اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (هرآنچه باید بدانید)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای

آنچه در این مقاله میخوانید

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای یا ایرو که در زبان لاتین International Road Transport Union نام دارد، در ۲۳ مارس ۱۹۴۸ میلادی با هدف حمایت از حمل ‎و نقل جاده‌ای و منافع رانندگان در ژنو کشور سوئیس تاسیس شد. سازمان‌های شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و شورای اروپا، ایرو را به عنوان مشاور انتخاب کردند. در حال حاضر سازمان ایرو (IRU) حدود ۱۵۲ عضو دارد که کشور ما ایران نیز یکی از این اعضاء می‌باشد. اعضای ایرو، به اعضای فعال (فدراسیون‌های ملی حمل‌ونقل جاده‌ای) و اعضای وابسته (شرکت‌ها، گروه‌ها و دست‌‌اندرکاران علاقمند به فعالیت‌های اتحادیه‌ای) تقسیم می‌شود. ایرو دارای ۱۰۴ عضو فعال و ۴۸ عضو وابسته است.

اگر دوست دارید بیشتر با اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای آشنا شوید در ادامه مطالب با گروه تجاری ققنوس همراه شوید تا شما را با وظایف، اهداف و مقررات سازمان ایرو آشنا کنیم.

اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ ای چیست؟

اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی یک سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای است که از منافع رانندگان و متصدیان حمل‌ونقل انواع وسایل نقلیه جاده‌ای در سراسر دنیا حمایت می‌کند. این وسایل نقلیه شامل اتوبوس، تاکسی، کامیون و… است که ایرو به منظور توسعه حمل‌و‌نقل و رشد اقتصادی کشورهای عضو در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای از آنها حمایت می‌کند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (ایرو) بعد از جنگ جهانی دوم و به دنبال افزایش حجم مبادلات بازرگانی به خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای برای کشورهای اروپایی با تلاش کشورهای سوئد، هلند و فرانسه در ۲۳ مارس ۱۹۴۸ در ژنو تاسیس گردید. پس از مدتی سازمان ایرو توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و شورای اروپا به عنوان مشاور سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل انتخاب شد. ایرو در ابتدا فقط به مسائل خاص اروپا توجه داشت، ولی بعد از مدتی سازمان‌های بین‌المللی، ایرو را به عنوان تنها سازمان بین‌المللی نماینده حمل‌ونقل جاده‌ای شناختند و از آن خواستند که تجربیاتش را در اختیار همه کشورهای دنیا قرار دهد.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای
اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای

ایرو هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای مورد توافق اعضا کنگره‌ای تشکیل و در آن راهکارهای اجرایی را به اعضای خود ارائه می‌دهد. به این ترتیب به اعضایش فرصت می‌دهد که به صورت حضوری مشکلات خود را مطرح  و از هم فکری و کمک اعضای دیگر استفاده کنند. اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای هم اکنون دارای ۱۵۲ عضو از جمله کشور ایران است که این اعضا به دو گروه تقسیم می‌شوند.

اعضای فعال سازمان ایرو (فدراسیون ملی حمل‌ونقل جاده‌ای) و اعضای وابسته شامل شرکت‌ها و افرادی است که به فعالیت‌های اتحادیه علاقه‌مند. در بین اعضای فعال که ۱۰۴ می‌باشند، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز وجود دارد. اعضای وابسته نیز شامل ۴۸ عضو است که شرکت‌های ولوو و اسکانیای سوئد از آن جمله‌اند.

وظایف اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای

همانطور که در مطالب فوق گفتیم این اتحادیه وظیفه حمایت از منافع متصدیان حمل‌ونقل انواع وسایل نقلیه جاده‌ای از جمله اتوبوس، کامیون، تاکسی و همچنین منافع رانندگان را به عهده دارد. این حمایت با هدف توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه، در سراسر جهان صورت می‌گیرد. در ادامه جزئیات وظایف اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای را می‌آوریم:

  • توسعه و بهبود حمل‌ونقل جاده‌‌ای در سراسر دنیا توسط سازمان ایرو
  • ایجاد و توسعه روابط بین‌المللی در صنعت حمل‌ونقل
  • توسعه استانداردهای بین‌المللی در صنعت حمل‌ونقل
  • گسترش فنون و روش‌‌های راه‌سازی
  • جمع‌آوری و انتشار آمار مربوط به راه‌ها
  • ارائه اطلاعات فنی، اقتصادی و آموزشی مربوط به بهسازی راه‌ها به اعضای این اتحادیه

سازمان ایرو چیست؟

ایرو (IRU) یا اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای یک سازمان جهانی غیردولتی می‌باشد که در سال ۱۹۴۸ تأسیس گردید. ایرو مخفف INTERNATIONAL ROAD TRANSPORT UNION  است. هدف اصلی این سازمان، توسعه و بهبود حمل‌ونقل جاده‌‌ای بین‌المللی در کلیه کشورهاست. سازمان ایرو حدود ۱۰۰ کشور، عضو دارد و به‌عنوان نماینده امور در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بین‌المللی فعالیت دارد.

هم‌اکنون ایرو به عنوان یک سازمان بین‌المللی، مسئولیت‌پذیری خود را در زمینه‌های مختلفی چون ترافیک جهانی، ایمنی رانندگان، توسعه صنعت ترانزیت کالا و ارائه خدمات به صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای بر عهده دارد. تشکیلات سازمانی اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) شامل پنج بخش به شرح زیر است:

۱. شورای مدیریت: یا مجمع عمومی که بالاترین مرجع سازمان ایرو است و وظایف اساسی مانند، تعیین سیاست کلی اتحادیه، تصمیم‌گیری درباره کلیه فعالیت‌هایی که در صلاحیتش قرار دارند، قبول یا رد تقاضای عضویت و انتخاب اعضای هیأت مدیره را به عهده دارد. این شورا، خود از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • بخش اول: (حمل‌ونقل تجاری مسافر) یعنی حمل‌ونقل مسافر در برابر کرایه و درآمد شامل تاکسی‌ها، اتومبیل‌های کرایه و دیگر وسایل حمل‌ونقل مسافری عمومی با راننده.
  • بخش دوم: (حمل‌ونقل تجاری کالا) حمل کالا در برابر کرایه و درآمد.
  • بخش سوم: (حمل‌ونقل شخصی یا غیرتجاری کالا و مسافر) که مربوط به حمل‌ونقل به حساب شخصی است.

۲. هیأت مدیره: عضو اجرایی شوراست و از یک مدیرعامل و هشت عضو هیأت مدیره تشکیل شده است. وظیفه آن نظارت بر مدیریت اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای می‌باشد.

۳. دبیرخانه: محل دبیرخانه سازمان ایرو در ژنو می‌باشد. وظیفه آن این است که تصمیمات مدیرعامل و شورای اتحادیه و همه امور دیگر مدیریت را به اجرا درآورد. همچنین معرفی اتحادیه و برقراری ارتباط بین مراجع مختلف اتحادیه با اعضا و حفظ ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی دیگر را به عهده دارد.

۴. کمیته‌های هفتگانه مشورتی: این اتحادیه هفت کمیته دارد که به عنوان مراجع مشورتی در زمینه‌های فنی، حقوقی، ایمنی جاده‌ای، مسائل گمرکی، روابط کاری، اساسنامه و مالی فعالیت دارند.

۵. کمیته‌های سه‌گانه ارتباطی: اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای یا سازمان ایرو جهت ارتباط با جوامع اروپایی سه کمیته زیر را در بروکسل تشکیل داده است:

  • کمیته ارتباط جهت حمل‌ونقل حرفه‌ای مسافر
  • کمیته ارتباط جهت حمل‌ونقل حرفه‌ای کالا
  • کمیته ارتباط جهت حمل‌ونقل به حساب شخصی

از سال ۱۹۷۳ نماینده دائمی اتحادیه جهت هماهنگی امور در بروکسل حضور دارد.

سازمان ایرو
سازمان ایرو

مقررات مربوط به اتحادیه بین المللی حمل جاده ای

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای قوانین متعددی برای رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل تعیین نموده است، از جمله مواردی که در جدول زیر آورده‌ایم:

مقررات سازمان ایروتوضیحات
قوانین ایمنی جاده‌ایشامل مواردی مانند سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، تعویض به‌موقع روغن و فیلتر هوا، استفاده از لوازم ایمنی و …
قوانین حمل بار و بسته‌هاشامل مواردی مانند وزن حمل، نحوه بسته‌بندی بار، استفاده از لوازم حفاظتی و …
قوانین حفاظت از محیط‌زیستشامل مواردی مانند استفاده از سوخت‌های پایدار، کاهش آلودگی هوا و آب، دفع صحیح پسماندها و …
قوانین حقوق کارکنان حمل‌ونقل جاده‌ای شامل مواردی مانند ساعات کاری، استراحت، حقوق و مزایا، شرایط کاری و … است. مثلا: حداقل سن رانندگی وسایل نقلیه باربری  ۱۸ سال و در رانندگی با وسایل نقلیه مسافربری ۲۱ سال تمام است. تعیین زمان مجاز رانندگی، زمان استراحت، کارت شناسایی راننده و تمدید اعتبار آن و استفاده از تاخوگراف نیز شامل این قوانین است.
قوانین ترافیک و تردد جاده‌ایشامل مواردی مانند رعایت قوانین رانندگی، اولویت عبور و …
قوانین مالی و مالیاتیشامل مواردی مانند پرداخت مالیات، بیمه، تعرفه‌های حمل‌ونقل و …
قوانین تعاملات بین‌المللی و همکاری در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ایشامل مواردی مانند همکاری بین کشورها، تعامل با دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، ارتباط با دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل و …

اهداف اتحادیه IRU

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای یا سازمان ایرو، اهداف گسترده‌ای شامل موارد زیر را دنبال می‌کند:

  • توسعه و بهبود حمل‌ونقل جاده‌‌ای در سراسر دنیا به‌منظور افزایش ایمنی، بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها
  • ترویج و گسترش همکاری میان کشورها در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور تسهیل تردد بین‌المللی و رشد اقتصادی
  • توسعه و بهبود استانداردهای بین‌المللی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور افزایش اعتماد عمومی مردم و کاهش مشکلات مربوط به انواع قوانین در کشورهای مختلف
  • توسعه فناوری‌های جدید و پیشرفته در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای به‌منظور بهبود کارایی، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها نیز از اهداف مهم اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای است
  • سازمان ایرو حفاظت از محیط‌زیست و کاهش تأثیرات منفی حمل‌ونقل جاده‌ای بر محیط زیست را هم در نظر دارد
  • ایرو توسعه توانمندی‌های انسانی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور بهبود کیفیت خدمات و افزایش سطح توانمندی‌های کارکنان را هم هدف مهمی می‌داند
  • از اهداف دیگر ایرو ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور افزایش مسئولیت‌پذیری و رفتار حرفه‌ای کارکنان می‌باشد

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه فرمودید، وجود اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU)، در کل کمک می‌کند که شرایط حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی بهبود یابد و همچنین ایمنی، حفاظت از محیط‌زیست، بهبود شرایط کاری و کاهش هزینه‌ها نیز اجرا شود. وجود اتحادیه‌هایی مانند سازمان ایرو در هر حوزه و صنعتی موجب می‌شود که قوانین و مقررات در آن زمینه یکپارچه باشند و سازمان‌های داخلی هر کشوری فقط اجازه تغییر روی قوانین جزئی را داشته باشند. هر کشور و شرکتی که در این حوزه فعالیت دارد باید کاملا با قوانین ایرو همسو باشد تا کیفیت خروجی کار افزایش یابد و در نتیجه آن، سیستم حمل‌ونقل موجب بهبود اوضاع اقتصادی گردد.

گروه تجاری ققنوس به‌عنوان یک شرکت تجاری بین‌المللی با استفاده از بهترین تجهیزات روز و کارکنان باتجربه، آماده ارائه خدمات حمل‌ونقل زمینی با بهینه‌ترین هزینه برای شماست. جهت کسب اطلاعات از شرایط و استفاده از مشاوره رایگان، با پشتیبانی و کارشناسان ما تماس بگیرید.

اتحادیه ایرو چیست؟

ایرو یک سازمان مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای در سطح بین‌المللی است که با هدف بهبود خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش هزینه‌ها و مشکلات مربوطه و رشد اقتصادی کشورهای عضو ایجاد شد. این سازمان از منافع رانندگان و متصدیان حمل‌ونقل تمامی وسایل نقلیه جاده‌ای اعم از اتوبوس، تاکسی، کامیون در سراسر دنیا حمایت می‌کند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای چه وظایفی دارد؟

وظیفه آن در کل حمایت از منافع متصدیان حمل‌ونقل وسایل نقلیه جاده‌ای و رانندگان آن، توسعه و بهبود حمل‌ونقل جاده‌‌ای در سراسر دنیا، ایجاد و توسعه روابط و  استانداردهای بین‌المللی در صنعت حمل‌ونقل، گسترش فنون راه‌سازی، جمع‌آوری و انتشار آمار مربوط به راه‌ها و ارائه اطلاعات فنی، اقتصادی و آموزشی مربوط به بهسازی راه‌ها به اعضای این اتحادیه است.

سازمان ایرو چه نوع قوانینی وضع کرده است؟

قوانینی در مورد ایمنی جاده‌ای، حمل بار و بسته‌ها، حفاظت از محیط‌زیست، حقوق کارکنان حمل‌ونقل جاده‌ای، ترافیک و تردد جاده‌ای، قوانین مالی و مالیاتی و قوانین تعاملات بین‌المللی و همکاری در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای توسط ایرو وضع شد.

آیا کشور ما نیز عضو اتحادیه ایرو است؟

بله. اتحادیه ایرو هم اکنون دارای ۱۵۲ عضو است که به دو گروه فعال و وابسته تقسیم می‌‍‌شوند. اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در بین اعضای فعال که شامل ۱۰۴ عضو است، قرار دارد.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *