آموزش صادرات کالا / مهمترین نکاتی که جهت پیدا کردن کالای صادراتی که باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آموزش صادرات کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

  • از زمان‌های بسیار قدیم صادرات کالا از کشوری به کشورهای دیگر توسط بازرگانان مرسوم بوده و آنها از این طریق کسب سود می‌کردند. شما می‌توانید در سفرنامه‌های گوناگون، داستان بازرگانان زیادی را بخوانید که از شرق دور برای صادرات کالاهای با ارزش خود، چندین ماه را در مسافرت می‌گذراندند. حتی برخی از بازرگانان در نوشته‌های خود به آموزش و بیان اصول صادرات موفق پرداخته‌اند. یکی از مسیرهای بسیار مهم تجارت بازرگانان راه ابریشم بود که از طریق آن صادرات و جابه جایی هزاران نوع کالا، انجام می‌شد. امروزه اما راه‌های تجاری بین‌المللی گسترش یافته و تجار می‌توانند به راحتی کالاهای خود را به نقاط مختلف دنیا صادر کنند. در این بین بازاریابی صادراتی و یافتن خریدار برای کالاهای خود از نکات مهم تجارت است و تاثیر زیادی در موفقیت بازرگانان دارد. در این مطلب از گروه تجاری ققنوس به آموزش صادرات کالا جهت افزایش سوددهی و راندمان کاری شما می‌پردازیم.

    بازاریابی صادراتی چیست؟

    در این نوع بازاریابی یک شرکت محصولات یا خدمات خودش را برای فروش به یک کشور خارجی صادر می‌کند. این محصولات در سطح بین‌المللی در داخل کشور تولید می‌شوند و شرکت آن‌ها را بین خریداران مختلف توزیع می‌نماید. ولی بین کالاهایی که در دسترس کشورهای خارجیست تفاوت وجود دارد و این محصولات به طور خاص به خاطر مشتریان خارجی به بازار عرضه می‌گردند.‌ درست همین موضوع است که  اهمیت اصول صادرات موفق و طرح بازاریابی صادراتی را به میان می‌آورد. شما با کمک آموزش صادرات کالا به خارج از کشور خود و در سطح بین المللی، این شانس را دارید که فروش محصولاتتان را دو یا سه برابر افزایش دهید. حتی نمی‌توانید تصورش را هم بکنید که بازاریابی در بازارهای خارجی چه قدر نسبت به مشتریان محلی برای کسب و کار شما سودمند خواهد بود.

    از سوی دیگر، اختلافات فرهنگی، هزینه حمل‌ونقل، عامل زمان و سیاست‌های تجارتی بین‌المللی، بین تأمین‌کنندگان و خریداران خارجی مانع ارتباطی بازاریابی ایجاد می‌کنند و اینجاست که باید با اصول آن آشنا شوید. حتما می‌پرسید پس چه نیازی به بازاریابی در خارج از کشور داریم؟ شما باید اطلاعات کافی در مورد رفتارهای خریداران، علایق و نیازهای مشتریان خارجی خود کسب کنید. همه این موارد در یک برنامه اصول صادرات موفق به خارج از کشور مطرح است. یک برنامه آموزش صادرات کالا به استراتژی‌های خاص صادرات می‌پردازد که با استفاده از آن می‌توانید محصول خود را در دسترس خریداران بین المللی قرار دهید.

    بازاریابی صادراتی
    بازاریابی صادراتی

    مزایا و معایب صادرات کالا

    همانطور که گفتیم، امروزه شرکت‌های زیادی هستند که به بازاریابی صادراتی و صادرات محصولات و خدمات تولیدی خود به سایر کشورهای جهان می‌پردازند. این امر موجب بهبود روابط اقتصادی و فرهنگی کشورها با یکدیگر می‌شود. بطور کلی مزایا و معایب صادرات کالا به خارج از کشور به قرار زیر است:

    مزایای صادرات کالا:

    • کاهش هزینه‌های تولید کالا
    • ایجاد و حفظ موقعیت رقابتی در بازارهای بین المللی
    • افزایش کیفیت محصولات تولید شده و حفظ آن
    • افزایش استعدادها و مهارت کارکنان از طریق آموزش صادرات کالا
    • بالا رفتن سهم بازار هدف از طریق اصول صادرات موفق
    • افزایش سود کسب شده
    • معرفی برند خود در سطح جهانی
    • ورود ارز خارجی به چرخه اقتصاد کشور
    • رقابت با بهترین برندهای خارجی

    با توجه به این مزایا، اکثر شرکت‌ها، ریسک و معایب موجود در صادرات را می‌پذیرند و باز هم به صادرات محصولات و کالاهای خود به خارج از کشور رغبت دارند. زیرا می‌دانند که با رعایت تمام اصول بازاریابی صادراتی می‌توان نهایت استفاده را از مزیت‌های آن برد.

    صادرات کالا معایبی هم دارد:

    • سختی و مشکلات صادرات برای شرکت‌های کوچک و متوسط با آموزش صادرات کالا آشنا نیستند.
    • مشکلات ناشی از وجود تفاوت‌های فرهنگی
    • نبود دسترسی راحت به خدمات پس از فروش محصولات برای خریداران خارجی محصولات شما
    • طی مراحل و اصول صادرات موفق توسط صادرکنندگان که غالبا بسیار سخت و طولانی است

    مهمترین نکات هنگام یافتن خریدار کالای صادراتی

    از جمله مهمترین نکاتی که در بازاریابی صادراتی میتوانیم به آنها اشاره کنیم، عبارتند از:

    تعیین کنید که در کدام بازار قصد فروش محصولتان را دارید

    گام اول برای یافتن خریدار کالای صادراتی تصمیم در مورد انتخاب بازار هدف است. انتخاب کشور مقصد ممکن است بر حسب محصول شما متفاوت باشد. پس بهتر است قبل از انتخاب بازار خوب تحقیق کنید و به اطلاعات جمعیتی، فرهنگی، مذهبی و رقابت بالقوه موجود در بازار توجه کنید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. بهترین تصمیم برای انتخاب خریدار، در بازاریابی صادراتی بسیار مهم است.

    یک برنامه درست داشته باشید

    داشتن یک برنامه صحیح و اصولی و توجه به آموزش صادرات کالا هنگام یافتن خریدار بسیار حیاتیست. برنامه‌ریزی در همه نوع تجارت‌ نقش مهمی در موفقیت شما دارد که بدون آن قطعا با شکست مواجه خواهید شد. البته بهتر است برنامه‌ریزی شما طبق اصول صادرات موفق، بسته‌بندی، دانش و محصول شما باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

    انتخاب مسیر درست برای رسیدن به بازار

    اینکه یک مسیر مناسب برای یافتن خریدار داشته باشید، تا حد بسیار زیادی به موفقیت شما کمک می‌کند. می‌توانید از افراد با تجربه در این حوزه کمک بگیرید و از تجربیات آن‌ها استفاده سودمندی ببرید. یکی از چهار گزینه زیر را می‌توان برای بازاریابی صادراتی انجام داد:

    • فروش مستقیم، استفاده از توزیع کننده و یک نماینده فروش، ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک

    در هر کدام باید در مواردی چون تحویل و پرداخت شفاف بود و مطمئن شد. همیشه به خاطر داشته باشید که از مالکیت معنوی خود هم محافظت نمایید. رعایت این نکات در آموزش صادرات کالا می‌تواند در یافتن خریدار برای کالای صادراتی مفید باشد.

    از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید

    همیشه در زندگی فرصت‌ها محدود هستند و باید تا می‌توانید از موقعیت‌های مختلفی که در زندگی‌تان پیش می‌آید نهایت استفاده را ببرید. در اصول صادرات موفق، حضور در نمایشگاه‌های تجاری بهترین فرصت‌ در خارج از کشور است تا با خریداران مختلف ملاقات و کسب و کار جدیدی ایجاد نمایید. به دنبال این کار، فرصت‌های جدید دیگری برایتان پیش خواهد آمد.

    شروع بازاریابی صادراتی بهترین راه برای یافتن خریدار کالای صادراتیست

    • انتخاب یک تیم بازاریابی حرفه‌ای که بتوانند خریداران بالقوه برای کالای صادراتی شما بیابند، می‌تواند بدون هزینه زیاد موثر باشد.
    • با تبلیغات درست طبق آموزش صادرات کالا در معرض دید همه قرار بگیرید.
    • ایجاد یک وبسایت با محتوای ترجمه شده بر اساس بازار هدف نیز فکر خوبی برای بازاریابی است. داشتن وب‌سایت و بکارگیری تکنیک بازاریابی درون‌گرا، تا حد بسیار زیادی فروش شما را افزایش خواهد داد. این تکنیک سال‌هاست که در بازاریابی و فروش استفاده می‌شود و از اصول صادرات موفق است. شما با یک محتوای عالی در وب‌سایت یا صفحات اجتماعی، مشتریان را ترغیب می‌کنید تا کالاهای شما را بخرند.

    توجه به مسائل حقوقی

    مسائل حقوقی گوناگون هم می‌توانند در یافتن فرصت‌ها و بازاریابی صادراتی کمک کنند. هر کشوری قوانینی برای فروش محصولات دارد که برخی از آنها فرصت‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد. از این رو درک قوانین کشوری که قصد صادرات به آن را دارید، حیاتی است که حتما باید هنگام صادرات به این مورد توجه کنید.

    اصول صادرات موفق
    اصول صادرات موفق

    چگونه برای صادرات کالا مشتری بیابیم؟

    با کمک آموزش صادرات کالا می‌توانید راه‌های زیادی را برای پیدا کردن مشتری کالای صادراتی خود به کار برید، از جمله:

    اتاق‌های بازرگانی

    این اتاق‌ها در حقیقت وبسایت‌هایی هستند که بهترین برندهای تجاری در آن جمع می‌شوند و شما می‌توانید شرکای تجاری خود را در آنجا پیدا کنید. در این اتاق‌ها لیست افراد، همراه با شماره تماس و نوع فعالیتشان قید شده و شما بایدطبق اصول صادرات موفق با افرادی که در مسیر و بازار هدف شما قرار دارند، ارتباط همکاری برقرار کنید. با جستجو در گوگل می‌توانید اتاق بازرگانی شهر یا کشور خود را بیابید و به بازاریابی صادراتی بپردازید.

    حضور در نمایشگاه، به عنوان متصدی و غرفه‌دار یا به عنوان بازدیدکننده

    یک روش خوب در آموزش صادرات کالا و یک راه موثر در تجارت و یافتن شریک تجاری، شرکت در نمایشگاه‌های تجاریست. با شرکت در نمایشگاه‌ها، امکان ملاقات با شرکای قوی را دارید، البته این کار هزینه‌های سنگینی دارد و معمولا شرکت‌های قوی و معتبر امکان شرکت در نمایشگاه‌ها را دارند. پس اگر شما هم در اندیشه توسعه کسب و کار خود در سطح بین المللی هستید، شرکت در این نمایشگاه‌ها موقعیت‌ خوبی برایتان است.

    وبسایت نمایشگاه و واردکننده

    یکی دیگر از اصول صادرات موفق، حضور فعال در وبسایت‌های نمایشگاه‌ها و شرکت‌هاست. در وبسایت نمایشگاه‌ها می‌توانید اطلاعاتی درباره شرکت کنندگان متصدی نمایشگاه‌ها کسب کرده و شریک تجاری خود را بیابید. هر شرکتی هم برای معرفی محصولات خود وبسایتی دارد که در آن جا می‌توانید بخشی از ایمیل و اطلاعات تماس شرکت را ببینید و مستقیما با خود شرکت مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

    شبکه اجتماعی لینکدین

    حضور در این وبسایت جهت بازایابی صادراتی برای هر تاجر و بازرگان ضروری می‌باشد. صادرکننده‌ها و کارمندان باید طبق آموزش صادرات کالا صفحات خود را در شبکه اجتماعی لینکدین داشته باشند تا امکان ارتباط با کسب‌وکارهای مرتبط دیگر برایشان فراهم شود. برای کسب مشتری، علاوه بر وبسایت‌ لینکدین، opportunity هم وجود دارد که مشابه همین وبسایت عمل می‌کند و شما می‌توانید در آن فعالیت کنید.

    بازار عمده فروش جهانی (B2B Marketplaces)

    استفاده از تجارت بی تو بی نیز از اصول صادرات موفق است. این بازارهای بین‌المللی تعداد زیادی صادرکننده و واردکننده دارند و به همین جهت به سرعت می‌توان در آن مشتری خود را پیدا کرد و درخواست‌های خرید، فروش و عقد قراردادهای معتبر را رد و بدل نمود. البته عضویت در این سایت‌ها نیازمند پرداخت هزینه می‌باشد که یکی از معروف‌ترین این بازارهای عمده فروش جهانی «علی بابا» که یک بازار چینی می‌باشد.

    وب سایت خرده فروشی مانند آمازون

    فعالیت اصلی این وبسایت‌ها این است که قیمت‌های خرده فروشی در بازارهای هدف را کشف کنند. اگر می‌خواهید با بازاریابی صادراتی عمده محصول خود را به بازار هدف صادر کنید و قصد خرده فروشی دارید، می‌توانید با جستجوی قیمت در وبسایت‌های خرده فروشی از نرخ آن کشور مطلع شوید. جهت دریافت آموزش صادرات کالا می‌توانید با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

    سایت یلوپیج

    اصول صادرات موفق این است که مشتریان دائمی برای خود بیابید. در این راستا صفحه یا کتاب زرد با طراحی برای مشاغل و اصناف خاص، در ایران هم وجود دارد و می‌توانید آن را به شکل چاپی و آنلاین در اینترنت مشاهده کنید. یلوپیچ در بعضی جاها به وایت پیج یا کتاب سفید معروف است و شما برای دسترسی به آن لازم است در گوگل عبارت Dubai yellow pages، Muscat yellow pages و Qatar yellow pages را جستجو کنید.

    وبسایت آگهی

    این وبسایت دسته‌بندی مرتبی از فعالیت‌های شغلی برای بازاریابی صادراتی دارد و بازرگانان طبق آموزش صادرات کالا برای کسب اطلاعات و قیمت خرده فروشی از آن استفاده می‌کنند. با جستجوی عبارت «Iran classified ads» این وبسایت را بیابید.

    جستجو در گوگل

    آسان‌ترین و شایع‌ترین راه برای پیدا کردن مشتری در حیطه صادرات، جستجو در گوگل برای شرکت‌های معتبر می‌باشد. با توجه به اصول صادرات موفق جهت جستجو در گوگل باید معکوس عمل کنید؛ یعنی اگر شما صادرکننده‌اید باید خود را به عنوان واردکننده در نظر بگیرید و برای محصولات خود کلمه کلیدی قرار دهید که یک واردکننده آن را بکار می‌برد.

    وب سایت الکسا

    یکی از راه‌های بازاریابی صادراتی یافتن وبسایت‌های مشابه از طریق الکساست. گاهی اوقات شما به منابع بیشتر و آموزش صادرات کالا نیاز دارید؛ وبسایت الکسا در یافتن سایت‌های مد نظر به شما کمک می‌کند. کافیست عبارت «Alexa.com»را در گوگل جستجو کنید.

    وب سایت‌های دایرکتوری

    در این وبسایت‌ها اطلاعاتی راجع به یک فعالیت در رشته‌ خاص یا منطقه‌ خاص درج می‌شود. همچنین راه‌های ارتباطی در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید در آن کالاهایی را خرید و فروش کنید.

    شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی

     امروزه بهترین راه کسب اعتبار در زمینه تجارت و از اصول صادرات موفق، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی است. با ایجاد یک پیج و کانالی که محصول و شرکت خود را در آن معرفی کنید موجب افزایش مشتری‌های شما می‌شود.

    گوگل مپ

     با ثبت کسب وکارتان در گوگل مپ، اعتبار و جایگاه ویژه‌ای کسب خواهید کرد. همچنین امتیاز شما در موتور جستجوی گوگل پیشرفت می‌کند و بیشتر در معرض دید مشتری‌ها هستید و این کار موجب افزایش اعتماد آن‌ها به شما خواهد شد. آموزش صادرات کالا را از کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس بخواهید.

    بازاریابی از طریق شرکت‌های تجاری معتبر

    بهترین کار برای بازاریابی صادراتی و یافتن مشتری خارجی جهت صادرات محصولاتتان، استفاده از پتانسیل شرکت تجاری و بازاریابی معتبری چون گروه تجاری ققنوس است. امروزه در داخل و خارج از کشور شرکت‌های بازرگانی بی‌شماری موجودند که بازرگانان می‌توانند با آنها همکاری و کار کنند. گروه تجاری ققنوس تجارب زیادی در زمینه اصول صادرات موفق و تجارت کالا دارد که شما با خیال راحت می‌توانید امور مربوط به بازاریابی بین‌المللی خود را به آن بسپارید.

    شما می‌توانید بسته به نیاز خود از الگوهای مختلف همکاری با ما استفاده کنید. ممکن است برخی از شما بخواهد صفر تا صد صادرات کالای خود را به شرکت ما بسپارد، برخی هم مایلند تنها بخش بازاریابی خارجی و پیدا کردن مشتری را بسپارند یا در مورد آموزش صادرات کالا مشاوره دریافت نمایند. در هر حال میزان درخواست کمک شما به حجم کالای صادراتی شما بستگی دارد و گروه تجاری ققنوس در خدمت شماست.

    جمع بندی

    تجارت در سطح جهانی و توسعه بین المللی کسب و کارتان می‌تواند بازدهی خوبی برایتان داشته باشد. این را بدانید که میان عرضه محصولاتتان به خریداران بین‌المللی و بازاریابی در بازارهای خاص بین‌المللی، تفاوت عمده‌ای وجود دارد. بازاریابی تنها شانس موفقیت شما در گسترش کسب و کارتان در سطح بین‌المللی است و بازاریابی صادراتی در این راه به شما کمک می‌کند. شما باید در مورد شرایط طبیعی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و شرایط رقابتی کشور مقصد اطلاعاتی کسب کنید و با اصول صادرات موفق آشنا شوید.

    شما می‌توانید با کمک خدمات گروه تجاری ققنوس از هزینه‌های اضافی که ممکن است خارج از هزینه‌های معمولی در کشورهای خارجی با آن روبرو شوید، مطلع شوید (هزینه‌های اضافی تعرفه، حمل‌ونقل و..). اگر به فکر گسترش کسب و کارتان در سطح بین المللی هستید یا به دریافت آموزش صادرات کالا علاقه‌مندید، با کارشناسان ما تماس بگیرید، ما از کمک به شما خوشحال خواهیم شد.

    منظور از بازاریابی صادراتی چیست؟

    یافتن مشتری در کشور خارجی با آگاهی از رفتارهای خریداران، علایق و نیازهای مشتریان خارجی و صادرات کالا به آن کشور را گویند که موجب ند برابر شدن فروش شما می‌شود.

    صادرات کالا چه مزایایی دارد؟

    کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد رقابت در بازارهای بین المللی، افزایش کیفیت محصولات، افزایش استعدادها و مهارت کارکنان، افزایش سهم بازار هدف و سود کسب شده، شناختن برند خود در سطح جهانی، ورود ارز خارجی به چرخه اقتصاد کشور و رقابت با بهترین برندهای خارجی.

    مهمترین نکات در یافتن مشتری کالای صادراتی چیست؟

    تعیین بازار مقصد برای فروش محصول، داشتن یک برنامه درست، انتخاب مسیر درست جهت رسیدن به بازار بین المللی، فروش مستقیم، استفاده از توزیع کننده و یک نماینده فروش، ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک، استفاده از فرصت‌ها، شروع بازاریابی و توجه به مسائل حقوقی.

    چگونه می‌توانم بازاریابی کنم؟

    شما می‌توانید با استفاده از تجربیات شرکت‌های تجاری و بازاریابی معتبر این کار را به آنها بسپارید. همچنین با ایجاد یک وبسایت با محتوای عالی برای کسب و کار خود، شرکت در نمایشگاه تجاری و سایر روش‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *