انواع بارنامه بین المللی؛ معرفی مهمترین بارنامه‌های حمل و نقل کالا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

انواع بارنامه بین المللی

آنچه در این مقاله میخوانید

بارنامه سندی است که بعنوان رسید برای کالایی که مورد حمل قرار می گیرد استفاده می شود. درانواع بارنامه حمل، جزئیات مربوط به نوع کالا، مقدار، وزن، مقصد و اطلاعات مربوط به گیرنده را فهرست می کنند. این بارنامه ها اسناد بسیار مهمی هستند که در تجارت بین المللی و حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می گیرند. ما قصد داریم در این مقاله از گروه تجاری ققنوس اطلاعاتی درمورد انواع بارنامه حمل و انواع بارنامه های بین المللی به شما مشتریان عزیز ارائه دهیم؛ پس از شما برای مطالعه ادامه این مقاله دعوت می کنیم.

بارنامه ها بسته به اهدافی که مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه صدورشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

انواع بارنامه بین المللی حمل و نقل ترکیبی (COMBINED TRANSPORT BILL OF LADING)

بارنامه حمل و نقل ترکیبی که امروزه در حمل و نقل کانتینری مورد استفاده قرار می گیرد، حمل و نقل بین وجهی «حمل درب به درب» کانتینرها را پوشش می دهد ( یعنی ارسال بار از مبدا ساخت و به مقصد مشتری) که توسط شرکت حمل و نقل و به مسئولیت خود اوست. علاوه بر بندر بارگیری و بندر تخلیه این بارنامه ها حاوی نشانه مبدا (از طریق حمل و نقل) است؛ یعنی محلی که حمل زمینی بار شروع می شود و نشانه مقصد نهایی (از طریق حمل و نقل) یعنی جایی که کالا بعد از بندر تخلیه به آن برده می شود. برای اینکه در مورد حمل و نقل ترکیبی یا چند وجهی بیشتر بدانید می توانید به مقاله ما به عنوان «تفاوت بین حمل و نقل چند وجهی و بین وجهی چیست؟» مراجعه کنید.

علاوه بر اینکه این بارنامه حمل دقیقا به این نوع حمل و نقل مربوط می شود، مانند همه مواردی که مربوط به حمل و نقل کانتینر می شود شامل بندها و تبصره های خاصی است:

  • محموله توسط فرستنده توصیف شده است (همه مشخصات توسط فرستنده ارائه شده و شرکت های حمل و نقل هیچ نماینده ای برای این کار ندارند).
  • کانتینرها بارگیری شده و بسته ها از حساب فرستنده حساب می شوند (فرستنده ها بار را انبار کرده و شمارش می کنند).
  • مبنا بر این است که کانتینرها حاوی کالاهایی هستند که توسط فرستنده توصیف شده اند ( مندرج نامیده می شود).

در واقع برای شرکت حمل و نقل مقدور نیست که اعلام کند چه نوع از کالا را دریافت کرده و یا وضعیت کالا را تایید کند. او فقط می تواند اعلام کند که کانتینری را دریافت کرده که با شماره سریال و مهر مشخص شده است.

حمل و نقل زمینی ممکن است توسط شرکت حمل و نقل (حمل و نقل باربری) و از طریق سازمان لجستیکی خودش انجام شود. شرکت حمل و نقل کالا از زمانی که کانتینرها را بارگیری کرده و از انبار یا کارخانه فروشنده خارج می شوند تا زمانی که کالا به مقصد نهایی ارسال می شود، مسئول حفاظت از کالا هستند.

حمل و نقل از انبار یا کارخانه نیز ممکن است توسط خود فرستنده (حمل و نقل تجاری) انجام شود. در چنین مواردی، مسئولیت شرکت حمل و نقل از زمانی آغاز می شود که کانتینر را بارگیری کرده و به ترمینال بندر تحویل داده می شود.

در صورتی که مهر روی کانتینرهای دریایی در هنگام خروج کانتینر از محل فروشنده یا تولید کننده دستکاری شده باشد و یا هنگام رسیدن به ترمینال بندر دستکاری شود، شرکت حمل و نقل به هیچ وجه نمی تواند در قبال خسارت ها، اشتباهات و یا کمبود کالای بارگیری شده در کانتینر مسئولیت قبول کند.

اطلاعات درج شده بر روی انواع کانتینرهای دریایی

مهر و موم روی کانتینر در واقع یک وسیله حفاظتی است و نشان دهنده مسئولیت شرکت حمل و نقل کالا در برابر گمرک و گیرنده می باشد. این مهر و موم ها از یک قفل تشکیل شده اند و انواع مختلفی دارند. بعد از اینکه به درب کانتینرها چسبانده شوند، کانتینرها باز نمی شوند مگر اینکه آن را بشکنید.

بر روی مهر و مومی که به کانتینرها الحاق شده عددی مشخص که در بارنامه و مانیفست محموله نیز وجود دارد، ذکر شده و محموله با آن عدد شناسایی می شود و نشانه ای از یکپارچگی کالاهای موجود در کانتینر که توسط فرستنده تحویل داده شده است می باشد. این مهر و موم توسط راننده کامیون در محل پذیرش کانتینر بر روی آن چسبانده می شود.

وقتی که قرار است فرستنده با هزینه و مراقبت خود حمل و نقل کانتینر را انجام دهد (حمل و نقل تجاری)، بعد از ورود کانتینر به ترمینال مهر حمل و نقل را بر روی آن می چسبانند.

معمولا فرستنده نیز مهر خود را بر روی کانتینر می چسباند. با این حال تنها مهر شرکت حمل و نقل می تواند ثابت کند که این شرکت هر اقدامی را در حین و بعد از حمل بار دریایی برای حفاظت از کالا انجام داده است و در صورتی که محموله در شرایط سالم به مقصد برسد مسئولیت شرکت حمل و نقل به پایان خواهد رسید.

در مورد حمل و نقل FCL که در آن محموله ها توسط یک فرستنده و گیرنده بارگیری و تخلیه می شوند، بارنامه دارای بند CY/CY به معنای از محوطه کانتینر به محوطه کانتینر است؛ یعنی منطقه ای که کانتینرها در آن برای حمل و نقل، تخلیه توسط گیرندگان و یا پس از تخلیه ذخیره می شوند.

در حمل و نقل LCL، بارنامه حمل و نقل کالا دارای بند CFS/CFS به معنی از ایستگاه باری کانتینری در بندر بارگیری تا ایستگاه باری کانتینری در بندر تخلیه است؛ یعنی جایی که کانتینرها توسط شرکت حمل و نقل بارگیری و تخلیه می شوند.

انواع حمل و نقل کالا
انواع حمل و نقل کالا

انواع بارنامه بین المللی دریافت شده برای حمل و نقل (RECEIVED FOR SHIPMENT B/L)

ممکن است زمانی که کانتینر به ترمینال حمل و نقل تحویل داده شده است، یک کد برای بارنامه محموله صادر شود. با صدور چنین سندی، متصدی شرکت حمل و نقل اقرار می کند که یک کانتینر بارگیری شده (توسط یک فرستنده) و در انتظار ارسال به او تحویل داده شده است.

بارنامه شامل عبارت «کالای دریافت شده برای حمل و نقل در و ضعیت خوبی است» می باشد که نشان می دهد شرکت حمل و نقل کانتینر را تحت کنترل و مسئولیت خود تحت هر شرایطی تا زمان تحویل آن به ترمینال نگه می دارد.

تایید و حمل این بارنامه در کشتی امکان پذیر نیست؛ چون معمولا توسط فرستنده درخواست می شود که بارنامه با تاریخ انقضای اعتبار اسناد مطابقت داشته باشد مگر اینکه کانتینر واقعا در کشتی شرکت حمل و نقل بارگیری شده باشد.

بارنامه حمل بندر به بندر (PORT TO PORT B/L)

بارنامه حمل بندر به بندر یکی دیگر از انواع بارنامه های بین المللی است که حمل مستقیم کانتینر از بندر بارگیری تا بندر مقصد را پوشش می دهد.

انواع بارنامه بین المللی سراسری (THROUGH BILL OF LADING)

این نوع بارنامه حمل و نقل کالا، به حمل و نقل یک کانتینر از بندر بارگیری به بندر مقصد اشاره دارد که مستقیما توسط شرکت حمل و نقل انجام نمی شود بلکه تحت مدیریت آن ها است.

همچنین شرکت حمل و نقل می تواند با مسئولیت خود برای رساندن کالا به مقصد نهایی، شرکت حمل و نقل دیگری را انتخاب کند که فرستنده هیچ ارتباطی با آن ندارد.

حمل بار از بندر مقصد شرکت حمل و نقل به بندری که محموله در نهایت باید به آن فرستاده شود، مورد توافق دو شرکت حمل و نقل خواهد بود.

شرکت حمل و نقل ثانویه برای پوشش دادن حمل و نقل، یک بارنامه خدمات غیرقابل مذاکره را صادر می کند.

بارنامه اصلی که توسط شرکت حمل و نقل اولیه صادر شده و مطابق نسخه اعتبار اسناد است، برای دریافت کالا توسط گیرنده از شرکت حمل و نقل ثانویه معتبر است.

بارنامه تفکیکی (house bill of lading)

بارنامه تفکیکی یکی دیگر از انواع بارنامه حمل کالا است که توسط یک شرکت freight forwarder یا حامل مشترک غیر کشتی (NVOCC) صادر می شود و شرکت‌های کشتیرانی بدون داشتن سرنشین یا مدیریت کشتی به عنوان حامل کالا عمل می کنند. این بارنامه مشابه یا بسیار شبیه به بارنامه ای است که توسط یک مالک کشتی حقیقی صادر شده است؛ با این حال، کشتی معرفی شده در آن متعلق به طرف صادر کننده نیست.

شرکت های freight forwarder یا حامل مشترک غیر کشتی (NVOCC) در موارد زیر همزمان عمل می کنند:

  • شرکت حمل و نقلی که محموله را از فرستنده تحویل می گیرد.
  • فرستنده در رابطه با حامل فیزیکی

بارنامه تفکیکی حاوی اطلاعاتی مطابق با اسناد است که در صورت نیاز توسط فرستنده برای مذاکرات ارائه می شود.

freight forwarder یا NVOCC اطمینان حاصل می کند که خطراتی که در حین حمل و نقل وجود دارد توسط بارنامه بندر به بندری که شرکت حمل و نقل دریایی فیزیکی صادر کرده پوشش داده می شود. این بارنامه معتبر و قابل مذاکره نیست و متصدی حمل و نقل در بندر بارگیری بعنوان «فرستنده» و متصدی حمل و نقل در بندر تخلیه به عنوان «گیرنده» شناسایی می شوند.

بر اساس بارنامه بندر به بندری که توسط متصدی حمل و نقل فیزیکی صادر شده، freight forwarder یا NVOCC که بارنامه قابل معامله را صادر کرده است، کالا را در بندر مقصد تحویل می گیرد. سپس گیرنده را معرفی کرده و همانطور که سند نشان می دهد، به طور قابل مذاکره‌ای آن ها را تحویل گیرنده می دهند.

بارنامه خدمات (SERVICE BILL OF LADING)

بارنامه خدمات یکی دیگر از انواع بارنامه های بین المللی است که توسط یکی از شرکت های حمل و نقل (بعنوان مثال حامل X)  بنا به درخواست شرکت حمل و نقل دیگر (بعنوان مثال حاملY) صادر می شود. برای اینکه مشتری ناامید نشود قسمتی از محموله را با عنوان اینکه «مسیر حمل کالا به علت تاخیر یا اشتباه پیش آمده کوتاه شده» برای مشتری ارسال می کنند.

بارنامه خدماتی یکی از نماینده های شرکت حمل و نقل (X) را در بندر بارگیری گیرنده و همان متصدی را در بندر مقصد به عنوان فرستنده نشان می دهد؛ بنابراین، اگر بارنامه خدماتی مطلبق با شرایط اعتبار صادر نشده باشد قابل مذاکره نخواهد بود.

هرکسی که حق انجام این کار را داشته باشد، با ارائه بارنامه اصلی که توسط شرکت حمل و نقل Y صادر شده، می تواند کالا را از آخرین نماینده تحویل بگیرد. نماینده شخصی است که مراقب عدم تاخیر در ارسال کالا به دست مشتری است.

یک بارنامه خدماتی باید دارای بندی باشد که نشان دهد ممکن است کالا در مقابل ارائه بارنامه اصلی که توسط شرکت حمل و نقل Y صادر شده، دوباره تحویل داده شود.

انواع بارنامه بین المللی چیست؟
انواع بارنامه بین المللی چیست؟

بارنامه دریایی (MARINE/OCEAN BILL OF LADING)

همانطور که توسط قانون ۲۳ UCP 500 ارائه شده است یک بارنامه دریایی، حمل کالا از بندر بارگیری به بندر مقصد را پوشش می دهد. این بارنامه که یکی دیگر از انواع بارنامه های بین المللی است با رعایت اعتبار اسناد در شرکت های حمل و نقل پذیرفته می شود، اگرچه حمل و نقل ترکیبی باید به طور دقیق تحت پوشش یک بارنامه حمل و نقل ترکیبی باشد.

در واقع بارنامه های دریایی نوعی حمل و نقل معمولی هستند. معمولا فرستنده ای که به این نوع بارنامه نیاز دارد ترجیح می دهد که این بارنامه توسط یک شرکت حمل و نقل/ مالک کشتی شناخته شده و معتبر صادر شود نه توسط یک اپراتور حمل و نقل (برای مثال freight forwarder یا NVOCC یکی از آن هایی هستند که خودشان مالک یا کشتی معرفی شده در بارنامه نیستند اما از خدمات مالک کشتی استفاده کرده و احتمالا بدون پوشش بیمه ای کافی بارنامه صادر می کنند).

جمع بندی

در این مقاله درباره انواع بارنامه های بین المللی صحبت کردیم. انواع بارنامه های حمل شامل بارنامه های حمل ترکیبی، بارنامه های بندر به بندر، بارنامه های تفکیکی و غیره هستند که هر یک ویژگی های خاص خود را داشته و شامل مشخصات کالا و گیرنده می باشند.

گروه تجاری ققنوس از اولین و مورد اعتماد ترین شرکت های بازرگانی دارای مجوز برای خدمات مختلف حمل و نقل میباشد و بهترین تجربه حمل و نقل بین المللی کالا را برای شما فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دعوت میکنیم از سایر مطالب ما دیدن کرده و همچنین با مشاوران ما در زمینه چگونگی دریافت بارنامه در تماس باشید.

۱.       بارنامه چیست؟

بارنامه ها اسناد معتبر و بین المللی هستند که در آن ها مشخصات مربوط به کالایی که قرار است مورد حمل قرار بگیرد درج می شود و بر اساس نحوه صدورشان انواع مختلفی دارند.

۲.       انواع بارنامه ها چه نام دارند؟

 انواع بارنامه ها بر اساس نحوه صدور شامل بارنامه حمل و نقل ترکیبی، بارنامه حمل بندر به بندر، بارنامه حمل سراسری، بارنامه تفکیکی و بارنامه خدماتی می شوند.

۳.       بارنامه سراسری چه نوع بارنامه ای است؟

این بارنامه یکی دیگر از انواع بارنامه های بین المللی است که به حمل و نقل یک کانتینر از بندر بارگیری به بندر مقصد اشاره دارد و شرکت حمل و نقل می تواند برای رساندن کالا به مقصد نهایی شرکت حمل و نقل دیگری را انتخاب کند.

۴.       اهمیت مهر روی کانتینرها چقدر است؟

اهمیت این مهر و موم ها به قدری است که وقتی دستکاری شوند دیگر شرکت حمل و نقل مسئولیتی در قبال حفاظت از کالاها نخواهد پذیرفت و همچنین سالم بودن این مهر و موم ها مسئولیت پذیری شرکت حمل و نقل را به گمرک اثبات می کنند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *