودن و اطلاع از آخرین اخبار مربوط به بازار خرید و فروش کالا
    • برقراری ارتباط موثر با مشتریان وفادار و گسترش فرصت های تجاری جدید

    کارگزاران قرارداد کارگزاری تامین کالا به صورت روزانه معاملاتی را در زمینه کالاهای مختلف انجام می دهند. آن ها مشاوره های تخصصی را به مشتریان خود ارائه می دهند و بخش قابل توجهی از وقت خود به ملاقات حضوری با مشتریان خود و تحویل کالاهای مورد نیاز آن ها صرف می کنند.

    نمونه قرارداد تامین کالا چگونه است؟

    برای اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند از خدمات قرارداد تامین کالا و کارگزاران تامین کالا استفاده کنند، باید با این اشخاص قراردادی تحت عنوان قرارداد کارگزاری تامین کالا منعقد کنند. این قرارداد یک قرارداد همکاری بوده و مشمول مقررات عمومی قانون مدنی می باشد. انعقاد قرارداد تامین کالا از این نظر حائز اهمیت است که روابط کاری طرفین در چارچوب قانونی شکل گرفته و طرفین قرارداد ملزم به انجام تعهدات قراردادی خود و رعایت شرایط مندرج در قرارداد هستند.

    تنظیم قرارداد به شکلی است که تمامی جزئیات روابط کاری طرفین قرارداد کارگزاری برای تهیه کالا، طول مدت تهیه کالا و همچنین مبلغ قرارداد و شرایط فسخ قرارداد را مشخص می کند و حقوق و منافع طرفین قرارداد به موجبات آن مشخص و تضمین می شود.

    اهمیت انعقاد قرارداد کارگزار تامین کالا

    کارگزار تامین کالا واسطه ای بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و همچنین واسطه بین فروشندگان و خریداران کالا است. برای اینکه این شخص نتواند از مبلغ ارائه شده توسط کارفرما سوء استفاده کند و مرتکب جرائم مالی شود، بهتر است قرارداد معتبری بین طرفین قرارداد منعقد شود و ضمانت انجام تخلف در تعهدات قراردادی درج شده باشد. در نهایت، هر دو طرف قرارداد باید یک سند کتبی و قانونی برای رجوع و استناد داشته باشند تا طرف مقابل را به انجام تعهدات و شرایط قرارداد تامین کالا ملزم کنند.

    تعهدات کارگزار تامین کالا

    با توجه به قرارداد تامین کالا، کارگزار پس از اطلاع از اینکه کالای مورد درخواست خریدار چیست، باید با فروشندگان و تولیدکنندگان آن کالا ملاقات کرده و شرایط لازم را برای ثبت سفارش کالای مورد نظر فراهم کند. کارگزار تامین کالا بایستی در مورد کیفیت و قیمت کالای مورد نظر تحقیقات دقیقی انجام دهد و پرفروش ترین محصول مورد نظر را با قیمت مناسب بیابد. در صورتی که کالای خریداری شده ایراد داشته باشد یا کالای مورد نظر مشتری نباشد و کارگزار در تهیه آن مرتکب اشتباه شده باشد، مسئولیت جبران ضرر و زیان مشتری بر عهده کارگزار خواهد بود و کارگزار موظف است محصول درخواستی را به خریدار ارائه نماید.

    ضمناً کارگزار تامین کالا باید در تمامی مراحل خرید کالا در کنار خریدار بوده و به او مشاوره دهد. کارگزار طبق قرارداد کارگزاری تامین کالاموظف است کالای مذکور را در مدت قرارداد در اختیار کارفرما قرار دهد و همچنین اجازه واگذاری تعهدات قراردادی خود را به سایر اشخاص ندارد.

    کارگزار تامین کالا
    کارگزار تامین کالا

    تعهدات کارفرما در قرارداد تامین کالا

    کارفرما یا خریدار کالا که در قرارداد کارگزاری تامین کالا مشخص شده است، باید کالایی را که قصد خرید دارد به طور دقیق به کارگزار اطلاع دهد. ضمناً کارفرما در قرارداد تامین کالا باید بودجه ای را که برای خرید کالا در نظر دارد به کارگزار اطلاع دهد. خریدار کالا باید در هنگام تنظیم قرارداد ، مدت زمانی را که قصد تهیه کالا را دارد، اعلام کند. خریدار کالا باید اطلاعات دقیق خود را در اختیار کارگزار قرار دهد تا کارگزار بتواند در روند تهیه کالای قراردادی با خریدار ارتباط موثر برقرار کند. در نهایت کارفرمای قرارداد باید حق الزحمه کارگزار تامین کالا را به همان ترتیبی که در قرارداد مشخص شده است پرداخت کند.

    همچنین کارفرما مسئولیت پرداخت هزینه های قراردادی مانند هزینه انتقال وجه یا حمل و نقل کالا را بر عهده دارد. در صورتی که قرارداد کارگزاری در قالب قراردادهای استخدامی و قانون کار منعقد نشود، کارفرما هیچ تعهدی در قبال پرداخت بیمه و سایر مزایای قانونی به کارگزار ندارد.

    مدت زمان اعتبار قرارداد کارگزاری تامین کالا

    تعیین مدت قرارداد تامین کالا یکی از ضروریات اصلی تنظیم و انعقاد قراردادها می باشد. با تعیین زمان، شروع و پایان قرارداد و شروع و پایان اجرای موضوع قرارداد و انجام تعهدات قراردادی طرفین مشخص می شود و بدین ترتیب قرارداد مطابق با اهداف معین شده قراردادی پیش می رود. در صورت عدم تعیین مدت قرارداد، ممکن است طرفین قرارداد در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و نتوانند برای دریافت حقوق خود به مراجع قانونی شکایت کنند. زیرا در مواقعی که مدت اجرای تعهد مشخص نیست ممکن است طرفی که مسئولیت اجرای آن تعهد را بر عهده داشته است مدعی شود که زمان انجام تعهدات هنوز تمام نشده است.

    جمع بندی

    در این مقاله سعی داشتیم تا شما تاجران گرامی و علاقه مندان به دنیای تجارت را با جزییات قرارداد کارگزاری تامین کالا و مسئولیت ها وتعهدات طرفین قرارداد تامین کالا آشنا نماییم. همچنین کاربردهای این نوع قرادادهای تجاری را برایتان عنوان کردیم. در اقتصاد وسیع امروز تاجران نمی توانند خود به دنبال بهترین تامین کنندگان محصول باشند و در این رابطه نیازمند افراد متخصص هستند.

    شما عزیزان می توانید با توجه به انواع خدمات تجاری و اقتصادی ارائه شده توسط گروه تجاری ققنوس در تمامی امورات تجاری خود مانند عقد قرادادهای تامین کالا، با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس گرفته و سوالات خود را در رابطه با جزییات قرارداد تامین کالا و سایر موضوعات تجاری در میان بگذارید. علاوه بر آن همکاران ما درگروه تجاری ققنوس علاوه بر مقاله ای که مطالعه کردید، مطالب مرتبط با سایر قراردادهای کارگزاری و موضوعات مختلف تجاری را برای ارتقای دانش تجاری شما تهیه و منتشر کرده اند.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *